Permalänk

Antec Sonata III Är väl ett bra chassi?? ligger strax under 1000:- och det ingår ett 500 w agg och plats för 120 fläktar varav 1 ingår

det beror ju klart på hur mkt core i7 drar, kör ju sj CF utan problem har även testat 3 st grafik kort..

Sen tror jag att 3-6 gb minne i triple skulle vara smidigt eftersom de är byggt för det istället för att snåla med 2-4 gb

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

Jag bryr mig inte så mycket om ljud eftersom min dator ändå kommer vara i min byrå bakom en dörr så jag bryr mig mest om kylning och rymlighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
En p182 är ju inte direkt liten samt kyler mycket bra den med

Inuti är den väldigt liten.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk

Efter att ha kollat runt lite insåg jag att jag kan köpa 2 gtx 280 och skaffa billigare minnen, en E8500 och ett billigare moderkort då.
Ska jag gå med gtx 280x2 (SLI) + E8500 eller 4870x2 + Core i7?
Vilken kommer visa bäst resultat?

Permalänk
Avstängd

Hur stor skärm har du? Och vad är det för upplösning

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Jag ska köpa en skärm senare och jag hade tänkt mig den här.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355438

Permalänk
Medlem

ja skulle säga att de är onödigt o köpa en corei7 för att bara kunna maxxa crysis. ja skulle rekomendera en q6600 som är idag nästan gratis o 2x GF 260gtx o då sparar du tusenlappar o vänta me o köpa ett kraftpaket tills fler core i7 har kommit ut, sen så har inte corei7 visat sig i överlag mkt bättre i spel enlight swec recension bara andra mupp program. men om du måste ha corei7 stoppar ja dig inte. tänkte själv köpa corei7 men så insåg ja va ska ja me de till när ja tycker tex crysis ser bra ut på high me lite effekter på very high o de rullar på mitt system hyffsat. fråga mig själv är de värt o köpa mobo prolle o minnen för 8-9k för att kunna köra allt på very high? svaret blev nej sen fråga ja om de va värt o köpa ett ati 4870 för 3k o svaret blev oxå nej för den känns inte nödvändigt så fundera du på om du vill lägga ut 15k för att de ska se bra ut. tror inte många spel kommer kräva corei7 system på minst 1 år iaf. så ta o fundera lite du o kolla va de släpps för spel som är i närheten av crysis i grafik. visst köper du kommer de ju va kul o kunna spela allt på högsta men va ska du göra om 1 vecka när du sett alla spel på max. då är de inte lika kul längre ;P

Permalänk

Tack för rådet men jag är vill ha en dator som jag inte behöver uppgradera på några år. Men finns det någon som kan besvara min fråga, om det är bättre att köpa 2 (2 GTX280 / 2 4870x2) grafikkort + Duo processor eller en Core i7 + 4870x2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Inuti är den väldigt liten.

Håller med, även utan grafikkort blir övre kammaren trång som attan med en rejäl kylare. Datorn kommer låta förjävligt mycket ändå, oavsett chassival, så hade kört på ett Twelvehundred som jag anser är bättre än P182 bortsett från ljudnivån.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Okej, vet ni vad?
Jag kan för fan inte bestämma mig, när jag lutar åt i7 så läser jag att den inte ökar så mycket i spel etc och att jag kan få bättre saker för det priset.
Så eftersom jag inte kan bestämma mig ber jag er att ägna en stund åt att hjälpa mig. Skulle uppskatta om någon satte ihop en speldator för 16000, helst inte från världens dyraste butiker (KOMPLETT) som skulle kunna ta de flesta spelen på max grafik, vilket har varit mitt mål hela tiden.
Behöver inte vara i7, bara det som ger bäst resultat i spel.

TACK!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SamConquers
Okej, vet ni vad?
Jag kan för fan inte bestämma mig, när jag lutar åt i7 så läser jag att den inte ökar så mycket i spel etc och att jag kan få bättre saker för det priset.
Så eftersom jag inte kan bestämma mig ber jag er att ägna en stund åt att hjälpa mig. Skulle uppskatta om någon satte ihop en speldator för 16000, helst inte från världens dyraste butiker (KOMPLETT) som skulle kunna ta de flesta spelen på max grafik, vilket har varit mitt mål hela tiden.
Behöver inte vara i7, bara det som ger bäst resultat i spel.

TACK!

Corei7 kanske inte är bäst idag på allt men dess smartare arktiektur gör att den kommer vara helt överlägsen i framtiden när mjukvaruutvecklarna lär sig programmera. Har du pengarna och vill ha max prestanda så är det utan tvekan det bästa valet. Core2s nackdel är att de saknar AMDs fördelar medans Corei7 inte har några nackdelar förutom strömförbrukningen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Varför är det utan tvekan det bästa valet när det jag tänker använda min dator till är att spela?
istället för att slösa pengarna på den kan jag väll köpa ett till 4870x2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför är det utan tvekan det bästa valet när det jag tänker använda min dator till är att spela?
istället för att slösa pengarna på den kan jag väll köpa ett till 4870x2?

