8800GTS 512MB + CoD WaW = Nej tack?

Permalänk

8800GTS 512MB + CoD WaW = Nej tack?

Hejsan,

Har ett ganska oförklarligt problem med prestandan i nya Call of Duty: World at War. När jag spelade med en vän igår, så jämförde vi prestanda lite, han som har en aningen sämre dator ligger konstant på 60 fps med Vertical Sync aktiverat, medans jag med den bättre datorn låg på 30, med frekventa drops ner till 10-13 FPS.

Det finns absolut ingen logisk förklaring till detta, men jag tänkte höra ändå, då jag vill ha löst det här problemet.

Vad jag har testat;
ALLA olika grafikinställningar (både med allt på lägsta, och allt på högsta)
Drivrutinerna 178.24 och 180.43
Upplösningarna 640x480 samt 1680x1050

Och ja, du/ni läste rätt, prestandan ligger även såpass kasst när alla inställningar är på de allra sämsta. Det verkar bara ske när man har sin syn ganska jämnt med horizonten, möjligtvis så skulle det kunna ha någonting att göra med distans? Dock finns det ju inga sådanna inställningar i CoD: WaW, men problemet försvinner i alla fall när man siktar ner i marken.

Något som är ganska lättförståeligt är väll att det inte bara är ospelbart att springa runt och skjuta marken hela tiden, utan även att försöka spela igenom uppdragen med 10-30 fps.

Kan väll även nämna att vännen sitter på ett oklockat 8800GT samt AMD X2 6000+.

En liten sidnotis: Har även märkt att trots att Call of Duty 4 flöt felfritt vid tiden då det spelades, så flyter även det otroligt dåligt nu. Samma spelmotor, tänkte att det kanske vore värt att nämna..

Permalänk
Medlem

Drivrutiner till moderkortet ok?
Dx ok?

Kom inte på nåt annat just nu.

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Hedersmedlem

Har du installerat något sedan du hade bra prestanda?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

format C:

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hjälpsam

Kolla i CPU-z att PCIexpress går i 16x.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 128GB ECC | https://valid.x86.fr/dfisjt
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Senaste direct x, drivrutiner till moderkortet.
PCI-E går i 16x, defrag. etc.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

DirectX är uppdaterat av spelet själv, samt att jag för ett tag sedan körde kompletteringspaketet och installerade hela köret.

Drivrutinerna till moderkortet Kan vara aningen utdaterade, ska ta och kolla upp det sen, alternativt installera senaste.

PCI-E går definitivt i x16, däremot har det uppstått en bugg i och med 180.43 som får GPU-Z och CPU-Z att upptäcka den som x1. Däremot så finns inte den buggen med i 178.24, och där står det korrekt x16, samma prestandaproblem däremot.

Defragmentering är något som jag älskar att göra frekvent för att hålla hårddisken så blå som möjligt, så problemet ligger inte där.

Återkommer med svar angående moderkortet.

Permalänk
Avstängd

Uhm, vad har defragmentering med antal FPS du får i CoD med att göra? Om någon kunde förklara detta för mig så skulle det vara bra.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Inaktiv

Skiljer sig operativystemen mellan datorerna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Uhm, vad har defragmentering med antal FPS du får i CoD med att göra? Om någon kunde förklara detta för mig så skulle det vara bra.

Antar att dem syftade på att prestandan på hårddisken kanske skulle väga ner datorn på grund av avläsningen av datan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Skiljer sig operativystemen mellan datorerna?

Nej, samma operativsystem, Windows XP Professional x64.

Tack för tipsen alla, problemet är löst!

Jag satt och gick igenom allt, ledde till att jag flashade om BIOS till F6a (från F1), samt drog hem senaste chipset-drivrutinerna från Intels hemsida! Ligger nu stabilt på 80fps med allting maxat, inklusive AA. Tack!

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
Bra att det löste sig!

Precis... kul att det löste sej och kul att han meddelade det med,
i andra trådar brukar det bli tyst när dom fixat till sina datorer och fler förslag till lösningar håller tråden levande alldeles för länge pga.att dom inte meddelat att dom har fått problemet löst och hur dom gjorde för att det löste sej

Sjukt bra spel föressten Snyggare än 4:an med

Mvh.Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"