Permalänk

Fel på datorn, hyffsat ny :/

Tjenare, jag och farsan byggde ihop våran första dator någonsin till mig nu för 3 veckor sedan (?), allt gick fint i bygget, kollade så att allt satt rätt, läste guider och intstruktionsböcker osv..

Men ända sen första gångerna jag har startat den tills nu, så har det varit något fel med den..

När jag sätter på datorn så laddar den bra upp till "Windows vista" laddningsrutan, efter det när själva "vista tecknet" ska komma upp, så fryser datorn ibland innan och jag behöver starta om den genom att hålla in startknappen tills datorn stängs av, sedan starta om den, ibland så händer det att det inte funkar förns man har startat om den 3-4 gånger :S

Och när jag bootar datorn, så startar den också utan att jag behöver göra nånting, räcker med att jag nuddar chassit typ..

Även när jag går ifrån datorn och bara stänger av skärmen typ 1h så fryser den upp sig..

Nån som har en aning om vad det kan vara för fel?

Jag tror det kan vara nåt fel på operativsystemet, kan det vara det? (fick det av en polare! 32bit) Bör jag köpa ett 62bit från affär för en tusenlapp eller är det något som är fel inställt eller är det någon komponent i datorn som är skadad?

Aja, väldigt tacksam för hjälp för jag vill verkligen få det att funka ://

Permalänk

låter som om v-core är lite för låg för att processorn ska klara av att boota. vilket du ibland har tur med att den klarar av.

hade samma problem en gång, med då startade datorn om sig istället för att frysa, visade sig att cpufläkten inte satt fast så den hängde vilket resulterade i att cpu'n glappa.

jag vet, hör inte till ämnet, men det roar säkert någon ^^

Permalänk

Vad är cvore för nånting? Och vad menar du med att den är för låg?

Hur ska jag göra för att fixa detta?

Snälla hjälp :/

Permalänk
Medlem

gå in i bios och leta efter VCore, så höjer du den med kanske 0,10 i taget tills det blir bättre.. tror inte du behöver höja så mycket.. annars är det nått annat

Visa signatur

NIL

Permalänk

Okej ska försöka göra det, men min kusin sa något om att jumprarna kan sitta fel? Kan de va så? o.O

Permalänk
Medlem

Ifall du inte klockat prosessorn så tvivlar jag starkt på att vcore är för låg. En nollställning av BIOS kan dock vara värt ett försök.

Se annars till att alla kontakter/sladdar sitter som det ska och att du verkligen kopplat alla kontakter som skall kopplas. Jag tycker att det låter som
- ett problem med strömförsörjningen
- minnesproblem
- värmeproblem

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

Konstigt att den startar av sig själv? Kan det vara kortis nånstans? Felmonterat moderkort? Ni har väl distanserna på plats mellan moderkort och chassi?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Låter som att processorfläkten inte är rätt monterad/kontaktytan tar inte på prollen. Har ni använt kylpasta? Känn om processorfläkten glappar/sitter löst.

Hade samma problem som dig förut, då var det processorfläkten som hade lossnat lite vilket ledde till att varje gång man startade datorn så dog efter en viss tid (när cpu'n blev för varm)

Permalänk

Roger, vad menar du med distanserna?

Och jag kan inte komma åt vCore, det går lixom inte, man kan inte markera det fältet :S Nån som vet hur jag ska göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InTompaWeTrust
Roger, vad menar du med distanserna?

Samma som skruven längst ner till höger på den här bilden:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SCRPC

Såna skall normalt finnas mellan moderkort och dator...

Nåväl: för att gå till botten med detta vore det nog bra om vi fick hela din köplista!

Vcore ska du inte behöva pilla med på en oklockad burk.
RAMminnets frekvens är nog känsligare isåfall tex...

Och håller med andra att det kan vara processorn som är felmonterad. Om det är en intel med standardkylaren, kolla att den verkligen är monterad korrekt! (kolla anvisningarna om hur fästena ska vara roterade, och kolla att pushpinsen verkligen gått genom ordentligt!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Håller faktist med.. tror v-coren är boven i dramat här.. Stämmer in på ett problem jag haft.. för att om det skulle va minnena så skulle det nog bli en bluescreen.. men när en dator stänger av proc'en.. hur ska den då tänka? klart den fryser fast sig då.

//patrik