Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk
Medlem

Fy fan va tråkigt Komplett e så dyra

Permalänk
Avstängd

Båda datorerna är köpta ifrån Datorbutiken. Inte bra, inte bra... :/

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Ingen bör förvänta sig att få vare sig returer eller pengar tillbaka tyvärr.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Väldigt Tråkigt /RIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ankhati
"Fredrik" som satt på derann kundsupport på huvudkontoret i Staffanstorp måste ha vetat om vad som hände ute på lagret, samma företag i samma bygnad.
Däremot håller jag med om att det är tveksamt om de anställda i de f.d. JME butikerna var informerade.

Ja speciellt när de skickar ut ett standard svar med samma ursäkter även att det inte var det jag frågade om...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Ägaren till kedjan kunde faktiskt stängt av allt som har med förskottsbetalning att göra om han planerat för sig själv att ansöka om KK och inte fortsatt att mjölka ur kunderna.

För det första så är Shoppingsajterna, bolaget bakom datorbutiken.com, ett aktiebolag. För det andra så kan VDn inte säga "om två veckor begär vi företaget i konkurs", det vore tjänstefel.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
För det första så är Shoppingsajterna, bolaget bakom datorbutiken.com, ett aktiebolag. För det andra så kan VDn inte säga "om två veckor begär vi företaget i konkurs", det vore tjänstefel.

Så att det är ett aktiebolag betyder att man inte kan se till att lösa det där samma dag innan han sagt något om KK ens?

Så det är förbjudet för VD'n att tänka tanken om att ansöka om KK om han inte tänker göra det? Så han kan inte behålla tanken för sig själv och ansöka om det precis när han vill? Eller har jag missförstått något med ditt inlägg?
För jag har inte sagt något om att VD'n snackat rakt ut eller ens menat på att säga det till någon, tycker jag klargjort ganska bra i föregående inlägg om att tanken fortfarande kan finnas där.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Så att det är ett aktiebolag betyder att man inte kan se till att lösa det där samma dag innan han sagt något om KK ens?

Så det är förbjudet för VD'n att tänka tanken om att ansöka om KK om han inte tänker göra det? Så han kan inte behålla tanken för sig själv och ansöka om det precis när han vill? Eller har jag missförstått något med ditt inlägg?
För jag har inte sagt något om att VD'n snackat rakt ut eller ens menat på att säga det till någon, tycker jag klargjort ganska bra i föregående inlägg om att tanken fortfarande kan finnas där.

Du säger emot dig själv. Först säger du att "ägaren" skulle ha "stängt av allt som har med förskottsbetalning att göra" innan konkursen var ett faktum, och nu påstår att du inte påstår att han borde ha agerat innan de begärde bolaget i konkurs. Självklart har nog diskussioner om konkurs förekommit innan idag, men det betyder ju inte att de kunde gå ut och säga "Nu ser det dåligt ut, nu ger vi upp". Hur skulle det sett ut om det stått "Vi ber vänligen våra kunder att ej betala i förskott" på hemsidan? Det finns, som det redan påpekats i tråden, fler intressenter i det här än de som handlade av dem.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem

Ni som har pengar att kräva kan vända er till Advokat Hans Svedberg vid Hamilton advokatbyrå i Malmö som är utsedd till konkursförvaltare och ställa er i kö.

http://www.hamilton.se/swe/

Hoppas för oss alla att vi får pengar eller varor, för mig handlar det om en förskottsbetalning för en order och jag hoppas att de lyckas lösa så många fall som möjligt.

Permalänk
Avstängd

Fan,ja ja jag ringde banken direkt när jag kom hem dom skulle skicka papper som jag skulle fylla i och skicka tillbaka.Jag har bara visa betalkort så vi får se hur det går..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moham
Ja, men jag beställde dock den 27'e oktober och fick en leveransbekräftelse den 30'e om att varorna gått till packning. Surt att behöva betala 5k för att lära sig att betala mot postförskott. Men men, vi få väl se vad som händer om det finns nånting i lagret.

Vi kan bara hoppas...

