Ljudsystem + D/A omvandlare, hjälp med produkter sökes

Permalänk
Medlem

Ljudsystem + D/A omvandlare, hjälp med produkter sökes

Hejsan på er allesammans

Funderar på att införskaffa en stereo såhär till julen. Funderade på att köpa fars ett år gamla Rotel förstärkare och ett par hyffsade B&W högtalare. Då den mesta av min musik ligger i elektronisk form i mitt fina iTunes bibliotek (har mycket Lossless med) skulle det vara skönt att koppla datorn till stereon istället för att krångla med CD hit och dit.

Nu är det ju inte direkt så enkelt att bara koppla in med random ljudkabel från biltema för hundralappen, iaf inte om man inte vill misshandla öronen med hur hemskt det låter. En D/A omvandlare är ju ett krav.

Jag har tyvärr 0 erfarenheter av D/A omvandlare, så jag vänder mig till er experter ;). Hur pass mycket sämre blir ljudet ifall man kör Lossless/vanlig 320 kbit/s mp3 från datorn via en D/A omvandlare, jämfört med från en CD i en bra CD-spelare?

Eller snarare sagt, om du spelar samma skiva i datorn och samma i CD-spelaren, hur nära "riktigt" ljud kan D/A omvandlaren komma?

Tips på D/A omvandlare eller andra produkter till högtalar/förstärkar kategorierna är också det uppskattade.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Nätverksspelare som Squeezebox är väldigt populära eftersom gränssnittet är väldigt lättarbetat och man kan hålla eventuellt bullriga datorer borta från lyssningsplatsen.

Att använda sin dator som mediabibliotek blir allt mer populärt och att få ut bra ljud är inget problem rent principiellt, så det är inget jag tycker man ska oroa sig för.

Permalänk

Re: Ljudsystem + D/A omvandlare, hjälp med produkter sökes

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Eller snarare sagt, om du spelar samma skiva i datorn och samma i CD-spelaren, hur nära "riktigt" ljud kan D/A omvandlaren komma?

Varför skulle ljudet från en extern D/A-omvandlare vara sämre än från en cd-spelare?
Alla cd-spelare (förutom rena transporter) och alla ljudkort innehåller en D/A-omvandlare, annars skulle du inte få ut något ljud alls.

Ljudet är alltså lika "riktigt" oavsett om D/A-omvandlaren sitter i en cd-spelare, ett ljudkort eller i en extern låda.

Citat:

Tips på D/A omvandlare eller andra produkter till högtalar/förstärkar kategorierna är också det uppskattade.

Det beror på vad du hade du tänkt dig för prisklass. Jag skulle rekommendera att lägga det mesta av pengarna på högtalarna eftersom de (tillsammans med rumsakustiken) är den viktigaste delen i anläggningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Nätverksspelare som Squeezebox är väldigt populära eftersom gränssnittet är väldigt lättarbetat och man kan hålla eventuellt bullriga datorer borta från lyssningsplatsen.

Att använda sin dator som mediabibliotek blir allt mer populärt och att få ut bra ljud är inget problem rent principiellt, så det är inget jag tycker man ska oroa sig för.

Att bara koppla datorn till en stereo med en sladd funkar ju inte. Hur menar du man skall koppla på ett enkelt vis?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radioactiveman
Varför skulle ljudet från en extern D/A-omvandlare vara sämre än från en cd-spelare?
Alla cd-spelare (förutom rena transporter) och alla ljudkort innehåller en D/A-omvandlare, annars skulle du inte få ut något ljud alls.

Ljudet är alltså lika "riktigt" oavsett om D/A-omvandlaren sitter i en cd-spelare, ett ljudkort eller i en extern låda.

Det beror på vad du hade du tänkt dig för prisklass. Jag skulle rekommendera att lägga det mesta av pengarna på högtalarna eftersom de (tillsammans med rumsakustiken) är den viktigaste delen i anläggningen.

Aha, men då är det ju garanterat skillnad på D/A omvandlare. Kopplade min dator till fars stereo och stoppade in en skiva i den och spelade. Lät ju såklart hemskt, inget djup alls, väldigt platt ljud.

Så något bättre känns det ju som det borde finnas...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Aha, men då är det ju garanterat skillnad på D/A omvandlare. Kopplade min dator till fars stereo och stoppade in en skiva i den och spelade. Lät ju såklart hemskt, inget djup alls, väldigt platt ljud.

Så något bättre känns det ju som det borde finnas...

Du kanske har ett dåligt ljudkort i datorn, eller kopplade du direkt till hörlursutgången på datorns CD/DVD-drive (antagligen ännu sämre D/A-kretsar än ljudkortet)?

I så fall är ett hyfsat ljudkort (runt 1000-1500kr) den billigaste lösningen.
En Squeezebox (som brimstone nämnde) är en annan lösning om det enbart är musik du ska skicka till stereon. Då slipper du också långa kablar (om du har ett trådlöst nätverk hemma) och kan styra musiken via fjärrkontroll. Kostar 2000-3500kr beroende på modell.

Men om du absolut vill ha en extern D/A-omvandlare så kanske "DacMagic" från Cambridge Audio kan vara av intresse. Den kan kopplas via USB till datorn och har även två optiska/coaxial-ingångar så du kan koppla andra källor (t.ex. CD/DVD-spelare) till den.
Den kostar 1998kr och har precis börjat säljas av Hifiklubben:
http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehoer/oevrigt/cambri...

Permalänk
Medlem

Generellt skulle jag säga att ett vettigt ljudkort för 1000kr och uppåt låter bättre än de flesta CD-spelare under 3kkr (vilket iofs inte är enorma pengar för en CD-spelare). Samma sak gäller med Squeezebox. Jag upplever att squeezeboxen ger minst lika bra ljud som min H/K DVD-25, som när den släpptes ansågs vara likvärdig med CD-spelare i samma prisklass (ca 5000kr).

Annars skulle jag säga att valfritt studioljudkort är ett bra alternativ. Kopplas vanligen via firewire eller USB till datorn och gör samma jobb som en "D/A-omvandlare" och förmodligen bättre än de flesta "D/A-omvandlare" för en rimlig peng.