Intel ifrågasätter delning av AMD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Du upprepar dig. Till vilken nytta? Bara för att du inte har något mer att tillföra behöver du inte upprepa dig.

Jag skulle kunna säga detsamma, men jag låter bli då det låter så tråkigt.

Permalänk
Avstängd

kul med lite personangrepp, livar upp stämningen lite

vet inte om tråden fortfarande handlar om intels 86x patent, man jag har i alla fall läst någonstans att x86 inte är så bra, bara det att allt är skrivet med det och som moderatorn sa, att byta standart kostar många $$

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Här var det en ansenlig mängd antaganden och personangrepp på en gång. Inlägget anmält på grund av detta.

Michael Feldman? Finns det någon bakgrundshistoria om honom? Gougglade, vet ej hur det stavas än eftersom jag är ovan att söka fakta själv, efter namnet och hittade en taxichaufför som sen gick över till radioshower. Antar att det inte är han. Vad har den här aktuelle Feldman för utbildning och bakgrund? Utan att veta det så kan man inte sätta hans åsikter och resonemang i något perspektiv alls. Eller man kanske ska tro på honom utan eftertanke?

Du får gärna förklara hur det kan vara ett personangrepp att säga att du är vad du heter? Man skaffar sig ett användarnamn man vill relatera till eller hur?

Angående Feldman så lägger jag inte så stor vikt vid honom. Det var hans reflektioner jag tyckte var intressanta. Kan vi inte diskutera dessa istället för han som person (så länge de faller inom ramen för denna nyhetstråd)?

Permalänk
Citat:

Förväntar mig inte att insöade Intelioter vill acceptera detta faktum. Däremot är det roligt att skratta åt era inlägg

...

Känner du till AMDs x86 everywhere initiativ?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
...

Känner du till AMDs x86 everywhere initiativ?

Bara för att jag gillar AMD så försvarar jag inte allt de gör (till skillnad från Intelanhängarna här inne som försvarar allt Intel gör). Däremot är det väl bra att de försöker göra det bästa möjliga av den arkitektur som finns? Gäller Intel också. Tack för länken

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

till skillnad från Intelanhängarna här inne som försvarar allt Intel gör

Hur var det med upprepningarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Hur var det med upprepningarna?

Ja hur var det med dem? You did it again Elgot.

Permalänk
Medlem

Viceroy

Ditt sätt att resonera måste vara det mest naiva jag har stött på. Ta och fråga dig själv vad är det i x86 arkitekturen som begränsar MIG. Inse att 97% av alla datoranvändare dagligen arbetar, spelar, programmerar, renderar osv i just x86 arkitekturen. Dom har miljontals mjukvaror tillängliga, med obegränsade möjligheter att göra vad dom vill med sina datorer. Inse att för gemene man så är x86 fullt tillräcklig för att fylla just deras behov.

Varför ska man då utveckla en helt ny arkitektur, en helt ny hårdvara, porta alla program, databaser och system. Och slutligen tvinga programmerare och vanliga människor att anpassa sig. Allt detta bara för att det finns något bättre.

Jag tror alla här i tråden förstår och håller med om att x86 arkitekturen kommer att överleva sig själv i framtiden. Jag tror ingen heller missunnar företaget/företagen/personerna som står för utvecklingen av den nya arkitekturen, att tjäna pengar på den, oavsett om det är AMD, Intel, IBM eller nån finnig tonåring som uppfinner den. I dagsläget finns inget behov av en ny "standard" arkitektur. Men i framtiden med kvantteknologi m.m finns ett behov.

Permalänk
Medlem

Viceroy blev ägd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Du får gärna förklara hur det kan vara ett personangrepp att säga att du är vad du heter?

Man är inte vad man heter. Du kallade mig för mupp och ansåg vidare att jag saknade färdigheter att söka information.

Efter det citerade du en text från bland annat en man som du är ointresserad av vem han är och vad han kan ha att backa upp sina åsikter med.

Den andra länken har bara ett anonymt smeknamn som referens.

Du har alltså inte presenterat några särskilt seriösa belägg för det du säger.

Åter till ämnet. Jag anser att den person/organisation som lägger ner ett arbete som hela världen har glädje av givetvis har rätt till någon typ av ersättning. Om det inte skulle finnas så skulle motivationen att skrida vidare i utvecklingen snabbt minska till noll då egen personlig vinning oftast krävs för att man ska göra något. I form av lön oftast.

Någon som har en uppfattning av hur stora licenskostnader Amd har för att nyttja x86? Är det per såld processor eller är det kostnad per år? Eller något annat kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nimrod
Viceroy

Ditt sätt att resonera måste vara det mest naiva jag har stött på. Ta och fråga dig själv vad är det i x86 arkitekturen som begränsar MIG. Inse att 97% av alla datoranvändare dagligen arbetar, spelar, programmerar, renderar osv i just x86 arkitekturen. Dom har miljontals mjukvaror tillängliga, med obegränsade möjligheter att göra vad dom vill med sina datorer. Inse att för gemene man så är x86 fullt tillräcklig för att fylla just deras behov.

Varför ska man då utveckla en helt ny arkitektur, en helt ny hårdvara, porta alla program, databaser och system. Och slutligen tvinga programmerare och vanliga människor att anpassa sig. Allt detta bara för att det finns något bättre.

Jag tror alla här i tråden förstår och håller med om att x86 arkitekturen kommer att överleva sig själv i framtiden. Jag tror ingen heller missunnar företaget/företagen/personerna som står för utvecklingen av den nya arkitekturen, att tjäna pengar på den, oavsett om det är AMD, Intel, IBM eller nån finnig tonåring som uppfinner den. I dagsläget finns inget behov av en ny "standard" arkitektur. Men i framtiden med kvantteknologi m.m finns ett behov.

Oh god here we go...

Ja jag inser att si och så många använder x86-arkitekturen för att göra det ena och det andra. Men jag inser inte (till skillnad från dig?) att det är den mest optimala arkitekturen att arbeta med. Det finns flera aspekter på detta än rent tekniska. Har nimrod någonsin funderat över det?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Oh god here we go...

Väl talat

Citat:

Men jag inser inte (till skillnad från dig?) att det är den mest optimala arkitekturen att arbeta med. Det finns flera aspekter på detta än rent tekniska.

Det är just det många här förstår, trots att det finns andra intressanta lösningar fortsätter man att använda x86. Till exempel för att det skulle vara oerhört dyrt att modifiera redan existerande system för att göra dem kompatibla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Oh god here we go...

Ja jag inser att si och så många använder x86-arkitekturen för att göra det ena och det andra. Men jag inser inte (till skillnad från dig?) att det är den mest optimala arkitekturen att arbeta med. Det finns flera aspekter på detta än rent tekniska. Har nimrod någonsin funderat över det?

Vad bra då är vi överens. Jag inser också att x86 inte är den mest optimala arkitekturen. Har du nu insett hur orimligt det är att byta ut den för 20% snabbare rendering av film och 10 extra fps i CS? Allt kommer utvecklas, den nya skulle troligen vara "föråldrad" inom ett par år. Vi kan inte byta arkitektur lika ofta som vi byter strupmor.

Permalänk
Citat:

Oh god here we go...

Vad håller du på med? Finns det någon här som har påstått att x86-arkitekturen är den bästa arkitektur att utgå ifrån idag, om man skulle börja om från scratch?

Snarare är det en massa som säger att kostnaden för att byta standarden är inte värt och att det kommer ske naturligt en dag. Så länge x86-arkitekturen spottar ut nya snabba processorer och är mest prisvärd för persondatorer, så kommer den vara den största. Men en dag så kommer någon arkitektur att dra förbi rejält och folk som kräver mycket datorkraft går över till denna, och tillslut följer vanliga svenssons med.

Det finns mycket som skulle behövas ändras, IPV4, biosen, def på strömriktning, bort med vårat infödingsspråk, standardisera alla skyltar i världen, likaså införa högertrafik etc. Men det bästa/minst kostsamma är att låta det ske naturligt. Visst IPV6 kunde de raska på lite mer innan, men jag tror att en brist på ipadresser måste till före.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Man är inte vad man heter. Du kallade mig för mupp och ansåg vidare att jag saknade färdigheter att söka information.

Efter det citerade du en text från bland annat en man som du är ointresserad av vem han är och vad han kan ha att backa upp sina åsikter med.

Den andra länken har bara ett anonymt smeknamn som referens.

Du har alltså inte presenterat några särskilt seriösa belägg för det du säger.

Om du är så känslig för att man ska förknippa ditt användarnamn med dig kanske du ska byta?

Du väljer att bortse från fakta och istället rikta in dig på vem som presenterar fakta. Nåväl, visa att de fakta som presenterats av personer du inte har något förtroende för är felaktiga i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Intel har större konkurrens idag än man hade då. Men man ska aldrig säga aldrig. Med tanke på x86-fiaskot och licensieringen vore det bra för konsumenterna om det inte blir Intel som får sjabbla till det ännu en gång.

Intel må ha fler företag att kämpa på, men låt oss vara på det klara med några saker innan du fortsätter att spy trollande över ännu en tråd:

- Intel är världens största halvledartillverkare, AMD - IBM - Transmeta - Samsung mm är dvärgar i jämförelse. AMD som du älskar så hög (och förmodligen får betalt från) är en pissmyra i Intels ögon.

- x86 är inte ett fiasko. Det är den mest sprida och använda arkitekturen som idag finns för persondatorer och servrar.

- Nog för att jag håller med dig om licenseringen av x86 ska vara mer fri. Dock verkar inte du begripa en av de fundamental orsakerna till att varför man idag har patent.

Åter igen detta skitsnack om att "sjabbla" till det.

Moderatorer: kan inte inte banna den fjanten. Han är ju t o m värre än den AMD psykopaten vi hade här för många år sedan(som jag inte längre kommer håg namnet på) och den där idioten Sharikou, tillsammans.

Permalänk

Vad håller ni på med? Har ni inte insett att det inte går att föra logiska dialoger med dogmatiker? När det handlar om personer med ideologiska ställningstaganden så kan man inte få dem att medge även de mest uppenbara, banala saker som nära nog kan klassas som objektiva sanningar. Det spelar ingen roll om det handlar om religion eller om hårdvarumarknaden, när vissa personer har låst in sig på ett spår så kommer dessa förneka logiska resonemang om de motsäger deras egna ställning i frågan.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Moderatorer: kan inte inte banna den fjanten. Han är ju t o m värre än den AMD psykopaten vi hade här för många år sedan(som jag inte längre kommer håg namnet på) och den där idioten Sharikou, tillsammans.

Ja banna mig. Det är SÅ svårt att använda proxy och komma tillbaks.
Men om vi ska vara ärliga m0rk, du tycker inte om att diskutera här eller varför blir du så kinkig? Vi är ju här för att diskutera saker å ting. Bara för att du inte håller med mig behöver du inte få något slags anfall. Lugna ner dig nu och inse att du kommer möta massa människor som inte håller med dig med jämna mellanrum. Inget att hetsa upp sig över.

Permalänk

Well.
Alla kör ju faktiskt inte x86.
Tex så har vi den dära kinesiska tillverkaren som skulle börja tillverka en processor som kunde simulera x86 till en viss del

Källa: http://sweclockers.com/nyhet/8221-kinesisk_processor_utmanar_...

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja banna mig. Det är SÅ svårt att använda proxy och komma tillbaks.
Men om vi ska vara ärliga m0rk, du tycker inte om att diskutera här eller varför blir du så kinkig? Vi är ju här för att diskutera saker å ting. Bara för att du inte håller med mig behöver du inte få något slags anfall. Lugna ner dig nu och inse att du kommer möta massa människor som inte håller med dig med jämna mellanrum. Inget att hetsa upp sig över.

Inte för att vara som sådan. Du är inte ute efter diskussion, du vill provocera. Jag jämställer dig med de religösa tokstollarna i Iran och den kristna högern i USA. Du bemöter inte påstående, och du vägrar genomgående visa fakta med källhänvisning.

Ett het tips hade varit att ta en kurs i vetenskapsmetodik, men då jag betvivlar att du befinner dig i den ålder som krävs för att studera på högskola eller universitet så kommer väl detta falla på döva öron.

Permalänk
Medlem

Kan ju bli intressant i framtiden, drar Intel in x86 för AMD så lär AMD dra in x86-64 för Intel.

Ja, 64bitars instruktionerna som används är designade av AMD och inte Intel (Intel gjorde ett försök med IA64 som inte slog igenom) så frågan vad som är mest intressant idag en 32bitars cpu eller en 64bitars...

http://en.wikipedia.org/wiki/X86-64

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte för att vara som sådan. Du är inte ute efter diskussion, du vill provocera. Jag jämställer dig med de religösa tokstollarna i Iran och den kristna högern i USA. Du bemöter inte påstående, och du vägrar genomgående visa fakta med källhänvisning.

Ett het tips hade varit att ta en kurs i vetenskapsmetodik, men då jag betvivlar att du befinner dig i den ålder som krävs för att studera på högskola eller universitet så kommer väl detta falla på döva öron.

Jag antar att du kallar dina lärare på högskolan för psykopater då, så fort du inte får som du vill eller ni inte delar samma uppfattning

Och nej, jag vill inte provocera. Jag vill diskutera. Men du och några andra tål inte att jag har en avvikande uppfattning så ni blir sårade och tar till personangrepp och anmäler mina inlägg.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoulShatter
Well.
Alla kör ju faktiskt inte x86.
Tex så har vi den dära kinesiska tillverkaren som skulle börja tillverka en processor som kunde simulera x86 till en viss del

Källa: http://sweclockers.com/nyhet/8221-kinesisk_processor_utmanar_...

simulator ftw

skulle det inte vara möjligt att göra en simulator som gör det möjligt att fritt att köra med andra standarder. Ja menar, e inte det typ vad operativsystem gör med hårdvaran idag
hardware abstract layer tror ja det hette

och nej, har aldrig programerat någonting, har dock gått en kurs i HTML

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ok sluta mata trollet

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Jag vill diskutera.

Det är det du inte gör.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det finns mycket som skulle behövas ändras, IPV4, biosen, def på strömriktning, bort med vårat infödingsspråk, standardisera alla skyltar i världen, likaså införa högertrafik etc.

Du glömde bort att byta alla mobil och datorladdare till en modell vardera

Citat:

Om du är så känslig för att man ska förknippa ditt användarnamn med dig kanske du ska byta?

Du är den förste som lyckats.

Citat:

...är ju t o m värre än den AMD psykopaten vi hade här för många år sedan(som jag inte längre kommer håg namnet på)

Sledgehammer?

Citat:

Och nej, jag vill inte provocera. Jag vill diskutera. Men du och några andra tål inte att jag har en avvikande uppfattning så ni blir sårade och tar till personangrepp och anmäler mina inlägg.

Det var Du som stod för personagreppet.

Du vill också att vi ska köra efter mantrat: "Det stod på nätet så det är sant"?

Har inte läst precis alla svar du fått, men jag har inte sett något där någon inte tål att du har en avvikande uppfattning. Däremot har jag sett en del som ifrågasätter vad du bygger dina påståenden på.
Har jag förresten påstått att du har fel?

Permalänk
Medlem

Fan, finns det fortfarande AMD-psykopater? Jag trodde dom hade utrotats för länge sen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var Du som stod för personagreppet.

Du vill också att vi ska köra efter mantrat: "Det stod på nätet så det är sant"?

Har inte läst precis alla svar du fått, men jag har inte sett något där någon inte tål att du har en avvikande uppfattning. Däremot har jag sett en del som ifrågasätter vad du bygger dina påståenden på.
Har jag förresten påstått att du har fel?

Det är fortfarande inget personangrepp att säga att du är vad du heter eftersom du valt ditt namn frivilligt. Att en del inte tål att jag har en avvikande uppfattning märks rätt tydligt eftersom de går i taket. Att du inte ser det förvånar mig inte. Du har inte påstått att jag har fel men uppenbarligen tror du inte på det som jag citerat trots att du inte själv kan visa att det är felaktigt.

Permalänk
Medlem

OK grabbar, vad sägs om att ta reda på lite fakta innan ni börjar bråka.

Moderna processorer har en liten x86 dekoder som bearbetar x86 instruktionerna till processorns egna. AMDs och Intels processorer använder internt inte samma sorts instruktioner. Så att byta instruktioner en processor använder är inte svårare än att byta dekoder vilket inte ens är 1% av en modern processor. Klart att processorn skulle inte utnyttja all sin logik om man bytte instruktioner eftersom den var byggd för x86 trots allt.

Så om AMD skulle förlora x86 licensen så skulle bollen ligga hos Microsoft. Intels och AMDs framgångar är 99.9% på grund av Windows. Ett enkelt gränsnitt som råkade vara kodat på en x86 dator. Så Microsoft skulle vara tvungen att göra valet att göra två versioner av Windows, ett för Intels exklusiva x86 instruktioners och ett annat för AMDs, eller att försöka få Intel och AMD under stamma instruktionsstandard igen.

Microsoft är tvungen att göra valet för att om AMD går över till en annan instruktionsstandard så skulle nog bara Linux bli valet som OS. Vilket skulle medföra att spel- och programtillverkare skulle tänka en extra gång att göra programmet till Linux också. Sen när stora massan får upp ögonen för Linux - som är gratis - så skulle Microsoft vara riktigt illa ute.

X86 dekoder länkar:
http://abinstein.blogspot.com/2007/05/decoding-x86-from-p6-to...
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3276&p=3

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Kan ju bli intressant i framtiden, drar Intel in x86 för AMD så lär AMD dra in x86-64 för Intel.

Ja, 64bitars instruktionerna som används är designade av AMD och inte Intel (Intel gjorde ett försök med IA64 som inte slog igenom) så frågan vad som är mest intressant idag en 32bitars cpu eller en 64bitars...

http://en.wikipedia.org/wiki/X86-64

Tveksamt om AMD kan dra in licenser bara sådär hipp som happ, för att de känner för det. EM64T hör förmodligen till samma cross-licencingkontrakt som SSE etc. Oavsett vilket är AMD64 enbart en utökning av IA32, och i praktiken värdelös utan en x86-licens.

Sen kan vi ju minnas vilket företag som tvingade oss att hålla kvar vid IA32-arkitekturen. Just det, AMD.

Alla VLIW-hippies som sitter här kanske kan fälla en tår över att EPIC (IA64) och Itanium inte fick ta över efter x86 på grund av att AMD utvecklade AMD64.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.