Permalänk
Medlem

Det här kan pågå i all oändlighet, att politikerna har gjort fel är ganska självklart.
Tycker förlortsungarna kan skippa attityden, har sett bra mkt under min uppväxt och det mesta negativa har faktiskt invandrare stått för, för mig spelar det ingen roll vad folk har för hudfärg eller från vilket land, kan man inte uppföra sig så förtjänar man fan en smäll å det gäller alla.

Permalänk
Medlem

Härlig stad man bor i...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Inte så konstigt med oftast så stora klasskilnader och ihopklumpning, måste ju ligga något i det, det är inte generellt så att Syrier, Iranier, turkar, kurder eller vad fan som helst har brottsgener. Det finns även helt renodlade svenskar i förorter som beter sig som as, flytta 1000 svenska familjer som precis ska få barn till bergsjön så ska vi se att antalet jämnar ut sig. Detta är dock inte den enda faktorn. Finns mycket annat som påverkar men hoppas ni förstår min tanke.

Så sämre levnadsstandard gör det "okej" att ett gäng hoppar på en ensam tjej? Som Hankoo skrev så finns det statistik att invandrare gör fler våldsbrott och att det INTE beror på som du säger klassskillnader och ihopklumpning.

Sen så tog de upp lite om detta i uppdrag granskning för inte så länge sen och då kom de fram till att invandrarbarnen får stryk hemma, och att det är de som gör de så våldsamma. Det betyder alltså att det inte är "samhällets" fel (om vi nu inte har skyldighet att ge invandrarföräldrar en kurs i barnuppfostran, men det tror jag inte vi har....än).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Fattar du hur det svider för mig att läsa när du kallar invandrare för flockdjur? Du har ingen jävla aning hur det känns. Be om ursäkt och skärp dig för fan.

Diskutera och dela gärna med dig dina åsikter, men du behöver inte använda ett sådant grovt språk. Du vet fan själv att invandrare inte är flockdjur.

Varför ska jag be om ursäkt? Här har vi en artikel som säger att 20 syrianer angriper en ensam tjej, gruppvåldtäkterna är högre bland invandrare och jag känner en i klassen som blev attackerad av 10 st invandrare för att sno hans plånbok och mobil. Med andra ord så verkar min teori hålla om att invandrare är är mer eller mindre flockdjur. Men du får gärna komma med fakta, statistik eller något annat som bevisar att min teori inte stämmer.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Crippa90: På dig låter det som att alla invandrare är flockdjur. Inte så smart uttryckt.

Permalänk

Crippa90: Är du verkligen dum i huvudet på riktigt eller vad är grejen?

Du får mer än gärna komma med statistik som säger att ALLA invandrare (för det är väl vad du påstår?) är flockdjur. Inser du hur idiotiskt det låter att kalla individer och människor för flockdjur? Om det nu inte beror på levnadsstandard, uppväxtförhållanden, umgänge osv. att en människa utvecklas till vad den är, vad är det som gör det då?
Jag vet att det till en viss del är genetiskt och att man inte kan göra något åt det genetiska (ännu i alla fall), men förutom det genetiska så är det JUST omgivningen runtomkring dig som får dig att bli den du är. Har du en bra uppväxt och har fått en bra uppfostran så kan du ändå hamna i fel umgängeskretsar och på så sätt hamna i ett liv inom kriminalitet.
Idioterna som mördade Riccardo på Kungsholmen levde alla "jetset"-liv och kolla vad de gjorde - dålig påverkan på varandra, detta skedde TROTS att de växt upp under gynnsammare förhållanden än 95% av Sveriges befolkning!

Jag känner folk som har blivit nerslagna av 10-15 svenska nazister. Innebär det att svenskar är dumma i huvudet och flockdjur då också? Självklart INTE, det finns både invandrare och svenskar som är våldsbenägna men för det generaliserar jag inte alla svenskar och påstår att alla är dumma i huvudet, verkligen inte.

Nej snälla, sluta snacka skit och låtsas som om du förstår vad du diskuterar. Bara det faktum att du kallar invandrare för flockdjur bevisar hur dum du är, och tänk efter innan du skriver något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Tydligen så är det ju så av någon anledning, särskilt när det hamnar i stora grupper. Är ju bara läsa tidningen eller se på Efterlyst så får man ju en ganska bra uppfattning om det. "Talar svenska med brytning", jag tror inte det är danska dom bryter på iaf.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ldt%C3%A4kt#Statistik_fr....

Fin statistik från BRÅ här.
Etnicitet bland misstänkta för gruppvåldtäkt:
43,5 procent var etniska svenskar
32 procent var invandrare
14,5 procent hade invandrarbakgrund
10 procent var utlänningar

Min teori om flockdjur håller fortfarande alltså...

Men jag vill gärna se dina tidningsnotiser om svenska gäng som slår ner små ensama stackare på stan.

