Dåligt I benchmark fastän jag har heta komponenter. Vad gör jag för fel?

Permalänk

Dåligt I benchmark fastän jag har heta komponenter. Vad gör jag för fel?

Hej!

Skulle någon kunna hjälpa mig. Jag har precis köpt en fet speldator (i delar och byggt ihop och installerat den själv). Den kändes som om den gick på lite halvfart, så jag gjorde en benchmark.. Och visst Fan var den slö. VAD har jag gjort för fel???

Mitt system är:
Processor: Intel Core 2 Quad Q9650 (3.0 GHz)
Grafikkort: XFX NVIDIA GeForce GTX 280 1GB
Minnen: A-Data 4x2GB 6400 DDR2
Moderkort: Gigabyte GA-EP35-DS4 iP35
Nätagg: Cooler Master Extreme Power Plus 650W PSU
Operativsystem: Microsoft Windows Vista Ultimate 64 bit Eng.

3D Mark jämförde mitt system med 38 liknande. Där fanns ett spann mellan 10235 och 24963 poäng... Jag fick 10416 poäng när jag körde på inställningen performance!... Och jag antar att detta program plockade upp liknande system som kördes mot performance inställningen, annars är ju resultatet missvisande.

Snälla hjääälp!

Mvh
/Veronika

Permalänk

Re: Dåligt I benchmark fastän jag har heta komponenter. Vad gör jag för fel?

Det var ingen dålig dator du har blivit ihop.

Vad händer om du kör benchmark utan inställningen performance, vad får du för poäng då i jämförelse med liknande system?

Vill också passa att hälsa dig välkommen. Det är roligt att se en kvinna här på sweclockers, det finns inte så många.

Och just det, gift dig med mig.

Permalänk
Medlem

Vad får du för score med defaultinställningar i 3Dmark? Var det 3Dmark06 eller 3Dmark Vantage?

/PeCe

Permalänk
Medlem

Senaste uppdateringarna ifrån microsoft, senaste drivarna till moderkort och grafikkort?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Re: Re: Dåligt I benchmark fastän jag har heta komponenter. Vad gör jag för fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saftochkakor
Det var ingen dålig dator du har blivit ihop.

Vad händer om du kör benchmark utan inställningen performance, vad får du för poäng då i jämförelse med liknande system?

Vill också passa att hälsa dig välkommen. Det är roligt att se en kvinna här på sweclockers, det finns inte så många.

Och just det, gift dig med mig.

Jag har testat att köra 3D mark Vantage på Entry nivå, vilket är den lägsta standardinställningen. Där fanns det inte många att jämföra emot... Men där låg den ju definitivt bättre till även mot Extreme quadarna som har HT. Fast detta var ju ingen överaskning i och med att Windows inte är lika ball på att utnyttja HT som Linux, och mitt problem är att (förmodligen) mjukvaran inte kan krama all juice ur mitt grafikkort. Det är mina GPU resultat som jag är väldigt förvånad över. Jag har ju satt den i Det första PCIe uttaget och satt i två separata strömkablar.. Alltså, precis som i instruktionerna kopplat den parallellt och INTE Seriellt. Kan heller inte hitta om mitt moderkort har PCIe 2.0. Kan det vara där det blir slött?

Anyhow.. Jag bara spekulerar vilt.. Jag behöver expert hjälp...

Tack så mycket.. Sketakul att vara här.. Som tjej har man ju inte någon datornerd kompis som kan hjälpa en!

Ha ha ha... Javisst.. Men först ska jag bara spela svår! ha ha ha ha

Performance är default på 3D Mark vantage!

Och japp.. jag har uppdaterat alla drivisar.. Jag ville ju inte gå miste om PhysX piffningen för grafikkortet! Fast här har jag också en fråga... Om man nu använder sig mer utav GPU'n med hjälp av PhysiX, För att avlasta den vanliga processorn, Hur har man tänkt sig att detta gör spelen snabbare... Jag menar ju min CPU är ju fläskig..??? Är det någon som kan ge en bra förklaring på hur det här fungerar så är jag lycklig över det med!

Mvh Veronika

Permalänk
Hedersmedlem

Jag passar också på att hälsa välkommen till swec då!

För att utesluta att du har ett hårdvaruproblem, ladda ner CPU-Z och kolla under fliken "Mainboard" så att din PCI-E går i 16x.

Jag misstänker att du har något problem med drivrutinerna till grafikkortet. Vilken Nvidia-drivrutin använder du? Har du alla andra drivrutiner och uppdateringar installerade?

Din fråga om PhysX kan jag tyvärr inte svara på, jag har inte orkat sätta mig in i hur PhysX funkar, eftersom inga spel som jag spelar stödjer det!

Permalänk

Tack! Ni är så gulliga. Känner mig riktigt välkommen!

Tack för tipset.. Ska genast kasta mig över detta efter jobbet.. Och kolla drivisarna ytterligare en gång...

Och om någon annan känner för att dra en gonattsaga för mig om PhysX så är jag den bästa publiken den personen kommer att få! I want to learn!

Mvh Veronika

Permalänk
Medlem

Kör gärna ett test med defaultinställningar i 3Dmark06 också, eftersom många av oss här har mer kunskap vad gäller relationen mellan hårdvara och just 3Dmark06 (många har inte bytt upp sig till Vantage än).

/PeCe

Permalänk
Medlem

de är väll ändå spelprestandan som räknas o inte en benchmark? ;P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av contra
de är väll ändå spelprestandan som räknas o inte en benchmark? ;P

Absolut, men jag vill vara säker på att jag mjölkar ur all prestanda ur burken, annars är den ju bara en dyr hög med komponenter... Och får jag inte maxkräm, så hade jag ju kunnat bygga ett billigare system!

Mvh Veronika

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calliopeia
Tack! Ni är så gulliga. Känner mig riktigt välkommen!

Tack för tipset.. Ska genast kasta mig över detta efter jobbet.. Och kolla drivisarna ytterligare en gång...

Och om någon annan känner för att dra en gonattsaga för mig om PhysX så är jag den bästa publiken den personen kommer att få! I want to learn!

Mvh Veronika

tja allihopa.. jag kan dra litte snabbt om PhysX för er...

med bara ett grafik kort så händer inte så jätte mycke... men om man kör med 2 graffe kort blir de en väldig skilnad.. jag provade nämligen med mitt gamla graffe med å jag höjde min 3dmark 06 poäng med 2000 oclokat... men men de e de jag vet om de.. men de vad med ett 9600gt kort

Visa signatur

I7 9700k : Asus ROG Maximus Hero XI (wifi) : Corsair Dominator 32GB : EVGA RTX 2080TI Black Gaming : 500GB + 2TB Samsung 970evo : Corsair HX750i

Permalänk

Re: Dåligt I benchmark fastän jag har heta komponenter. Vad gör jag för fel?

Har du provat i xp 32bit?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calliopeia
Hej!

Skulle någon kunna hjälpa mig. Jag har precis köpt en fet speldator (i delar och byggt ihop och installerat den själv). Den kändes som om den gick på lite halvfart, så jag gjorde en benchmark.. Och visst Fan var den slö. VAD har jag gjort för fel???

Mitt system är:
Processor: Intel Core 2 Quad Q9650 (3.0 GHz)
Grafikkort: XFX NVIDIA GeForce GTX 280 1GB
Minnen: A-Data 4x2GB 6400 DDR2
Moderkort: Gigabyte GA-EP35-DS4 iP35
Nätagg: Cooler Master Extreme Power Plus 650W PSU
Operativsystem: Microsoft Windows Vista Ultimate 64 bit Eng.

3D Mark jämförde mitt system med 38 liknande. Där fanns ett spann mellan 10235 och 24963 poäng... Jag fick 10416 poäng när jag körde på inställningen performance!... Och jag antar att detta program plockade upp liknande system som kördes mot performance inställningen, annars är ju resultatet missvisande.

Snälla hjääälp!

Mvh
/Veronika

Visa signatur

Laptop Asus K56CB