Permalänk
Medlem

Arbetsstation/mediadator 4-6000:-

Tjena!

Datorn ska kunna köra flera krävande program utan att "lagga". T.ex. packa upp filer samtidigt som kör Photoshop CS. Flera fönster öppna, jobbar med krävande program samtidigt som man ser en film, ni förstår poängen.

- 2-4 GB ramminne (DDR2)
- Dubbla kärnor processor (Intel duo)
- Grafikkort (budget, ska inte spela spel.)
- LCD-skärm 22"
- Mus + t-bord (trådlöst, bra men billigt)
- Tv-kort (inget superkort)
- Hårddisk 80/120GB (så liten som möjligt)
- Chassi + nätaggregat (random)
- Moderkort som stödjer 7.1 ljud, 10/100 nätverk etc.
- DVD-spelare (ev för att installera OS)

För 22" skärmen kan ni välja något märke som verkar bra, glöm inte att kolla kontrast. Uppdateringsfrekvensen (2-5 ms) spelar ingen roll, jag ska ju inte spela på den. Behöver inte heller vara något märke, som ex Samsung, de tar ut lite extra för "designen".

Svart, kontrast minst 1000:1, går att montera på vägg och vrida upp/ner.
Högtalare inbyggda, DVI-ingång, mm spelar ingen roll, behöver inte sånt.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6093&page=9

Men jag behöver lite tips för få datorpaketet så studentvänligt som möjligt

Tacksam för lite tips & rådgivning

Permalänk
Medlem

Hade absolut valt AMD med den låga budgeten, då kan du välja ett kort med HD3200 grafikkretsen och slippa ha ett extra grafikkkort. Hade inte valt en så liten hårddisk då de är väldigt långsamma, en 250-320 är optimalt idag.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Inaktiv

"För 22" skärmen kan ni välja något märke som verkar bra, glöm inte att kolla kontrast."

Han vet tydligen vad man ska kolla upp, men vill bara inte göra det själv?

Skön snubbe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Hade absolut valt AMD med den låga budgeten, då kan du välja ett kort med HD3200 grafikkretsen och slippa ha ett extra grafikkkort. Hade inte valt en så liten hårddisk då de är väldigt långsamma, en 250-320 är optimalt idag.

Enligt recensionen är det inbyggt grafikkort på MB, är de för dåligt? behövs det ett grafikkort för att köra olika program? Ska inte spela som sagt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskil P
"För 22" skärmen kan ni välja något märke som verkar bra, glöm inte att kolla kontrast."

Han vet tydligen vad man ska kolla upp, men vill bara inte göra det själv?

Skön snubbe.

Jag vet ungefär men det är på en höft, vill höra lite åsikt om någon bra skärm som passar mitt beskrivande.