Permalänk
Medlem

Corsair HX620W, byta fläkt?

Det här med att få en knäpptyst dator är ju ett evighetsprojekt

Har precis införskaffat en Zalman MFC-1 Plus och bytt ut mina 3st Antec Tricool till 3st Nexus RS 120mm. Så det enda som låter nu är mitt 4870 och nätaggregatet Corsair HX620W.

4870't låter inte alls mycket i idle, nätaggregatet hörs bra mycket mer.
Så hur svårt är det egentligen att byta fläkt? Och vad är det för fläkt som sitter i nu från början? Märke? 80mm eller 120mm? Nätagget ska ju vara tyst men jag är väl enormt kräsen...

Tips mottages tacksamt.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Avstängd

Exakt samma för mig bra tråd=)

Permalänk
Vila i frid

120mm http://www.hardwaresecrets.com/article/371

Som synes sitter fläktsensorn fastlödd på undersidan av kretskortet. Är du insatt i elektronik kan du antingen serie- eller parallell-koppla sensorn med lämplig resistor så att du slipper byta fläkt.

Näst enklast är att sätta en (eller två eller tre, vad som blir bäst) 22 ohms resistor i serie med fläktens röda anslutningstråd.

Dyrast blir att ersätta den redan tysta fläkten med en ännu tystare t.ex. NF-S12-1200.

Permalänk
Medlem

Glöm det där med att löda, vill inte mixtra med motstånd eller sånt heller.

Om man tex köper en Noctua S12-1200, kommer den vara lika bra anpassad som originalfläkten att ändra varv efter belastning osv?

Är det så enkelt att det är en 3-pins anslutning i nätaggregatet?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
Glöm det där med att löda, vill inte mixtra med motstånd eller sånt heller.

Om man tex köper en Noctua S12-1200, kommer den vara lika bra anpassad som originalfläkten att ändra varv efter belastning osv?

Är det så enkelt att det är en 3-pins anslutning i nätaggregatet?

nope, natagg har en 2pins lite flakt kabel som bara ar for strommen, inte varvtalsraknare som ar den gula, men du kan loda den roda och den svarta och satta den pa kontakten, omm du fattar...

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Varför löda.. går det inte lika bra att klippa och sen skarva med en sockerbit eller nått?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd

Jag har bytt ut min fläkt i mitt nya agg orkade ej med ljudet ifrån fläkten satte i en nexus! drog ur sladden vid sidan av fläkten och ut genom gallret och koppla in det till moderkortet...

Vips snortyst agg....

Permalänk
Medlem

Hur vet man exakt vilken 120mm fläkt det ska vara då? eller går det bra med en random tyst? Tänkte på rpm osv.

hasenfrasen är Noctua S12-1200 ett bra val alltså?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Avstängd

1200rpm är för mycket noctua fläktarna är ej tysta på dom varvtalen.. köp en 800 rpms i så fall

Permalänk
Hedersmedlem

Noctuas S-serie är olämpliga när det är högt statiskt motstånd. Det är därför de tog fram P-serien http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=12... till sina kylare. Jag tror inte en s12-1200 kommer räcka till HX620, den blåser för lite i den konfigurationen, med det höga luftmotståndet i ett nätagg.

Det bör iaf kontrolleras noggrant. Jag har läst tester om detta med s12 problem vid höga statiska motstånd, som kylflänsar och annat. Minns inte var nu, men google finns ju.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hmm.. Låter lite lurigt ändå att byta fläkten i nätagget... Man vill ju knappast framkalla en brandfara. Om man ska göra det vill jag höra tips från någon som har gjort det eller verkligen vet vad man talar om.

Multiman du verkar ha koll, please do tell me what to do

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Jag är också väldigt intresserad av att byta fläkt i mitt Corsair750TX då det precis som för Gling överröstar mitt Radeon 4870 ganska rejält. Trodde verkligen att det skulle vara tyst, men jag antar att jag också är ganska kräsen. Kör Nexus fläktar i burken som i princip är ljudlösa.

Så alla tips är välkomna!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker inte att du ska byta fläkt alls. HX620 är ett tyst agg upp till 400-450W någonstans, sedan börjar ökningen och den behövs för att leda bort värmen. Låter det orimligt mycket gör en RMA, det är 5 års garanti.

Är agget friskt så får du helt enkelt leta efter ett agg som uppfyller dina extra höga krav på tysthet, men agget måste ju vara byggt för det från början, annars kortar man livslängden (och garantin går åt skogen). SPCR är en bra sida att titta runt på.

TX750 ska du absolut inte byta fläkt i, det är byggt av CWT och blir varmare, och låter därmed mer. De seriösa tillverkarna sätter fläktar som kan blåsa tillräckligt vid olika belastningssituationer utifrån aggets konstruktion (kylflänsarnas utformning, ev sk hot-spots, effektivitet mm). Vill man att det ska hålla och inte är nöjd, gäller byte till annat, tystare agg. Allt annat kan vara direkt farligt.

Visst, använder man aldrig agget mer än till kanske 50% så kommer det troligen bara få förkortad livslängd och bli utan garanti. Råkar du belasta det i närheten av max och fläkten inte orkar med, så brinner något sönder efter en stund istället (med risk för övriga datorns delar).
Att köpa en fläkt för över 200 känns som en dålig affär. Bättre att sälja och byta märke/modell till något som uppfyller kraven ljudmässigt.

Jag vet att det finns ett antal som bytt fläktar i sina agg. Minns speciellt någon som satte en Noctua i ett fsp350 (tror jag) och kom upp i samma summa som ett VX450 vid det tillfället. Meningsfullt? You be the judge of that.:)

Vad jag vill ha sagt är att det är ett rent lotteri att byta fläkt på måfå. Ingen jag har sett som gjort det, har kontrollerat att den nya fläkten kan blåsa tillräckligt i ett stängt utrymme som ett nätagg är. Cfm-värden i fria luften är meningslösa eftersom de inte tar hänsyn till det motstånd ett nätagg innebär. Av den anledningen är bla S12 en olämplig fläkt. Bra i fria luften, betydligt sämre när det blir motstånd.

Kylningen med sin givna kapacitet, som tillverkaren monterat behövs! Ingen lekman har koll på alla parametrar och kan göra ett säkert byte, enligt min mening. De saknar testutrustningen (och kunskapen?) som behövs.

Det man kan göra är det enklaste av allt, se till att agget får så sval luft som möjligt och köp inte för klent agg heller. En del på forumet har något agg mot kraftiga agg (haha!) men vill man ha låg ljudnivå måste man köpa så att agget slipper jobba över, säg, 75%. Det beror givetvis lite på märke/modell också och de seriösa tillverkarna brukar alltid ha kurvor för detta. Annars finns ofta tester att titta på.

Lycka till oavsett vad ni gör!:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Låter märkligt att ditt HX agg skulle överösta gkortet, tankar om defekt infinner sig, speciellt som du även har 3 st Nexus och du tycker att nätagget väsnas i idle.

4870 är ju ett hett kort, matar du ditt nätagg med varmluft ?

Det är en Addafläkt som sitter i, lite google på specen kunde nog vart lämligt om man funderar på att byta ut den, här visar modellnr bla.
http://www.silentpcreview.com/article692-page3.html

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Riktigt bra inlägg Multiman!
Det ser ut som att det får bli ett nätaggsbyte då, när ekonomin tillåter.

Bogey: Jag kan intyga att nätagget överröstar 4870.

När ATI-kortet idlar så kör jag fläkten på 30% och då låter mitt 750TX betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e2zippo
Riktigt bra inlägg Multiman!
Det ser ut som att det får bli ett nätaggsbyte då, när ekonomin tillåter.

Bogey: Jag kan intyga att nätagget överröstar 4870.

När ATI-kortet idlar så kör jag fläkten på 30% och då låter mitt 750TX betydligt mer.

Jag pratade om HX nätagget och besvarade trådskaparen.
Ditt TX är byggt av CWT och har inte samma spec som HX som är byggda av Seasonic. Ditt TX är starkt och stabilt, men inte det tystate som finns.

Vill du byta nätagg, så snegla hit :
http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3343
http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3343&...

"There is absolutely no noise up to 600W of load; the PSU stays at a constant 17dB(A), which is quite low and not audible running in our acoustic chamber. If the unit is installed in a PC, users will not be able to hear it at all even with higher loads."

Testat av Anandtech och inte Spcr, så siffrorna är inte 100% jämförbara, men att det är ett riktigt tyst nätagg är uppenbart.
Skulle gärna se att även Spcr testade detta.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

Tyckte mina corsair agg lät mycket både mitt 750 och mitt 620.. så fort dom gick upp i load lite smått surrrrrrrrrrrrrrrr..... så det blev att byta ut dom

Permalänk
Hedersmedlem

HX620 är normalt sett väldigt tyst. I vilken rigg satt det monterat?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Alltså det är ju idle-tystheten jag vill åt i min dator, när man spelar så har man ju ljud på, och då kan den få surra något mer...

Jag har lyssnat hur mycket som helst på datorn, och kopplat ur delar osv och konstaterat att det enda som låter i datorn nu är HX620 och 4870't, även mina hårddiskar lite granna. Det är lite olika ljudbilder, men nätaggets är helt klart mest störande. Mina Nexus RS och cpu-kylaren låter absolut ingenting på låga varv, som jag har dem på.

I ett P182 så är det ju bara nån centimeter kvar under nätaggets fläkt, dvs väldigt tight, kanske det låter mindre i andra chassin? Jag hör hur fläkten i nätagget till och med höjs lite när hårddiskarna sätts på. I idle borde ju inte mina komponenter belasta särskilt många procent av HX620's kapacitet. Men defekt tror jag inte att det är.

Köpte ju faktiskt ett dyrt fint nätagg som Corsair HX620 just bland annat för att man hade läst hur tyst det var...

Men har släppt tanken på att byta fläkt nu efter det ni skriver här...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
Alltså det är ju idle-tystheten jag vill åt i min dator, när man spelar så har man ju ljud på, och då kan den få surra något mer...

Jag har lyssnat hur mycket som helst på datorn, och kopplat ur delar osv och konstaterat att det enda som låter i datorn nu är HX620 och 4870't, även mina hårddiskar lite granna. Det är lite olika ljudbilder, men nätaggets är helt klart mest störande. Mina Nexus RS och cpu-kylaren låter absolut ingenting på låga varv, som jag har dem på.

I ett P182 så är det ju bara nån centimeter kvar under nätaggets fläkt, dvs väldigt tight, kanske det låter mindre i andra chassin? Jag hör hur fläkten i nätagget till och med höjs lite när hårddiskarna sätts på. I idle borde ju inte mina komponenter belasta särskilt många procent av HX620's kapacitet. Men defekt tror jag inte att det är.

Köpte ju faktiskt ett dyrt fint nätagg som Corsair HX620 just bland annat för att man hade läst hur tyst det var...

Men har släppt tanken på att byta fläkt nu efter det ni skriver här...

Det bör definitivt inte låta över HD4870, låter som fel på nätagget.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Ska du tvunget byta fläkt (fast jag har hört att HX620 ska vara mycket tyst??)

Gör såhär:
Skruva bort den gamla fläkten och sätt i den nya, men dra den nya fläktens strömkontakt ut ur nätaggregatets låda. Nu kan du ansluta den nya fläkten till en vanlig Fanmate eller liknande och sedan till de vanliga strömförsörjningarna på moderkort eller direkt från nätaggregatet. Så kan du styra den precis som du vill.

Kom ihåg, som de andra skrivit ,att du måste se till att kylningen räcker till....annars kan det bli mycket mycket varmt = eldsvåda

EDIT: Tänk på att du förbrukar garantin om du öppnar nätagget!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Jag pratade om HX nätagget och besvarade trådskaparen.
Ditt TX är byggt av CWT och har inte samma spec som HX som är byggda av Seasonic. Ditt TX är starkt och stabilt, men inte det tystate som finns.

Vill du byta nätagg, så snegla hit :
http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3343
http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3343&...

"There is absolutely no noise up to 600W of load; the PSU stays at a constant 17dB(A), which is quite low and not audible running in our acoustic chamber. If the unit is installed in a PC, users will not be able to hear it at all even with higher loads."

Testat av Anandtech och inte Spcr, så siffrorna är inte 100% jämförbara, men att det är ett riktigt tyst nätagg är uppenbart.
Skulle gärna se att även Spcr testade detta.

Ah, förstod fel!

Jag läste faktiskt om just ZM850 och det verkar ju vara riktigt riktigt tyst samt hög effektivitet! Blev sugen nu, kanske en julklapp till sig själv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e2zippo
Ah, förstod fel!

Jag läste faktiskt om just ZM850 och det verkar ju vara riktigt riktigt tyst samt hög effektivitet! Blev sugen nu, kanske en julklapp till sig själv?

Bra ide, köp ett sådant som julkapp till mig med när du ändå är i farten

Mmm säger detsamma, blir oxå sugen på detta agget, problemet är att mina nätagg är tysta så jag kan inte motivera köpet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=269646

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

De tystade nätaggregaten i världen just nu är Enermax Modu82+ serie, enligt SPCR, så ska man ha ett tyst agg är det "the way to go".
Tyvärr är det dålig tillgänglighet på de aggen här. De finns inte med på prisjakt, vilket är synd, för det är riktigt bra och tysta agg.

Länk till SPCRs recension: http://www.silentpcreview.com/article806-page1.html

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan

Jag vet att det finns ett antal som bytt fläktar i sina agg. Minns speciellt någon som satte en Noctua i ett fsp350 (tror jag) och kom upp i samma summa som ett VX450 vid det tillfället. Meningsfullt? You be the judge of that.:)

Det bror ju på. Om personen var ute efter ett princip ljudlöst nätaggregat och redan hade ett FSP 350W, så var det nog värt det.

FSP originalfläktar är hemska...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supercoolakillen
De tystade nätaggregaten i världen just nu är Enermax Modu82+ serie, enligt SPCR, så ska man ha ett tyst agg är det "the way to go".
Tyvärr är det dålig tillgänglighet på de aggen här. De finns inte med på prisjakt, vilket är synd, för det är riktigt bra och tysta agg.

Länk till SPCRs recension: http://www.silentpcreview.com/article806-page1.html

Jodå de finns där...om man räknar Pixmania (ett företag med mycket dåligt renome) och Digiswe (som jag aldrig hört talas om)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304328
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=306616

Även Anandtech gillar dessa nätaggen.
http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3270

Någon som kan säga något om Digiswe ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e2zippo

Bogey: Jag kan intyga att nätagget överröstar 4870.

När ATI-kortet idlar så kör jag fläkten på 30% och då låter mitt 750TX betydligt mer.

Det måste vara nått fel på nätaggregatet. Jag har p182 med TX750 och asus 4870 och jag har fläkten på endast 23%. Då tycker jag att grafikkortet låter lite mer än TX750. Vid 30% på grafikkortet så låter det rätt mkt.

Visa signatur

>> Asus P8P67 Pro • Intel i5 2500K • Noctua NH-D14 • Gigabyte GTX 570 • Corsair 8gb XMS3 1600Mhz • Corsair 120 Force Series + Samsung F3 1TB + Western Digital 2TB • Fractal Design XL • Corsair AX850 • Zalman ZM-MFC1-Plus • LG W2600HP • Qpad 5K + Steelseries 4HD • Qpad QH-85
>> Asus UX303LN

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Det bror ju på. Om personen var ute efter ett princip ljudlöst nätaggregat och redan hade ett FSP 350W, så var det nog värt det.

FSP originalfläktar är hemska...

Aldrig funderat på att med FSPs låga effektivitet i sina budgetagg så behövs det kraftfull kylning?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Jodå de finns där...om man räknar Pixmania (ett företag med mycket dåligt renome) och Digiswe (som jag aldrig hört talas om)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304328
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=306616

Även Anandtech gillar dessa nätaggen.
http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3270

Någon som kan säga något om Digiswe ?

Det är Pro82+ serien, dvs inte modulära kablar. Men ljudnivån borde vara likadan.

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE