Permalänk
Medlem

Ny systemkamera

Hej

Ska köpa första systemkameran nu när lönen ramlar in. Bor i Dublin och tänkte gå till den lokala fotoaffären, ligger 10 m från mig så det är väldigt smidigt. Slipper dessutom beställa från tex pixmania vilket skulle vara bökigt då jag inte har Visa

Hade först tänkt köpa Pentax K200D + 18-55/3,5-5,6 II främst pga dess vädersskydd, men dem hade inte den

Så nu ka jag inte bestämma mig vilken jag ska välja, behövr lite tips

Nikon D60 + 18-55/3,5-5, för 499 euro

Olympus E-420 + 14-42/3,5-5,6 + 40-150/4,0-5,6 för 599 euro, kul med 2 st optik men kameran är väldigt liten och inte alls sköna att greppa

Sony Alpha DSLR-A200 + 18-70/3,5-5,6 för 499 euro, lutar mest åt den här just nu, har nån stans fått för mig att den har vädersskydd? men prisjakt säger nej

Dem har även Canon kamerorna i samma prisklass

Vad tror ni, vilken ger mest bang for the buck. Är ny på området så allt jag kan göra är att gämföra specs, då vinner sonyn men jag vet inte vad som är viktigast

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk

Är den inte skön att hålla i så går det bort direkt enligt mig, hur kameran ligger i handen är väldigt viktigt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

dr slizer har den helt rätta åsikten.
Om inte kamerans ergonomi stämmer överens med dina händer så kommer du att ångra dig flera år framåt. Kameran är ditt verktyg.

Stirra dig inte blind på priserna.

IMHO tex. Canon har bra priser jämnfört med Nikon, men jag kan omöjligt jobba med en Canon kamera, den passar helt enkelt inte.

Om man vill ha störst urval av objektiv och utrustning skall man nog välja Canon eller Nikon.

Läs igenom olika reviews på tex. www.dpreview.com och fundera noga, en DSLR är en kamera man bygger sin grund på som skall hålla länge.

Permalänk
Medlem

Är nästan 100% säker att A200 ICKE har något väderskydd. In fact så tror jag faktiskt bara det är pentax k2000d som har det i den prisklassen.

Jag håller med om att 420 icke är skön, däremot är dess storebroro 520 riktigt riktigt skön att hålla i enligt mig. Strået vassare än A300 (som bara är några hundralappar dyrare än A200 och som kan vara värt med dess live view funktion som är riktigt bra).

Jag sitter själv och läser om instegskamerorna.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Olympus E-520 med ett objektiv borde hamna i ungefär samma prisklass som E-420 med två, den har ett ordentligt grepp och känns väldigt robust jämfört med min kompis 450D. Kan också vara värd en titt om de har den.

Olympus kitobjektiv är även väldigt bra, värt att väga in om man tänkt behålla optiken man får med länge.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Precis som Rattnalle säger skriver också andra, att Olympus kitobjektiv håller riktigt hög klass. Dessutom är den relativt lätt gentemot tex A200 eller A300.

Andra kameror värda att väga in är väl Nikon D40 (riktigt billig med ändå omtyckt om jag förstått det rätt), Nikon D60, Pentax K-M, Canon 1000D.

För min egen del står det mellan Pentax K2000D (för allvädersskyddet), Olympus E520 eller Sony A300.

Går jag på känslan är det Olympusen som känns bäst.

Nikon och Canon faller bort eftersom jag tycker att de är för små för mina händer vilket leder till att jag inte får ett skönt grepp om kameran. Olympusen upplever jag har mer att hålla så att säga ;).

Pluset med att välja en Sony är väl att det finns massor med begagnade Minolta objektiv. Olympus utbud är inte lika brett om jag fattat allt rätt.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Finns en del gamla Olympus OM objektiv, dock kräver det en ring som du sätter mellan objektiv och kamera. Den jag har gör att objektiven kan fokusera lite bortom oändligheten (mao. går det inte bara att vrida till stoppet, utan man måste backa lite för att få det skarpt) och alla eventuell autofokus går bort.

I övrigt är jag toknöjd med min, visst den kanske inte presterar bäst i klassen på ISO över 400, men känner inte att det är något som begränsar mig.

Den känns robust och är kompakt nog att vara lätt att få med sig. Dessutom ett klart plus för att de faktiskt levererar alla objektiv, inklusive kiten, med motljusskydd. Har räddat mina objektiv från att bli repade mot saker många gånger

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Det blir ingen olympus, varken 420 eller 520 ligger bra i mina händer. Synd för det verkar vara ett bra paket!.

Ska gå och klämma lite på Canon eos 450D idag, blev lite intressead av den när jag läst det här

någon som har a200? som kan ge lite åsikter

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Nikon D80. Den är relativt billig.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

A200 är en mycket bra instegskamera, som jag kan rekommendera. Fast å andrasidan kanman nog inte välja fel i denna klass just nu.

Välj den som känns naturlig att hantera (menyer knappar etc) samt ligger bra i handen.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

en sak som är värt att tänka på med väderskydd är att även objektiven bör vara det om det ska vara någon nytta...

Permalänk
Hedersmedlem

Olympus skulle jag inte köpt, tvivlar starkt på att 4/3 finns kvar inom några år.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Olympus skulle jag inte köpt, tvivlar starkt på att 4/3 finns kvar inom några år.

Jag tror Micro 4/3 kan bli ganska populärt som alternativ till hybrid/långzoomar.

Jag skulle iallafall garanterat välja en Micro 4/3 före en kompaktkamera.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Olympus skulle jag inte köpt, tvivlar starkt på att 4/3 finns kvar inom några år.

Hur ser det ut med det där egentligen? En del säger som dig en del hävdar tvärtom. Jag är själv på g att köpa en ny kamera och Olympusen är både liten OCH skön, något jag värderar högt. Däremot vill jag ju inte köpa något som jag ej kan komplettera med saker senare... Är det verkligen så "farligt" som du säger eller är det lungt om man inte planerar att bli proffsfotograf ;)?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liath
Hur ser det ut med det där egentligen? En del säger som dig en del hävdar tvärtom. Jag är själv på g att köpa en ny kamera och Olympusen är både liten OCH skön, något jag värderar högt. Däremot vill jag ju inte köpa något som jag ej kan komplettera med saker senare... Är det verkligen så "farligt" som du säger eller är det lungt om man inte planerar att bli proffsfotograf ;)?

Det är väl typiskt en såndär sak som är väldigt lätt att slänga ur sig men helt omöjlig att bevisa åt ena eller andra hållet. Det går inte dåligt för Olympus, de kanske inte är lika stora som Nikon eller Canon, men de verkar inte direkt vara i någon kris. Dessutom har ju Panasonic faktiskt börjat släppa 4/3 kameror, även om de hittils inte verkar vara speciellt mycket att hurra för. Sigma har börjat göra linser till 4/3, osv. Så verkar snarare vara så att formatet växer så smått.

I slutänden är det ju vi konsumenter som bestämmer om någon kommer att finnas kvar eller inte, köper vi deras produkter för att vi gillar dem överlever de, låter vi bli så går det dåligt

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Hedersmedlem

4/3 är redan idag sämre än aps-konkurrenterna - och kommer alltid att vara. När fullframe blir mainstream, ja, då kommer det vara mycket svårt för Oly att sälja annat än budgetkameror. Redan idag står 4/3 endast för en marginell del av försäljningen av dslr, och finanskrisen kommer knappast öka på den totala försäljningen. Vad jag vet tillverkar ingen optik för 4/3 (alltså anpassad för formatet) förutom Oly.

Däremot tror och hoppas jag micro 4/3 kommer att bli en hit. Det skulle inte förvåna mig om micro 4/3 inom något år (eller kanske tom månader) är mer utbrett än 4/3. Då blir det svårt att motivera R&D på 4/3. Underdog med teknisk inferior produkt är ingen höjdare att vara.

4/3 var en god tanke men floppade pga teknisk utveckling (dvs, större sensorer kan tillverkas billigt).

Edit: Lyssna inte på den som säger att 4/3 kommer att växa, det kan bara vara en fanboy som säger Det kommer antingen försvinna eller fortsätta vara en liten hörnspelare - ingen utom Oly utvecklar 4/3 idag. Jag tycker det är rimligt att man tar detta i beaktning när man köper en systemkamera eftersom man köper in sig i ett system.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Intressant, intressant. Jag gillar som sagt känslan i kameran(greppet var det bästa av a200/a300, 1000d och d40-d60). Dessutom är den relativt liten samt lätt. Mycket jag värderar med andra ord. Däremot är det ju inte skoj som du säger om det nu är så att utvecklingen är döende. Jag har dock läst att FF är något som endast få fotografer "behöver". Inget för oss vanliga döda med andra.

Du märker säkert att jag redan är lite förtjust av den lilla tid jag haft kameran(E-520) i handen, samt att jag läst mycket och många påpekar just att en kamera skall vara skön att arbeta med.

Den som står närmast är A300 men den var inte lika skön eller lätt som Olympusen. Nikon och Canon går tyvärr bort då jag inte alls fick plats med mina fingrar på något bra sätt. Jag klankar alltså ej ner på deras prestanda däremot är det inga kameror för mig då jag inte kan hålla i dem skönt.

Tolkar jag dig rätt är alltså ditt tips till mig antingen Sony A300 eller eventuellt hitta en bra Pentax kanske?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

När jag klämde på en D80 med batterigrepp på kände jag direkt hur skön den var att hålla i. En sådan ska jag ha! Sade jag iom att jag läst runt på internet bland profisionella fotografer, nybörjare och hobbyfotografer där näst intill alla talar väl om Nikon D80.

Gick och köpte en D80 med 18-70 kit och kom hem för att packa upp den. Blev direkt missnöjd då det inte alls var samma känsla i kameran utan greppet.

Sparade slantarna en månad och sprang iväg och köpte nikon-greppet och äntligen sitter kameran som handen i handsken igen.

Det jag ville komma fram till är att du bör prova Nikon med deras respektive batterigrepp, det blir något dyrare om du köper nytt, men det finns desto mer begagnat att välja mellan. Många säljer till bra priser och har man tur kommer man ner under halva nypriset när man köper saker. (visst är det bra att kunna pruta ibland? )

Permalänk
Medlem

tittade på sony a300 igår också, är det någon egentlig skillnad på den och a200 tekniskt sett. Enda jag hittade var a tt a300 hade vinklingsbar skärm? nått mer?

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk

Den vinklingsbara skärmen har live wiev (kanske du visste) men det gör visst också att den får en sämre optisk sökare.

Permalänk
Medlem

Greppet skiljer något åt också om jag inte minns fel. Tror också att A300 väger lite mer än A200 pga skärmen och tekniken som behövs för den.

Visa signatur

Eeeeep