Spelen kommer bli mer och mer anpassade för fler kärnor och man märker definitivt att E8500 flaskhalsar ett grafikkort som HD4870X2 i höga upplösningar som 1900 och över, i synnerhet i krävande spel. Eftersom du antytt i paket 2 att du har råd med både HD4870X2 och en 920 så anser jag att du ska välja det om du vill ha ut maximal prestanda.

Idag så skalar nästan alla spel väldigt dåligt med två sådana kort, oftast tom sämre än ett.

Visa signatur

Permalänk

Okej, du verkar vara en kunnig person inom ämnet, kan du ägna en stund åt att sätta ihop ett bra system som inkluderar i7 920 och 4870x2?
Kommer jag kunna spela t.ex. crysis på very high med i7 och 4870x2?

Permalänk
Medlem

+

http://www.webhallen.com/prod.php?id=92327

För de som undrar över varför jag valt en socket 775-kylare, Noctua skall enligt uppgift skicka socket 1366-fästen gratis om man sänder dem en kopia av inköpskvittot för någon av deras nyare kylare.

Går några kronor över gränsen, men personligen tycket jag det känns som ett ok paket (3GB minne räcker säkert ett tag, och minne är ju inte speciellt svårt att uppgradera framöver).

Jämfört med en socket 775-dator är den inte så mycket dyrare. CPUn kostar ungefär som en Q9550 (och om det skall slängas i ytterligare ett 4870x2 framöver så behövs en Quad för att CPUn inte skall flaska). Moderkortet är ngn tusenlapp dyrare än ett X48 (X48 av samma anledning som ovan - ifall ytterligare ett 4870x2 skall slängas in framöver). Minnet (3GB DDR3) är några hundralappar dyrare än 4GB PC8500. Totalt kanske 1500kr dyrare, vilket det kan vara värt för att få den nyare tekniken.

/PeCe

Permalänk

Tackar, uppskattar det
Men saken är den att jag undrar verkligen om jag kommer dra nytta av i7:n?
För jag spelar ju bara och det ända jag vill göra är att kunna spela alla spel på max grafik, vilket jag betvivlar en bättre processor uppnår.
Jag kanske borde slösa pengarna som man använder för i7 bygget för att skaffa två grafikkort?
Eftersom jag saknar kunskaper inom ämnet ber jag om råd om jag ska gå med i7 bygget eller inte.
4870x2 kanske räcker till att köra de flesta spel i very high och då dagen kommer då spelen kommer kräva mer kan jag uppdatera.

Edit: Pece, jag kollade runt varorna som du nämnde och om man går till rätt butiker så blev det mycket billigare och jag kunde få råd med ett bättre minne också.

Permalänk
Medlem

Jo, men då tillkommer oftast ett flertal fraktkostnader också. Men visst kan det finns några hundringar att spara här och där.

Om du skall ha en socket 775-rigg som klarar av 2st 4870x2 "fullt ut", så behöver du dels ett moderkort som kan ge x16-bandbredd på två st pci-e platser samtidigt, dvs ett X48, vilket kostar ca 2200kr. För att inte CPUn skall flaska, så skulle en snabb quad att vara att föredra.

Så skillnaden mellan en socket 775-rigg som kan köra 2st 4870x2 "fullt ut" och en socket 1366-rigg (i7) som kan göra det, är då ca 1500-2000kr.

Som jag ser det finns det 3 alternativ:

1. Köp en socket 775-rigg med X48, Q9550 och 4GB DDR2, och spara sedan ihop 3000kr till och köp ytterligare ett 4870x2.

2. Köp en i7-rigg, vilken troligtvis kommer att hålla sig modern (och lätt att uppgradera) en lite längre tid, och spara sedan ihop 5000kr till ytterligare ett 4870x2.

3. Köp ett P45 moderkort, en E8500 (som du klockar lite), 4GB DDR2 och ytterligare ett 4870x2.

I fall 1 och 2 får du en grym dator som blir ännu grymmare när du skaffat ett andra 4870x2.
I fall 3 får du en dator där både moderkort och CPU kan flaska lite, men fortfarande en grym dator.

Själv skulle jag satsat på alternativ 2, men det har med personlig smak att göra, inget av alternativen är dåligt, samtliga ger en grym speldator.

/PeCe

Permalänk

Okej, tackar då!
Men när ska jag beställa skiten då?
Kommer det bli billigare när i7 släpps eller ska jag förhandsboka nu eller har du några rekommendationer?
Oh juste, en annan sak också, vad märker man för skillnad om man skulle använda en quad och en i7?
Det är det jag undrar så mycket över, om den inte gör så mycket skillnad i spel vad gör den skillnad i och hur märker man det?

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan en Q9550 och en i7 920 är troligtvis väldigt liten prestandamässigt (och de kostar ungefär lika mycket). Den största skillnaden är att med i7-riggen får du ett modernare moderkort, vilket gör det till ett bättre val för framtida uppdateringar, samt att den nya minnestekniken (memory controller i processorn) gör den bättre lämpad för program som är "minnesintensiva", tex bildbehandling, videoredigering etc.

Tester visar att i CPU-intensiva program har i7 en fördel på 10-15% vs en Core 2 Quad med samma frekvens, villket gör att det är svårt att rekommendera den enbart på prestandamässiga skäl. Anledning till att jag rekommenderar den är att socket 775-plattformen är flera år gammal nu, och kommer så småningom att fasas ut, så det borde vara enklare att uppgradera en i7 om 2-3 år.

Jag skulle vänta med att beställa tills den faktiskt finns i lager.

/PeCe

Permalänk

Så tekniskt sätt så kan jag köpa en Q9550 och spara jävligt mycket pengar, vilket annars skulle gå till ett helt onödigt i7 som bara är framtidssäkert?

Permalänk
Medlem

Ja, i mitt förslag ovan så satsade jag 2-3kkr på "framtidssäkerhet" (och kanske 10% ren CPU-prestanda, inget du direkt märker i spel).

Om du vill vara lite ekonomisk samtidigt som du får ut grymt bra prestanda kan du välja ett P45 moderkort. Kan flaska lite om du skaffar ett andra Radeon 4870x2, men det handlar inte om någon jättestor prestandaförlust jämfört med ett X48-kort (som ger lite mer bandbredd än P45 i crossfire).

Systemet ovan är ett riktigt bra Core 2 system. Följande saker kan vara värda att fundera på:

Moderkortet har inte jättebra kylning, men då chassit har riktigt bra kylning skall det inte vara några problem. Andra populära moderkort med ngt bättre kylegenskaper är Asus P5Q PRO P45 (ca 200kr mer) och Gigabyte GA-EP45-DS4 (ca 500kr mer).

Nätagget bör räcka till ytterligare ett 4870x2, om du nöjer dig med ett 4870x2 kan du gå ner till ett 550W (ca 400kr mindre).

Om du är ljudkänslig eller planerar att överklocka rejält kanske en högpresterande CPU-kylare med tyst fläkt, såsom Noctua NH-U12P eller OCZ Vendetta 2, bör övervägas (ca 600kr).

Skall du överklocka kraftigt bör PC8500-minnen övervägas (ca 600kr mer).

Hoppas det kan vara till någon hjälp. Förstår hur du känner dig, man vill självklart ha bra grejer, men samtidigt är det mycket pengar. Velade själv ett bra tag innan jag skaffade datorn som beskrivs i min signatur. Känns bra nu dock, då den försvagade kronan / stärkta dollarn gör att dagspriset på de delar jag köpte är nästan 2800kr högre än vad jag gav.

/PeCe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Så tekniskt sätt så kan jag köpa en Q9550 och spara jävligt mycket pengar, vilket annars skulle gå till ett helt onödigt i7 som bara är framtidssäkert?

vilken typ av program vill du framtidssäkra för och hur lång tid har du tänkt dig?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Framtidssäkringen i detta fall handlar snarare om att kunna uppgradera datorn med t ex ny snabbare processor. Det är troligt att det kanske inte kommer så många nya snabbare processorer för socket 775, utan Q9550 kanske är bland det bästa som någonsin kan köras på den plattfomen. Med socket 1366-plattformen är i7 920 en instegsmodell (som presterar ungefär som en Q9550), de närmsta åren kommer det dock säkerligen många nya snabbare processorer för socket 1366.

/PeCe

Permalänk

Okej, men då är det en sista sak som jag hela tiden undrat över, kommer det räcka med ett grafikkort, alltså kommer jag kunna spela crysis t.ex. på very high?

Permalänk
Medlem

http://sweclockers.com/articles_show.php?id=6114&page=8

Crysis, 1920x1200, Very High...ett st Radeon 4870x2 ger >30FPS, dvs helt ok.

/PeCe

Permalänk

Det duger gott och väl, men jag har läst om att bättre minnen och processor förbättrar fps när man spelar crysis, är det sant?

Edit: Kommer i7 kosta mer när den släpps eller kommer priset vara likadant som nu? Hur har det varit när tidigare processorer har släppts?