Page file med 8GB RAM i Vista x64

Permalänk
Medlem

Page file med 8GB RAM i Vista x64

Ja, hur är det nu egentligen. Vad är rekommenderad storlek på pagefilen när man har 8GB RAM med Vista? Är det även rekommenderat att ha den liggandes på en annan partition? Finns det någon annan sådan här monsterfil som slukar mycket hårddiskutrymme?

Permalänk
Medlem

Generellt: Ju mer ram= mindre pagefile.

Men du ska inte ta bort pagefilen helt, ha alltid mellan 1-4 Gb pagefile, oavsett vad, vista använder pagefilen även med mycket minne.

Tar minnet slut så kraschar programmen.

Du kan lägga mindre swapfiler på olika fysiska hårddiskar, men det lönar sig inte att bara lägga dom på en annan partion på samma hårddisk.
Jag tycker det funkar bäst med en fast swapfilstorlek. Uppdelad jämt på flera diskar.
Andra tycker säkert annorlunda.
Anledningen till att jag väljer en fast är för att jag inte vill att den ska växa eller minska, blir mkt lättare att planera utrymmet och jag får den inte fragmenterad.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Nybörjarfråga på ämnet; swapfil och page file, är det samma sak? Så för en med 8GB RAM bör en 4GB page file på en annan partition fungera bra?

Permalänk
Medlem

swap file och pagefile är i princip samma sak. Det är så jag uppfattar det som.

Ja du kan ha en 4 gb swap var än du vill. Men du vinner ingen prestanda på att ha den på samma hårddisk men annan partion.

Prestanda vinner man endast genom att ha swap filen på en annan hårddisk som inte är systemdisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
swap file och pagefile är i princip samma sak. Det är så jag uppfattar det som.

Ja du kan ha en 4 gb swap var än du vill. Men du vinner ingen prestanda på att ha den på samma hårddisk men annan partion.

Prestanda vinner man endast genom att ha swap filen på en annan hårddisk som inte är systemdisk.

Såtillvida man inte redan har en fragmenterad disk när swapen ska utökas, då den lätt blir fragmenterad, och prestandan blir därefter när minne ska upp å ner. Löses såklart med defragmentering, så inget egentligt prob.
Händer iofs nästan aldrig, speciellt inte med 8 GB RAM då minnet lär räcka lång innan swapen behöver utökas. Ville bara peta och ha mig

Om du har någon gammal disk som bara ligger och väntar på att en riktig geek ska återfinna ett användningsområde åt den så kan du göra som geeken säkerligen skulle gjort, installera den som swap- och temp-disk. Ger en miniboost när man som bäst behöver det, aldrig annars. Bra sätt att återanvända gamla diskar på osv osv.

Och det finns andra filer som tar "monstermycket" utrymme, gärna definierat i mängd. Gamla fördignedladdade uppdateringar, temporära filer, index och backups är vanligt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Generellt: Ju mer ram= mindre pagefile.

Men du ska inte ta bort pagefilen helt, ha alltid mellan 1-4 Gb pagefile, oavsett vad, vista använder pagefilen även med mycket minne.

Tar minnet slut så kraschar programmen.

Du kan lägga mindre swapfiler på olika fysiska hårddiskar, men det lönar sig inte att bara lägga dom på en annan partion på samma hårddisk.
Jag tycker det funkar bäst med en fast swapfilstorlek. Uppdelad jämt på flera diskar.
Andra tycker säkert annorlunda.
Anledningen till att jag väljer en fast är för att jag inte vill att den ska växa eller minska, blir mkt lättare att planera utrymmet och jag får den inte fragmenterad.

Jag kör med 6gb minne på vista 64, har satt pagefilen på 16-1024, har hittils aldrig haft den större än 16mb, har aldrig heller fyllt upp mitt minne helt och hållet så en swap/page på 1-4gb är i detta läge overkill så det sjunger om det. Ställer man in den att den ska använda minst 1gb page, ja då använder den MINST det...

När xp var nytt så hade jag 2gb på den burken, bort med pagefile totalt och funkade perfa på den tiden

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai

Och det finns andra filer som tar "monstermycket" utrymme, gärna definierat i mängd. Gamla fördignedladdade uppdateringar, temporära filer, index och backups är vanligt.

Anledningen till att jag frågar är för att jag igår installerade 4GB mer RAM (dvs. från 4 till 8), och mitt utrymme på min systemdisk har efter det sjunkit något enormt. Jag har 70GB avsatt till C:, och nu är bara 5GB ledigt.

Det konstiga är att om jag markerar alla filer och mappar och kollar egenskaper så tar det bara 45GB, dvs. hela 25GB är spårlöst försvunna (ca 10 har försvunnit sedan jag installerade mer RAM). Dolda filer visas.

Någon som har en aning om vad som kan förklara detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DavidN
Anledningen till att jag frågar är för att jag igår installerade 4GB mer RAM (dvs. från 4 till 8), och mitt utrymme på min systemdisk har efter det sjunkit något enormt. Jag har 70GB avsatt till C:, och nu är bara 5GB ledigt.

Det konstiga är att om jag markerar alla filer och mappar och kollar egenskaper så tar det bara 45GB, dvs. hela 25GB är spårlöst försvunna (ca 10 har försvunnit sedan jag installerade mer RAM). Dolda filer visas.

Hmm, strömsparläge då datorn sparar ner minnet på disk skulle jag gissa på.
Med mer minne tar det mer plats.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Tänkte också flytta page filen från C-disken till D-disken och tänkte samtidigt om jag då ska minska storleken? Tjänar man nått på det? Eller ska jag ha 2 pagefiler, en på både C och en på D?

Har Vista 64 och 4GB RAM.

edit:

VAFAN? Efter restart då jag satte page file på D-disken också så hittar windows bara 3GB minne nu??? 3069MB för att vara exakt. Även i BIOS bara 3GB...

Permalänk
Medlem

I XP har jag alltid kört med en pagefile på 1,5 gånger ramminnet d.v.s 2gb gånger 1.5 = 3gb och pagefile har jag alltid kört på en annan disk,det har funkat ypperligt...men är rätt novis på Vista än så länge så jag vet inte hur den trivs när det gäller pagefile.

Permalänk
Medlem

tänk på att Vista gärna gör en Hiberfile.sys som är lika stor som ramminnet (för att kunna försätta datorn i vilo- och vänte-läge)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Pagefile ska vara större än ram.
Bland annat för felsökning då minnesdumpar kanaliseras genom pagefile. Detta i sin tur för att vara säker på att man inte skriver sönder något annat när man dumpar pagefile

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Det är precis som mats42 säger.
Sätt min/max på det som Windows själv föreslår. Microsofts programerare kan säkert mer om Windows minneshantering än vad självutnämda sk hemmaexperter kan.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men vf, seriöst, har du 8 gig ram, och inte vill "söva" din dator, ta bort swapfilen helt. Ökar prestandan markant. Varför skriva till hddn när ram minnet är 100 ggr snabbare. Jag kör till och med 4 gig ram utan swapfil på min bärbara. Vet inte hur mycket det hjälpte på min men jag tog bort swapfilen på farsans bärbara och den boota på 1 min istället för 2, utan överdrift!

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Alexei, nu blir dock problemet för dig om Windows skulle kräva mer än vad du har i minne. Det kommer bli frekventa blåskärmar och varningar då.

Det kan hända att du inte stött på det än, men prova att öppna en stor videofil eller en stor bildfil.

Man behöver dock ingen gigantiskt swapfil, men den bör finnas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DavidN

Ja, det saknade ligger i mappen system volume information och är lässkyddad på så vis att du inte ser mängden data i där även om du markerar och tar egenskaper för den. Alla återställningspunkter sparas där. Är du trygg med din nuvarande konfig, stäng av tjänsten en sväng och fnittra förtjust åt att du får tillbaks lite diskutrymme.

Vill du ändå se innehållet i den mappen får du högerklicka, ta egenskaper för den, kolla på fliken säkerhet och se till så att ditt konto på något vis är med i listan.

/G

Permalänk
Medlem

Har 4Gb ram och ingen pagefile, inte kraschar det något hos mig... med 8GB så skulle jag definitivt ta bort pagefile.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

Windows Memory Manager bygger på exakt det som JenzA och Mats42 nämnde förut, den försöker hela tiden växla ner minne på disk. Det är inte att rekommendera att plocka bort/göra pytteliten, lita på grabbarna som kodat att det finns en anledning till att det tar plats.

/G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Alexei, nu blir dock problemet för dig om Windows skulle kräva mer än vad du har i minne. Det kommer bli frekventa blåskärmar och varningar då.

Det kan hända att du inte stött på det än, men prova att öppna en stor videofil eller en stor bildfil.

Man behöver dock ingen gigantiskt swapfil, men den bör finnas.

Har kört utan swapfil i nåt år :S aldrig en blåruta. Och mina 12 gigs MKV filer samt Utorrent som i sig tar 5 gig av allt ram klarar inte att knäcka 8 gig :S

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Hedersmedlem

Läs på om virtuellt minne och förstå varför man vill ha en växlingsfil.
Men kort och gott. Minneshanteraren kan enkelt bluffa att det finns minne tillgängligt när ett program begär det. Förrens programmet behöver minnet så tar det inte upp någon plats i RAM, det kan växlas runt för att få plats. Har man ingen växlingsfil så måste minneshanteraren garantera att allt minne som begärs av programmet (men som kanske inte kommer till användning) faktiskt finns garanterat så det kan helt enkelt behöva använda mer RAM för att köra dina program än om du inte hade växlingsfilen.

Jag föredrar dock att inte ha den minst lika stor som RAM. Visst minnesdumpssaker men det har jag avstängt, jag är inte ute efter blåskärmar.
Med performance monitor kan man se hur mycket av växlingsfilen som används.

Använder du viloläge/hybrid sömnläge i Vista så har du en hiberfil.sys som är lika stor som RAM, den ligger i roten av windowspartitionen. Vad jag vet så går den inte att flytta (register-värde kanske?).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Förstår iofs inte varför folk vill "läsa" om saker istället för att testa själva, testa en vecka utan swapfil, sätt tillbaka den, och se vad du tycker om. Jag vet nog redan svaret dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att tro att windows inte swappar när växlingsfilen är avstängd är fel. Det är nämligen inte allt swappande som kräver växlingsfil. Statiska filer, dvs exe, dll mm finns redan på hårddisken och det skulle vara bra dumt om programkod sparades ner i swapfilen när minne behöver frigöras. Dessa filer töms helt enkelt från minnet och läses in igen när behov uppstår.

Dynamiska data däremot kommer att hållas i minnet hela tiden då den måste skrivas till växlingsfilen för att minne ska frigöras.

Med växlingsfil - både programkod och dynamisk data kan swappas.
Utan växlingsfil - endast programkod swappas medans dynamisk data upptar plats i minnet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det är en rätt komplex hantering av minnet och en hyfsat fiffig algoritm.
Ta en koll på denna "enkla" ppt (den är för oss dödliga) http://download.microsoft.com/download/f/0/5/f05a42ce-575b-4c...

http://www.microsoft.com/whdc/system/kernel/wmm.mspx

Och till Alexi, ta du och testa med och utan och se hur hårt ditt system thrashar, eller iaf mät upp det och se med dina egna ögon
http://en.wikipedia.org/wiki/Thrash_(computer_science)

Men för all del, det är en relevant fråga varför man ska läsa istället för att testa. Är du nöjd med ditt så kör på men det är som en vän jag har brukar säja när det ska underdrivas "det är anmärkningsvärt att dom som har detta som yrke säjer något annat än vad du gör".

/G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Förstår iofs inte varför folk vill "läsa" om saker istället för att testa själva, testa en vecka utan swapfil, sätt tillbaka den, och se vad du tycker om. Jag vet nog redan svaret dock.

Det finns ett bra talesätt Alexei.

Du skall icke lära far din att göra barn

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det är väl inte så ofta en nackdel direkt att läsa på lite om sakerna INNAN man testar själv?

Permalänk

Länk till att ta bort hibernation i vista:

http://www.mydigitallife.info/2007/10/25/how-to-turn-off-and-...

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReZZiE
Det är väl inte så ofta en nackdel direkt att läsa på lite om sakerna INNAN man testar själv?

När det inte kostar något (inte ens riskerar något), jo :S

Förstår om man ska köpa nån pryl, som är dyr osv, då kan misstag bli dyra :>

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

När det inte kostar något (inte ens riskerar något), jo :S

Förstår om man ska köpa nån pryl, som är dyr osv, då kan misstag bli dyra :>

Så du tycker det är bättre o orsaka ett litet datorhaveri som kräver en ominstallation istället för o läsa på lite om ämnet och sedan testa? Hur tänker du då? O.o

Permalänk
Medlem

Chat på sweclockers :S nåja, om du tror man får datorhaveri av att ta bort swapfilen.... nåja

I FORFEIT! ....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Chat på sweclockers :S nåja, om du tror man får datorhaveri av att ta bort swapfilen.... nåja

I FORFEIT! ....

Ganska lätt hänt när maskinen försöker minnes dumpa utan pagefile, ganska mycket som kan bli korrupt, men det kan ju du inte veta eftersom du inte har en aning om hur minneshanteringen fungerar.

Visa signatur

Medlem #14