Windows Vista optimeringsguide!

Permalänk
Medlem

Bra guide, märkte dock att jag redan hade fixat det mesta du tog upp men bra ändå.

Det ska finnas nån mer indexering som sparar miniatyrer av bilder osv man har på datorn vet jag, som brukar bli några gb efter ett tag. Kommer dock inte ihåg vart man hittade vart man tog bort dom. Men ska kolla upp o se ifall jag kan hitta den, för den kan nog vara bra o rensa då o då.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Bra guide, märkte dock att jag redan hade fixat det mesta du tog upp men bra ändå.

Det ska finnas nån mer indexering som sparar miniatyrer av bilder osv man har på datorn vet jag, som brukar bli några gb efter ett tag. Kommer dock inte ihåg vart man hittade vart man tog bort dom. Men ska kolla upp o se ifall jag kan hitta den, för den kan nog vara bra o rensa då o då.

Du skriver "Cleanmgr" i kör, då får du upp vilken disk du vill rensa, thumbnails brukar ligga på C:\.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

kan även tippa om tweakhounds guider. Har dock inte provat hans vista guide än, men har kört efter xp guiden i många år nu och det funkar riktigt bra!
http://www.tweakhound.com/vista/tweakguide/index.htm

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att stänga av onödiga services med hjälp av www.blackviper.com som, om jag inte minns fel, också finns med i xp-guiden här på sweclockers.

Två andra favoriter är www.tweakvista.com och 'The TweakGuides Tweaking Companion' www.tweakguides.com/TGTC.html
(xp-guiden som finns där är bättre imo) väldigt lång men bra guide om man vill lära sig mer om vista eller xp.

Permalänk

Tack Oscar! Ett utmärkt jobb. Ett utskrivbart artikelformat välkomnas och blir skönt att ha på bordet vid koll och en (eventuell) kommande ominstallation.

Det enda jag vill komplettera med är lilla friprogrammet Tweak UAC.
(http://www.tweak-uac.com/home/)

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabeltand
Tack Oscar! Ett utmärkt jobb. Ett utskrivbart artikelformat välkomnas och blir skönt att ha på bordet vid koll och en (eventuell) kommande ominstallation.

Det enda jag vill komplettera med är lilla friprogrammet Tweak UAC.
(http://www.tweak-uac.com/home/)

Tack för tipset!

Denna guide kommer skrivas om och publiceras som en riktig artikel snart faktiskt.

// MVH Oscar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Tack för tipset!

Denna guide kommer skrivas om och publiceras som en riktig artikel snart faktiskt.

// MVH Oscar.

men va trevligt!

Symantec har släppt en egen version av UAC för vista de med, ska se om ja hittar en länk

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
men va trevligt!

Symantec har släppt en egen version av UAC för vista de med, ska se om ja hittar en länk

Jo jag vet, alltomxp.se skrev om det.

Permalänk
Medlem

Har sökt runt på forumet utan att hitta något tydligt svar på den här frågan så jag undrar hur man ska göra när man vill installera nya drivrutiner till exempelvis chipset/grafikkort? För några år sen kommer jag ihåg att det var väldigt viktigt att helt bli av med de gamla drivisarna innan man tankade in nya, men undrar alltså om det fortfarande är så?

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo

Permalänk
Medlem

Här är länken till Symantec´s Norton Labs!

http://www.nortonlabs.com/inthelab/uac.php

Visa signatur

Sinnena är som fallskärmar!
De fungerar bara när dom är öppna.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Jo jag vet, alltomxp.se skrev om det.

så var det ja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellfear
Här är länken till Symantec´s Norton Labs!

http://www.nortonlabs.com/inthelab/uac.php

men ser man på.. där är den^^

Permalänk
Medlem

Tackar för guiden, stannade kvar på XP när vista kom så har inte lärt mig hur den ser ut/fungerar men med denna guide lyckades jag hitta alla tweaks snabbt och smidigt. (I windows 7 alltså)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spax0
Har sökt runt på forumet utan att hitta något tydligt svar på den här frågan så jag undrar hur man ska göra när man vill installera nya drivrutiner till exempelvis chipset/grafikkort? För några år sen kommer jag ihåg att det var väldigt viktigt att helt bli av med de gamla drivisarna innan man tankade in nya, men undrar alltså om det fortfarande är så?

Yepp så är fallet fortfarande.
Avinstallera den gammla drivrutinen, starta om datorn i felsäkert läge o använnd http://downloads.guru3d.com/Guru3D---Driver-Sweeper-(no-installer)-download-1672.html
Till o rensa bort det som inte försvinner automatiskt, starta om igen o installera den nya drivrutinen. FÄRDIGT !

