Intel ifrågasätter delning av AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DraXula
Jag tycker AMD borde släppa x86 helt och hållet och köra istället på en 64-bitars arkitektur. Vore sweet om de bara gjorde x64-processorer fast det är kanske också x86 egentligen...

ja x64 är väll en utökad x86 modell?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wakkie
Det är ju inte direkt en liten summa det kostar att byta ut allt, och jag ser en liten amd-fanatiker i dig också Låt folk använda det dem använder. Det är väll ändå deras eget val?

Så sant, jag är AMD-fanatiker Självklart får folk använda vad de vill. Vad jag inte förstår är hur man direkt eller indirekt kan försvara Intels dominans på marknanden. Genom att byta arkitektur kan man försvaga Intel ordentligt och släppa fram andra aktörer. Dessutom tror jag inte ett skvatt på att det skulle kosta så ofantligt mycket pengar. Självklart kommer det kosta en del men det gör det när man ska uppgradera sitt operativsystem också med ny hårdvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Så om det FINNS bättre alternativ ska man inte byta till det bara för att det kostar pengar? Wow... så brukar det inte låta bland trogna Intelfans som tycks betala vad som helst för Intels värstingsprocessorer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Haha, vilket värdelöst resonemang du för AtreX. Faktum kvarstår att x86 är en föråldrad arkitektur med sina enorma begränsningar oavsett hur du vrider och vänder på det.

Du verkar, trots mina försök till att förklara det så pedagogiskt jag bara kunde, inte vilja förstå hur mycket det skulle krävas så låt mig göra ett försök till.

Alla programmerare skulle behöva lära sig en enorm mängd nya saker, det mesta från grunden.
Alla datorer som finns skulle visserligen fortsätta fungera, men du skulle inte kunna köpa något nytt operativsystem eller använda några nya program, kort sagt skulle en stor del av världens datorer vara, inte värdelösa, men nära på inom 1-2 år efter att du viftat med ditt trollspö och bytt arkitektur (vilket skulle ge processortillverkarna merkostnader på summor högre än du kan drömma om, förutom vad det vi redan räknat upp kommer kosta). Detta är det jag kan komma på nu, men om någon med lite mer kunskaper i ämnet skulle orka bry sig om att fortsätta så är de varmt välkomna.

Självklart kommer det bli aktuellt att byta arkitektur, någon gång, precis som folk, förhoppningsvis, snart inser att 32bitars operativsystem är förlegat. Men det är inte idag och knappast heller imorgon. x86 lär stanna ett tag till, om det får dig att vilja sätta dig i ett hörn med armarna i kors och tjura, var så god.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wakkie
ja x64 är väll en utökad x86 modell?

Jo, och de tänkbara alternativen är väl inte direkt överväldigande många: IBMs Power-arkitektur (som Apple ratade) eller kanske Suns SPARC. Det blir dock till att köra linux (unix kanske), så man får skippa allt som bygger på windows eller övertala alla om att bygga om sina program.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Självklart kommer det kosta en del men det gör det när man ska uppgradera sitt operativsystem också med ny hårdvara.

Jag tror inte du inser hur mycket pengar det rör sig om, bara att få microsoft att skriva om windows för en ny arkitektur (för folk måste väl fortsätta köra windows?) är nog en utmaning, men även i princip alla andra program som ej har öppen källkod måste konverteras och kompileras om av folk som förmodligen gör något roligare.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Så sant, jag är AMD-fanatiker Självklart får folk använda vad de vill. Vad jag inte förstår är hur man direkt eller indirekt kan försvara Intels dominans på marknanden. Genom att byta arkitektur kan man försvaga Intel ordentligt och släppa fram andra aktörer. Dessutom tror jag inte ett skvatt på att det skulle kosta så ofantligt mycket pengar. Självklart kommer det kosta en del men det gör det när man ska uppgradera sitt operativsystem också med ny hårdvara.

"Kosta en del" är nog årets underskattning. Intel och AMD är ungefär lika viktiga i sammanhanget som Skanska är för det svenska vägnätet, det vill säga mer eller mindre betydelselösa.

Mjukvaruindustrin skulle plötsligt få astronomiska kostnader att brottas med, och givetvis är det konsumenterna som i slutändan får betala.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Du verkar, trots mina försök till att förklara det så pedagogiskt jag bara kunde, inte vilja förstå hur mycket det skulle krävas så låt mig göra ett försök till.

Alla programmerare skulle behöva lära sig en enorm mängd nya saker, det mesta från grunden.
Alla datorer som finns skulle visserligen fortsätta fungera, men du skulle inte kunna köpa något nytt operativsystem eller använda några nya program, kort sagt skulle en stor del av världens datorer vara, inte värdelösa, men nära på inom 1-2 år efter att du viftat med ditt trollspö och bytt arkitektur (vilket skulle ge processortillverkarna merkostnader på summor högre än du kan drömma om, förutom vad det vi redan räknat upp kommer kosta). Detta är det jag kan komma på nu, men om någon med lite mer kunskaper i ämnet skulle orka bry sig om att fortsätta så är de varmt välkomna.

Självklart kommer det bli aktuellt att byta arkitektur, någon gång, precis som folk, förhoppningsvis, snart inser att 32bitars operativsystem är förlegat. Men det är inte idag och knappast heller imorgon. x86 lär stanna ett tag till, om det får dig att vilja sätta dig i ett hörn med armarna i kors och tjura, var så god.

Arkitekturen kommer att behöva bytas ut. När det sker kommer det vara till gagn för alla utom Intel vilket jag ser som positivt särskilt ut ett konkurrensperspektiv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Arkitekturen kommer att behöva bytas ut. När det sker kommer det vara till gagn för alla utom Intel vilket jag ser som positivt särskilt ut ett konkurrensperspektiv.

Och vad får dig att tro att Intel inte kommer vara den som kommer utveckla nästa stora arkitektur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
"Kosta en del" är nog årets underskattning. Intel och AMD är ungefär lika viktiga i sammanhanget som Skanska är för det svenska vägnätet, det vill säga mer eller mindre betydelselösa.

Mjukvaruindustrin skulle plötsligt få astronomiska kostnader att brottas med, och givetvis är det konsumenterna som i slutändan får betala.

Årets underskattning tror jag till och med är en underdrift.. Hittade en beräknad kostnad för att uppdatera en av AMDs fabriker (fab30), $2.5 billion (~17 Miljarder SEK). Vet inte hur många fabriker de har och exakt vad fabriken uppdaterades från eller till framgick inte, men där har du ialla fall en föraning om vad det handlar om, per fabrik per tillverkare, för enbart processorer... Börjar du hänga med på vad vi pratar om Viceroy?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Arkitekturen kommer att behöva bytas ut. När det sker kommer det vara till gagn för alla utom Intel vilket jag ser som positivt särskilt ut ett konkurrensperspektiv.

Du kan mycket väl ha rätt som du kan ha fel. Min gissning är att antingen så utvecklar intel nästa arkitektur också (och då ändras väl i princip ingenting?) eller så är de med i konsortiet som utvecklar det och då får de kanske mindre royalties, eller inga alls. Visst, det blir mindre inkomster om så är fallet och om det ökar konkurrensen så är jag den siste att klaga, konkurrens är enbart hälsosamt för företagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Och vad får dig att tro att Intel inte kommer vara den som kommer utveckla nästa stora arkitektur?

Intel har större konkurrens idag än man hade då. Men man ska aldrig säga aldrig. Med tanke på x86-fiaskot och licensieringen vore det bra för konsumenterna om det inte blir Intel som får sjabbla till det ännu en gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Arkitekturen kommer att behöva bytas ut. När det sker kommer det vara till gagn för alla utom Intel vilket jag ser som positivt särskilt ut ett konkurrensperspektiv.

Sådär har väl folk sagt i flera decennier, problemet är bara (om man nu ser det som ett problem) att de stora omställningskostnaderna och intels förmåga att hålla x86-arkitekturen uppdaterad har gjort att ingen konkurrerande teknik har lyckats särskilt bra. Kanske får vi även i fortsättningen leva med x86, dock i en utvidgad (med bakåtkompatibel) form.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ni har både rätt och fel men mest fel.