Hahaha... Älskar din idioti, hoppas för din skull att du förbättrar din tolkning av statestik till högre utbildning, annars skrattar de nog ut dig.

För det första gillar jag att du bygger din uppfattning på vad du ser på efterlyst eller i tidningen. Vad tror du svenskar vill läsa/höra om? Vad säljer mest? Är det den stora stygga svarta mannen som är våldsam och aggresiv, eller den stygga svenska mannen som är våldsam och aggresiv? Nästan alla människor har fördomar med folk från andra länder, klart som fan att det säljer bättre att utnyttja detta. Även om de inte utalat är rasister så har de flesta en "vi och dem" mentalitet.

Till statestiken:
10% utlänningar kan inte tillhöra någon grupp, varför? Jo dessa är ju varken invandrare eller svenskar. Dessa kan vara turister från vilket land som helst.

Sen till invandrare och folk med invandrarbakgrund, sannorlikheten säger att det finns någon/några procent i varje klass som är från andra nordiska länder. Dessa är invandrare såklart, men jag tror inte du klassar dessa som invandrare? För i så fall är ju din teori att om du flyttar till norge blir du aggresiv och börjar våldta folk av den enkla anledningen att du är invandrare. Vi har ju mest likt DNA till de andra nordiska medborgarna så dessa måste man med din teori bortse från.

Om du då summerar ser du att du kommer rätt nära varandra i de två kategorierna. 43.5 svenskar mot 46.5 (- de procent som har nordiskt ursprung). Vilket du själv ser är de nära varandra.

Nästa gång du drar fram massa statestik och vill låta smart, försök tolka den rätt... Kan rita en fin graf till dig så kanske t.o.m. du förstår?

Citat:

Varför ska jag be om ursäkt? Här har vi en artikel som säger att 20 syrianer angriper en ensam tjej, gruppvåldtäkterna är högre bland invandrare och jag känner en i klassen som blev attackerad av 10 st invandrare för att sno hans plånbok och mobil. Med andra ord så verkar min teori hålla om att invandrare är är mer eller mindre flockdjur. Men du får gärna komma med fakta, statistik eller något annat som bevisar att min teori inte stämmer.

Ja och här ute har vi haft nazister som skallat skiten och invandrare för att de haft vita jackor på sig. Idioter finns i alla samhällsgrupper, oavsett ursprung.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Sen så tog de upp lite om detta i uppdrag granskning för inte så länge sen och då kom de fram till att invandrarbarnen får stryk hemma, och att det är de som gör de så våldsamma. Det betyder alltså att det inte är "samhällets" fel (om vi nu inte har skyldighet att ge invandrarföräldrar en kurs i barnuppfostran, men det tror jag inte vi har....än).

Nej det kom de inte fram till.
De kom fram till att föräldrarna hemma var stränga, visade vem som bestämmer och inte alltför ovanligt tillämpar aga, när barnen sedan kom till skolan kom de till en miljö där de får göra vad de vill utan att någon lärare får göra något åt det. T.ex. knappt ta ifrån ägodelar som mobiltelefon under lektionstid etc. Det blir alltså en väldigt stor kontrast med våran daltande skola och deras uppfostran hemma, vilket de enligt reportaget hade som en delförklaring till vissa problem i skolan.

Angående flockdjur så är människan ett sådant. Folk från alla samhällsklasser tycker om att klumpa ihop sig mot någon bara för att jävlas, med jävlas behöver det inte vara slåss utan förtal räcker. Att beskylla invandrare för att vara flockdjur tycker jag inte är lite konstigt, då man måste syfta på att de har mer flockbeteende än vi andra. Och att lika gärna umgås med lika är inte konstigt, precis som att svennar gärna klumpar ihop sig i Spanien etc.

*edit förtydligande* Jag försvarar inte aga på vare sig barn eller husdjur, såsom de gör på brukshundsklubbar. (Sjukt att det fortfarande är tillåtet)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

människan har överlevt för att den är ett flockdjur, att påstå att bara invandrare är det är att blunda...

sen så har jag fått lära mej att "svartskalle" är inte hets mot folkgrupp, "svartskallar" är det däremot, notera att det är i plural;)

sen så var det en i trollhättan, med invandrar bakgrund, som drog en svensk kille till domstol för att ha kallat han "blattejävel" m.m men svensken blev friad för invandraren hade kallat svensken för motsvarande saker...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile
Crippa90: På dig låter det som att alla invandrare är flockdjur. Inte så smart uttryckt.

Då har du missförstått mig. Jag menar att jag har en teori om att invandrare (självklart inte alla) verkar vara flockdjur i större skala jämfört med svenskar. Med folkdjur menade jag stora gäng som gör grova våldsbrott, en synonym m.a.o.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Crippa90: Är du verkligen dum i huvudet på riktigt eller vad är grejen

Nej, är du?

Citat:

Du får mer än gärna komma med statistik som säger att ALLA invandrare (för det är väl vad du påstår?) är flockdjur.

