Permalänk
Medlem

e -------------------------8------------ B ---------------------5------------------ G --------------------------------------- D --------------------------------------- A ------7-------------------------------- E ------5--------------------------------

Strecken symboliserar strängarna på gitarren och siffrorna banden.

Det första du ser (5,7) tar du genom att hålla ner 5e bandet på E strängen och 7e bandet på A strängen och göra ett anslag med plektrumet på båda strängarna.

Det andra (5, 8) spelar du genom att plocka B strängen på 5e bandet och efter det plocka e strängen på 8e bandet.

Är dålig på att förklara men det är väldigt logiskt

Har du problem kan du söka på "how to read tabs" på google så får du fram hur mycket som helst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
tjenare, jag undrar hur man läser "tabbar", vad sifforna menar osv, ifall någon kan länka till den lektionen som talar om det eller så:)

Nu vet jag inte om du syftar på någon specifik lektion men det finns en hel del info på bland annat wikipedia, tex:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tabulatur
http://en.wikipedia.org/wiki/ASCII_tab

Man kan kort säga att siffrorna syftar på vilket band du ska trycka ner strängen, längst till vänster ser du vilken sträng som det gäller.

Edit: för sent

Permalänk
Medlem

Rile: då ska man bara svepa de strängarna man håller nere då?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Ja precis, du slår bara till strängarna med plektrumet så de ringer ut tillsammans

Permalänk
Medlem

Har precis lämnat in min ENGL Savage SE för rörbyte, efter det så ska den säljas. Någon här som är intresserad?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

en fråga till om tabarna och bilder på ackord mm är strängarna där uppochner? hittade en bild där den tjocka strängen var underst, den brukar väl ändå vara överst?:s

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tabbar brukar skrivas så här, med den tjocka E-strängen neråt.

e|
b|
g|
d|
a|
E|

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

uppochner alltså:) blev fundersam när jag såg vissa tabbar som spelades på vad som jag trodde var den tunna strängen hela tiden:p

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tabbar skrivs med tjocka e-strängen på understa raden

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
en fråga till om tabarna och bilder på ackord mm är strängarna där uppochner? hittade en bild där den tjocka strängen var underst, den brukar väl ändå vara överst?:s

Nej, den ska vara underst. Det är tänkt som att du ser det uppifrån och ned - alltså; tänk dig att du vinklar tabben så att den står på högkant, då ser du det som i verkligheten, så är det gjort. Alternativt, lägger du gitarren på ett bord är det så det ser ut för dig. Förstår du eller svamlar jag?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

blivit en del nya favoriter nu^^ tackar så mkt:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon som har dunlops fuzz face: http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/pip&id=285&p...
eller univibe: http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/pip&id=282 ?

Funderar på att köpa dessa, har förstås testat i affär men vill veta vad folk tycker allmänt om pedalerna.

Förresten så tänkte jag byta min crybaby mot en vox wah eftersom den tydligen har mjukare tonskiftning, vilket verkar bra. Vad säger ni om detta?

Ska göra mina inhandlingar på thomann. Det är billigt och verkar bra, någon som har handlat därifrån förut och tyckte det var bra?

Visa signatur

Bwoyar Quashi

Permalänk
Medlem

Ah måste bara säga det att Bibloteken brukar ha ett väldigt bra urval av nybörjar böcker med Cd/Dvd skivor!

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Livar upp tråden med ett länktips! Hoppas jag inte bryter mot §7 nu.

På ett John Frusciante-forum finns en bunt länkar till ett gäng original-låtar av Red hot chili peppers i multitrack-form. Det är alltså alla spåren separat i .ogg-filer. Bara att muta gitarr-spåren och spela med själv, med de andra originalinstrumenten och sången!

Hela Blood Sugar Sex Magik samt Dani California, Tell me baby och Snow.

Länk till tråden: http://z11.invisionfree.com/John_Frusciante/index.php?showtop...

Citat från inlägget i tråden:

Citat:

Backing tracks (= separate tracks for drums, bass, guitar, vocals and back vocals) for:
- BSSM album: http://www.sendspace.com/file/zv8xo5 and http://www.sendspace.com/file/o1sryq
- Dani California: http://www.mediafire.com/?yglyntymzm2
- Tell Me Baby: http://www.mediafire.com/?yznk1dxhmyd

Open them with "Audacity" free software to enjoy them and let the music play!