Ni får tänka om lite. Tänk så här i stället att Intel är den ända konkurrenten på marknaden vad gäller försäljning av processorer för att ta ett exempel. Om Intel är den enda leverantören av processorer kan de garanterat ta ut mer än 30% extra för varje processor just för att ingen annan har någonting att erbjuda. Och 30% för varje processorförsäljning är betydligt mer värd än en licens som AMD betalar för varje år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
+ att de även skulle få ta över AMD's nuvarande marknadsandelar. Den marknad de har skulle inte precis bara försvinna. Bara att få ta över deras marknadesandelar är en stor vinst för Intel.

Man får en känsla av att AMD har väntat denna fråga - vore oerhört klantigt av dem att "glömma" bort att deras x86 licens är låst på företagets nuvarande struktur.

+ att deras utvecklingskostnader kommer att sjunka snabbare än den amerikanska börsen

finns det inte någon konkurent så finns det ingen anledning att komma med ny revolutionerande teknik

så,,,,jo det ligger nog i intels intresse att få bort AMD.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Haha, vilket värdelöst resonemang du för AtreX. Faktum kvarstår att x86 är en föråldrad arkitektur med sina enorma begränsningar oavsett hur du vrider och vänder på det.

Redgör gärna för dessa "enorma begränsningar" så att vi andra också förstår problemen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Intel har större konkurrens idag än man hade då. Men man ska aldrig säga aldrig. Med tanke på x86-fiaskot och licensieringen vore det bra för konsumenterna om det inte blir Intel som får sjabbla till det ännu en gång.

x86-fiaskot? Förklara gärna. Menar du att intel utvecklade x86 och nu vill ha betalt för sitt jobb eller är det något annat du åsyftar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
jo det ligger nog i intels intresse att få bort AMD.

Nej det har de inte eftersom de skulle få USA's konkurrensmyndighet efter sig. Det är det sista Intel vill ha.

Skulle inte förvåna mig att denna delning var inte helt fläckfri. AMD vet att de kan inte bli av med sina stora skulder på lång tid om de ha företaget i den form de har haft. Så en delning var igentligen den ända lösning för de.

Sedan tycker jag att Intel ha all rätt att ifrågasätta delning av AMD.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

var det inte kineserna som utvecklat en processor nyligen? nån som vet om den i så fall är x86 baserad?

Permalänk
Medlem

dundermuppen, du är vad du heter förmodar jag. Räknar inte med att du ska förstå, eller ens vilja förstå. Och eftersom du inte orkar eller vill ta reda på fakta själv så får jag göra det åt dig. Har du provat sökmotorn Google nån gång?

The x86 architecture does things that almost no other modern architecture does, but due to its overwhelming popularity, people think that the x86 way is the normal way and that everybody else is weird.

Let's get one thing straight: The x86 architecture is the weirdo.

The x86 has a small number (8) of general-purpose registers; the other modern processors have far more. (PPC, MIPS, and Alpha each have 32; ia64 has 128.)

The x86 uses the stack to pass function parameters; the others use registers.

The x86 forgives access to unaligned data, silently fixing up the misalignment. The others raise a misalignment exception, which can optionally be emulated by the supervisor at an amazingly huge performance penalty.

The x86 has variable-sized instructions. The others use fixed-sized instructions. (PPC, MIPS, and Alpha each have fixed-sized 32-bit instructions; ia64 has fixed-sized 41-bit instructions. Yes, 41-bit instructions.)

The x86 has a strict memory model, where external memory access matches the order in which memory accesses are issued by the code stream. The others have weak memory models, requiring explicit memory barriers to ensure that issues to the bus are made (and completed) in a specific order.

The x86 supports atomic load-modify-store operations. None of the others do.

The x86 passes function return addresses on the stack. The others use a link register.

Bear this in mind when you write what you think is portable code. Like many things, the culture you grow up with is the one that feels "normal" to you, even if, in the grand scheme of things, it is one of the more bizarre ones out there.

The longevity of the x86 architecture is perhaps one of the most surprising achievements of the Information Age thus far. Nobody, probably not even its Intel inventors, envisioned the dominance it has attained in the industry. After more than 25 years, the lowly x86 rules the all-important desktop, laptop and server markets.

For the past decade the x86 has been swallowing the high performance computing market, paralleling the rise of cluster computing. In the enterprise market, RISC/Unix boxes have been giving way to x86/Linux machines. And finally, with last year's conversion of Apple from PowerPC to Intel, the last bastion of non-x86 personal computers was removed from the desktop. In fact, had IBM anticipated the critical importance of desktop platform earlier and been a little quicker on the trigger with the development of the PowerPC chip, the whole history of computing might have followed a very different path.

As it was, the "Wintel" platform attracted a substantial software base in the 1980s before any RISC competitors could mount a challenge. The early accumulation of software, especially compiler/runtime tools and system software, created the initial momentum which propelled the x86 forward. With the thousands of applications that now run on x86 platforms, the cost of losing binary compatibility would be overwhelming for many users. It represents the technological version of the rich-get-richer syndrome: The bigger your market share, the more developers will be attracted to your architecture, which results in yet more market share.

Which brings us to the question: Will the x86 architecture ever lose its dominance? And if so, how will this happen? In 2020 it's conceivable that we'll be using terascale processors (and exascale supercomputers) based on the x86 ISA and implemented on post-CMOS technology. The demise of the x86 has been predicted before, so I hesitate to write its epitaph here. But all technologies have a lifespan and there is reason to believe that the architecture might not survive the age of terascale processors.

One problem to confront is that we're running out of Moore's Law. Before non-silicon-based processor technology -- compound semiconductors, carbon nanotubes, nanowires, molecular electronics, three-dimensional transistor designs and spintronics -- is developed and commercialized, the physics of sub-32nm process technology will constrain the number of transistors that can be placed on a die. The general-purpose x86 architecture, with its relatively complex instruction set, has to drag around a lot of transistors and microcode that have only limited utility for many types of computing, including high performance computing.

There's reason to believe that some the problems of sub-32nm technology will actually be solved, but most analysts believe CMOS-based silicon devices will no longer be practical at some point between 2015 and 2020. When this happens, transistor space on the die will become such a limiting factor that more efficient processor architectures will have an enormous advantage.

But even before that occurs, Intel and AMD may have moved beyond their x86 heritage. The current limitations of power consumption and heat dissipation are causing chipmakers to not only explore multi-core designs, but alternative processing engines as well. While the engineers at Intel and AMD have been extremely clever at increasing performance/watt, the market demand seems to be outstripping their efforts.

With the acquisition of ATI, AMD seems to have its sights set on a hybrid CPU-GPU approach, which could theoretically evolve away from strict x86 compatibility. The addition of GPU cores to general-purpose processors may be part of a trend that portends greater processor heterogeneity -- the Cell chip being an early example. As for the x86-only roadmap, AMD has not publicized any plans beyond an 8-core processor. Of course, the company would be expected to change direction if their major customers demanded a many-core x86 solution.

Intel, itself, has actually tried to move beyond the x86 twice before (not counting the i432 processor), once with the i860/i960 chips and more recently with the Itanium processor. The failure of the i860 and the (as yet) unrealized potential of the Itanium shows how even Intel can be a victim of its own success. In 2006, the company previewed a very non-x86 80-core prototype of a terascale processor, which it expects to commercialize by the middle of the next decade. Intel will be showing the next prototype of this processor at the upcoming International Solid-State Circuits Conference next month in San Francisco. According to Intel, "the 65nm 100-million transistor die is designed to achieve a peak performance of 1.0 teraflops at 1V while dissipating 98 watts."

With its (Niagara) UltraSPARC T1 chip, Sun Microsystems has demonstrated that a simplified processor can achieve much greater throughput than a more general-purpose architecture. The TI processor provides up to eight 4-way multithreaded cores (32 threads), while consuming just 72 watts. The processor is low on floating-point horsepower, making it unsuitable for scientific computing, but the design is well suited for Web servers and a wide variety of enterprise applications.