"Svenskar är blyga." Betyder det då att ALLA svenskar är blyga? Nej, självklart inte. Precis så menar jag om invandrare. Sen så får du gärna komma med statistik som säger motsatsen.

Citat:

Jag vet att det till en viss del är genetiskt och att man inte kan göra något åt det genetiska (ännu i alla fall), men förutom det genetiska så är det JUST omgivningen runtomkring dig som får dig att bli den du är. Har du en bra uppväxt och har fått en bra uppfostran så kan du ändå hamna i fel umgängeskretsar och på så sätt hamna i ett liv inom kriminalitet.

Fast nu fanns det ju rapporter från BRÅ att uppväxt och dålig "miljö" inte har något med kriminallitet att göra, så ge mig fakta som säger motsatsen tack!

Citat:

Idioterna som mördade Riccardo på Kungsholmen levde alla "jetset"-liv och kolla vad de gjorde - dålig påverkan på varandra, detta skedde TROTS att de växt upp under gynnsammare förhållanden än 95% av Sveriges befolkning!

Ännu ett exempel på att kriminallitet och uppväxt inte har något samband.

Citat:

Jag känner folk som har blivit nerslagna av 10-15 svenska nazister. Innebär det att svenskar är dumma i huvudet och flockdjur då också? Självklart INTE, det finns både invandrare och svenskar som är våldsbenägna men för det generaliserar jag inte alla svenskar och påstår att alla är dumma i huvudet, verkligen inte.

Självklart finns det svenskar som är våldsbenägna också, att säga något annat skulle vara riktigt korkat. Men tydligen så verkar invandrare vara mer våldsbenägna än svenskar, och det är det jag försöker förstå varför...

Citat:

Nej snälla, sluta snacka skit och låtsas som om du förstår vad du diskuterar. Bara det faktum att du kallar invandrare för flockdjur bevisar hur dum du är, och tänk efter innan du skriver något.

Har inte kallat invandrare för flockdjur, jag tror bara att de är de i större utsträckning än svenskar. Men du får självklart visa motsatsen istället för att fråga om jag är dum i huvudet och sådana saker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hahaha... Älskar din idioti, hoppas för din skull att du förbättrar din tolkning av statestik till högre utbildning, annars skrattar de nog ut dig.

För det första gillar jag att du bygger din uppfattning på vad du ser på efterlyst eller i tidningen. Vad tror du svenskar vill läsa/höra om? Vad säljer mest? Är det den stora stygga svarta mannen som är våldsam och aggresiv, eller den stygga svenska mannen som är våldsam och aggresiv? Nästan alla människor har fördomar med folk från andra länder, klart som fan att det säljer bättre att utnyttja detta. Även om de inte utalat är rasister så har de flesta en "vi och dem" mentalitet.

Du menar alltså att svensk media ljuger? Nåja, jag kan ge dig lite utlänsk media om Rosengård. http://www.youtube.com/watch?v=O2qTdFX6thg

Citat:

Till statestiken:
10% utlänningar kan inte tillhöra någon grupp, varför? Jo dessa är ju varken invandrare eller svenskar. Dessa kan vara turister från vilket land som helst

LÄS LÄNKEN! 10 procent var utlänningar (inte folkbokförda i Sverige). Aldrig hört talas om illegala invandrare och flyktingar?

Citat:

Om du då summerar ser du att du kommer rätt nära varandra i de två kategorierna. 43.5 svenskar mot 46.5 (- de procent som har nordiskt ursprung). Vilket du själv ser är de nära varandra.

Nästa gång du drar fram massa statestik och vill låta smart, försök tolka den rätt... Kan rita en fin graf till dig så kanske t.o.m. du förstår?

Men nu är det ju du som är lite dum. Det är lika många svenskar som invandrare i statistiken. Men vad finns det mest av i Sverige, svenskar eller invandrare? Därför borde alltså svenskarna ligga mycket högre upp i statistiken eftersom det finns fler svenskar (obviously) men icke....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Nej det kom de inte fram till.
De kom fram till att föräldrarna hemma var stränga, visade vem som bestämmer och inte alltför ovanligt tillämpar aga, när barnen sedan kom till skolan kom de till en miljö där de får göra vad de vill utan att någon lärare får göra något åt det. T.ex. knappt ta ifrån ägodelar som mobiltelefon under lektionstid etc. Det blir alltså en väldigt stor kontrast med våran daltande skola och deras uppfostran hemma, vilket de enligt reportaget hade som en delförklaring till vissa problem i skolan.

Precis. Det var strängare hemma och fick stryk. Det var ju det hela programmet gick ut på när de frågade olika invandrare i skolan där. De sa ju även att aga bland invandrarfamiljer var vanligt.

