Permalänk

Hmm, Core i7?

Jag har tidigare startat en tråd om jag skulle skaffa vissa delar för min dator, men sedan upptäckte jag Core i7 och nu undrar jag vilken utav dessa två jag ska välja?

Dator 1:

Chassi: Antec Twelve Hundred
Processor: Intel Core 2 Duo E8500
Moderkort: Asus Rampage Formula
Grafikkort: Asus Radeon 4870x2
Nätaggregat: Corsair TX 650W
Minne: OCZ Reaperx 4GB 1066Mhz
Hårddisk 1: Western Digital 640 GB
Hårddisk 2: WD VelociRaptor 150 GB
DVD-Brännare: Samsung SH-S202J

Dator 2:

Chassi: Antec Twelve Hundred
Processor: Intel Core i7 920
Moderkort: ASUS P6T Deluxe
Grafikkort: Asus Radeon 4870x2
Nätaggregat: Corsair TX 650W
Minne: Corsair XMS3 DHX minne - 4 GB
Hårddisk: Western Digital 640 GB
DVD-Brännare: Samsung SH-S202J

Vilken ska jag välja?
Finns det några rekommendationer på vilka produkter jag kanske ska byta ut för att få en max prestanda?
Nämn gärna vilken utav datorerna som gör så att jag får max prestanda och kan spela de flesta spel på max grafik för ett tag fram också.

Tack i förväg

Permalänk
Avstängd

är priset det samma på båda paketen? paket 1 bör väl vara en hel del billigare?

Permalänk

Det första paketet är billigare, men jag har fortfarande råd med en utav dem.
För att besvara din andra fråga, nej jag valde inte ett ddr2 minne det är ett ddr3 minne 1600 mhz och moderkortet är Asus nya X58 moderkort, vilket är kompatibelt med i7.

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på Corei7 för det är framtidssäkert.

Permalänk
Medlem

Vad är pris skillnaden?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk

Den första utan i7 kostar 15668 kr och den med i7 kostar 15884 kr.
Men det som jag undrar är vilken som presterar bäst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SamConquers
Den första utan i7 kostar 15668 kr och den med i7 kostar 15884 kr.
Men det som jag undrar är vilken som presterar bäst?

Core i7 helt klar då men du bör stoppa in 3,6 eller 12 GB minne och kolla en extra gång att dom minnena funkar med Core i7.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Så Core i7 bygget är bättre än E8500 bygget?
Isf borde jag nog välja i7.
Men du sa något med 12 GB eller 3,6, kan någon visa ett bra sådant minne?

Permalänk
Medlem
Citat:

Så Core i7 bygget är bättre än E8500 bygget?
Isf borde jag nog välja i7.
Men du sa något med 12 GB eller 3,6, kan någon visa ett bra sådant minne?

Jag skulle nog rekommendera i7 jag också faktiskt.. Har du råd med det så verkar ju prestandavinsten vara betydande (sålänge man nu inte gör som Intel och släpper presskit som ingen vettig människa kan få rättvisa resultat i spel med ^.-) Kan bara drömma om vad en C i7 + HD4870X2 kan framkalla för magi.. Snacka om upplevelse..
Dock vet jag inte om 650W räcker? Kanske någon annan kan svara på, men själv är jag tveksam.
Rekommenderar också att du skaffar 6Gb ram, 3x2Gb-stickor (exempelvis dessa: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=393854)

Bra val av HD4870X2 också, tvivelaktigt om det finns snyggare brud än hon på kylaren ^^

Gl med bygget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Kan bara drömma om vad en C i7 + HD4870X2 kan framkalla för magi.. Snacka om upplevelse..
Dock vet jag inte om 650W räcker? Kanske någon annan kan svara på, men själv är jag tveksam.

Skall räcka gott såvida man inte vill slänga in ytterligare ett grafikkort, eller en massa diskar.

När grafikkortstillverkare rekommenderar exempelvis minst 550W, så räknar de med att även ett 550W nätagg med dålig energieffektivitet och dålig stabilitet under hög belastning skall klara driva kortet. Ett system med ett kort där det rekommenderas 550W kan mycket väl klara sig med ett nätaggregat på 400W, om 400W-agget har bra energieffektivitet (dvs väldigt lite effekt blir värme, det mesta går till komponenterna) och bra stabilitet.

Ett högkvalitetsagg, t ex Corsair 450W, klarar ofta att driva fler och mer strömkrävande komponenter än ett 600W noname nätagg som kostar hälften så mycket.

/PeCe

Permalänk

Okej, efter att ha läst svaren har jag bestämt mig för att gå med core i7 bygget, men jag behöver fortfarande hitta ett par bra minnen, så alla rekommendationer är uppskattade.
Ytterligare några frågor då, kommer jag kunna spela de flesta spel (CRYSIS) på max grafik med Core i7 bygget på en 1920x1200 upplösning?
Jag skulle gärna också veta vad som gör Core i7 bättre än andra processorer?

Edit: Är Antec 1200 nödvändig eller ska jag ta något billigare?

Permalänk

Core i7 har ju helt ny arkitektur och är ett prestandamonster

Läs SweC egna test.
http://www.sweclockers.com/artikel/6125-intel_core_i7_920

Och dom nämner också att man ska vara försiktig med vilka minnen man väljer då vissa verkar funka dåligt. läs artikeln.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, efter att ha läst svaren har jag bestämt mig för att gå med core i7 bygget, men jag behöver fortfarande hitta ett par bra minnen, så alla rekommendationer är uppskattade.
Ytterligare några frågor då, kommer jag kunna spela de flesta spel (CRYSIS) på max grafik med Core i7 bygget på en 1920x1200 upplösning?
Jag skulle gärna också veta vad som gör Core i7 bättre än andra processorer?

Edit: Är Antec 1200 nödvändig eller ska jag ta något billigare?

Ang. Crysis så är det skvatt omöjligt för oss att svara på. Självklart kommer du att kunna spela crysis i 1920x1200, men exakt vilken fps du får kan ingen människa i världen svara på. Gissningsvis kommer det flyta okej, men inte oklanderligt om du ska ha höga grafikinställningar, men det är bara en gissning..

Permalänk

Okej, men ska jag gå med Antec 1200 eller P182?
Skulle fortfarande uppskatta om någon visade ett bra minne till i7

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/prod.php?id=92265 är ett bra minne till i7.

Själv skulle jag rekommendera P182, då det inte släpper igenom lika mycket ljud som 1200, men å andra sidan är 1200 rymligare och kyler bättre.

/PeCe

Permalänk

En sak som du borde tänka på är att Core i7 nästan är helt onödig om du bara ska spela. Så ska du spela så tycker jag att du ska byta ut några delar.

Permalänk

Tack för svaret, men spelar det någon roll om det t.ex. är Asus 4870x2 eller MSI 4870x2?
Förresten finns det någonting jag kan ändra så det blir lite billigare?

Edit: Jag tänker för det mesta spela men jag använder photoshop och ibland så brukar jag göra lite animationer i sony vegas och liknande program. Anledningen jag vill använda core i7 är nog eftersom den är framtidssäker, jag tänker uppdatera mitt system om 2-3 år.

Permalänk
Medlem

Om du absolut skall ha en i7 och ett 4870x2 ser jag inte mycket du kan ändra på för att pressa priset. Alternativet är en Core2Duo, typ E8500, då sparar du ca 1200kr på CPUn, ungefär lika mycket på moderkort, och ett par tusingar på minne (4GB DDR2 istället för 6GB DDR3).

En E8500 (eller eventuellt en Q9550, om du väljer att bara spara pengar på moderkort+minne) kommer att fungera bra i 2-3 år. Att det finns nyare grejer betyder inte automatiskt att de gamla blir dåliga. När du bedömer en dator se till användningen/användbarheten istället för att jämföra med det bästa på marknaden.

/PeCe

Permalänk

Är det stor skillnad mellan Core i7 bygget och mitt andra dator paket?
Alltså är det stor skillnad på fps och grafiken på spelen då, eftersom det är det jag kommer ägna mig mest åt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeCe
http://www.webhallen.com/prod.php?id=92265 är ett bra minne till i7.

Själv skulle jag rekommendera P182, då det inte släpper igenom lika mycket ljud som 1200, men å andra sidan är 1200 rymligare och kyler bättre.

/PeCe

Passar dom till Core i7 920?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du menar minnena så börjar beskrivningen av dem på webhallens sida med "Optimized for the Core i7’s triple channel mode...", så ja.
Om du menar chassit så använder i7 moderkort ATX, precis som innevarande generations moderkort.

/PeCe

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du menar minnena så börjar beskrivningen av dem på webhallens sida med "Optimized for the Core i7’s triple channel mode...", så ja.
Om du menar chassit så använder i7 moderkort ATX, precis som innevarande generations moderkort.

/PeCe

Citat:

Depending on the processor, different memory speeds will be supported; for example, the Core i7 920 and 940 will offer the two memory multipliers, 6 and 8. Together with the internal chip base clock of 133 MHz, that gives us memory speeds of DDR3-800 and DDR3-1066. The Core i7 965 will support the multipliers 10 and 12, giving user the option of installing faster DDR3-1333 or DDR3-1600 RAM.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://en.expreview.com/2008/09/19/core-i7-overclock-feature-...

(För övrigt så funkar det utmärkt att köra minnen specade för 1600MHz i 800/1066MHz.)

/PeCe

Permalänk
Avstängd
Citat:

En p182 är ju inte direkt liten samt kyler mycket bra den med

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Är det stor skillnad mellan 1333 mhz och 1600 mhz?

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det stor skillnad mellan 1333 mhz och 1600 mhz?

Antar att du talar om minneshastighet. Det är ingen jätteskillnad. Märks nog mest vid körning av benchmarkprogram. Du kan ju självklart klocka upp datorn lite högre innan minnena säger stopp med 1600Mhz-minnen än med 1333Mhz-minnen.

I de flesta fall vad gäller nuvarande plattform så märks ingen större skillnad mellan 800 och 1066MHz, och den skillnaden är lika stor i MHz (och t o m större i procent).

/PeCe

Permalänk
Avstängd

i7 är att föredra, du kan köra både sli/crossfire på moderkorten som stödjer båda (behöver kollas) vilket om du tex skulle köra 3 st 280gtx får en boost i vissa spel med 100% jämfört med den gamla cpu generationen Penryn/yorkfield.
Minnesmässigt räcker 4gb, trippel kanalerna är endast för minnebandbredden men i praktiken märker man ingen skillnad med 4gb dualchannel eller 6gb tripplechannel.
i7 är en 4 kärning krunchare dvs för allt som har med rendering tex folding, photoshop, rendera film och annat så är 4 kärnor och i7 det val som är att fördra.
Kör man crossfire/sli är tydligen i7 att föredra också.

Eftersom du ska köpa helt nytt, så är i7 ett bättre val för dig.
ska man uppgradera från dagens generation är det dock tveksamt.

Köp velociraptor, som systemdisk.
Ser man till snabbhet i dator användning är en snabb HD att föredra.
Minnen är det låg volt samt 4gb räcker.
Om billigare minnen används spelar ingen större roll då minnesprestanda sällan märks i dagliga operationer och användning.

Lådmässigt, köp efter behov, vill du ha tyst låda, p182, en mer luftströmmande antec 1200 etc..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Finns det något annat chassi jag kan välja, som kanske är lite billigare men som fortfarande kan kyla ner alla mina komponenter?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Finns det något annat chassi jag kan välja, som kanske är lite billigare men som fortfarande kan kyla ner alla mina komponenter?

Antec 300 verkar ju vara ett upskattat chassi av många samt att det inte är dyrt alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bushman18
Antec 300 verkar ju vara ett upskattat chassi av många samt att det inte är dyrt alls.

Kyler bra, men låter en del, det beror på vad man tycker är viktigt. Det är också ganska trångt(relativt dyrare chassien, men rymligt relativt andra billiga).

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400