Muskampen 2025: Segraren korad!

Windows 7 redan nästa år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Win7 kommer förhoppningsvis att bli det som M$ avsåg vista att bli från början. Ett stabilt OS som kommer att leva länge.

Jag börjar bli riktigt trött på den här typen av kommentarer! har du ens testat Vista på en modern dator? Enligt min mening så är Vista hur stabilt som helst, t.o.m. den mest stabila versionen av windows jag har testat.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Varför blir alla dessa trådar fulla av personer som rabiat försvarar Vista? "vista fungerar klockrent för MIG ... bla bla, mit XP kraschade alltid".

Kan folk inte bara acceptera att vissa inte vill ha Vista, medans andra gillar det?

"vista-anhängarna" är nästa lika rabiata som "mac-talibanerna" på detta forum ...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Windows 7 party hemma hos mig i kväll? Alla är bjudna!

jag kommer. ska jag ta med mig något? jag har en fin Islay single malt whiskey.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Avstängd

"Grundaren Bill Gates gick tidigare i år ut och meddelade att operativsystemet skulle släppas under 2009, vilket Microsoft snabbt dementerade."

Microsoft kan hoppas att Windows 7 inte suger lika hårt (eller hårdare) än Vista, för då blir det tuffa tider för Microsoft.

Permalänk
Medlem

Hoppas windows7 blir mer lättviktigt/lättdrivet, man tycker att det är åt det hållet windows borde gå om det ska kännas som en så kallad uppgradering. Menar inte att det gäller alla OS eller windows men från XP tycker jag det borde gått åt det hållet, vem vill ha ett OS på flera gig som belastar moderna system överhuvudtaget. Från XP tycker jag det borde kunnat bli snabbare, snyggare och mindre med tanke på hur långt gap det var mellan XP och vista, tekniken borde gå framåt tycker man.

Kanske blir mer modulärt, MS har antagligen ett behov av ett mer flexibelt OS så de har något "nytt" att sälja till tex både netbook köpare och villattskrivebordochstartmenyskahajulgransbelysningochkromadeikoner köpare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Win 7 grundas ju på Vista till stor del så jag tror inte att det blir ngn större skillnad faktiskt.

Själva grunden i Vista är det inga fel på, den är bra.
Det är många andra småsaker som totalt sett gör det så dåligt.

Det har också varit en viss övergångsperiod där programmakare har fått skriva om sina program så att dom inte behöver köras som admin och sånna saker.

Långsiktigt tror jag nog ändå Vista är ganska bra och om MS tagit åt sig av kritiken och programmarknaden mognat lite under åren med Vista tror jag Windows 7 kan bli en succe.

Permalänk

vad jag har hört så ska windows 7 vara det som vista skulle varit frånbörjan men eftersom dom fick massa problem och skriva om en del koden, så han dom inte färdigt, som sakt windows 7 kommer i stor sett se likadant ut som vista fast det kommer nog vara stabilare och säkrare, snabbare och lite mer funktioner.. har för mig att det skulle vara mindre också hm...

Visa signatur

Core 2 Duo E8500@4.5Ghz | Scythe Ninja 2 | Asus p5q-E | Dominator 2X2GB | HIS Radeon HD 4850 512MB | Cooltek 600W | Cooler Master Cosmos 1000 |
WD Raptor 74GB | Samsung TFT 24" | Logitech diNovo Edge + SteelSeries Ikari Laser
macbook pro 15,4" 2,8ghz 4gb ram 500gb 9400m + 9600gt 512m unibody

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Varför blir alla dessa trådar fulla av personer som rabiat försvarar Vista? "vista fungerar klockrent för MIG ... bla bla, mit XP kraschade alltid".

Kan folk inte bara acceptera att vissa inte vill ha Vista, medans andra gillar det?

"vista-anhängarna" är nästa lika rabiata som "mac-talibanerna" på detta forum ...

Tänk ifall de lade tiden på försvarande och attackerande på något vettigare. =D Då skulle vi kanske ha ett überOS idag. ;P Det är mest bara kronisk gnällsjuka... men tyvärr så blir ju inget bättre av det.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Felstavat på Windows i sista meningen

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag börjar bli riktigt trött på den här typen av kommentarer! har du ens testat Vista på en modern dator? Enligt min mening så är Vista hur stabilt som helst, t.o.m. den mest stabila versionen av windows jag har testat.