Men frågan är hur man ska lösa det problemet. Ge barnen stryk i skolan? Avstängning? Det är svårt det där alltså.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Självklart finns det svenskar som är våldsbenägna också, att säga något annat skulle vara riktigt korkat. Men tydligen så verkar invandrare vara mer våldsbenägna än svenskar, och det är det jag försöker förstå varför...

Vad är det som är så svårt att förstå? Det finns flera faktorer som leder till att invandrare blir våldsbenägna. Jag tror du känner till de flesta. Men det känns som att du _vill_ att en av dessa faktorer ska vara genetik relaterat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Du menar alltså att svensk media ljuger? Nåja, jag kan ge dig lite utlänsk media om Rosengård. http://www.youtube.com/watch?v=O2qTdFX6thg

hahaha, du är ju för go. Så bara för att du kan hitta inslag där utlänsk media säger nått skit så är det sant? Bigfoot existerar också i din värld?

Citat:

LÄS LÄNKEN! 10 procent var utlänningar (inte folkbokförda i Sverige). Aldrig hört talas om illegala invandrare och flyktingar?

Så alla som begår brott i ett annat land är illegala invandrare? Alla svenskar som våldtar tjejer i thailand samt andra länder är illegala invandrare i de länderna? Hur tänker du nu?

Citat:

Men nu är det ju du som är lite dum. Det är lika många svenskar som invandrare i statistiken. Men vad finns det mest av i Sverige, svenskar eller invandrare? Därför borde alltså svenskarna ligga mycket högre upp i statistiken eftersom det finns fler svenskar (obviously) men icke....

Vänta nu ett tag, nu tog du ett logiskt hopp som var lite skummt.

För det första bör vi kunna anta att en STOR del av invandrarna inte kommer från de länderna du verkar avsky. En stor del invandrare i sverige kommer från norge/finland/tyskland.

Enligt den där jämförelsen är mina föräldrar med invandrarbakgrund. Min mors föräldrar är båda födda i finland, och min fars i tyskland. Alltså klassas de till invadrarkategorin? Även om jag är blond blåögd och extremt blek av mig? Folk har sagt att jag ser "typisk svensk ut" vilket jag finner roligt då inget svenskt blod rinner i mina ådror.

Det du klassar som invandrare och det statistiken klassar som invandrare verkar vara helt skilda ting. För jag tror inte att du tycker att finnar är "flockdjur" eller "aggresiva"? För i din värld verkar invandrare vara folk födda runt mellanöstern.

Kan skriva in lite från en krönika som BRÅ publicerade i 2004.

"En full finne som begår ett brott är alltid enbart en full finne, möjligtvis en arbetslös, fattig full finne, men ändock en individ. Den tunisiskfödde mannen blir däremot en representant för sin kultur. Frågan är om det är önskvärt att förstärka den bilden?
Källa: http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=12&action=pod_sh...

Tycker den har väldigt rätt om jag skall vara ärlig.

Här kan du läsa vad BRÅ själv skriver:

"Fråga
Hur många av dem som begår brott är invandrare?

Svar

[TEXT bortklippt, se länk]

Det innebär att det är drygt dubbelt så vanligt att personer födda utomlands misstänks för brott, jämfört med personer födda i Sverige av svenskfödda föräldrar. För personer som är födda i Sverige, av en eller två utrikes födda föräldrar, minskar risken ytterligare. Men det är ännu större skillnader mellan andra grupper. Till exempel är det 3,5 gånger vanligare att män misstänks för brott, än kvinnor. Vidare är det 6 gånger vanligare att personer från familjer som uppburit socialbidrag misstänks för brott, än personer från familjer som inte har det.

Källa: http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=85&module_ins...

Om man följer din tolkning av statestiken innebär det att alla fattigare familjer som får socialbidrag är aggresiva och brottsbenägna?

Eller så är det som BRÅ säger, att det endast är MISSTANKE om brott som är vanligare. De skriver t.ex. att det kan vara så att folk med utlänskt ursprung anmäls oftare osv.

Ännu en intressant artikel skriven av några på BRÅ: http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=203&module_in...

Det jag finner roligt är att du anser dig bättre på att tolka statistiken än BRÅ själva är. De säger ju själva att man inte kan dra slutsatser enbart genom denna statistik, men du vet nog bättre? Vilken högskoleutbildning inom kriminologi sa du att du hade?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muji
Vad är det som är så svårt att förstå? Det finns flera faktorer som leder till att invandrare blir våldsbenägna. Jag tror du känner till de flesta. Men det känns som att du _vill_ att en av dessa faktorer ska vara genetik relaterat?

Nej, jag vet faktist inte det. Men det skulle vara intressant att veta varför. För att hitta en lösning måste man förstå problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muji

Det beror snarare på kultur och religion än genetik.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Citat:

Precis. Det var strängare hemma och fick stryk. Det var ju det hela programmet gick ut på när de frågade olika invandrare i skolan där. De sa ju även att aga bland invandrarfamiljer var vanligt.

