Antipiratlagen färdig

Permalänk
Hedersmedlem

På en konsert med Mike Stern - förövrigt en hejdundrandes underbar mix av mangel och vackra utsvävningar - avslutade han med en kommentar på ca 10 sekunder om att han är tacksam för alla som vill stödja honom genom att köpa hans skiva istället för att ladda ner den; inget fördömande och ingen uppläxning. Efter det stod han själv i foajén och signerade varenda exemplar. Kön var minst sagt lång.

En jazz musikers dag. Kanske inte i paritet med vad sexistisk gangsterkultur drar in, men jag tror dock mer på kultur där det finns inbördes respekt och samarbete mellan artist och konsument.

Permalänk
Medlem

Värsta inlägget i debatten kommer från fjanten som spelade Arn i filmen, han hävdar att fildelningen missgynnar oetablerade artister och anser att IPRED är en vettig lag. Majoriteten av alla band jag personligen känner hade inte haft någon framgång om det inte hade varit för fildelning.

Generellt så är det skrämmande hur dåligt insatta skådespelare och andra är i detta när de går mediaindustrins ärenden. Stefan Sauk borde få ett brev med en bild skapad med bevismakaren hemskickat till sig så han förstår hur fel det är.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
På en konsert med Mike Stern - förövrigt en hejdundrandes underbar mix av mangel och vackra utsvävningar - avslutade han med en kommentar på ca 10 sekunder om att han är tacksam för alla som vill stödja honom genom att köpa hans skiva istället för att ladda ner den; inget fördömande och ingen uppläxning. Efter det stod han själv i foajén och signerade varenda exemplar. Kön var minst sagt lång.

En jazz musikers dag. Kanske inte i paritet med vad sexistisk gangsterkultur drar in, men jag tror dock mer på kultur där det finns inbördes respekt och samarbete mellan artist och konsument.

Det är just av den här anledning jag köper alla mina spel. Jag vill stödja företagen som göra dom här spelen så att dom kan få in pengar och göra ett nytt spel. Jag har själv köpt alla DICE spel och jag tror dom är tacksama för att jag har köpt deras spel, så att dom är den studion dom är idag.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The man swe 90
Bra att dom kan ta tag i alla som laddar ner spel,film, musik. Om man själv jobba inom den industrin så vill man ju att folk ska köpa en produkt så att man kan få lön.
Fast så tänker inte många, ibland kan man tror att folk som enbart laddar ner har en 2 åring hjärna som inte vet vad rätt och fel är.

Och för det ska dom agera poliser? Nästa lag kanske trampar dig på tårna och du blir mindre glad när dom slår in din dörr och kränker dom rättigheter du anser dig ha.

Du verkar inte förstå komplexiteten bakom problematiken. Många artister kommer inte tjäna ett piss på lagen en del kommer tom förlora på den.
många artister och låt skrivare har kontrakt med skivbolagen. Skivbolagen betalar ut royaltys på varje såld skiva. Och det är knappast några stora summor. För din skiva du köper för 199Kr så går troligen mindre än 1Kr till artisterna resten går till skivbolaget. Innan artisterna kan få nåt så ska skivbolaget känna si å så mycket och lägga pengar på det ena å det andra enligt kontraktet så det blir inte mö över till artisterna. Skivbolagen agerar giriga mellanhänder numera. Finns anledningar till att det startas upp små skivbolag som ägs av artister och band.
Finns artister som är rädda att nya lagen kommer göra att pengar som dras in på cd skivor mm kommer gå till att jaga fildelare istället för royaltys till dom.

Skivbranschen kommer så länge dom kan styra industrin och artisterna och dra in pengar på deras bekostnad vilket slutar i mindre pengar till artisterna och dyrare priser och sämre distributions metoder för oss konsumenter. Inte fan vill jag att 198Kr av 199Kr av en skriva går till skivbolaget och nån knapp krona till en artist. Det är helt jävla skevt. Bar för vi köper mer lagligt så ger det knappt nåt till skaparna. Det gör bara cheferna på skivbolagen fetare.

Det är rena jävla maffiametoderna och regeringen slog ytterligare en spik i demokratins kista.

Permalänk
Citat:

Bra att dom kan ta tag i alla som laddar ner spel,film, musik. Om man själv jobba inom den industrin så vill man ju att folk ska köpa en produkt så att man kan få lön.
Fast så tänker inte många, ibland kan man tror att folk som enbart laddar ner har en 2 åring hjärna som inte vet vad rätt och fel är.

Lite fel ute tyvärr. Jag läste det Thomas han länkade. Jag är själv artist och tack vare fildelning så har jag fått nästan 200.000 unika besökare på min hemsida sedan 2006. Och vem är jag? Jag existerar inte ens på TV men har cirka 6000-8000 besökare per månad ungefär, unika besökare. Varför? Jo dels för att jag själv gör reklam och tack vare fildelning.

De som skapar skall givetvis få pengar men jag tror det är time för dom att tänka ut ett nytt sätt att tjäna pengar på. För konstnärer/artister är detta super i form av böcker, musik med mera.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Många spel som mna köper i affär funkar ju utan skiva tex Red Alert 3, Company of Heroes,Spore,Eu3 och några fler. Men om man bara laddar ner spel så kanske man inte vet det här.

Wow! Det finns 4 spel man inte behöver CD till! Vet att de största titlarna de senaste åren krävt CD. Och skall de tvinga mig att ladda ner ett crack för att använda mitt köpta spel på ett vettigt sätt, ja då kan jag lika gärna ladda ner spelet från början.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Varför pratar man aldrig om enorma summor som diverse bolag sparar in för tex marknadsundersökning. Det är ju gratis statistik att bara bläddra igenom torrentsidor för att ta reda på popularitet i oilka världsdelar hos tex ett spel.

Retroaktivt, så borde lagen innebära att, företag som vill driva ett fall efter att tillstånd utdelats, ska de själva stå för rättegångskostnader. Det faller då inte särskillt logisk att även en jätte inom musikbranchen väcker åtal mot tusentals människor världen över i syfte att stoppa piratkopiering, eller ?
Hur kan då i så fall denna lag vara ett skydd gentemot stora torrentsidor som TPB som faktiskt endast delar ut en torrent fil, och inte själva materialet som är kopieringsskyddat.

EDIT: som en föregångare nämnde, när en musiker tex ger access till sitt verk, får denne ovärdelig marknadsföring tillbaka. I alla tider så har aldrig själva LP/CD skivorna varit stora inkomskällan, däremot sponsring, reklam och konserter som drar in storkovan. Det borde faktiskt innebära att desto mer nerladdning är lika med, mer lönsamhet.

Permalänk

Fildela upphovsrättatsskyddat material är ute

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
DET SPELAR INGEN ROLL OM DET TJÄNAS PENGAR! DET ÄR HELT TILLÅTET OCH SLUTA VARA FÖRBANNADE FÖR DET! J*vla jantelag.

Om man inte tycker att det ska tjänas pengar hos spel/film/musikbolag så låt bli att köp. Men det rättfärdigar INTE att piratkopiera. Inte hur det än vänds och vrids på det och hur mycket det än gullas in i IT-generationens påhittade "rättighet" till piratebay annan skit.

Sedan är det för jävligt att vi ska få sådana här lagar och övervakningar, men det är ju vi, dvs folket, själva som har dragit det till detta. Sluta kasta skit på politikerna, detta är vårat fel inte riksdagens.
Tro f-n att jag gnällt om folk stal mitt levebröd under näsan på mig, har full förståelse för nöjesindustrin.

Återigen, det är inte politikernas fel utan sammhällsparasiterna. Som man bäddar får man ligga.

Så, jag har avreagerat mig, flamebait är utlagt. Simma lugnt...

Blir kul när du får kravbrev från diverse företag för du laddat ned. För inte har dessa koll på vilka de egentligen kräver pengar av. I brevet kommer de även säga att kostnaderna blir 10 ggr så höga ifall du inte betalar och döms skyldig. Tror du många skulle våga ta risken?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

Någon som kan länka en sida som jag kan köpa/hyra filmer för nerladdning med kvalité 720-1080p till en vettig peng?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hsson
Någon som kan länka en sida som jag kan köpa filmer för nerladdning med kvalité 720-1080p till en vettig peng?

i så fall är jag intresserad med Men man kan ju drömma. Finns det så har dom ju markant misslyckats med att göra reklam för sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Det gör staten ju inte alls? Tycker du inte att produkterna är prisvärda så står det dig även i fortsättningen fritt att avstå från att köpa och använda dem. Köp godis eller nåt om du hellre vill lägga pengarna på det.

Ingen tvingar folk att köpa cd-skivor eller datorspel de tycker är för dyra. Ingen tvingar folk att piratkopiera. Datorspel är ingen mänsklig rättighet.

Du skrev i stort sett exakt vad jag nämnde i en liknande tråd här på swec - håller med dig fullständigt.

Jag laddar ner piratkopior själv - för att det finns enkelt tillgängligt och chansen att bli busted existerar knappt - och kommer fortsätta att göra så tills riskerna att åka fast blir för stora. MEN jag lurar inte i mig själv att det är något annat än en finare sorts stöld / snatteri.

Folk är inskränkta parasiter som inte förstår sig på att betala för sig. Gillar man inte priserna kan man bojkotta produkten som Frux nämnt ovan.

"Olaglig" fildelning är varken svart eller vitt - något folk verkar glömma (ihop med allt sunt förnuft) i diskusioner angående detta.

Men tillbaka on topic:

Lagen är definitivt fel sätt att framskrida mot piratnedladdandet - ger makt till privat personer som endast myndigheterna skall ha.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk

Jag köper gärna mina spel och filmer. Jag är ingen storkunsument av varken film eller spel men det jag vill ha ser jag till att betala för. Dock är väl ändå mediabranchen den enda där man inte har bytesrätt om man granskat varan?

Men även detta är i debatten ointressant. Det intressanta är inte om man fildelar eller inte, om man stödjer upphovsrätt eller ej utan kärnan i problemet är och förblir att vi ger privata, vinstdrivande organisationer rättigheter som inte ens <B>polisen</B> i detta landet har. Det har slagit åt helvete fel i många andra länder som infört liknande lagar. Det rent ut sagt uppmanar till missbruk och kränkande av demokratiska rättigheter och friheter. Dessutom är det stick i stäv med vad alliansen inför valet sa angående frågan. Det blir väl till att lägga min röst på något annat parti tills nästa val.

Relakks.com och Dold.se kommer få ett riktigt uppsving i sina affärer kan jag lova. Jag kommer iallafall att ansluta mig snarast.

EDIT: relakks.com, inte .se

Permalänk
Medlem

Nu är jag helt säker: FRA lagen + IPRED lagen +sänkt A-kassa +höjd fack avgift kommer kasta borgarna av tronen i minst 25 år framåt.
Nästa val vinns av sossarna med respektive.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hsson
Fan vad skönt det ska bli när skiv/film/spel - försäljningen inte ökar i och med detta. Kanske kommer den till och med minska pga dålig spridning av diverse produkter?

Förresten vet någon en laglig sida där jag kan ladda hem filmerna i 720 - 1080p till en vettig peng?

HAHA, den dagen man kan tanka ner FLAC och h.264 kodade filmer från ett företag ska jag fan simma i kanalen!

musik och filmindustrin är så otroligt efterbliven att det fan inte är sant. Det har ju inte hänt något sen 50-talet rent markandsföringsmässigt.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubbelmacka87
Då är det bara att tanka så mycket man kan innan april eller?

Nej, det är ju olagligt redan nu.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Blir kul när du får kravbrev från diverse företag för du laddat ned. För inte har dessa koll på vilka de egentligen kräver pengar av. I brevet kommer de även säga att kostnaderna blir 10 ggr så höga ifall du inte betalar och döms skyldig. Tror du många skulle våga ta risken?

Jag skulle ta den risken absolut och hoppas på att åka dit så jag blir skyldig pengar hela livet vilket ger mig sådan ångest som i sin tur tvingar mig till förtidspension så jag kan gå hemma hela dagarna och ladda ner ännu mer film och musik. Mohahahahaha.

Permalänk
Medlem

Om du nu skulle åka till rätten med tex, ett syskon eller någon man skulle kunna dela en dator med. Skulle det funka att skylla på varandra bara? Eller skulle båda åka dit för medhjälp då (vilket också är konstigt)?

Iaf så tycker jag att piratkopieringen ska stoppas, men det här är absolut helt fel sätt. Om piratkopieringen ska stoppas så är det på ett sätt som piratkopierarna är intresserade av. Hur det ska gå till vet jag inte.

Jag är också nyfiken på vad beviset behöver vara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Nej, det är ju olagligt redan nu.

Japp, men för att ge ett mer nyanserat svar så kan man också säga att de inte har prejudikat att stämma folk innan den 1:a april och de kan inte heller samla på sig IP-adresser tills dess utan de får börja sållandet först då.

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen tänka mig köpa eller hyra alla filmer jag ser på, inga problem. Men DET GÅR INTE göra det. Jag kan inte betala för det fast jag egentligen vill. Är det inte något som är fel då.
Jag laddar hem filmer pga av att jag kan lägga dom på min mediaspelare och spela upp dom i 720 - 1080p. Varför ska jag betala pengar (för mycket per film) för en sämre kvalité. Vissa kanske säger att jag kan springa och köpa en bluray spelare och köpa filmer. Men det fungerar inte så, jag vill ladda hem dom utan att lämna hemmet till en bra kvalité.
Detta skulle vara helt ok för mig att betala säg 50SEK per film för den tjänsten. Jag tror även sjukt många skulle börja ladda hem dom samt betala pengarna.

Ska dom ta bort en funktion måste den ersättas lagligt mot betalning!

Permalänk
Medlem

2takt har koll.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Jag tog bort mitt inlägg för jag insåg att jag orka inte/hade inte tid med en sådan debatt till. Men jag ska svara dig iaf.

Klart man skulle OM detta nu skulle hända. Har man rent mjöl i påsen så borde det ju inte vara fara såvida inte hela rättsystemet är korrupt och det hoppas jag inte det är.

OM detta nu händer ska tilläggas. Vi kan inte utgå ifrån att det kommer skjutas hej vilt med anklagelser till höger och vänster.

Ge lagen en chans att ses i aktion i ett år eller så och döm sedan. Eller ska vi inte stoppa piratkopiering? Jag tycker det ska stoppas, jag hatar folk som är parasiter.

Som sagt, regering/rikstad utformar och genomför lagar. Folket ser till att lagarna behövs. Sedan är det tragiskt att det ska behöva vara nödvändigt med det här.

Jag fattar inte varför jag behöver utstå så mycket spott och spe överallt bara för att jag är emot piratkopiering?

Permalänk
Medlem

Det som är riktigt skrämmande och som de flesta verkar missa med den här nya lagen är att privata intressanter helt plötsligt kan få reda på allt om dig, din religösa tillhörighet, sexuella vanor, ditt köpbeteende mm i och med att dom nu har ett namn till din ip-adress.

Permalänk
Medlem

företagen vill ju bara hitta nya artister att massproducera för att tjäna mer
då kan de skylla sig själva om de lägger ner flera miljoner för att hitta en artist som är känd 1 år.
låt banden/artisterna släppa limiterade saker i stället för att trycka upp en skiva i 100 milj ex.

jag köper hellre en skiva/vinyl som är limiterad som kan vara kul att ha som får samlarvärde senare.

Permalänk
Medlem

Svensk politik i ett nötskal. Bara massa idiotpolitiker som tror de vet vad som är bäst och de kan inte ens hantera skattebetalarnas pengar på ett sunt sätt.

Man borde ha haft en folkomröstning både för FRA och Ipred och sedan behandlat det som en demokratisk fråga som man borde göra en en demokrati.

Yttrandefriheten och integriteten är tydligen inte viktigt längre.

Tur att de som röstade igenom förslag är så pass bra insatta att 'valet' blev det 'bästa' för Sverige.

Undra när politiker ( jag undviker helst att använda ordet folk istället för politiker ) ska inse/förstå att det inte är piratkopieringen som är tvingar upp priserna utan att det istället är de redan alltför höga priserna som 'tvingar' fram piratkopiering.

Införandet av FRA och Ipred kommer naturligtvis ha något positivt med sig, som många redan påpekat, men det kommer inte helt utan ett pris. De som sysslar med sådana saker som skadar andra människor, t.e.x. barnporr, kommer lättare kunna sprida detta avskyvärda material utan att riskera att åka dit när väl kryptering/anonymisering kommer igång på allvar.

Grattis säger jag bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Du skrev i stort sett exakt vad jag nämnde i en liknande tråd här på swec - håller med dig fullständigt.

Jag laddar ner piratkopior själv - för att det finns enkelt tillgängligt och chansen att bli busted existerar knappt - och kommer fortsätta att göra så tills riskerna att åka fast blir för stora. MEN jag lurar inte i mig själv att det är något annat än en finare sorts stöld / snatteri.

Folk är inskränkta parasiter som inte förstår sig på att betala för sig. Gillar man inte priserna kan man bojkotta produkten som Frux nämnt ovan.

"Olaglig" fildelning är varken svart eller vitt - något folk verkar glömma (ihop med allt sunt förnuft) i diskusioner angående detta.

Men tillbaka on topic:

Lagen är definitivt fel sätt att framskrida mot piratnedladdandet - ger makt till privat personer som endast myndigheterna skall ha.

Äntligen ett vettigt inlägg i den här tråden.

Har man inte råd med en sak så ger det än inte rätten att sno den.
Så länge folk tror sej ha rätt få dom senaste spel, senaste filmerna mm GRATTIS så är tyvärr någon slags lag det ända sättet att förändra synsättet på fildelning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Jag tog bort mitt inlägg för jag insåg att jag orka inte/hade inte tid med en sådan debatt till. Men jag ska svara dig iaf.

Klart man skulle OM detta nu skulle hända. Har man rent mjöl i påsen så borde det ju inte vara fara såvida inte hela rättsystemet är korrupt och det hoppas jag inte det är.

OM detta nu händer ska tilläggas. Vi kan inte utgå ifrån att det kommer skjutas hej vilt med anklagelser till höger och vänster.

Ge lagen en chans att ses i aktion i ett år eller så och döm sedan. Eller ska vi inte stoppa piratkopiering? Jag tycker det ska stoppas, jag hatar folk som är parasiter.

Som sagt, regering/rikstad utformar och genomför lagar. Folket ser till att lagarna behövs. Sedan är det tragiskt att det ska behöva vara nödvändigt med det här.

Jag fattar inte varför jag behöver utstå så mycket spott och spe överallt bara för att jag är emot piratkopiering?

I de länder där den redan finns har de ju haft problem med att det utnyttjats. Skivbolag och dylikt har skickat ut kravbrev hejj vilt, tror jag läste nått om någon som inte ens hade internet som fått kravbrev där de hotade med dyra rättegångar om det inte betalades.

Jag tycker faktiskt att det smartaste sättet att fixa bort piratkopiering är att utnyttja internet istället för att förakta det. Spotify har ju kommit nu, extremt bra tjänst, borde ju utan problem kunna släppas liknande för filmer (fast det kostar en liten summa per månad + att man har reklam lr nått).

Problemet är ju de som inte vill förändra sig, med ny teknik måste man förändra distribution.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Läsvärt:
http://www.annatroberg.com/blogg/2008/12/03/upphovsrattsindus...
Hon är författare själv, för övrigt. Bara tog första bästa länk (såg den för 5 minuter sen själv), det finns nog bättre exempel.

IPRED är en kass lag, oavsett om man är skapare eller konsument, rik eller fattig, osv. Det handlar inte om att ändra upphovsrätten, utan att ge privata intressen möjlighet att i praktiken skriva egna böteslappar till allmänheten, utan en vettig rättegång.

Jepp sant. Det är just det som händer här i tyskland just nu. Det blir massutskick av hotbrev från advokatbyråer landet runt.
Det har tom gått så långt att tex. domstolen i Berlin belv totalt överbelastat av alla requests. Domstolen i Berlin vägrar nu sen ungefär nio månader tillbaka bearbetning av sådana fall för att den vanliga upparbetning av riktiga brott med tex personskada belv massivt lidande av det.
Det finns advokatbyrårer som har specialiserat sig på hotbrev och dom tjänar stora pengar på det.
Jag misstänker att alla pengarkåta människor kommer försöka ta del av att mjölka kossan (befolkningen i sverige).
Lagen i sig är inte fel. Det blir bara så mycket utrymme till utnyttjandet i det fallet.
Den som kan tyska kan ju goooooooooooooogla efter ordet "Abmahnwelle" ni kommer hitta sjuka berättelser av offren som delvis inte ens laddat hem något alls. Det kan ochså bli realitet i sverige om man inte passa sig här.

Jag själva skulle kunna tänka mig och betala en viss fast avgift till medieindustrin och därmed har rätten och tanka hem musik och film via p2p.
Om det kunde bli en frivillig grej är jag med garanterat. Så varje inet user kan avgöra själv om han vill betala och ladda hem legalt eller inte, och ingen blir tvungen till något.
Världen kunde bli så mycket smidigare med lite kreativt tänkande. men men.....

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hambli
Äntligen ett vettigt inlägg i den här tråden.

Har man inte råd med en sak så ger det än inte rätten att sno den.
Så länge folk tror sej ha rätt få dom senaste spel, senaste filmerna mm GRATTIS så är tyvärr någon slags lag det ända sättet att förändra synsättet på fildelning.

Sno och stöld hör inte hemma i fildebatten och är inte samma sak.
Om man tankar en film snor man inte den utan "kopierar" Jäkla skillnad.
Om jag tittar på en IKEA lampa och tillverkar en likadan, snor jag ju inte den eller hur?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Vem fan är staten att bestämma vilka företag som ska tjäna pengar och hur?

Vem fan är du som ska bestämma vilka företag som inte ska kunna tjäna de pengar de hade tjänat om du inte hade fildelat upphovsrättsligt skyddat material?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]