In contrast, SiCortex, an HPC cluster startup, developed a non-x86 architecture expressly targeted for high performance technical computing. Its MIPS-based chip holds six 64-bit CPUs, cache, two interleaved memory controllers, the interconnect fabric links and switch, a DMA Engine, and a PCI Express interface. The simplicity of the MIPS architecture enables a tightly integrated solution and claims two orders of magnitude more performance/watt compared to a typical x86 system. Their 5.8-teraflop, 8-terabyte cluster is housed in a single cabinet and consumes just 20 kilowatts of power. The system relies on GNU and PathScale compilers for the MIPS target and open source Linux to insulate the applications from the non-standard hardware.

The SiCortex case is interesting in another respect. The MIPS CPU, like many RISC chips, was a high-end processor that got relegated to the embedded market when it couldn't compete as a workstation chip. The embedded market is much more diversified than the desktop, laptop and server markets. The latter community runs a relatively limited set of applications, while embedded applications are much more diverse and include devices such as PDAs, laser printers, set-top boxes, network switches, automobile diagnostic controllers, game machines, etc. The diversity is reflected in the diversity of processors: PowerPC, MIPS, ARM, 68K, SPARC, and even x86. Due to the dynamic nature of the market, no processor has maintained dominance for any length of time.

But as power, heat and space constraints become increasingly important in the non-embedded world, the simpler, embedded RISC processors are looking more attractive. The simpler processor architectures enable more aggressive multi-core and multi-threaded designs. This advantage is especially important for HPC applications, where parallel throughput is usually much more critical than single thread performance. IBM's use of the energy-efficient PowerPC processors in its Blue Gene supercomputers is a reflection of this strategy.

While the end of the x86 dynasty will not happen in 2007, some of the forces that could end its dominance are already in motion. In a decade or so we'll probably look back at this time and wonder how we could ever have been so dependent on a single architecture for so long. Its 30-year reign will be seen as an anomalous blip in the early history of computer technology.

*Otrevlighet raderad av moderator*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Text

Var är källförtäckning?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Intel kanske har patent på x86, men VLIW krossar ju x86 med hästlängder..

Transmeta och AMD har ju olika samarbeten sedan tidigare..

Bulldozer kanske använder VLIW?

Jag är verkligen ställd och förväntasfull - om det är så kan Intel slänga sig i väggen.

Har faktiskt ett chip som är baserat på en VLIW-arkitektur i min dator nämligen min 4850 GPU. R600 och dess uppfäljare är just en VLIW-arkitektur med sina fördelar och nackdelar. Rent teoretisk mycket hög prestanda per watt. Dock hänger det väldigt mycket på hur bra kompilatorn är så det kan vara lite svårt att nå max med en sån arkitektur.

Bulldozer lär nog knappast vara baserad på nåt annat än x86 (64-bit) dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Var är källförtäckning?

http://www.hpcwire.com/blogs/17896519.html

http://blogs.msdn.com/oldnewthing/archive/2004/09/14/229387.a...

Bara att googla så hittar du fler exempel. Poängen var att påvisa nackdelarna med x86.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy

Förväntar mig inte att insöade Intelioter vill acceptera detta faktum. Däremot är det roligt att skratta åt era inlägg [/B]

Man känner verkligen hur frustrerad och förbannad du är över att du inte hade rätt i prisfrågan förut. Såklart du försöker idiotförklara "Intelioterna".

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Man känner verkligen hur frustrerad och förbannad du är över att du inte hade rätt i prisfrågan förut. Såklart du försöker idiotförklara "Intelioterna".

Tolka det hur du vill. Uppenbarligen är det fler på nätet som skriver om att x86-arkitekturen är gammal och har gjort sitt Och ja, jag idiotförklarar Intelioterna som försvarar en så pass begränsad arkitektur enbart för att deras favoritföretag ligger bakom den. Konstigt va?!

Får man fråga vem du ger rätt i "prisfrågan"? De som inte kunnat visa faktiska siffror på vad det kommer kosta? Bra där. Jag har sagt att det kommer kosta (påstå inget annat), men inte att det är så dyrt så det inte motiverar bytet till en ny bättre arkitektur.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Tolka det hur du vill. Uppenbarligen är det fler på nätet som skriver om att x86-arkitekturen är gammal och har gjort sitt Och ja, jag idiotförklarar Intelioterna som försvarar en så pass begränsad arkitektur enbart för att deras favoritförtag ligger bakom den. Konstigt va?!

Den må vara gammal men, som även författaren till texten ovan konstaterar, lär den inte ha gjort sitt än på ett tag. Vidare har jag inte sett någon som försvarar något på grund av att det tillverkas av ett särskilt företag, det är snarare många som inser att det på grund av den ställning x86 har lyckats få skulle vara svårt att byta till något annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Jag har sagt att det kommer kosta (påstå inget annat), men inte att det är så dyrt så det inte motiverar bytet till en ny bättre arkitektur.

Det gäller också att hitta någon arkitektur som är så pass mycket bättre att det verkligen är värt att byta. Se som sagt på Apple som bytte till x86; trots att powerPC tekniskt sett har fördelar gav intels lösningar bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Den må vara gammal men, som även författaren till texten ovan konstaterar, lär den inte ha gjort sitt än på ett tag. Vidare har jag inte sett någon som försvarar något på grund av att det tillverkas av ett särskilt företag, det är snarare många som inser att det på grund av den ställning x86 har lyckats få skulle vara svårt att byta till något annat.

Allting blir svårt om man komplicerar saker å ting. Samarbete inom branschen kan lösa detta hur enkelt som helst. Jag inser självklart att det inte går över en natt utan att det kommer ta tid. Men fortfarande - det är värt det i slutändan för oss alla. Har jag fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Tolka det hur du vill. Uppenbarligen är det fler på nätet som skriver om att x86-arkitekturen är gammal och har gjort sitt Och ja, jag idiotförklarar Intelioterna som försvarar en så pass begränsad arkitektur enbart för att deras favoritföretag ligger bakom den. Konstigt va?!

Får man fråga vem du ger rätt i "prisfrågan"? De som inte kunnat visa faktiska siffror på vad det kommer kosta? Bra där. Jag har sagt att det kommer kosta (påstå inget annat), men inte att det är så dyrt så det inte motiverar bytet till en ny bättre arkitektur.

Att säga att det finns bättre saker än x86 arkitekturen är lätt. Att tro att det är lätt att byta ut den är det mest korkade jag hört någonsin. Det är inte bara att köpa ett nytt moderkort & CPU, slänga in din windows skiva & tro att du kan köra CS om en timma lilla vän.

Bara en sådan sak som att byta från IPv4 till IPv6 har tagit nästan 15år, och att byta processorarkitektur är inte mycket enklare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
dundermuppen, du är vad du heter förmodar jag. Räknar inte med att du ska förstå, eller ens vilja förstå. Och eftersom du inte orkar eller vill ta reda på fakta själv så får jag göra det åt dig. Har du provat sökmotorn Google nån gång?

Lägg ner personangreppen. Du har redan bevisat att du är naiv i tidigare inlägg i tråden genom att vägra inse att det är fruktansvärt kostsamt (och därför mycket svårt) att byta gällande processorarkitektur.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Tolka det hur du vill. Uppenbarligen är det fler på nätet som skriver om att x86-arkitekturen är gammal och har gjort sitt Och ja, jag idiotförklarar Intelioterna som försvarar en så pass begränsad arkitektur enbart för att deras favoritförtag ligger bakom den. Konstigt va?!

Dessutom har du undvikit att svara på våra motargument och vart du vill komma med att idiotförklara den grupp du kallar "Intelioterna" det orkar jag inte ens bry mig om att fundera på.
Ingen har, såvitt jag kan se, försvarat x86-arkitekturen eller ens försökt säga att den är bra eller det enda rätta. Vi försöker få dig att förstå varför det är svårt att byta ut den på grund av hur världen och dess ekonomi fungerar. Att du dessutom lägger ut snubbeltråd för dig själv genom att använda dig av nedlåtande kommentarer och förolämpningar borde vi väl närmast tacka och bocka för, men men..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Bara en sådan sak som att byta från IPv4 till IPv6 har tagit nästan 15år, och att byta processorarkitektur är inte mycket enklare.

word.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Det är inte bara att köpa ett nytt moderkort & CPU, slänga in din windows skiva & tro att du kan köra CS om en timma lilla vän.

