Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sarg
Om jag inte minns fel så stod det att fläkten inte kunde bytas ut - tyvärr.

Kan och kan, du kan ju skruva loss den om du vill. Mer korrekt formulerat är väl att den inte är konstruerad för att kunna bytas ut.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sarg
Om jag inte minns fel så stod det att fläkten inte kunde bytas ut - tyvärr.

Såg det nyss.. Men med lite våld så ska det gå Aja får låta google göra jobbet

Edit: Såg nu även att xphase postat... Skulle ni kunna göra det? Tror fler skulle uppskatta det (A)

det är ju inte så schyst med tanke på att nirvana snurrar runt 700 rpm vid lägsta fläkthastighet, och det är inte samma fläkt så den blåser antingen mer eller mindre. Sen tycker jag också att den är skit snygg

Nirvana @ 700rpm får samma temperatur som Noctua @ 900rpm, och att Noctuas fläkt blåser mycket mer, och ändå får de samma temperaturer! Noctuas kylare kostar bra mycket mer än Nirvana, hur i h*lvete kan då noctuas kylare få bemärkelsen rekommenderas?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

en fråga angående Nirvana vad skulle hända om ajg bytte fläkten mot Noctuas 1300?

skulle allt gå åt pipan dvs sönder?=ingen kylning eller så?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Nirvana NV120 Premium 700–2600 rpm stämmer ju inte alls, vad har ni fått dom uppgifterna ifrån?

Har en själv och den går som lägst 1000 och 2300 max.

Står i "user's manual" som man fick med "Speed 1000~2300(w/Fan controller)"

Undrar bara!

Visa signatur

"Det är den djupa okunnigheten som framkallar den tvärsäkra tonen."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
Själv kör jag Scythe Ninja Mini "passivt" i mitt HTPC chassi. "Passivt" därför att den bara är några cm ifrån 2st 120mm fläktar(Antec Fusion).
Har 30 grader i idle och ungefär 45 när båda kärnorna ligger på 100% på min Athlon64 x2 4000+.. Mycket nöjd

Riktigt bra temp för den storleken! Kommer nog en Scythe Ninja Mini i nästa bygge. :]

hehe sicken ripoff Asus gjord på zalmans gammla kylare

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Kommer lätt köpa Nirvana om jag byter fläkt någon gång senare!

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Bravo

Än en gång en bra artikel skulle dock vilja ha ett par saker till:

1. Maximal överklockning (varierar trots samma "temp").

2. Core spridning, mao hur väl kyler dom quadcore.

3. Push-Pull konfigurationer, mao prestada lyft och dB diff.

4. Nokias arbetstelefon har en mycket bra dB mätare, den ger samma värden som en 50kkr dB mätare (vi jämförde ljudet i en lastbilskupé vid reklamation).

Visa signatur

Barton 2500@2500/3200, 1024Mb@400Mhz raid, 80Gb Raid0+120Gb SATA, X800XL

Permalänk
Geeks
SweClockers

Re: Bravo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mwolfman
Än en gång en bra artikel skulle dock vilja ha ett par saker till:

1. Maximal överklockning (varierar trots samma "temp").

2. Core spridning, mao hur väl kyler dom quadcore.

3. Push-Pull konfigurationer, mao prestada lyft och dB diff.

4. Nokias arbetstelefon har en mycket bra dB mätare, den ger samma värden som en 50kkr dB mätare (vi jämförde ljudet i en lastbilskupé vid reklamation).

Tack för tipsen!

Jag är lite skeptisk till just decibelmätningar. Anledningen är att väldigt få läsare kan relatera till mätvärdena (hur låter 20 dBA?) och att det inte beskriver ljudets karaktär. Ett dovt brummande är inte lika irriterande som ett högfrekvent tjut.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Re: Re: Bravo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D

Jag är lite skeptisk till just decibel mätningar. Anledningen är att väldigt få läsare kan relatera till mätvärdena (hur låter 20 dBA?) och att det inte beskriver ljudets karaktär. Ett dovt brummande är inte lika irriterande som ett högfrekvent tjut.

Nja...
Det ska ju användas som ett komplement till er bedömning (som var bra skriven).
Man kan göra något i stil med utgå från burken med en passiv kylare (dra ut sladden under fullload i 10 sec o testa).
Gör ett liggande stapeldiagram och lägg in era kommentarer [edit: i de liggande staplarna].

Helst skulle man ta med en frekvens analys så man kan vikta (http://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting), men tror det räcker med era kommentarer för viktning.
Viktningen av två fläktar med samma varvtal och antal blad bör ge samma viktatresultat varför det inte är nödvändigt.

Men skala om så att 10dB innebär en dubbelt så lång graf, upplevd dubbling i ljud.

Visa signatur

Barton 2500@2500/3200, 1024Mb@400Mhz raid, 80Gb Raid0+120Gb SATA, X800XL

Permalänk

Skulle köpt en processorkylare innan sommarn, men hann inte ta tag i det. Jag har en E8400 och vill att processorkylaren ska fungera lika bra eller bättre än orginal kylaren och att den ska vara tyst. Är nirvana ett bra alternativ då eller? Har annars funderat på någon scythe, men jag vet inte vilken.

MVH Henrik!

Permalänk

Tjena! Jag har en fråga angående noc tuas fläkt. Rescensionen snackar om motstånd som kommer till. Hur fungerar de? Är deras syfte att minska varvantalet? Snälla förklara

Permalänk
Medlem

jupp, dom sänker varvtalet genom att sänka spänningen. Det man ska kommaihåg är att motståndet alstrar ganska mycket värme (ren förlust). Skaffa en riktig fläktstyrning istället

Visa signatur

Barton 2500@2500/3200, 1024Mb@400Mhz raid, 80Gb Raid0+120Gb SATA, X800XL

Permalänk

okej, men går det att skaffa fläktstyrning till noctuas? Hur används motstånden rent praktiskt i fläkten?

: )

Permalänk
Medlem

man kopplar in motståndet mellan strömförsörjningen och fläkten (el-kabeln).
till noctuas brukar det inte behövas, dom är ruggit tysta som dom är.

Koppla annars om så du sätt den röda fläktkabeln till en gul molex kabel och den svarta till en röd molex kabel...

Visa signatur

Barton 2500@2500/3200, 1024Mb@400Mhz raid, 80Gb Raid0+120Gb SATA, X800XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mwolfman
jupp, dom sänker varvtalet genom att sänka spänningen. Det man ska kommaihåg är att motståndet alstrar ganska mycket värme (ren förlust). Skaffa en riktig fläktstyrning istället

som om inte samma värme alstras i fläktstyrningen?

Till topic, om du har temperaturstyrning så borde du inte behöva någon fläktstyrning alls egentligen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
som om inte samma värme alstras i fläktstyrningen?

Beror givetvis på modellen....

Visa signatur

Barton 2500@2500/3200, 1024Mb@400Mhz raid, 80Gb Raid0+120Gb SATA, X800XL

Permalänk

okej nice! Så fläkten kör för fullt om man inte använder motstånden då? Eller om där finns temperaturstyrning så går den efter det. elleeer ?

Permalänk

Thermaltake Max Orb

Har inte sett att ni fått något svar från Thermaltake angående oljudet i Max Orben.

Jag har själv en sådan och även en teori om vad oljudet kan bero på (min egen är ytterst tyst särskilt vid lägsta varvtalet givetvis). Det mest troliga är att ni helt enkelt råkat vika en av "vingarna", eller flyttat på en/flera, vid monteringen. Detta är då väldigt enkelt att råka göra har jag märkt. Resultatet blir att de vikta/böjda/flyttade vingarna nuddar vid själva fläkten varpå ett gediget "oljud" uppstår. Bara att leta upp vilken/vilka vingar och räta upp dem och ni har en tyst fläkt igen.

Som tillägg kan jag försäkra att den är en mycket bra kylare som är både tyst och kyler bra (32 Idle / 38 load (32 idle 42load med fläkten på lägsta varvet)med en AMD 5000+ Black edition @3,2 GHz) samt att den hjälper till att kyla ner RAM-minnen och andra komponenter inte bara processorn.

Mvh

OminousFate

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk

ska köpa en zerotherm nirvana efter detta, men jag förstår inte hur så tunga kylare kan sitta på moderkortet utan att något bryts av? =P jag vet noobig fråga men jag kan inte fatta hur typ 700g kan hänga ut på sidan sådär utan att något ska hända? Kan det hända överhuvudtaget??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
ska köpa en zerotherm nirvana efter detta, men jag förstår inte hur så tunga kylare kan sitta på moderkortet utan att något bryts av? =P jag vet noobig fråga men jag kan inte fatta hur typ 700g kan hänga ut på sidan sådär utan att något ska hända? Kan det hända överhuvudtaget??

Om du har någon gammal dator så kan du ju prova att bryta av ett moderkort (eller ett grafikkort, nätverkskort eller nå sånt). Återkom sen och berätta hur det gick

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

nä har bara nån gammal bärbar som jag inte vill paja, men ok jag fattar dom håller =P jag kör på nirvanan då

Permalänk
Medlem

blir antingen Noctua NH-U12P CPU Cooler eller Scythe Ninja Mini.

Visa signatur

Asus P8Z77-V LK | Intel i5 3570k | Corsair 8GB 1600Mhz | Samsung 840 Pro 246Gb + 3x 1Tb Samsung F3 | 970 Strix | Corsair 860i

Ljud: audio-technica ATH-a2000X | O2+ODAC

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort två meningslösa inlägg.