Permalänk
Medlem

MBP/OSX 1080p-problem

Haj,

Jag har problem att spela upp 1080p-material som är H.264-kodat i OS X på min Macbook Pro. Jag har provat med massa olika videouppspelare, VideoLAN, MPlayer och Quicktime med Perian-codecs osv.
Oavsett vilken spelare så får jag alltid 'frame drops' till och från under hela filmen.
Spelar jag dock upp samma film i Windows genom Bootcamp funkar det helt felfritt vilket bevisar att hårdvaran är kapabel.

Jag har googlat runt lite och fattat det som att det helt enkelt ej finns tillräckligt 'bra' codecs för denna typ av uppspelning i OS X.
Tänkte bara kolla ifall det finns någon som vet ifall det jobbas på detta problem ifrån t.ex. Apple att använda grafikkortet som hjälp vid uppspelning eller ifall det jobbas på någon ny videouppspelare med nya codecs etc.

Permalänk
Medlem

Pröva Plex http://plexapp.com/

Använder den själv för uppspelning av 720p utan problem. Dessutom slipper du alla codecs då programmet har det inbyggt.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

720 funkar bra i Quicktime, det är just 1080p jag har problem med. Söker en videouppspelare, inte ett frontend/mediacenter.

Permalänk
Medlem

Testa mplayer MEN ställ in cachen på minst 2 megabyte och testa, får du fortfarande drops så öka cachen!

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Medlem

Precis som du skrivit är nog Windows det bästa alternativet då grafikkortet hjälper dig att avkoda filmerna (DXVA). Tyvärr verkar det inte som det funkar i OSX (opengl). Alternativet är ju då bootcamp och Windows samt köra Media Player Classic - HomeCinema så får du stöd från grafikkortet. Riktigt tråkigt är det.

http://en.wikipedia.org/wiki/X-Video_Motion_Compensation

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Re: MBP/OSX 1080p-problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av badcash
Haj,

Jag har problem att spela upp 1080p-material som är H.264-kodat i OS X på min Macbook Pro. Jag har provat med massa olika videouppspelare, VideoLAN, MPlayer och Quicktime med Perian-codecs osv.
Oavsett vilken spelare så får jag alltid 'frame drops' till och från under hela filmen.
Spelar jag dock upp samma film i Windows genom Bootcamp funkar det helt felfritt vilket bevisar att hårdvaran är kapabel.

Jag har googlat runt lite och fattat det som att det helt enkelt ej finns tillräckligt 'bra' codecs för denna typ av uppspelning i OS X.

Det enda det bevisar är hur bra Windows är som vi redan vet.

Permalänk
Medlem

dock ska ju grafikkortet på nya mbp hjälpa till med video avkodning även i os x, så verkar ju lite konstigt att det hackar.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET

Vadå bättre?

Visa signatur

Meningen med livet är brudar, alkohol och tobak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
dock ska ju grafikkortet på nya mbp hjälpa till med video avkodning även i os x, så verkar ju lite konstigt att det hackar.

jaså, med vilket program? nått som är gratis hoppas jag hehe...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

citat:Ursprungligen inskrivet av jens

jaså, med vilket program? nått som är gratis hoppas jag hehe...

Som jag fattat det så gäller detta enbart de 'nya' MBP som kom för några veckor sedan.

Permalänk
Medlem

jaså låter konstigt att inte vanliga (nya) macbooken har det, det är ju ändå nvidias 9400m

edit: ska prova i windows, återkommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
jaså låter konstigt att inte vanliga (nya) macbooken har det, det är ju ändå nvidias 9400m

edit: ska prova i windows, återkommer.

Kan även gälla Macbook...

Permalänk
Medlem

Provade först Windows genom bootcamp men där fungerar inte hårdvaruavkodningen så jag startade om och gick in i Windows den vägen och där fungerar det utan problem.

Processoranvändningen ligger mellan 0-7% på en .mkv film fil. I Windows via bootcamp och i OSX ligger samma fil över 50%. Jag använde mig av MPC-HC i Windows och i OSX har jag provat VLC och mplayer. Med VLC va det ju givet att det inte skulle fungera. Finns det några andra mediaprogram till OSX man kan prova? Quicktime fungerar inte med .mkv.

Lite trist, det hade varit kul om man kunde få igång hårdvaruavkodning i OSX.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badcash
Som jag fattat det så gäller detta enbart de 'nya' MBP som kom för några veckor sedan.

har inte macbook air samma grafikkort som MB? för air:en ska tydligen ha det med. vilket program? tror det va allmänt, men möjligt att det bara var i quicktime

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Ja, MB AIR har samma grafikkort som nya MB (9400m). Så det är endast genom Quicktime som det funkar? Finns det nått sätt att få igång .mkv i Quicktime så man kan utnyttja grafikkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stämmer, det är endast Quicktime som kan utnyttja grafikkortet. (och endast quicktime codec, så även om det finns möjlighet att få igång .mkv i quicktime tror jag ändå inte att det fungerar på samma sätt.

Det enda sättet att spela upp 1080p utan tappade frames på mac just nu är genom PLEX som är otroligt bra optimerat(använder fortfarande inte något grafikkkort dock) - men sjukt att det ska behövas ett media center för att spela upp film. Borde komma något vettigare, vlc är ju som vi alla vet rätt sunkigt.

Permalänk
Medlem

Installera detta för att få igång nästan alla format med quicktime http://perian.org/ , men har du testat att ställa in cachen? Om inte så gör det!

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk

Re: Re: MBP/OSX 1080p-problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET

Enda det bevisar är ju att nvidia och övriga hårdvårutillverkare är lata och endast skriver drivrutiner för Windows. Bevisar inte ett skit om något operativsystem (Windows, OS X, Linux).

Om du verkligen ogillar OS X/Mac varför stannar du inte i Microsoft forumet istället?

Visa signatur