Source: this crazy french forum: http://www.slappyto.net/Forum/Topic.aspx?id=16515
Thanks to Virfred from RHCPFrance for letting us know.

/Buck

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden läggs till i samlingstråden om några minuter.

Permalänk
Medlem

Någon som har någon erfarenhet om AD30vt-XL från vox?
Är sugen på att köpe en
Spelar mycket musik där det ska vara mycket dist

Permalänk
Medlem

Halloj! Köpte för dryga veckan sedan en ny förstärkare, en epiphone SoCal50. Mycket mysig leksak.
Men, jag upptäckte när jag kom hem att det inte följde med någon kabel att sätta mellan topp och låda. Har inte haft tillgång till någon musikaffär i och med att jag bor på vischan men det kliar rätt bra i fingrarna, så jag funderar om det fungerar med en vanlig gitarrkabel eller om det prompt måste vara en högtalarkabel? Tänkte om det bara var en försämring i ljud som var aktuell eller om det kan vara skadligt för förstärkaren?

Kanske dum fråga men jag är inte så insatt tyvärr.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

Det funkar. Men jag vet inte om någonting kan ta skada.

Jag är bassist själv och man kan höra skillnader på om jag kör med högtalarkabel eller vanlig instrumentsladd i min stärkare, det fattas liksom lite bas och tryck.

Permalänk
Medlem

Jo en försämring i ljud antog jag att det skulle bli, men det är inte så viktigt just nu. Det viktiga är om det kan skada eller inte. Vore ju surt om den gick åt helvete för mig. ^^

Så om någon annan vet om något kan gå sönder och i så fall vad, så snälla skriv.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enk
Jo en försämring i ljud antog jag att det skulle bli, men det är inte så viktigt just nu. Det viktiga är om det kan skada eller inte. Vore ju surt om den gick åt helvete för mig. ^^

Så om någon annan vet om något kan gå sönder och i så fall vad, så snälla skriv.

Plugga inte i småa in-ear lurar till en top iaf. Vad jag har hört så har folk fått sina toppar brända av att toppen får för lite motstånd.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jag vill rekommendera en riktigt trevlig och lättspelad gitarr. Märket är Parker, och då ville jag rikta fingret mot Fly-serien.

Jag provspelade Parker Fly Deluxe, och fy fan vilken dröm den var. Mer lättspelad än vad äldre Ibanez RG Prestige var. Dock så är Parker Fly dyr, dyr, dyr...sisådär 25.000-45.000 kr.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Tittade in lite på deras hemsida, och dom har verkligen udda former på gitarrerna
Aldrig hört talas om märket heller..

Vad är det för skumt stall som sitter på dom? Tog du chansen att testa det också?

Permalänk
Medlem

Det är den gitarren som ledaren på guitarmasterclass.com använder. En svensk kille, sjukt bra

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av @@mårten@@
Tittade in lite på deras hemsida, och dom har verkligen udda former på gitarrerna
Aldrig hört talas om märket heller..

Vad är det för skumt stall som sitter på dom? Tog du chansen att testa det också?

Har aldrig provat stallet, men det stallet går att ställa in i 3 lägen och när jag spelade på den var den låst, och jag vågade inte peta och fiffla då vi delade scen med andra musiker.

Visa signatur

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Har fått ett litet infall där jag blivit väldigt sugen på att lära mig spela gitarr. Inser givetvis att man behöver mycket tid, dedikation, blödande fingrar, arga grannar m,m för att det ska vara kul... men jag brukar vara en sån som är bra på att fokusera mot mål. Vill i varje fall ge det en chans då jag älskar musik, specifikt rock/hårdrock/metal.

Frågan lyder, är det svårare att börja lära sig spela gitarr på en riktig yxa? Låt säga Flying V, Razorback (V), Explorer eller t ex en Ironbird ? Eller är det rent utav enklare?

Dom jag kikat på har aktiva pickuper, bu eller bä från er gitarrävar?

Har inte kikat på någon förstärkare ännu..

Alla tips mottages varmt!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Har fått ett litet infall där jag blivit väldigt sugen på att lära mig spela gitarr. Inser givetvis att man behöver mycket tid, dedikation, blödande fingrar, arga grannar m,m för att det ska vara kul... men jag brukar vara en sån som är bra på att fokusera mot mål. Vill i varje fall ge det en chans då jag älskar musik, specifikt rock/hårdrock/metal.

Frågan lyder, är det svårare att börja lära sig spela gitarr på en riktig yxa? Låt säga Flying V, Razorback (V), Explorer eller t ex en Ironbird ? Eller är det rent utav enklare?

Det blir mycket roligare på grejer som känns bra för dig, köp inte det billigaste helt enkelt. Men du behöver inte lägga ut några jättepengar heller tycker jag, en vettig planka kan du få för några 1000 begagnat.

Fanns en gitarr på Jam förut som hette BurnOut SWG (lite osäker på SWG, men en strataliknande med 1 humbucker & 2 singe coil) för runt 3000. Den var riktigt fin att spela på minns jag, men det slutade med att jag köpte en annan. Den brukar finnas på blocket då den sålde rätt bra, även i mer avancerade nybörjarpaket.

Undvik de billigaste kopiorna och känn efter ordentligt innan ett köp så blir du nog nöjd.

Själv så har jag en Eagle ULP 310 (nypris 4495 kr) och en Cort stratakopia (paketpris var 1995 kr). Eaglen är en ren dröm i jämförelse, lätt och smidig med riktigt bra kvalitetskänsla och ryt.

Som hemmastärkare rekommenderar jag Peavey Rage 158, går att få begagnad för inga pengar alls och låter helt okej. En distpedal gör den mycket roligare dock, och har du för mycket pengar så rekommenderar jag en multipedal som typ Zoom G2.1u (den väckte liv i mitt gitarrspelande ordentligt). Kan fås för drygt 1000 kr begagnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF

Beror på hurpass seriös du ska bli. Jag började på en Ibanez GRG som jag böt in mot en Gibson Flying V fyra månader inpå, visserligen hade jag kört akustiskt innan, men bättre byta har jag aldrig gjort. Flying V's/Razorbacks/Dime gitarrer, kan dock vara lite knepiga att spela på till en början då man måste (inget tvång naturligtvis, men det mest naturliga och bekvämaste) sitta med dom med ena låret mellan vingarna.

Aktiva mickar eller ej, beror helt på musiksmak och spelstil. Lirar du thrashmetal, progmetal a lá Steve Vai eller fjantmetal, typ Sabaton eller Hammerfall, då räcker det med passiva Seymour Duncans, Dimarzios eller Gibson mickar.

Vill du dock ha lite mer riv i riffandet, lite klarare melodier eller om du helt enkelt lirar metalcore/deathcore, melodisk döds- eller tyngre metal, då ska du nog köra med aktiva.

Sen så är det en hel del andra faktorer som påverkar din ton, träslag på gitarren, vilket skick mickarna är i, genomgående hals eller inte, strängar, vilket plektrum du kör, spelsätt och sist men absolut inte minst, vilken förstärkare du kör.

OffT: Hur kommer det sig att jag aldrig sett denna tråd, trots flera års medlemskap?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker det är enklare att börja med elgitarr, just p.g.a. den smalare och tunnare halsen än vad de flesta akustiska har.

Visa signatur

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag tycker det är enklare att börja med elgitarr, just p.g.a. den smalare och tunnare halsen än vad de flesta akustiska har.

Sant. Grejen är dock att om man börjar med elgitarr så skippar man gärna alla "basic" ackord och så. Känns mer naturligt att spela visor med enkla ackord på en akustisk än på en elgitarr, och just därför är det ofta bra att börja med akustisk så man får med grunderna.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Sant. Grejen är dock att om man börjar med elgitarr så skippar man gärna alla "basic" ackord och så. Känns mer naturligt att spela visor med enkla ackord på en akustisk än på en elgitarr, och just därför är det ofta bra att börja med akustisk så man får med grunderna.

Håller med, jag ångrar inte att jag började med akustisk.