Om du bara klickar runt i operativet så är det säker stabilt men när du börjar använda applikationer som inte är gjorda för just Vista så händer allt möjligt underligt om de ens startar, varesig man kör i kompatibelt läge eller inte.

Med stabilt menar jag inte bara att OSet inte krashar utan att det fungerar bra med applikationer.

Och ja.. vi har Vista i både x86 och x64 utförande. Många..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Bara för att säkerligen 90% av alla som talar skit om Vista gör det för att dom har förutfattade uppfattningar och/eller har testat Vista på en alldeles för gammal/dålig dator och/eller i ett alldeles för tidigt skede.. Från början så var jag ganska ensam om min uppfattningen här på forumet när det för övrigt skedde en häxjakt på Vista förespråkare. Nu har det väl svängt lite, nu finns det både förespråkare och motståndare, men det ändrar inte det faktum att mer okunniga människor faktiskt läser här på forumet och får sig en ofta felaktig bild av Vista och därför måste vi tjata emot.

Jag påstår inte att Vista passar för alla datorer, men jag påstår att Vista har ett oförtjänt dåligt rykte och att om man köper en ny dator idag så råder det inget tvivel att man ska ha Vista och inte XP. Den väldigt lilla andel som har en verklig anledning till att ha XP är sådana som har gammal dåligt skriven programvara eller någon gammal hårdvara som inte fungerar till Vista.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Bara för att säkerligen 90% av alla som talar skit om Vista gör det för att dom har förutfattade uppfattningar och/eller har testat Vista på en alldeles för gammal/dålig dator och/eller i ett alldeles för tidigt skede

Men om vi skall börja generalisera så kan jag säga att alla som testat Vista och är så nöjd med det är dom som packat upp sin dator från Dell, installerat Crysis och märkt att det inte kraschar. Medans XP krashade på deras gamla dator där dom inte installerat om OSet sen 2003 när dom packade upp DEN datorn...

Jag kör Vista hemma, XP på jobbet, ser både för och nackdelar i båda systemen, INGET av dem är det underbara OSet som vissa vill få det till, det kan jag lova. Jag tycker bara alla denna fanatiska propaganda vissa kommer med är rätt jobbig att läsa, speciellt när det jämförs VISTA vs. XP i en tråd om 7.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Det beror väl till stor del på att XP-användarna är precis lika rabiata dom?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det blir en övergång till enbart x64 (Läs AMD64), eller är det fortfarande för tidigt? Sen är det i och med alla nya UMPC's och SSD ett nästintill krav att tänka om och därmed korrigera/optimera/förnya koden, för det har ju hänt en hel del sedan introduktionen av Vista.

För övrigt känns det som att XP överlevde lite väl länge, "XP Gold" versus "XP SP2" eller "3" känns inte direkt som samma system. Microsoft har jag för mig frångick tidsplanerna i och med XP operativen, det är väl (?) tänkt att det ska släppas nytt vart ~ tredje år.

Permalänk

Åhh! Fasen vad jag längtar till Windows 7! Inte för att jag hatar vista, utan för att jag ÄLSKAR det.

Någon sa här att Vista endast medför ögongodis, jag tror han bör ta sig en närmere titt i några veckor... Jag hatade vista i början för att jag var OVAN bland alla dess skitgrymma funktioner och nyskapande.

En anna sa... Fan nu har jag glömt :/

Som en tredje sa. Så skulle jag ALLDRIG heller lägga in XP på en dator som hanterar Vista!

GUD VÄLSIGNE VISTA OCH ALLA DESS ÄLSKARE, OCH BRÄNNER XP OCH ALLA "VISTA HATARE" PÅ BÅL. TY VISTA ÄR BRA SKIT!

Haha xD

Permalänk
Medlem

nån som sitter på lite länkar/info vad som kommer vara nytt i win 7?

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med en XPS 420 från Dell där Vista skeppades med. Var lite orolig för hur bra systemet skulle prestera, men herregud...jag är så otroligt nöjd med Vista. Som tidigare nämnt är Vista väldigt logiskt och smart upplagt. Inget mer ny maskinvara som XP inte vet vad det är; Vista har full koll (än sålänge) på vad som stoppas in i burken. Provade XP på en annan partition och det var ju slöare och tråkigare än någonsin.

...men tillbaka till rubriken; Jag hoppas bara att Windows 7 inte innbär samma kompatibilitetsproblem som Vista hade i början. Eftersom Vista ser ut att bygga på Vista hoppas jag att ett sådant problem inte blir aktuellt. Fast ja, Vista var det nog inte fel på från början, nog mer hårdvaruföretagen (kan man säga så?) som inte hade några ordentliga drivrutiner. Nu hänger ju alla företagen med i jargongen (kanske lite sent), men Vista är i princip det definitiva alternativet att välja för en vanliga hemanvändare.

Permalänk
Medlem

De kan ju passa på att integrera ett något bättre UI sammtidigt. Typ liknande cairo projektet.

I övrigt är jag inte ute efter så mycket annat nytt än att det är modulärt uppbyggt så man kan skita i alla språk å drivrutiner som finns helt i onödan.

Permalänk
Avstängd

ska bli intressant med Windows 7!

Ni som inte gillar vista får väl starta en ny gnäll tråd när Windows 7 kommer!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Men om vi skall börja generalisera så kan jag säga att alla som testat Vista och är så nöjd med det är dom som packat upp sin dator från Dell, installerat Crysis och märkt att det inte kraschar. Medans XP krashade på deras gamla dator där dom inte installerat om OSet sen 2003 när dom packade upp DEN datorn...

Visst självklart har du en poäng, men jag tror ändå att de som idag köper sig en ny cool spelburk och köper XP till det, skulle fått ett bättre resultat om de hade köpt Vista istället. Men detta kan verken du eller jag kan bevisa utan att göra storskaliga tester (vilket ingen av oss vill).

Men tänk så här, om Vista hade varit så uselt som somliga påstår så hade det inte gått bra att använda ens på en helt ny dator.

edit:

Citat:

[i]Ursprungligen inskrivet av judge[i]
Ni som inte gillar vista får väl starta en ny gnäll tråd när Windows 7 kommer!

När Windows 7 kommer så kommer vissa människor att säga vilket skit os windows 7 och att man ska ha Vista, vidare att Windows 7 kanske blir bra vid 1 eller 2 servicepacket. Detta oavsett hur bra eller dåligt det egentligen är.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazat

Svårt att hitta själv?

http://windows7news.com/

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Tja tror inte att det är något fel på Vista, men det blir i alla fall ett nytt Win ME.
Det har en del med företag att göra. Som har blandade maskiner. Xp funkar på alla men Vista inte, så då byter man Vista licenser mot XP licenser om man köper nytt. Menar admin blir tokig på att uppdatera alla olika operativ. Det är betydligt enklare att trycka ut en uppdatering om alla har samma op.
På skolor tex, så har man oftast rätt klena datorer P3 med 512mb ram ,det är ingen höjdare med Vista.
Sedan så har få svenskar minne eller hårdvara så att dom kan köra Vista.(Utan att det blir segt) Medans nästan alla kan köra XP.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Svårt att hitta själv?
http://windows7news.com/

Även http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7

Permalänk
Medlem

Tycker det känns onödigt nu när dom äntligen har fått iordning Vista, var väldigt skeptiskt när det kom men nu efter SP1 så har jag inte haft ett ända problem samt enligt tester så har Vista gått om xp i prestanda på viss spel och applicationer och ligger jämsides på allt annat.

Onödigt MS verkar som att dom börjar använda sig av Ati och Nvidias affärstyp. Ut med produkter så fort som möjligt med så lite skillnad som möjligt mellan produkterna ( dock ATI 4xxx series äger ju upp det mesta )

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Citat:

Visst självklart har du en poäng, men jag tror ändå inte att de som idag köper sig en ny cool spelburk och köper XP till det, skulle fått ett bättre resultat om de hade köpt Vista istället. Men detta kan verken du eller jag kan bevisa utan att göra storskaliga tester (vilket ingen av oss vill).

Men tänk så här, om Vista hade varit så uselt som somliga påstår så hade det inte gått bra att använda ens på en helt ny dator.

Nej jag håller med, man skall inte köra XP om man köper en ny burk.

Varken Vista eller XP är "bäst" eller "sämst" generellt, beror ju helt på vad man vill göra.

Det vissa har svårt att inse är att ALLA inte använder ddatorn som DE gör, eller har samma komponenter som DE gör, eller ens samma kriterier för vad som är ett bra OS. Så det är ganska meninglåst att skriva saker som "Vista är klockrent för mig, XP var mycket sämre" ... det ger lixom ingenting.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej jag håller med, man skall inte köra XP om man köper en ny burk.

Varken Vista eller XP är "bäst" eller "sämst" generellt, beror ju helt på vad man vill göra.

Det vissa har svårt att inse är att ALLA inte använder ddatorn som DE gör, eller har samma komponenter som DE gör, eller ens samma kriterier för vad som är ett bra OS. Så det är ganska meninglåst att skriva saker som "Vista är klockrent för mig, XP var mycket sämre" ... det ger lixom ingenting.

Ditt resonemang passar bättre mellan olika plattformar såsom Windows och Linux. Windows Vista är bland annat tänkt att vara en uppgradering till föregående system - alltså inte en ny plattform för helt andra ändamål.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Ditt resonemang passar bättre mellan olika plattformar såsom Windows och Linux. Windows Vista är bland annat tänkt att vara en uppgradering till föregående system - alltså inte en ny plattform för helt andra ändamål.

Ja men det passar ändå tycker jag, för vissa saker blev inte en förbättring, utan en försämring, så, allt blev itne bättre, därför lämpar dom sig lite åt olika saker just nu tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Bara för att säkerligen 90% av alla som talar skit om Vista gör det för att dom har förutfattade uppfattningar och/eller har testat Vista på en alldeles för gammal/dålig dator och/eller i ett alldeles för tidigt skede...

För att spinna vidare på detta: ett "för tidigt skede" är det som Microsoft själv - kanske inte Ballmer men väl några andra mer nyanserade representanter - anger som orsaken till Vistas problem. Utpräglat kommersiell mjukvara är oerhört beroende av bra lanseringar, om inte det lyckas är det svårt att tvätta bort stämpeln av missnöje.

Jag skulle tro att användarna på Sweclockers generellt klarat sig ganska bra, värre är det nog för dom användare som i tidigt skede vid nyköp av dator fick Vista förinstallerat. Det resulterade i alla fall i några support ärenden, ja trots att vi egentligen inte officiellt tillhandahåller sådan service.

Tror du inte att läget är ett annat idag än vid XP:s lansering? Hur mycket konkurrens rent teoretiskt hade XP när det släpptes? Jag upplever det i alla fall som om det var lättare att imponera då än vad det är idag. Visst det är en minoritet som använder andra operativsystem än Windows på skrivbordet, men många har ett visst hum om vad som är möjligt att göra i skrivbordssystem. Överlag tror jag också att användarbasen är mer segregerad och luttrad idag, kanske lite som dig själv där enligt signaturen väljer lite olika alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja men det passar ändå tycker jag, för vissa saker blev inte en förbättring, utan en försämring, så, allt blev itne bättre, därför lämpar dom sig lite åt olika saker just nu tycker jag.

Därav mitt "passar bättre" och "tänkt att vara", kan tolkas ironiskt om man så vill...

Permalänk
Medlem
Citat:

Bara för att säkerligen 90% av alla som talar skit om Vista gör det för att dom har förutfattade uppfattningar och/eller har testat Vista på en alldeles för gammal/dålig dator och/eller i ett alldeles för tidigt skede.. Från början så var jag ganska ensam om min uppfattningen här på forumet när det för övrigt skedde en häxjakt på Vista förespråkare. Nu har det väl svängt lite, nu finns det både förespråkare och motståndare, men det ändrar inte det faktum att mer okunniga människor faktiskt läser här på forumet och får sig en ofta felaktig bild av Vista och därför måste vi tjata emot.

Jag påstår inte att Vista passar för alla datorer, men jag påstår att Vista har ett oförtjänt dåligt rykte och att om man köper en ny dator idag så råder det inget tvivel att man ska ha Vista och inte XP. Den väldigt lilla andel som har en verklig anledning till att ha XP är sådana som har gammal dåligt skriven programvara eller någon gammal hårdvara som inte fungerar till Vista.

så du tycker min data i sign e för dålig? vista hängde sig hela tiden för mig.. första veckan jag hade det fick jag 2 blåskärmar. andra veckan så kände man direkt att hela skiten blivit segare. blåskärmarna kom upp mer å mer å tillslut fixade jag det. men då va jag redan trött på skiten å bytte till XP

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!