Fläkten på ny Macbook

Permalänk
Medlem

Fläkten på ny Macbook

Jag prövade för skojs skull att ändra fläkthastigheten med smcFanControl på min nya Macbook och jag harnågra frågor som någon kanske kan förklara.

* Är det "farligt" för fläkten att man ändrar den inställning som OS:t använder sig av? Dvs slits den mycket fortare?
* Kan man ställa in fläkthastigheten någon annanstans?
* Varvar den någonsin upp av sig själv? Min Macbook är rätt tyst (så fläkten går konstant vid någon hastighet?) men alldeles nyss var CPU-temperaturen uppe i hela 60 C ändå (är dock i Brasilien just nu så rumstemperaturen är ju lite högre än vad man är van vid också)

Och till sist:
* Hur varm är era Macbooks och vad använder ni er av för rpm på fläkten?

Permalänk
Medlem

På min gamla macbook brukar processorn ligga runt 60 grader när man kör lite smågrejer. Normal rumstemperatur. Som jag har förstått det är detta normalt och i Brasilien lär det vara bra.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

Fläkten/arna slits lite snabbare om dom får gå snabbare hela tiden - beroende på hur snabbt du kör så klart. Fläktarna är gjorda för att gå i maxhastigheten (någonstans runt 6000rpm om jag inte minns fel) men kommer förmodligen hålla längre om dom för köra i standard (2000 rpm). Det är inte så att du "överklockar" fläktarna om du kör dom snabbare, det är snarare så att du underklockar dom när du kör standard.

smcFanControl fungerar väl bra till det om du nu vill göra det, var skulle du vilja ändra hastigheten någonstans?

Vad jag inte förstår är varför du vill öka hastigheten? Jag kör på standard och ser ingen som helst anledning till att öka det - den är tyst och snäll.. varför vill du ha en högljudd dator? :E

Jag har widgeten iStat Pro som jag brukar kolla på när jag vill veta temperaturer och fläktarnas hastighet i min Macbook Pro. 60 grader är inga problem alls, en Core 2 Duo har sitt tröskelvärde på över 100 grader. Min ligger ju nu runt 65 och jag ser inga problem med det. Datorn är trots allt byggd med dessa saker i åtanke.

Men ingen hindrar ju dig från att lyssna på fläktsuset hela dagarna om du är paranoid.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)