Permalänk

Svenskat ord för Keycap

Hur översätter man egentilgen ordet keycap till svenska?
Finns det någon motsvarighet till engeska keycap, det vill säga som sitter på tangentbordet där bokstaven står

Permalänk
Medlem

Tangent är ordet du söker

Permalänk

men en tangent kan ju lätt missuppfattas eftersom en tangent är en rät linje i mattematiken som går parallellt med en graf för att beskriva en punkts k-värde.

Permalänk
Hedersmedlem

Som så många andra ord i svenska språket så har ordet 'tangent' flera betydelser och så är det med det. Men får läsa ut betydelsen av sammanhanget. Ett alternativt ord skulle kunna vara 'knapp' vilket iofs även kan betyda otillräcklig.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

vi får väll uppfinna ett passande ord istället
Nån som har något förslag?

Permalänk
Medlem

Tangentknapp?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Då kan vi lika gärna hitta på ett nytt ord för tangenterna på pianot... Låt det heta tangent...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
vi får väll uppfinna ett passande ord istället
Nån som har något förslag?

Jag har svårt att tänka mig något tillfälle då man skulle kunna bli osäker på vilken betydelse som avses.

Permalänk
Medlem

tangentbordstangent?

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
men en tangent kan ju lätt missuppfattas eftersom en tangent är en rät linje i mattematiken som går parallellt med en graf för att beskriva en punkts k-värde.

Och key kan tros betyda nyckel när det är tangent som avses... Det är inte bara i svenska språket som ett ord betyder många olika saker

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=66fULfwb2X4&feature=related ...
många ord har flera betydelser.
får får får?
och jag tror att 99,9% av svenska befolkningen förstår om säger tangent vad du menar, då säkerligen fler tar tangent som en knapp och inte matematikens definition.

Permalänk
Medlem

Nyckeltangent men de låter ju inte klok det heller!?.Men cap är de inte desamma som keps på svenska så nyckelkeps låter fel det med. Umh! men annars är ju tangent ungefär som caps lock det är ju stora bostäver dvs lås tangent av stora bokstäver.Så keycap kan bli huvud tangent åsyftar till huvudet på nyckel dvs key och cap på tangent har jag fel eller?! översätta är ju knepigt de får bli lite svengelska i den här ordet.....

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!