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Jättebra guide!!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide! Mer komplett än de som finns på engelska

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tack för guiden, datorn är mycket snabbare nu

Visa signatur

Acer 5930g/C2D P7350/3Gb/250GB/9600m GT GDDR3

Permalänk

Håller på och laddar ner vLite just nu, har aldrig använt varken nLite eller vLite så jag skulle kunna behöva lite tips. Om jag förstått det rätt så kan man ta bort program i Vista som man inte vill ha? Vilka rekommenderas att ta bort och hur fungerar det sen när man ska installera Vista igen?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk till att stänga av Superfetch vilken är till för att snabba på uppstarten av de programmen du vanligast använder samtidigt som den inte slöar ner andra. Visst det ser ut som om Vista drar mer minne men skulle det inte finnas något att annat tillgå släpper Vista det minnet.

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

tråden borde bli klistrad...och comod-brandväggs länken funkar inte, men de är bara o söka på google

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

favorites ftw

Blackviper.com .. om ni orkar pilla massor men väldigt bra för lite kunnigt folk

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Riktigt bra skrivet!

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk
Medlem

Sjukt bra guide! Riktigt bra jobbat Ogge, massa cred till dig!

Jag vet inte om det här räknas som reklam (ta bort posten i sådana fall) men jag skulle vilja rekommendera det här programmet för bra backup av C disken.
http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

Jag brukar alltid installera hela OSet och tweka det som jag vill och ta en Image på det. Sen brukar jag installera alla spel o program som jag brukar ha och ta en image till. Skulle där bli problem kan man alltid backa tillbaka till en tidigare image.
Sen kan man låta programet göra backuper åt en hur ofta man vill men just de två första bilderna är grymt skönt att ha. Man kan stänga av System Restore utan att vara rädd för att man måste installera om hela Windows.

Ett annat bra tweak är att byta sökvägen till "Dokument" och alla de andra mapparna. Det gör man genom att högerklicka på dem i utforskaren och sen skriva in en ny sökväg så kommer Windows själv att flytta filerna dit.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

skrev en service-guide för vista till ett annat forum. är dock på engelska men den kan kanske passa in här ändå.

This guide aims to slim Vista SP1 down and speed it up as much as possible without losing vital functions. The tweaks etc. are intended for a non-networked computer connected to the internet. If your computer is networked some of the service tweaks should not be used. Also, some tweaks disable functions that you may intend to use. The greater part of this guide applies to all Vista versions though some tweaks may refer to services available only in the Ultimate version.

Vista SP1 runs a lot of background services by default. Some of them are needed for the system to work as intended but some of them are not. Let’s disable the unneeded ones to free up resources.

run > services.msc > double-click service name > apply tweaked startup type (see below)

Note that there is generally no reason to disable services that are set to Manual by default since they do not normally run unless needed.

Application Experience (Automatic -> Disabled)
Processes application compatibility cache requests for applications as they are launched. This service checks a Microsoft maintained database for known problems with applications and automatically enables workarounds, either at first installation or at application launch. It is rarely of any use and can safely be disabled. Older applications that are not Vista compatible may need it however.

Computer Browser (Automatic -> Disabled)
Maintains an updated list of computers on the network and supplies this list to computers designated as browsers. If this service is stopped, this list will not be updated or maintained. This service is not required on a standalone system. In fact, even if you want to browse a network or have mapped network shares as local hard drives, you can still do so without this service.

Diagnostic Policy Service (Automatic -> Manual)
The Diagnostic Policy Service enables problem detection, troubleshooting and resolution for Windows components. If this service is stopped, some diagnostics will no longer function.

Distributed Link Tracking Client (Automatic -> Disabled)
Maintains links between NTFS files within a computer or across computers in a network. Example: File X is created on computer A and a shortcut to X is created on computer B. If X is moved to a different location this service tells B to update the shortcut. This service is not required on a standalone system.

Function Discovery Provider Host (Manual -> Disabled)
Host process for Function Discovery providers. Used, for example, with the Playstation 3, XBOX 360, or other local PC to connect and view content off of the computer.

Function Discovery Resource Publication (Automatic -> Disabled)
Publishes this computer and resources attached to this computer so they can be discovered over the network. If this service is stopped, network resources will no longer be published and they will not be discovered by other computers on the network.

IP Helper (Automatic -> Disabled)
Provides automatic IPv6 connectivity over an IPv4 network. If this service is stopped, the machine will only have IPv6 connectivity if it is connected to a native IPv6 network. Very few ISP's offer a native IPv6 network.

IPsec Policy Agent (Automatic -> Disabled)
Internet Protocol security (IPsec) supports network-level peer authentication, data origin authentication, data integrity, data encryption, and replay protection. This service enforces IPsec policies created through the IP Security Policies snap-in or the command-line tool "netsh ipsec". If you stop this service, you may experience network connectivity issues if your policy requires that connections use IPsec. Also, remote management of Windows Firewall is not available when this service is stopped.

Offline Files (Automatic -> Disabled)
The Offline Files service performs maintenance activities on the Offline Files cache, responds to user logon and logoff events, implements the internals of the public API, and dispatches interesting events to those interested in Offline Files activities and changes in cache state. Not needed unless synchronizing files between computers.

Portable Device Enumerator Service (Automatic -> Disabled)
Enforces group policy for removable mass-storage devices. Enables applications to transfer and synchronize content using removable mass-storage devices. Not needed for external HDD:s, iPods, and the like.

ReadyBoost (Automatic -> Disabled)
Provides support for improving system performance using ReadyBoost. Should of course not be disabled if you plan to use ReadyBoost.

Remote Registry (Manual -> Disabled)
Enables remote users to modify registry settings on this computer. If this service is stopped, the registry can be modified only by users on this computer. Due to security reasons it should always be disabled unless specifically needed.

Secondary Logon (Automatic -> Disabled)
Enables starting processes under alternate credentials. If this service is stopped, this type of logon access will be unavailable.

Security Center (Automatic, delayed start -> Disabled)
Monitors the status of Windows Update, firewalls and malware applications. Displays a shield icon in the system tray but is not needed for the monitored applications to function properly and is therefore not needed. To disable, first disable the Security Centers ‘notify me’-function (otherwise disabling the service will have no effect), then disable the service.
(control panel > security center > change the way security center alerts me)

Server (Automatic -> Disabled)
Supports file, print, and named-pipe sharing over the network for this computer. If this service is stopped, these functions will be unavailable.

Tablet PC Input Service (Automatic -> Disabled)
Enables Tablet PC pen and ink functionality. Useless unless running Vista on a Tablet PC.

WebClient (Automatic -> Disabled)
Enables Windows-based programs to create, access, and modify Internet-based files. If this service is stopped, these functions will not be available. Disabling is recommended due to security reasons.

Windows Defender (Automatic -> Disabled)
If Defender is not used this service will not start even if set to Automatic. Therefore there is no real reason to disable it. Should of course not be disabled if you plan to use Windows Defender.

Windows Error Reporting Service (Automatic -> Disabled)
Allows errors to be reported when programs stop working or responding and allows existing solutions to be delivered. Also allows logs to be generated for diagnostic and repair services. If this service is stopped, error reporting might not work correctly and results of diagnostic services and repairs might not be displayed.

Windows Firewall (Automatic -> Disabled)
Windows Firewall helps protect your computer by preventing unauthorized users from gaining access to your computer through the Internet or a network. If a third party firewall is used (which it should be since the Windows Firewall is not very good) there is no reason to have this service running.

Windows Image Acquisition (WIA) (Manual -> Disabled)
Provides image acquisition services for scanners and cameras. Not needed to, for example, copy or move images directly from a digital camera.

Windows Media Center Receiver Service (Manual -> Disabled)
Windows Media Center Scheduler Service (Manual -> Disabled)
Windows Media Center Service Launcher (Automatic, delayed start -> Disabled)
The Service Launcher starts Windows Media Center Scheduler and Windows Media Center Receiver services at startup if TV is enabled within Windows Media Center. Not needed unless the computer is equipped with a TV card and WMC is used. If WMC is not used all three are better off disabled.

Windows Search (Automatic -> Disabled)
Provides content indexing and property caching for file, email and other content (via extensibility APIs). The service responds to file and email notifications to index modified content. If the service is stopped or disabled, the Explorer will not be able to display virtual folder views of items, and search in the Explorer will fall back to item-by-item slow search.

edit: stavfel

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

Jag vill lyfta fram Vista Optimeringsguiden-tråden i ljuset.

Jag har testat Win7 under några veckor; ett bra op-system men inte imponerande i jämförelse med ett optimerat Vista. Kommer jag att inhandla den 'färdiga' sjuan? Troligen icke.

Efter en dyster start med med många förbannelser lever optimerade Vista, nu uppgraderad med SP2, och jag bra ihop numera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wilburt99
Jag vill lyfta fram Vista Optimeringsguiden-tråden i ljuset.

Jag har testat Win7 under några veckor; ett bra op-system men inte imponerande i jämförelse med ett optimerat Vista. Kommer jag att inhandla den 'färdiga' sjuan? Troligen icke.

Efter en dyster start med med många förbannelser lever optimerade Vista, nu uppgraderad med SP2, och jag bra ihop numera.

Kan inte annat än hålla med Wilburt99.. Vista rullar på grymt när man fixat till det "tweakat". man får en liten mörk start men det är gött när man ser riktigt bra resultat av allt man gjort och slipper bluescreen efter 9:de upstarten som xp el dyr.. Snygg snabbt och säkert. jag kört via denna guide och blackviper.com och lärt mig massor samt kirrat ett grymt system

tack som fan .. en före detta vista skeptis

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör