Spänning på DDR3
Ja, som rubriken lyder har jag lite frågetecken kring spänningen till vissa minnesmoduler.
Efter julen blir det ännu ett datorköp, men den här gången mitt allra dyraste. Prislappen, i skrivande stund, hamnade på över 20,000, vilket är en hel del för en burk. Några saker bör jag därför ha klart för mig innan jag hoppar på den stora vågen angående de nya processorerna "i7" samt moderkorten som, förhoppningsvis, stödjer dessa utan problem.
Enligt tester på moderkortet Asus P6T Deluxe så bör man ha minnen som klarar en så låg spänning som möjligt, för att inte skada hårdvaran. Spänningen skulle helst ligga på 1.6v, om jag inte minns helt fel.
Jag har hittar flertalet DDR3-minnen med hastigheten 1600MHz samt 1333MHz, som nästan ingen utav dem klarar sig under 1.6v.
Till första frågan:
MÅSTE jag vara under 1.6volt med stor marginal eller kan jag, mot egen vilja, köra med internminnen på 1.65 eller 1.7? Jag vill givetvis inte skada systemet och riskera att allt brakar ihop efter ett år, för detta skall trots allt vara min allra sista spel/mediedator.
Asus P6T Deluxe har sex (6) stycken minnesplatser, och kan ta upp emot 12GB internminne. Jag hade tänkt utnyttja så mycket det bara går, utan att spräcka min budget alltför mycket. Kortet har även någon slags "special-fusion-blaha" som gör att tre minnen kan kopplas ihop och arbeta ypperligt fint tillsammans. Vet inte riktigt hur jag skulle förklara det, men ni som vet vad Asus P6T är, kanske förstår. Länkar till moderkortet efter jag skrivit klart.
Till andra, och lyckligtvis för er, sista frågan:
KAN jag köpa tre stycken paket, vardera med 4GB internminne (2x2GB) och koppla samman dessa 6 minnesmoduler, så att de utnyttjar "special-fusion-grejen" på moderkoret eller MÅSTE jag tvunget, och oturligt för plånboken, köpa två paket vardera med 6GB (3x2GB) för att det skall gå?
Ja, jag vet... det är en mycket konstig fråga som åtminstone jag knappt kan uttrycka. Som tur är har jag mycket energi kvar efter skolan, så här kommer ett snabbt exempel på min andra fråga.
Exempel 1. TRE paket vardera med "2x2GB" -> Totalt 12GB
Går det att koppla in dessa, totalt sex moduler, för att utnyttja den där prestandan? Går det att sätta in 6 stycken minnesmoduler, med exakt samma märke, utan att få något fel?
Exempel 2. TVÅ paket vardera med "3x2GB" -> Totalt 12GB
Dessa skall, enligt dem som tillverkar, fungera då de redan säljs tre och tre åt gången.
Gosh, vad jobbigt det är med moderkort, minnen och processorer i dagsläget. Jag vet att det fanns en tråd som kallades "ddr3 och i7" eller liknande, men det gav inget svar.
Moderkoret jag skall använda
http://www.sweclockers.com/nyhet/8169-exklusiva_bilder_pa_asu...
Minnen jag föredrar att använda (tre paket)
http://alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=TW3X4G1333C9DHX
Paketet om tre minnesmoduler (två av dessa, men dyrare)
http://alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=TR3X6G1333C9
Tacksam både för att du läst och förhoppningsvis svarar!
Skönt att vara tillbaka på swc igen!
Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.