Men frågan är hur man ska lösa det problemet. Ge barnen stryk i skolan? Avstängning? Det är svårt det där alltså.

Föräldrar i sverige idag får frihetsberöva deras barn bara för att de t.ex. tror att de har s.k. åsiktsfrihet. Frihetsberöring kan vara utegångsförbud, ibland efter bara ett visst klockslag på kvällen.

Nå skolan borde också ha rätt att frihetsberöva elever, men inte av samma sjuka anledningar. Med frihetsberövning där syftar jag på kvarsittning, likaså borde de ha rätt till att beslagta saker, samt stänga av elever och att de istället blir skickade på ungdomshem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, så hälften av dessa brott begås av svenskar, hälften av "utlänningar/invandrare..."

Tänker du då på vad den totala befolkningen består av? Jag tror det finns lite fler "svenskar" i Sverige än utlänningar.

Och ni som gnäller över generalisering... klart som fan man får generalisera lite. Alla vet att det aldrig är "alla".

Jag säger inte att alla invandrare är idioter, bara att de flesta är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Ok, så hälften av dessa brott begås av svenskar, hälften av "utlänningar/invandrare..."

Tänker du då på vad den totala befolkningen består av? Jag tror det finns lite fler "svenskar" i Sverige än utlänningar.

Och ni som gnäller över generalisering... klart som fan man får generalisera lite. Alla vet att det aldrig är "alla".

Jag säger inte att alla invandrare är idioter, bara att de flesta är det.

Läs vad BRÅ själva säger om sin statistik. Sen är det klart att de flesta invandrare är idioter, men det är ju det flesta svenskar/amerikaner/finnar/norrmän/whatever också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oavsett vad hon sa så är det ju helt befängt att 20 personer oavsett etnisk härkomst ger sig på en individ med knogjärn och allehanda tillhyggen. Något måste ju vara fel i huvudet på dessa människor, går inte skylla på taskig uppväxt heller.

Någon direkt lösning finns väll egentligen inte på problemet, skickar man dessa unga herrar på anstalt eller i fängelse så kommer dem ut som full-lärda yrkeskriminella.

Snälla regering, inför spöstraff!!

Visa signatur

BAAH

Permalänk

Det diskuteras om flockdjur, bristande intelligens och och överrepresentation bland våldsbrotten.

Flockdjur? Det är vi alla, vi får istället tänka oss att vem i hela friden hade inte anslutit till den grupp som man känner sig mest behörig till? Tyvärr har vi grupperingar som skapas när den svenska invandringspolitiken totalhavererar. Det politiken gör är att samla invandrare i stora klungor, tänk rosengård. På så sätt tar man bort hela momentet gällande intergrationen i det svenska samhället! Låt invandrare, oavsett ursprungsland få bli en del av sverige, istället för en minoritetsgrupp som en liten ambassad inträngd på en liten yta i vårt avlånga land.

Min uppfattning är att sålänge man grupperar invandrare som invandrare och skapar dessa "ghetton" så framhäver man en betydligt hårdare och mer brottsrelaterad attityd istället för att om man placerade invandrare i vanliga hem, i vanliga bostadsområden i en blandning av nysvenskar/födda svenskar och då får en mindre klyfta mellan oss? Med detta inte menat att ALLA människor från dessa områden ska vara kriminella gangsterrappare.

Det vill säga att ungdomar jag träffat/känner har en betydligt hårdare och det vi idag kallar för en "typisk invandrarattityd" om de under hela sitt liv har bott i rosengårdsliknande områden. Än om de efter en kort tid har fått möjligheten att bosätta sig i vanliga fria områden och på så sätt minskat klyftan. Är det någon som kan stödja/kritisera och fylla på med eventuella personliga erfarenheter?

Sen att det finns lika många idiotiska svenskar, är klart som korvspad.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Crippa90: Ge mig fakta som bevisar att uppväxt, miljön runtomkring dig, ekonomi osv. inte har NÅGONTING med det faktum att många väljer en kriminell väg att gå? Jag vet att det delvis är genetiskt, men kom inte och påstå att slutprodukten (om man nu kan säga så) av en människa är ett enbart genetiskt resultat, självklart har det en stor betydelse hur och var man växer upp samt hur lättpåverkad man är.
Enligt dina teorier så är det så att barn som blir misshandlade, har föräldrar med dålig ekonomi osv. inte alls löper större risk att bli kriminella vid ett senare skede?

BRÅ har gott ut med rapporter om att bostadsort eller av sämre sociala förhållande inte har något med ökad kriminallitet att göra. Uppdrag granskning har tagit upp att hård uppväxt i hemmet, med bl.a stryk, kan vara en bidragande faktor till ökad kriminallitet och problem i förorter.

Citat:

Det jag ville påpeka med fallet Riccardo var just det att killarna har växt upp med pengar, gått på fina skolor osv. men de PÅVERKAR varandra på ett negativt sätt inom gruppen, vilket innebär att miljön runtomkring, kultur, religion samt andra faktorer påverkar vem du blir, hur du agerar och beteer dig osv.
Ännu en gång - enligt dig så har uppväxten ingen inverkan alls på vilken väg du väljer att gå som vuxen?

Nej tydligen så gör det ju inte det. Dessa killar bodde ju på "bra" orter och hade en bra uppväxt med mycket pengar. Och ändå så går det ju såhär.

Citat:

Och kom inte med dumma argument såsom att "för att hitta lösnigen så måste du förstå problemet".
Om du inte förstår problemet vid det här laget så kanske du borde sluta diskutera!
Segregation, utanförskap, ekonomi, rädsla - Alla som har pluggat någorlunda om dessa ämnen vet att alla ovanstående faktorer är de största problemen! Visste du inte det så är det nog innan ide att du fortsätter försvara dina korkade argument, punkt slut.

Om du har en lösning på problemet så kan du ju skriva det här och skicka in det till regeringen istället på att hoppa på folk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

BRÅ har gott ut med rapporter om att bostadsort eller av sämre sociala förhållande inte har något med ökad kriminallitet att göra. Uppdrag granskning har tagit upp att hård uppväxt i hemmet, med bl.a stryk, kan vara en bidragande faktor till ökad kriminallitet och problem i förorter.

De har heller inga rapporter på att etniskt ursprung har något med ökad kriminallitet att göra heller. Så varför har du den åsikten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oj nu tog debatten en konstig riktning.

Tror inte att det är rätt att diskutera om "genetik" i liknande fall.

Jag läste lite på ett halvskumt forum igår som heter flashback, (www.flashback.info) för den intresserade, där finns en tråd som heter Integration och invandring där liknande saker diskuteras.

Efter att ha läst lite så verkar det som att de flesta är överens om att:

Det inte handlar om "genetik"

utan att i vissa fall så tar man in invandrare från låt oss säga Irak som exempel.

Därifrån kommer en familj med två barn på 14 och 15 och dom har levt under väldigt stränga sociala regler i sitt hemland.

Vips är dom i sverige och alla regler har ändrat sig (eftersom våra kulturer skiljer sig rätt markant åt)

Ungarna får signaler från skola och de nya kompisarna (deras landsbröder som oftast redan är inne i hela den här gangsterrap grejen) att Svenskar är rasister och det finns inga regler! säger dom något emot dig kan du kalla de för rasist.

Så jag tror helt ärligt (även fast jag låter som en gammalgubbe) att det är följandes fel:

Lärare (för slappa och ofta flummiga hippies som snackar om att vi alla ska leva utan regler och bla bla bla)

Soc (oftast när invandrare anländer får dom hjälp av staten med lägenheter och så får de pengar, soc borde aktivare försöka hjälpa fler ut på jobbmarknaden snabbare istället för att låta folk sitta hemma och inte komma in i samhället)

Polisen och rättsväsendet (inga straff alls för "små" brott, och detta sänder fel signaler, hade man fått känna på lite sveda för något litet brott tror jag man hade tänkt sig för mer innan man börjar med hårdare saker)

Kolla dessa videor:

http://www.youtube.com/watch?v=RCsfxxy09oc
http://www.youtube.com/watch?v=bzUiA9tjn6E

"Invandrare KRIGAR mot Svenskar"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=531981

Det enda jag inte förstår i det här är VARFÖR många invandrare HATAR svenskar?

De vill "ut och spöa svenskar" och hatar svenskar av någon konstig anledning...

Detta hjäler ju verkligen inte någon

Permalänk

Mer kärlek till folket!

Jag tror faktiskt att många invandrarbarn har det hårt hemma och att det slår fel när de får komma ut i friare miljöer. Klart man beter sig illa då, om man är ovan vid friheten - när inte ens föräldrar "tittar".

Mer kärlek, som sagt!

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hankoo
Massa text

Du kan inte ta det som skrivs på I&I forumet på Flashback seriöst.
Majoriten av folket som skriver där är ju för i helvete bönder som tror att alla invandrare bakar pizzor på dagarna och är ute och våldtar svenska tjejer på nätterna.

OnT: Det som hände är hemskt, jag är själv invandrare och jag hatar "människor" som gör sådana saker enormt mycket.

Sen kan man inte generalisera så mkt som vissa gör härinne (crippa90). Jag är invandrare och muslim också för den delen, jag ränner definitivt inte runt och slår ner random personer på nätterna. Jag umgås heller inte i flock med mina "invandrar kompisar" utan faktum är att de flesta av mina polare är etniska svenskar.

Hur ska man då lösa dessa problem?

Jadu, att inte trycka in alla invandrare på samma ställe är väl ett förslag, integration is the shit.

Sen har väl också något gått fel när enbart Södertälje tar in mer irakiska flyktingar än USA och Canada tillsammans.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Sen kan man inte generalisera så mkt som vissa gör härinne (crippa90). Jag är invandrare och muslim också för den delen, jag ränner definitivt inte runt och slår ner random personer på nätterna. Jag umgås heller inte i flock med mina "invandrar kompisar" utan faktum är att de flesta av mina polare är etniska svenskar.

Vad har jag generaliserat? Personligen är jag emot generalisering då det skapar fördomar, men man börjar faktiskt att se ett mönster mellan våldsbrott och invandrare. Men det betyder ju inte alla ALLA invandrare är kriminella. Min mormor och morfar är ett exempel på det.

Citat:

Har artikeln fel?

Troligtvis inte, men det är vissa saker man ska komma ihåg.
1. Vad menas med uppväxt? Är det uppfostran av föräldrar, ekonomin, boendeort eller är det en blandning av allt?
2. Artikeln är om jag har förstått det rätt ifrån USA, och man kan inte dra slutsaten att USA = Sverige så enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Crippa90:
1. Uppväxt är väl flera faktorer, bland annat de du nämnde. Att säga att dessa inte har någon påverkan alls på det faktum att man väljer en kriminell väg att gå är helt och hållet fel.

Som sagt var enligt BRÅ så har bostadsort och sämre sociala förhållande inget med ökad kriminallitet och göra. Men det är ju en ganska liten del av uppväxten egentligen. Så visst kan andra delar av uppväxten ha påverkan, helt klart.

Citat:

2. Man kan absolut inte dra slutsatsen USA = Sverige, men det ger dig en tydlig fingervisning ändock. Det som finns i USA håller på att bildas här och finns redan i vissa städer. Det vill säga områden där majoriteten av invånarna är invandrare (svarta i USA). I USA har du Harlem, Compton osv. i Sverige har du Rinkeby, Rosengård osv.
Det är en skrämmande utveckling, minst sagt.

Jo visst är det en skrämmande utveckling. Frågan är bara hur man ska hindra den från att spridas på ett fungerande och effektivt sätt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag ser det såhär och det kan ingen statistik säga emot eftersom jag har sätt det i 16år.

Själv flydde min familj från Balkan(Kroatien) när jag var 33 dagar gammal för att kriget bröt ut. Vi kom hit och var väldigt varmt välkomnade och det var väldigt många svenskar som invandrare som hjälpte oss att komma på fötter. Efter att ha bott i ett nästan 100% stad med svenskar så flyttade vi till Hammarkullen för att min mor/far hade fått jobb i Göteborg. Hammarkullen anses bland annat som ett utav de värsta områdena i Sverige, det ligger i Angered. Själv gick jag på Dagis och hela grundskolan i hammarkullen. Det fanns 3-4 svenskar i hela vår skola utav ca 600 personer.
Jag skiter fullständigt i vad statiskt visar och jag vet själv vad som påverkar att invandrare blir så kriminella/våldsbenägna. Först och främst så är det att politikerna flyttar alla invandrare till samma ställe, hur tänker de nu? Tror ni att om de hade skickat ut en nybliven invandrar familj till Kiruna att de skulle bli kriminella, risken sänks dramatiskt till nästan 0%. Sedan att man klagar på att invandrare har dåliga betyg, pratar dålig svenska. Vafan förväntar de sig när de knakar ihop 40 000 personer i samma ort? Om det finns kriminalitet på ett ställe och man skickar ännu en till invandrar familj och de har en son på 18 år tror du inte en grupp övertalar, stackaren har ju inget annat att göra, kan ju knappast någon svenska. Det är ju som om jag kommer till en skola där var hela klassen gillar att gå ut och fika, spela wow eller supa tror ni inte att hänger på då? Jag kunde se hur min kompis förvandlades till en ren idiot. Vi hade alltid umgåtts från dagis till årskurs 5-6. När sedan "idioterna"/"små gangsters" började prata med honom och umgås och övertala honom att göra grejer. Han var väldigt smart. Gissa vad han gör nu(16år), krökar, röker och slås. Tror ni detta hade hänt om han hade umgåtts med rätt människor och inte skickats till fler idioter? Vi måste bryta cirkeln och det hjälper inte att skicka ännu fler invandrare till samma plats.
Sedan är det roligt hur vissa kallar invandrare för flock djur/generaliserar att alla är idioter. Läste i tidningen innan sommaren att 30% av alla företag styrs av invandrare, hur mycket pengar tror ni inte de får in?, de skatta lika mycket som alla andra företag gör. Sedan tror ni Sverige skulle vara såhär populärt utan kända människor/idrottare? Zlatan/abrahamian etc etc. Men det värsta är ändå att när det går bra för exempelvis någon invandrare som sysslar med idrott och det går så bra så är det alltid VI som är bäst i Sverige, men när det händer något dåligt så är det alltid DE. ETNOPORR!!!!
Sedan är inte sådana här ghetto ställen värre än något annat svenskt område som man kan tro. Det är bara det att medierna trycker upp det så fort det händer något i ex hammarkullen än om det hade hänt i saltholmen. När jag gick i nian så gjorde vi ett experiment för att svenskar och invandrare skulle umgås mera, så en klass från vår skola åkte till Öckerö en dag och en från deras kom till oss. När de var här så märkte de att det inte var så farligt, de hade knappt vågat åka hit utan trodde att så fort man kom hit skulle man bli rånad eller något dylikt. Jag har under mina 16år jag bott i hammarkullen aldrig sett någon eller själv blivit rånad/slagen fast jag själv ser väldigt svensk ut.
Sedan kan jag hålla med om att det har med kultur att göra och uppfostran hemma. Om man skickar 40 000pers till samma ställe fast i en annan kultur tror ni verkligen att det kommer att ändras. Tänk om man skickade en familj till ett svenskt område, tror ni inte då att det skulle ändras och att de skulle småningom om förstå sig på svensk kultur och hur man egentligen bete er sig?
Till sist vill jag avslut med att säga fast det går väldigt bra för mig i skolan(läser många språk, engelska, svenska, kroatiska, kinesiska, franska och tyska) och gör väldigt bra ifrån mig i andra grejer och umgås med många svenskar kommer jag aldrig att se mig själv som svenska fastän jag har bott här i hela mitt liv. Så länge folk ser såhär på "invandrare" så kommer det aldrig att gå, tyvärr, jag skulle jätte gärna vilja se mig själv som svensk.
Kan ju nu säga att jag har flyttat från Hammarkullen(TOM för 5år sedan) men jag gick ut skolan där eftersom vi hade världens bästa lärare som brydde om oss, alla var svenskar och det finns folk som förstår sig på "oss". Man kan inte här på ett forum bara säga hur det är när man själv aldrig varken har umgåtts eller bott i sådana här "ghetton". Gått väldigt bra för min familj och vi bor nu i en stor villa med svenskar som grannar :).

Ahhh, skönt, jag kände bara för att skriva av mig.
Tack!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Själv har jag bott i Södertälje från och till sen 70-talet och varit med när första invandringsvågen med Syrianer kom dit.

Flyttade sen därifrån och kom tillbaks 2005 och fick en lgh i Geneta. Sen några dagar in i Dec brakar helvetet löst iom att (A)Syrianer tydligen tycker jävligt mycket om smällare och det håller på till mitten av Jan vilket för mig inte är så farligt men har man en hund som är skotträdd så blir man jävligt förbannad på dessa individer som inget vett har och märk väl det har även varit äldre och inte bara småpojkar!

Ovanstående rader är kanske inte PK men det bryr jag mig inte om för jag har flyttat ifrån Södertälje och kommit ner till Småland där koncentrationen av invandrare inte är så hög och därför kan dom inte på samma sätt klumpa ihop sig i samma område.

Det var likadant när Finländarna kom till Sverige för att jobba på Scania för syrran var ihop med en finne på 80-talet vars pappa knappt kunde nån svenska trots att han bott i Sverige då i nästan 20 år.

Vad jag vill ha sagt är det att en lagom mix av "vi och dom" är bäst för då smälter det ihop på ett annat sätt än om man kan hålla sig till samma etniska grupp.

Permalänk
Medlem

Sluta ta in så jäävla mycket folk i landet. Sen skickar man ut packet som inte klarar av att sköta sig.. Svenskt medborgarskap ska vara möjligt att dra tillbaka. Givetvis inom rimliga tidsramar..

Edit:

@MarkoV

Så man får stjäla och leva jävel om man är invandrare och bor i ett område med bara invandrare? Förstår inte det där riktigt..

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Sluta ta in så jäävla mycket folk i landet. Sen skickar man ut packet som inte klarar av att sköta sig.. Svenskt medborgarskap ska vara möjligt att dra tillbaka. Givetvis inom rimliga tidsramar..

Edit:

@MarkoV

Så man får stjäla och leva jävel om man är invandrare och bor i ett område med bara invandrare? Förstår inte det där riktigt..

När sade jag det? Det är lika mycket fel om någon invandrare gör det som någon svensk, förstår dig inte riktigt nu.

Jag spekulerar i vart problemen ligger, eller inte spekulerar utan tar fram bevis utifrån mina erfarenheter.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
När sade jag det? Det är lika mycket fel om någon invandrare gör det som någon svensk, förstår dig inte riktigt nu.

Jag spekulerar i vart problemen ligger, eller inte spekulerar utan tar fram bevis utifrån mina erfarenheter.

Här..

"..jag vet själv vad som påverkar att invandrare blir så kriminella/våldsbenägna. Först och främst så är det att politikerna flyttar alla invandrare till samma ställe, hur tänker de nu? Tror ni att om de hade skickat ut en nybliven invandrar familj till Kiruna att de skulle bli kriminella, risken sänks dramatiskt till nästan 0%. "

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.