Brygga ljudutgångar för högtalare och hörlurar..

Permalänk
Medlem

Brygga ljudutgångar för högtalare och hörlurar..

Hej. Undrar lite om de är möjligt att brygga ljudutgångar på något vis?
Tänkte som såhär. Eftersom många har stöd för både 4.1, 5.1 och kasnke även 6.1-ljud idag via både 1, 2 elelr 3 st ljudutgångar på ljud/moderkortet samtidigt, så borde d e inte vara en omöjlighet att via något specialprogram få ialalfall 2 utav dessa utgångar byglade till dubbla sterioutgångar. Alltså samma sjud i 2 st då man ändå inte alltid kör 6.1-ljud direkt. Fins de möjlighet för detta på något vis tro?

Anledningen till att jag undrar är för jag ivanligafall kör vanlig sterio till förstärkaren och sedan ut via högtalare som många andra. MEn nu även vill kunna lyssna i mina hörlurar utan att resterande ljud från högtalarna skall bli påverkade. SÅ är detta då möjligt. Hoppas hoppas... Idéer ?

Visa signatur

Intel P4 2.8@Massa NW Malaysia
226w Peltier Idel: -16 Full: +3
ATI 9800Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på typ av ljudkort. T.ex i mitt Soundstorm kan jag klona det vanliga stereoljudet till bakkanalerna, och har för mig att det även går att göra på de flesta Creative-kort.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

JAg har ju någon typ av inegrerat 6.1-ljudkoort. AC97 typ. Om nu inte de bara är en standard dedära AC97? Så lösningen kanske inte fins för mig ?

Visa signatur

Intel P4 2.8@Massa NW Malaysia
226w Peltier Idel: -16 Full: +3
ATI 9800Pro

Permalänk

Gammal tråd, men i och med att jag själv har samma fråga (som aldrig besvarades fullständigt?) passar jag på att dra upp denna istället för att skapa en ny tråd.

Jag använder det integrerade ljudkortet i mitt moderkort (Gigabyte 965P-DS3 rev. 2.0) och undrar vilka tillvägagångssätt som finns tillgängliga för att klona stereoutgången till någon av de andra utgångarna (använder endast 2.1-ljud). Mjukvarulösningar gäller Windows XP.

När jag ser på film på min TV (som är ansluten till grafikkortets sekundärport) måste jag för närvarande växla mellan datorns högtalare och stereoingången på TVn för att ljudet ska spelas upp ur rätt högtalare vilket leder till en del pillande bakom datorn. Helst skulle jag vilja slippa detta, och då vore det kanon om det fanns någon möjlighet att klona stereoutgången så att både datorhögtalarna och TVn ständigt kan vara inkopplade.

Permalänk

Såg på gigabytes hemsida att du har Realteks codec ALC888 på ditt moderkort.
Det borde innebära att du får med programmet Realtek Soundmanager som "känner av" när du pluggar i en kabel i ljudkortet(om du inte avaktiverat det förstås). Gör bara som så att du tar ur bägge kablarna och sen stoppar i en efter en och i valet som kommer upp i Soundmanager så väljer du fronthögtalare på bägge.
Nu ska det fungera.

Har du inte soundmanager kan du tanka ner senaste drivrutin för ljudet till ditt moderkort här: http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Driver_Model.a...

Visa signatur

/Secretsavage

"Cooler Master Stacker, Core2Duo E8400@3GHz, Gigabyte GA-P35-DS3, 4x1024MB Corsair DDR2, Powercolor Radeon HD3870, 2xHDD S-ATA 160GB, 1xHDD S-ATA 300 GB"