Speech Recognition i Vista - Hur programmera? Finns det bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

Speech Recognition i Vista - Hur programmera? Finns det bättre alternativ?

Jag är faschinerad av Speech Recognition-funktionen i Vista, den är riktigt bra på att höra vad man säger.
Dock har jag svårt att få det att vara användbart för att styra datorn.

Vad jag skulle vilja är att ha typ 10-20 kommandon som den lyssnar efter, och funktioner som är kopplade till dessa kommandon (t.ex. öppna ett program/fönster och klicka på en knapp).

Jag vet bara inte hur jag ska få den att göra detta.
Finns det något bra sätt att använda Vistas inbyggda program för detta ändamål, eller finns det andra externa program som passar bättre?

Det ultimata vore ju att ha ett kommando (ord/fras) som gör att datorn lystrar, istället för att den försöker tolka allt den hör helatiden.

Jag har haft svårt att hitta program eller guider för sånthär, är det verkligen så o-poppis med röststyrning? Jag tycker det är skitfränt

Permalänk
Inaktiv

det går ju att sätta på att av

typ genom att säga. något i stil med "Voice on/off"

för att klicka knappar så säger du "show numbers"

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet hur man använder voice recognition i Vista. Så korkad är jag inte att jag inte kan använda funktionerna som finns i Windows.

Men det är designat för att man ska kunna diktera till datorn, och en massa användningsområden som jag inte behöver.

Det jag behöver och vill ha är:
10-20 kommandon som den lyssnar efter.
Om inget av dessa kommandon hörs så ska den inte göra något.
Om något av dessa kommandon hörs så ska den utföra vissa programmerade rutiner.

Jag behöver inte kunna klicka med musen var jag vill, jag behöver inte kunna navigera internet, jag behöver inte kunna diktera en bok, jag behöver inte kunna öppna startmenyn och söka efter program...

Hur gör jag detta? Kan jag använda Vistas inbyggda program?
Finns det andra speech recognition-program som fungerar på det sätt som jag vill?

Permalänk
Medlem

Jag var inne på någon sida där han utveckladae något liknande, ska se om jag hittar den, vet ej om det är exakt vad du söker men det är ju bättre än inget!

Kunde inte hittta den, men gör jag så kommer jag tillbaka. Det jag minns var att man pratade med en tjej, det var en bild på en interaktiv tjej. Sen fanns det nån sorts cirkulär menu som man kunde koma åt runt henne. Men du kunde typ surfa o greija.
Det störiga var att han sa denne tjejens namn flertal gånger men kan inte minnas det! hehe.

annars sök på google, finns säkert något program som passar dina needs?

Permalänk
Inaktiv

no offence!

men ändå. Jag tror inte att du kan skapa speciella genvägar? Vad ungefär är det du vill kunna göra?

Du kan nog inte inaktivera kommandon men om du skapar genvägar i startmenyn till script som gör det du vill så kan du ju säga

"start script1" eller "start genväg2" så kommer den ju att öppna sartmenyn och starta script1 respektive genväg2,,,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
no offence!

men ändå. Jag tror inte att du kan skapa speciella genvägar? Vad ungefär är det du vill kunna göra?

Du kan nog inte inaktivera kommandon men om du skapar genvägar i startmenyn till script som gör det du vill så kan du ju säga

"start script1" eller "start genväg2" så kommer den ju att öppna sartmenyn och starta script1 respektive genväg2,,,

Hmm, skulle iofs kunna göra så sålänge.
Tack för en bra idé

Killbom: Detdär programmet låter fantastiskt, jag behöver det!

Permalänk
Medlem

Jag såg den här på youtube! Kasnke den är något?

http://www.youtube.com/watch?v=pYu6_cNRCD4&feature=related