Permalänk
Medlem

Jag förlorade "bara" 550 kr men jag hade verkligen behövt disken jag beställde NU. Aldrig att jag betalar med kort igen. Blir att kolla upp alla bolag innan beställning noga eller betala mot PF. Kostar lite mer men man slipper bli av med stålarna helt.

Permalänk
Avstängd

Produkter kopplade till denna tråd:
De Skrattande Skeletten

Vem?

Tråkigt för DB och alla som inte får några pengar.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moham
Ja, men jag beställde dock den 27'e oktober och fick en leveransbekräftelse den 30'e om att varorna gått till packning. Surt att behöva betala 5k för att lära sig att betala mot postförskott. Men men, vi få väl se vad som händer om det finns nånting i lagret.

Samma här.. beställde den 26.e fick leveransbekr den 27.e. Vilka svin ska polisanmäla för bedrägeri.

Permalänk
Citat:

Man behöver inte vara stor och stygg, man kan söka upp och diskutera som människor, jag om någon hatar våld, det vet alla som känner mig, eftersom jag själv blivit utsatt för obefogat våld för flera år sen då jag fick hela huvudet deformerat.

Men det verkar vara många som förknippar såna hot med riktigt våld, vilket inte alltid är rätt att förknippa det till. Ägaren till kedjan kunde faktiskt stängt av allt som har med förskottsbetalning att göra om han planerat för sig själv att ansöka om KK och inte fortsatt att mjölka ur kunderna.
Och om han bestämt sig för att ansöka om KK idag, så kunde han sett till att se över alla betalningar som kommit in som inte skickats iväg som ordrar som är över X antal tusen kronor att återbetalas först och sen kanske låta de mindre summorna ligga så det inte blir för mycket jobb att göra det och för att slippa hysterin om oroliga kunder som kanske förlorar massa pengar.

Det låter som om många verkar skydda bedragaren och gör kunden till skurken för att denne lagt ut tusentals kronor som är kundens egna förtjänade pengar.

mkt bra sagt!

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk

Komplett och Inet, Yay!

Permalänk

Komplett och Inet, Yay!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Fan,ja ja jag ringde banken direkt när jag kom hem dom skulle skicka papper som jag skulle fylla i och skicka tillbaka.Jag har bara visa betalkort så vi får se hur det går..

Samma här. Det står inget om att köpet måste vara gjort på kredit.
http://www.seb.se/pow/wcp/templates/sebarticle.cfmc.asp?DUID=...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Samma här. Det står inget om att köpet måste vara gjort på kredit.
http://www.seb.se/pow/wcp/templates/sebarticle.cfmc.asp?DUID=...

Det står ju andra sidan inget om den här situationen. "Har du fått ett obehörigt uttag på ditt kort eller blivit debiterad flera gånger?" står det, och eftersom korten har belastats i enlighet med de beställningar som gjorts så kan det ju inte räknas som obehöriga uttag. Det skulle vara intressant att få veta hur bankerna hanterar den här situationen. Tydligen räcker det med att köpen ska vara gjorda på kredit, oavsett om man använt ett kreditkort eller ej, för att man ska vara skyddad, men det hjälper troligtvis inte de flesta.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Avstängd

lånar bara tråden lite för att säga om ett par ord om en annan webbutik
satt för inte så länge sen och sa att Inet var en grym sida med både bra priser och service.
Efter att ha beställt en hel dator från dom så tycker jag dock anorlunda.
har krabbat med den i en och en halv månad och skickat tillbaka den ett antal gånger med samma svar, den funkar perfekt.
har haft en dataföretag att kolla på den nu, det var fel på moderkortet.

Dom ha billiga priser och snabb leverans men går något sönder tar leveransen 2 veckor och dom hittar inget fel på grejerna.

hoppas dom e näst på tur att gå i konkurs

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ublegend
Vilka svin ska polisanmäla för bedrägeri.

Citat:

Skillz
Det låter som om många verkar skydda bedragaren och gör kunden till skurken för att denne lagt ut tusentals kronor som är kundens egna förtjänade pengar.

