Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Till er som har betalat för grejer som ni inte fått.
Om jag föstår saken rätt är chansen god att ut dom saker som DB har i lager.
Så om du har betalt för en dator som inte leverats pga att chassit inte funnits i lager, kanske du kan få resten av grejerna via konkursförvaltaren.

Sen får den här historian mig att totalt tänka om vad gäller Visakort knutet till bankkkortet, nu blir det kreditkort som gäller för betalning via nätet, Hej då Visa och Välkommen Mastercard.

Man kan ju även betala på kredit med VISA-kort.

En annan billig "försäkring" när man handlar dyrare prylar
är postförskott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet
Hon kommer få tillbaka pengar utav konkursförvaltaren, dock så är det inte säkert om man får tillbaka full summa utav pengarna.

Det absolut bästa är att ringa direkt till konkursförvaltaren och fråga då "ägaren" av datorbutiken inte kan göra något.

Jag hoppas verkligen du har rätt! Dock!
Först skall staten ha sin moms, redan där kan pengarna ha tagit slut.
Sen skall personalen ha sin lön (även Bagdad Bob!)
Sen kommer andra kreditorer.
Det brukar att vara så
1. banken
2. andra kreditorer, hantverkare och annat gottfolk som kan ha levererat tjänster till företaget.
3. medelsvensson.

Som du ser är det långt ner till den punkten där vanligt folk kan vänta sig pengar. tyvärr!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ublegend
Det måste ju gå att sätta dit dem för bedrägeri. Man kan ju inte säga att grejerna finns på lager och de packas i turordning. Allt beror på flytt?

Nä polisanmäl de BMW åkande ägarna. De har nog tömt bolaget på pengar. Våra pengar. Några prylar på lager fanns aldrig.

Prylarna fanns säkert på lager, leverantörens.

Permalänk
Medlem

Komplett kommer tjäna MULTUM på detta...

Nu vore det dags för en ny aktör och visa framfötterna, för monopol tycker man inte om. Det blir så tråkiga priser då =(((

Visa signatur

Asus M3A32-MVP Deluxe AMD Phenom 9750 Quad-Core 2.4GHz 4x1MB Corsair TWIN2X4096-8500C5DF Dominator 2x2048MB DDR2 XMS2-8500 1066MHz 5-5-5-15 *WITH AIRFLOW FAN* Asus Extreme Radeon HD3870X2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Jag tror ganska säkert att ägaren kan göra något åt saken då han medvetet tagit emot förskottsbetalningar när han var medveten om att dom skulle gå i KK.
Så ägaren lär ha fipplat till sig en massa pengar innan KK'n helt enkelt. Så pengar i fickan lär han ha, i överflöd. Garanterat.

Och att vänta på konkukrsförvaltaren, det lär ta tid. OM kunderna ens får tillbaka pengarna, det vill säga om det nu lyckas bli något över när staten och allt annat fått sitt först. Vilket inte är så troligt.

Det är inte så lätt att "fippla" till sig pengar bara sådär, jag tror inte att ägaren utav datorbutiken fyllde resväskor med pengar från förskottsinbetalningar och sen flydde landet.

Som sagt, prata med konkursförvaltaren, han lär ju vara den som vet mest eftersom det är han som tagit över företaget nu.

Jag skulle gissa på att han kommer använda de resterade pengarna som är kvar i företaget med att betala av skulder och löner till de anställda.

Permalänk

Det var ju synd det var annars ett bra företag att handla på!

Visa signatur

ASUS sabertooth z97 Mark 1/Graffe GTX 670 OC/ I7 4790 Corsair H100i ! /16 GB Corsair vengeance Pro /HDD Crusial M500 240GB still windows /SSD 120x2 och 3,4TB lagring / DVD-RW Asus Bluray-brännare SATA Black / Fractal Design Define R4 Svart / XFX 1250 Pro nätagg /Skärm Benq EW2730 / Score Vantage ?

Permalänk

ok, då har man läst vart och enda inlägg hittills!

kan säga att jag har följande inneliggande förskottsbetalt:
asus 4870x2 4060SEK
seagate 1,5TB 1540
Jag hade SÅN tur att beställa dom innan priserna rusade iväg...trodde jag tills idag.
Och detta är beställt med kontokort, dvs inte kredit ;(.

problemet är att det enda jag har orderbekräftelse på är min ursprungliga order, innan jag bad dom byta 'samsung f1 1TB' mot 'seagate 1,5TB'. Så jag har inga direkta bevis att jag ska ha min disk som funnits i lager några veckor nu.

Hur är det med ledningen och chefen då?
Dom ska fanimej lägga ut ur sin egna privata ficka om alla förskottsbetalningar inte återbetalas.
@daweeeBD jag är lätt på att ta ett snack med chefen!
Frågan är bara om "toppen" har flytt landet eller nåt, eller kanske överfört sina pengar utomlands.

Har någon varit på deras kontor i staffanstorp?
Är det fortfarande deras centrala administaration?

Det var det iaf innan dom gick ihop med JME. Har cyklat bort dit från Lund flera gånger, då, och läs noga nu, >>det har varit ENDA CHANSEN att få några resultat alls<<.
Och varje gång har jag tyckt synd om alla som inte hade möjligheten att prata med dom ansikte mot ansikte utan var tvugna att ringa/maila.

Hoppas allting löser sig med skulderna, eller att någon får ett fett straff för att ha satt kunder i en sån situation!

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

men vänta har jmedata också stängt ? www.jmedata.se bara länkas till dbs konkurs sida men inte trodde ja dom skulle med stänga..

Permalänk
Medlem

Frågan är just, vad innebar deras lagerstatus? De delar för 15 000:- som jag hjälpte min kompis att beställa i torsdags kl 15.15 fanns alla i lager enligt hemsidan. Orderberkäftelsen kom kl 16.47 i fredags och då var det inget som indikerade att varorna INTE fanns i lager.

Om det inte blir någon leverans så lär ansvariga inom bolaget bli åtalade för bedrägeri.

Permalänk

Ska de ha utförsäljning på lagret billigt?

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

Gjorde en beställning på 15K (3 st GPU kort) på Komplett. Agerade jag fel?

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk

Tråkigt som fan.. btw en av swec's mest komenterade artiklar?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Jag tror ganska säkert att ägaren kan göra något åt saken då han medvetet tagit emot förskottsbetalningar när han var medveten om att dom skulle gå i KK.
Så ägaren lär ha fipplat till sig en massa pengar innan KK'n helt enkelt. Så pengar i fickan lär han ha, i överflöd. Garanterat.

Riktigt så enkelt är det ju inte. Ägaren/styrelsen måste ju besluta om KK och det beslutet ska ju tas nån gång. Jag menar - antingen så ska han ju besluta om KK idag eller imorgon. Han kan (får?) inte meddela i förvåg i två veckor att - om två veckor så kommer vi att gå i konkurs.

Alltså måste företaget drivas "som vanligt" tills dess att konkursbeslutet tas.

Hoppas verkligen att ni som sitter med ordrar innestående får ut era grejor!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plongo
Frågan är just, vad innebar deras lagerstatus? De delar för 15 000:- som jag hjälpte min kompis att beställa i torsdags kl 15.15 fanns alla i lager enligt hemsidan. Orderberkäftelsen kom kl 16.47 i fredags och då var det inget som indikerade att varorna INTE fanns i lager.

Om det inte blir någon leverans så lär ansvariga inom bolaget bli åtalade för bedrägeri.

Dom speglar leverantörens lager och de har förmodligen mer eller mindre
tömt sitt egna fysiska lager.

Leverantören skickar inte förrän de får betalt, därav de långa leverantiderna, vilket de sedan skyllt på lagerflytt osv.

Nu i torsdags? Synd att du inte följt dbtråden, då hade
du insett vad som var på gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Tråkigt som fan.. btw en av swec's mest komenterade artiklar?

Inte hittills, men den växer mycket snabbt...

Sitter själv med 12k som är oklart om jag får tillbaka eller inte...

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det var väl ungefär lika väntat som att julen kommer den 24:e.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag har följt detta en del i konsumentsrättsforumet, och hela tiden anat att det inte kunde sluta bra. Själv har jag handlar från Datorbutiken en gång, en beställning som innehöll en AMD Duron 600 Mhz-processor. Så det var ett tag sen.

När jag köpte delar för några månader sen blev det Dustin Home och nån enstaka grej från Inet. Fast jag övervägde allvarligt DB.

Men det är väldigt trist, hade jag råkat ut för att förlora 5k, 10k, eller ens 2k såhär hade jag verkligen varit förkrossad! Jag hoppas att det löser sig för alla.

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
Dom ska fanimej lägga ut ur sin egna privata ficka om alla förskottsbetalningar inte återbetalas.

Nej, det skall de inte. En av de stora fördelarna med aktiebolag är att de är egna juridiska personer; blanda inte andras pengar.

Permalänk
Medlem

Alltså detta är inte sant : O DB var ju helt klart bäst butik imo. Vilket skit

Visa signatur

1 >> Intel i5-2500K | GA-P67A-UD5-B | Asus GTX 570 | G.SKILL 16Gb | Windows 7 pro | p183 v3 | LG L226WU-PF
2 >> AMD 64 x2 6400+ | Asus Crosshair | 8800GT 512Mb | Mushkin 4Gb | Vista 64 <> XP 32 | p182 | LG L226WU-PF
2 >> Fujitsu Lifebook | Intel i5-2450M | 4Gb | 300GB HD | GT 525M | Windows 7 pro

Permalänk
Medlem

Tur man inte beställt något, konstigt att de skickat ut nyhetsbrevet idag den 17/11 med lockerbjudanden som vanligt.

Permalänk

Synd att en motvikt till Mr.komplett går under ..

Permalänk
Medlem

Det ser tyvärr inte ljust ut för er som betalt

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
jaha ok, så du menar att dom kom till jobbet idag och chefen sa! nu går vi i konkurs idag? lite svårt att tro det!

det e ju öppenbart att att dom har tänkt på företagets bästa och inte kundernas, synd!

Det är precis så det går till. Annat är förmodligen inte änns lagligt.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

1, Hoppas de anställda hittar nya jobb. Tråkigt att få en sån här nyhet på en redan kall och grå måndag.

2, Sluta larva er för fan! Det känns väldigt löjligt att börja hota en ägare för ett företag bara för att detta har finansiella problem. Ska du hota alla som äger Volvo-aktier också??? En rejäl knäpp på näsan förtjänar du. Om det visar sig att ledningen vetat om att företaget var på obestånd så är dessa personligt betalningsansvariga. Jag ser gärna att utbildade jurister och ekonomer gör denna bedömning istället för någon som kallar sig "Skillz".

3, Det är tråkigt att bli av med pengar. Det är ju dock alltid en risk att beställa saker på förskott. Chansen för att någonting sånt här händer är liten, men den finns.

4, Konkursförvaltaren kommer göra sitt bästa för att alla ska få tillbaka sina pengar, det ingår i jobbet. Lyckas han inte så är det tråkigt, men att ni sitter här och gnäller gör inte saken bättre. Kontakta konkursförvaltaren istället och säg att ni vill anmäla en fordran och att ni vill ställa er i kö. Det är allt ni kan göra. Desto mer sansat och effektivt ni gör detta, desto större chans är det att ni får era pengar/varor. Ska ni sitta och tjata i timmar med konkursförvaltaren så dras det av pengar för hans lön, alltså mindre chans att ni får pengar. I många sådana här fall så får alla sina pengar tillbaka.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Kommer sakna allt godis man fick med i kartongerna. Fan!
Jaha, nu lär komplett.com höja sina priser. Trist, jävligt trist!

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p7389
Jag har följt detta en del i konsumentsrättsforumet, och hela tiden anat att det inte kunde sluta bra. Själv har jag handlar från Datorbutiken en gång, en beställning som innehöll en AMD Duron 600 Mhz-processor. Så det var ett tag sen.

När jag köpte delar för några månader sen blev det Dustin Home och nån enstaka grej från Inet. Fast jag övervägde allvarligt DB.

Men det är väldigt trist, hade jag råkat ut för att förlora 5k, 10k, eller ens 2k såhär hade jag verkligen varit förkrossad! Jag hoppas att det löser sig för alla.

Ja, jag skulle vara nog också vara helt förkrossad att förlora så mycket pengar som de flesta här har beställt för...Jag får fortfarande gås hud när jag tänker på hur i fasiken kom jag på att avbeställa i tid och få pengarna återbetalade på kontot (4k). Det var 1,5 veckor efter att lagerproblemen började...och man var väl förbannad på att det tog evigheter. Stackars ni andra som förlorade pengarna, speciellt studenter då jag är själv en.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Vart fan ska man nu köpa grejer till bra pris? Komplett tycker jag oftast är rätt dyra. Utbudet på olika märken är inte heller bra.. Inet känns hyffsade, men annars?

Visa signatur

1 >> Intel i5-2500K | GA-P67A-UD5-B | Asus GTX 570 | G.SKILL 16Gb | Windows 7 pro | p183 v3 | LG L226WU-PF
2 >> AMD 64 x2 6400+ | Asus Crosshair | 8800GT 512Mb | Mushkin 4Gb | Vista 64 <> XP 32 | p182 | LG L226WU-PF
2 >> Fujitsu Lifebook | Intel i5-2450M | 4Gb | 300GB HD | GT 525M | Windows 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silver16
Riktigt så enkelt är det ju inte. Ägaren/styrelsen måste ju besluta om KK och det beslutet ska ju tas nån gång. Jag menar - antingen så ska han ju besluta om KK idag eller imorgon. Han kan (får?) inte meddela i förvåg i två veckor att - om två veckor så kommer vi att gå i konkurs.

Alltså måste företaget drivas "som vanligt" tills dess att konkursbeslutet tas.

Hoppas verkligen att ni som sitter med ordrar innestående får ut era grejor!!

Om du läst mina föregående inlägg i denna tråden så ser du att jag vet det mycket väl!
Ägaren kan dock planera i sitt huvud när han vill begära om KK utan att någon annan vet om det, för vem vet hur länge han velat begära KK?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Jag lade en beställning där för ca:3v sedan. Haft mailkontakt med dom där dom lovat gång på gång att det är på väg mm och att jag ska kompenseras för förseningen för att dom "inte vill bli av med mig som kund". Senast i Fredags fick jag mail att jag skulle ringa dom idag för att lösa problemet med min leverans. Alltså, man vill ju bara nacka den jäkeln som sitter och förmodligen medvetet ljuger. En sak att dom får order uppifrån att allt ska fungera som vanligt tills dom offentliggjort sina avsikter, men att mer eller mindre lura personer till att inte avbeställa sina grejjer är bara irriterande. Men som någon klokt person sagt, man lär sig av sina misstag. Sista gången man förskottsbetalar någonting alls! Får helt enkelt vara värt postförskottsavgiften. Hoppas att det kan lösa sig till det bästa för alla.

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk

Tråkigt för kunder och den personal som drabbas. Men det var ju inget som kom som en shock direkt...

Visa signatur

"?"