Microsoft överväger gratis uppgradering från Vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Knappast. Vista och W7 är nästan samma sak, bara lite polerat. ME och XP är helt olika operativsystem.

Märkligt att dom hade programmerat in samma buggar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Både att arbeta och studera på svenska är avsevärt mycket bekvämare för de flesta svenskar, sen kvittar det hur mycket man pratar, läser och hör engelska annars. Min kurslitteratur är i stort sett enbart på Engelska, det ger mig inte problem men den hastighet och direkta förståelse jag får upp när jag faktiskt får tag i svensk kursbok når jag aldrig upp till på engelska.

Bekvämare? Handlar bara vad man är van vid.

Engelska är att föredra i alla lägen i en dator anser jag. Du får programmen och uppgraderingarna tidigare. Språket är ofta korrekt till skillnad från svenska översättningar som alltid lämnar något att önska, Jusst MS är väl bland de bästa på att översätta till svenska men finns brister där med.
Undantaget är väl när programmet är svenskt (och företaget är tillräckligt litet för att ha Sverige som sin största/enda målgrupp), men det är ju inte direkt vanligt.

Sen blir det svårare att söka på hjälp när man har svenskt OS och inte vet exakt hur meddelandet x har översatts. Sen finns det en hel hög med buggar som bara drabbar lokaliserade versioner.

Kanske kan de flesta läsa snabbare på svenska, men utbudet på engelsk litteratur är betydligt större och det finns med stor sannolikhet mycket bättre böcker i ämnet på engelska. När det kommer till datorrelaterade ämnen kollar jag inte ens på svenska alternativ.

Permalänk
Medlem

Och vi som köpte Vista retail versioner från början? Trogna anhängare... ska vi halshuggas? Kärlek detta...

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
http://www.mecenat.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_natio...
Dock sägs det ingen stans om det är OEM, Retail eller någon annan specialvariant av OS:et.. Eller hurvida det finns några andra begränsningar (t.ex. att du bara får använda det som student, dvs bara giltigt under tiden du studerar eller något annat). Men de e ju ett galet bra pris, gött att man ändå ska plugga Fysik B i vår ^^

Jag köpte genom en bekant som studera fick en 32 bits ultimate skiva tog koden och la in 64 bit´s vista funkar kanon!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Tur man har kört en svensk Vista Business full licens felfritt sedan lanseringen då

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Knappast. Vista och W7 är nästan samma sak, bara lite polerat. ME och XP är helt olika operativsystem.

Hehe, för att förtydliga vad han menade:

(WinMe) (XP)
Flopp -> Bra
Flopp -> Bra
(Vista) (7)

Permalänk

Känns som att Vista kommer bli det första OS som MS släppt som jag inte testat alls. Känns lite märkligt.
Man kanske skulle gå å köpa det bara för att ha testat innan man ev går över till en 7a

Permalänk
Medlem

"Nyligen"? Annars får man väl kanske köpa en uppgraderingslicens för ca 1000 när priserna går ner lite.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Hehe, för att förtydliga vad han menade:

(WinMe) (XP)
Flopp -> Bra
Flopp -> Bra
(Vista) (7)

För att kalla Vista en flopp tycker jag det verkar som många gillar denna flopp, jag är en av dom.
Skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till XP igen.

Dock så tycker jag synd om dom som köpte Vista tidigt för det verkar som att dom inte får uppgradera till W7, bara dom som köpt det "sent".

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem

Älskar Vista jag med, skulle aldrig få för mig att gå tillbax till XP, kör till och med Vista på min netbook då detta fungerar bättre än motsvarande XP. Men visst är Vista en besvikelse för microsoft då de inte har sålt lika mycket och lika snabbt av Vista som de ville. Men i mina ögon så finns det idag ingen anledning till att ha kvar XP om man får möjlighet att uppgradera till Vista.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
För att kalla Vista en flopp tycker jag det verkar som många gillar denna flopp, jag är en av dom.
Skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till XP igen.