Nu är det väl som sagt inget som tyder på att något brott har begåtts, även om det naturligtvis är tråkigt att förlora pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det står ju andra sidan inget om den här situationen. "Har du fått ett obehörigt uttag på ditt kort eller blivit debiterad flera gånger?" står det, och eftersom korten har belastats i enlighet med de beställningar som gjorts så kan det ju inte räknas som obehöriga uttag. Det skulle vara intressant att få veta hur bankerna hanterar den här situationen. Tydligen räcker det med att köpen ska vara gjorda på kredit, oavsett om man använt ett kreditkort eller ej, för att man ska vara skyddad, men det hjälper troligtvis inte de flesta.

På blanketten finns det ett val som säger att man inte fått den beställda varan (inom leveranstiden vilket blir svävande). Körde på det så får vi se. Kan säkert vara annorlunda när det handlar om en konkurs.

Permalänk
Medlem
Citat:

På blanketten finns det ett val som säger att man inte fått den beställda varan. Körde på det så får vi se. Kan säkert vara annorlunda när det handlar om en konkurs.

Posta gärna när du fått ett svar. Som sagt, det skulle vara intressant att veta hur det hanteras.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem

Där rök de 4000:- avbeställde servern för över 2v sen och sen dess har jag bara fått tomma ursäkter och samma standard svar som ni andra av Fredrik.

Borde verkligen ringt och tryckt på mer, men jag gillade DB och det var inte sån panik med pengarna utan jag tänkte de trillar väll in sen.

Jag har handlar på kredit kort där jag fortfarande inte fått fakturan, tror ni det går att stoppa via banken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Posta gärna när du fått ett svar. Som sagt, det skulle vara intressant att veta hur det hanteras.

Ja. Jag återkommer. Tror att mina chanser är små men... man jag gjorde ett försök ändå.

Det blev totalt 7 sidor faxade till banken. Även min avbeställning.

Är det inte konstigt att någon satt och svarade på mail mitt i natten hos db? Jag fick svar om att de mottagit min avbeställning på lördagen kl 00:07. Innan det svarade han (Fredrik) på alla mina mail nästan omgående.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja. Jag återkommer. Tror att mina chanser är små men... man jag gjorde ett försök ändå.

Är det inte konstigt att någon satt och svarade på mail mitt i natten hos db? Jag fick svar om att de mottagit min avbeställning på lördagen kl 00:07. Innan det svarade han (Fredrik) på alla mina mail nästan omgående.

Samma för mig, annars svara samma minut på mina 3 mail kl 20:38. Var det bara för att få ut så mycket som möjligt.

Vem är Fredrik, det kan ju knappast vara en vanlig anställd som jobbar vid den tiden och svara på support mail.?

Permalänk
Medlem

Blev helt matt när ja fick reda på vad som hade hänt. beställde nyss en bärbar dator + lite andra små saker för 9098:-

Tycker det e synd ja har handlat mykke från db och alldrig haft någe problem me varken sena lr defekta varor.. RIP db och mina 250 bonus poäng

Permalänk
Citat:

Jag pratade, som jag skrev i ett tidigare inlägg, med SEB idag. Förklarade situationen och enligt dem skulle pengarna betalas tillbaks, de lät väldigt säkra på detta. Det som behövde göras var att skicka in reklamationen och så mycket underlag som möjligt med denna. Underlag i detta fallet är exempelvis mailkorrespondens osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skunkensune
Jag pratade, som jag skrev i ett tidigare inlägg, med SEB idag. Förklarade situationen och enligt dem skulle pengarna betalas tillbaks, de lät väldigt säkra på detta. Det som behövde göras var att skicka in reklamationen och så mycket underlag som möjligt med denna. Underlag i detta fallet är exempelvis mailkorrespondens osv.

Det låter lovande. Precis vad jag har gjort.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zippa
Där rök de 4000:- avbeställde servern för över 2v sen och sen dess har jag bara fått tomma ursäkter och samma standard svar som ni andra av Fredrik.

Borde verkligen ringt och tryckt på mer, men jag gillade DB och det var inte sån panik med pengarna utan jag tänkte de trillar väll in sen.

Jag har handlar på kredit kort där jag fortfarande inte fått fakturan, tror ni det går att stoppa via banken?

Har du inte betalat än, skall du stoppa utbetalningen, du skall naturligtvis inte behöva betala för något du inte fått.
Eller har jag missförstätt något?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |