kör på 64bit vista. Fins i min mening IGEN anledning att köra 32bit OS i dagsläget. Processorer är native byggda för att köra 64bit numera och är programen vettigt skrivna så förbrukar det inte mer ram heller.
jagh ar kör windows XP x64 och farsan å morsan med och dom tyckte det var mycke bättre än 32bit varianten. Vi kör numera 64bit vista uan problem.
jag kör ju linux på typ alla burka förutom 2st som har windows native pga appliaktionerna dom kör men jag har kört 64bit på alla maskiner som klarar det sedan 2003 och 64bi är iget nytt det har funnits i årtionden. Fins igen nackdel med det. Det har bara å göra med registerlägden i processorn. En 64bit processor har 64bit långa register för data eller instrucktioner. En 32bit CPU kan klart beräkna samma saker som en 64bit men varför strula med flera register och göra jobbet flera gånger nä man kan använda lägre register och kraftigare ALU's som kan hantera det i ett stöp?
Ända problemet som existerat är främst relaterat till windows då native mjukvara vart 32bit precis som det var 16bit när windows 95 kom. men numera har windows som 64bit OS funnits så länge och vista är mainstream så det fins gött om drivrutiner och apps som fungerar felfrit i 64bit vista.
Folk verkar tro att övergågen till 64bit var nåt magiskt och för en del kanske det var det då superdatorer kört 64bit sedan 70 talet i alla fall och det är en bra lägd för stora tal att arbeta med.
men i övrigt så är det inte mer märkvärdigt än att gå från 8 till 16 och 16 till 32bit.
Dom flesta OS kan desutom köra andra längder med så som 32bit.
Så det är bara fördelar med 64bit annser jag. 32bit OS kan aldrig köra nåt över 32bit mendans tvärt om går att implementera och vista kan köra native 32bit apps också.
Samma sak i linux jag kör. Fast där kan man välja om man vill ha stöd för det i kernel. likaså kan man bygga disten för både och eller rent 64bit.
En del argumenterar att 64bit förbrukar mycket mer ram men det beror nog helt på. En del processorer har instrucktioner likga långa som dess register. x86 är ju ursprugligen en SISC med olika lägder på instruktionerna. Sedan för dom som programmerat lite C++ tex så vet dom nog att man kan specefiera hur mycket plats man vill tilldela en variabel tex. Fins ju char som tar 1byte och short int som tar 2 byte och int som tar 4 byte sedan har vi ju dubble som tar 8 byte och det fins ju fler och dessa navänds ju för å tala om vad för typ av data det rör sig om, heltal flytal etc och hur mycket minne vi tilldelar dom. En PC addreserar en byte som en addres så då är en dator byte addressable och inte word addresseble villket gör att den kan hantera minnet mer effektivt så det är igen risk att man förlorar 32bit med data bara för man lagarar en byte. Gör man det rätt så går bara en byte åt inte 4st
Så det spelar äntligen igen roll om vi tex lagrar ett heltal som 2st 32bit delar eller en 64bit del för det tar ändå samma mängd minne. Lika så om vi lagarar 8bit då det bara tar en byte inte 2 eller 4 eller 8.Sedan har flytalse enheten sedan 8087x eller pentium vart 80bit (79bit räcker men 80bit används oftast) vart standard för flytalsenhet för att hantera double-extended precision flyttal. Så det är väl inte specielt märkvärdigt att man börjar implementera 64bit ALU's och 64bit egiter och nya isntrucktioner för det.
hade intel fått som dom velat så hade vi haft 32bit CPU:er fortfarande.
Så kör 64bit ffs det är naturligt Död åt 32bit OS