"lilla vän". Okej då lillponken *klappa på huvet*

Nån mer som lägger märke till att AtreX bara ser "personangrepp" från min sida men inte från någon annan? Så går det när man är lite för insnöad för sitt eget bästa och inte vill bli tagen på allvar. Snyggt försök av dig annars att bortse från presenterade fakta, som du valt att inte svara på vilket det säkert finns en vettig förklaring till.

Permalänk
Medlem

Viceroy... Det är jobbigt att läsa dina inlägg. Snarare du som är helt insnöad för ditt eget bästa.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Så går det när man är lite för insnöad för sitt eget bästa och inte vill bli tagen på allvar. Snyggt försök av dig annars att bortse från presenterade fakta, som du valt att inte svara på vilket det säkert finns en vettig förklaring till.

Lägg ner det där med att folk försvarar intel bara för att de gillar dem, det finns nog betydligt färre sådana personer än du tror och jag har inte sett någon sådan yttra sig i den här tråden. Inte heller har någon sagt att x86 är en överlägsen arkitektur, men som det ofta är i den riktiga världen behöver det inte betyda så mycket för hur framgångsrik den är.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Har faktiskt ett chip som är baserat på en VLIW-arkitektur i min dator nämligen min 4850 GPU. R600 och dess uppfäljare är just en VLIW-arkitektur med sina fördelar och nackdelar. Rent teoretisk mycket hög prestanda per watt. Dock hänger det väldigt mycket på hur bra kompilatorn är så det kan vara lite svårt att nå max med en sån arkitektur.

Bulldozer lär nog knappast vara baserad på nåt annat än x86 (64-bit) dock.

VLIW + CUDA, leka med tanken lite?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
dundermuppen, du är vad du heter förmodar jag. Räknar inte med att du ska förstå, eller ens vilja förstå. Och eftersom du inte orkar eller vill ta reda på fakta själv så får jag göra det åt dig. Har du provat sökmotorn Google nån gång?

.
.
.

Förväntar mig inte att insöade Intelioter vill acceptera detta faktum. Däremot är det roligt att skratta åt era inlägg

Här var det en ansenlig mängd antaganden och personangrepp på en gång. Inlägget anmält på grund av detta.

För att göra dig glad så kan jag avslöja att jag äger tre datorer här i hemmet baserade på processorer och chipset från Amd. Utöver dessa äger jag fyra som är baserade på produkter från Intel. Alla maskiner fungerar bra och gör vad de ska göra utan problem.

Huruvuda jag orkar eller vill ta reda på fakta hör inte riktigt till denna tråden. Jag bemötte dina påståenden och undrade vad du hade för grund för dessa. Var detta en orimlig fråga från mig? Ska jag bara lita på information från en för mig okänd person rakt av utan minsta kritiskt tänkande?

Jag är väldigt medveten om registerproblematiken (bland annat) i x86. Själv föredrog jag helt klart att programmera för 68k istället. Där hade man mycket mer frihet att göra det som passade för stunden med nästan valfritt register.

Vilken processorarkitektur föredrar du själv att programmera mot och varför?

Michael Feldman? Finns det någon bakgrundshistoria om honom? Gougglade, vet ej hur det stavas än eftersom jag är ovan att söka fakta själv, efter namnet och hittade en taxichaufför som sen gick över till radioshower. Antar att det inte är han. Vad har den här aktuelle Feldman för utbildning och bakgrund? Utan att veta det så kan man inte sätta hans åsikter och resonemang i något perspektiv alls. Eller man kanske ska tro på honom utan eftertanke?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Viceroy... Det är jobbigt att läsa dina inlägg. Snarare du som är helt insnöad för ditt eget bästa.

Ingen tvingar dig att läsa någons inlägg överhuvudtaget, eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Lägg ner det där med att folk försvarar intel bara för att de gillar dem, det finns nog betydligt färre sådana personer än du tror och jag har inte sett någon sådan yttra sig i den här tråden. Inte heller har någon sagt att x86 är en överlägsen arkitektur, men som det ofta är i den riktiga världen behöver det inte betyda så mycket för hur framgångsrik den är.

Du upprepar dig. Till vilken nytta? Bara för att du inte har något mer att tillföra behöver du inte upprepa dig.