Dock så tycker jag synd om dom som köpte Vista tidigt för det verkar som att dom inte får uppgradera till W7, bara dom som köpt det "sent".

Ja, det är ju en personlig uppfattning.
Jag har använt Vista flertalet månader men jag går alltid tillbaka till XP.

Det fanns ju de som älskade WinME också.

Mitt inlägg var dock inte skapat för att föra diskussion om vad som är bra/dåligt då det är personligt. Utan det var bara ett förtydligande åt någon annan i tråden

Permalänk
Inaktiv

Hur nyligen är nyligen?

Permalänk
Medlem

hmm, för dom som kör OEM Vista Ultimate då? ^^ har ju kört det sen ett bra tag tillbaka ^^

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Älskar Vista jag med, skulle aldrig få för mig att gå tillbax till XP, kör till och med Vista på min netbook då detta fungerar bättre än motsvarande XP. Men visst är Vista en besvikelse för microsoft då de inte har sålt lika mycket och lika snabbt av Vista som de ville. Men i mina ögon så finns det idag ingen anledning till att ha kvar XP om man får möjlighet att uppgradera till Vista.

Å andra sidan finns det ingen egentlig vits med att uppgradera till Vista heller. Med lite vilja går det att få XP att se ut och agera som Vista på ytan. Men visst kan det vara värt kostnaden om man nu känner för att köra det nyaste då det är mycket som ändrats under ytan.

Men om detta påstående i artikeln stämmer så är det helt klart mycket mer prisvärt.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Bekvämare? Handlar bara vad man är van vid.

Engelska är att föredra i alla lägen i en dator anser jag. Du får programmen och uppgraderingarna tidigare. Språket är ofta korrekt till skillnad från svenska översättningar som alltid lämnar något att önska, Jusst MS är väl bland de bästa på att översätta till svenska men finns brister där med.
Undantaget är väl när programmet är svenskt (och företaget är tillräckligt litet för att ha Sverige som sin största/enda målgrupp), men det är ju inte direkt vanligt.

Sen blir det svårare att söka på hjälp när man har svenskt OS och inte vet exakt hur meddelandet x har översatts. Sen finns det en hel hög med buggar som bara drabbar lokaliserade versioner.

Kanske kan de flesta läsa snabbare på svenska, men utbudet på engelsk litteratur är betydligt större och det finns med stor sannolikhet mycket bättre böcker i ämnet på engelska. När det kommer till datorrelaterade ämnen kollar jag inte ens på svenska alternativ.

Finns många svenskar som inte är lika bevandrad i engelska som du är, till exempel min mamma skulle inte alls känna sig lika bekväm med ett engelskt OS som med ett svenskt,

och om du nu föredrar engelska så varför inte ett engelskt forum istället för ett svenskt?

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrackBunny
Känns som att Vista kommer bli det första OS som MS släppt som jag inte testat alls. Känns lite märkligt.
Man kanske skulle gå å köpa det bara för att ha testat innan man ev går över till en 7a

Tja. Me hoppade jag över och Vista. Tror jag har Win 1.0 på disk.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

När man kollar runt på dom större forumen i världen så dyker ständigt rådet att vänta på windows 7 upp. Microsoft förlorar ju inget på att sälja dubbla licenserr utan vinner snarare på det. Ju större användarbas destå bättre drivrutiner och programvara (de fungerar till bägge). De som använder vista säger oftast att det är bra så det blir bra reklam inför w7 då w7 trots allt är såpass likt vista i allt.

Själv ser jag inga nackdelar med xp än så länge (dx11 kanske ändrar på det).

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd

Så Vista sög så hårt att Microsoft fick skuldkänslor och nu vill ge dem en gratis uppdatering till Windows 7? Haha!

Jag tror inte Windows 7 blir särskild bra heller. Hoppas att inte Microsoft ger några gratis uppdateringar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Det fanns ju de som älskade WinME också.

Jag har inte hört om någon som älskade det faktiskt.
Visst, det fanns såna som använde det utan större problem, men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.mecenat.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_natio...
Dock sägs det ingen stans om det är OEM, Retail eller någon annan specialvariant av OS:et.. Eller hurvida det finns några andra begränsningar (t.ex. att du bara får använda det som student, dvs bara giltigt under tiden du studerar eller något annat). Men de e ju ett galet bra pris, gött att man ändå ska plugga Fysik B i vår ^^

Bra pris men ointressant om det är OEM för då kan jag inte sälja det vidare om jag byter mitt 775-mobo till 1366 Bara Retail är intressant för mig.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Hur nyligen är nyligen?

Jag gissar på tre fyra månader innan Windows 7 släpps.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oradd

och om du nu föredrar engelska så varför inte ett engelskt forum istället för ett svenskt?

MVH

Han försöker bara vara cool när han säger att han läser allt på engelska. Han försöker visa att han fick MVG i skolan.

Ontopic: allt detta gnäll om vista jag har aldrig riktigt förstått problemen?
visst det var lite buggigt i början men vad var då inte XP? Jag gillade Vista direkt men det tog ett tag för mig att verkligen byta från Win98 till Xp...

Säg mig saker som krånglar på vista idag istället för massa påståenden att det ska vara buggat och "sämst".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Så Vista sög så hårt att Microsoft fick skuldkänslor och nu vill ge dem en gratis uppdatering till Windows 7? Haha!

Jag tror inte Windows 7 blir särskild bra heller. Hoppas att inte Microsoft ger några gratis uppdateringar.

hahaha eller så fick dom ett samvete/ blev hotade av gud.

Så det skulle vara värt att kirra ett vista ultimate 64 nu (kan få för typ 300 kr av en kompis) och invänta 7 lr ?

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Om det här visar sig stämma så är det ju bara positivt i alla fall!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Han försöker bara vara cool när han säger att han läser allt på engelska. Han försöker visa att han fick MVG i skolan.

Ontopic: allt detta gnäll om vista jag har aldrig riktigt förstått problemen?
visst det var lite buggigt i början men vad var då inte XP? Jag gillade Vista direkt men det tog ett tag för mig att verkligen byta från Win98 till Xp...

Säg mig saker som krånglar på vista idag istället för massa påståenden att det ska vara buggat och "sämst".

Hehe jag tyckte faktiskt XP var lättare än 98 direkt, tog seriöst 1 timme för mig att hata windows 95/98

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Dock sägs det ingen stans om det är OEM, Retail eller någon annan specialvariant av OS:et.

Jo, om man klickar vidare framgår att det är en uppgraderingsversion. Det skall väl dock fungera bra att uppgradera från testversionen som man kan installera utan produktnyckel...

Permalänk
Medlem

Hur ska dem urskilja en som köpte ultimate för längesedan eller dem som köpt det "nyss"? Antagligen lär det vara någon grej på deras sida du petar in nyckeln, så postar dem kopian åt dig som dem har med byta 32 till 64 bit just nu

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Hjälpsam

Har för mig att man fick skicka in kvittot, när erbjudandet om uppgradering XP till Vista kom, kommer inte ihåg detaljerna.

Edit: Kan vi för en gångs skull få slippa den här diskussionen XP kontra Vista som så ofta fördärvar trådarna?
Jag är så jävla spyfärdigt less på den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Om det här även gäller OEMversioner köper jag nog Vista om detta blir bekräftat. Kan köpa Home Premium för ca. 900 kr, så... Annars får jag väl köra på piratkopierat eller Windows 7-betan (officiella betan när nu den släppts) tills Windows 7 släpps. För jag vägrar att köpa Vista typ 7 månader innan.

Fast däremot borde man väl kunna köpa en engelsk version av Windows 7 och sedan installera svenskt språkpaket? Jag läste någonstans att man kan göra så med Vista så... Jag menar, då slipper man vänta i någon extra månad på att få operativsystemet levererat på svenska från start. : )

Visa signatur
Permalänk

Hur är det om man har en "fabriksversion" av Vista Home Premium? Har en laptop från HP och då var Vista redan installerat på hddn när jag köpte den

Visa signatur

Hej!