XP eller vista, vad skall jag välja!?

Permalänk
Inaktiv

XP eller vista, vad skall jag välja!?

Jag har vista på min bärbara och det kräver väldigt mycket av datorn. Jag har precis köpt ett nytt system och kan inte bestämma mig vad jag skall satsa på, jag vill ju få ut så mycket prestanda jag bara kan, men samtidigt behålla alla funktioner.

Jag kommer jobba en hel del med Photoshop, samt redigera film, spela lite och allmäna sysslor, vad skulle ni rekommendera då, skall jag satsa på det tidigare och långt mindre krävande Xp eller skall jag köra vidare på Vista?

Permalänk

Vilket system har du?

Visa signatur

Intel E5200 4.1Ghz -|- Radeon HD4850 -|- A-Data 2x2GB PC6400 -|- MSI P43 Neo-F -|- Western Digital Caviar 320GB -|- Coolermaster Elite 333 -|- Corsair 650W
Razer Diamondback 3G
Samsung 2032BW

Permalänk
Inaktiv

Prylarna i är:

Intel Core i7 920
Gigabyte EX58-UD5
Corsair 3x1 gb 1333mhz
Saphire radeon HD4850 512mb
Samsung Spinpoint 750GB sata 2
samt en 22 tums samsung skärm och ett Antec Three hundred chassi.

Så vad tros?

Permalänk

Du kan LUGNT köra vista min vän! xD

Vista kommer inte ta ett dugg från ditt prestandamonster

Mvh,
Mike

Visa signatur

Intel E5200 4.1Ghz -|- Radeon HD4850 -|- A-Data 2x2GB PC6400 -|- MSI P43 Neo-F -|- Western Digital Caviar 320GB -|- Coolermaster Elite 333 -|- Corsair 650W
Razer Diamondback 3G
Samsung 2032BW

Permalänk
Medlem

Har du ett DrirectX 10.1 grafikkort så vore det lite synd att installera ett OS som bara har DirectX9?

Så mitt val hade varit Vista.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Du har ett kickass system men endast 3 Gb minne. Vista kräver åtminstone 4 Gb, enligt egna erfarenheter, för att fungera utan problem och med en del kraft i reserv. Köp till lite Gb minne och du är guld! Vista 64 över xp vilken dag som helst.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

jetblack, du får tänka att han kör DDR3 minnen i triple channel dessutom. Det är far more snabbare än ddr2 minnen. En vän till mig kör vista ultimate 64 bit på 2gb DDR3 minnen i 1333mhz och de funkar prima för honom.

Så kör på vista! XP skulle bara begränsa ditt monster

Permalänk
Medlem

vista ftw !!

Permalänk

Det systemet kör lugnt Vista!

DDR3:orna är snabba nog, däremot hade jag satsat på 3x2 GB snarare än 3x1 GB. Till mer resurskrävande spel och apps känns 3GB lite för litet. Å andra sidan brukar ju "alla" spel flyta på bra på Vista så länge man har 4 GB, så 3 är inte så farligt lite.

Visa signatur

Intel Q9550 @ 3,4 Ghz, Asus P5e Deluxe, 4 x 2048 MB 1066 MHz DDR2, Asus GTX280, 2 x Velociraptor 150 gig (Raid 0), 2 x Samsung SP 1 TB

Permalänk
Avstängd

vista är självklart idag.
xp är döende.

du kan sedan uppgradera till windows 7 med uppgraderingskit.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv

Ni tror alltså på vista, men är Vista 32 så mycket sämre då än 64bit? Borde inte det flyta på bra det med? Tack för tipsen föresten

Permalänk
Medlem

Har kört vista x64 med >4GB RAM i över ett år, skulle aldrig gå tillbaks till XP. Därmed inte sagt att vista är "bättre" än xp, men x64 med >4GB RAM är bättre än 32bits, och vista 64 är bättre än xp64.

Permalänk
Inaktiv

Grejen är den att jag har ett Vista 32bit på skiva, men inte ett 64bit, så vad bör jag göra då, och är det verkligen nödvändigt att köpa 3gb mer då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HmComBz
Grejen är den att jag har ett Vista 32bit på skiva, men inte ett 64bit, så vad bör jag göra då, och är det verkligen nödvändigt att köpa 3gb mer då?

32bit till 64bit: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Kör på dina 3x1 ett tag, sedan när ddr3 blir billigare, slå till på 3x2(eller mera)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

Men frankof och ni andra, rekommenderar ni 32 eller 64bit, och om man beställer 64bits skiva från microsoft för en liten slant, då innebär det att man får installera om allt igen va. Det är inte så enkelt att det är en uppgradering...?

För jag tänkte installera mitt vista 32bit först och se så allting funkar, så kan jag ju vänta några dagar innan jag installerar allt och sen installera det igen när skivan kommer tänkte jag.

Permalänk
Medlem

Eftersom du "bara" har 3Gb ram, är nog 32bit OS lämpligast att kora på hela tiden, om du nu inte ska köra in mer minne snart vill säga.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

kör på 64bit vista. Fins i min mening IGEN anledning att köra 32bit OS i dagsläget. Processorer är native byggda för att köra 64bit numera och är programen vettigt skrivna så förbrukar det inte mer ram heller.

jagh ar kör windows XP x64 och farsan å morsan med och dom tyckte det var mycke bättre än 32bit varianten. Vi kör numera 64bit vista uan problem.

jag kör ju linux på typ alla burka förutom 2st som har windows native pga appliaktionerna dom kör men jag har kört 64bit på alla maskiner som klarar det sedan 2003 och 64bi är iget nytt det har funnits i årtionden. Fins igen nackdel med det. Det har bara å göra med registerlägden i processorn. En 64bit processor har 64bit långa register för data eller instrucktioner. En 32bit CPU kan klart beräkna samma saker som en 64bit men varför strula med flera register och göra jobbet flera gånger nä man kan använda lägre register och kraftigare ALU's som kan hantera det i ett stöp?

Ända problemet som existerat är främst relaterat till windows då native mjukvara vart 32bit precis som det var 16bit när windows 95 kom. men numera har windows som 64bit OS funnits så länge och vista är mainstream så det fins gött om drivrutiner och apps som fungerar felfrit i 64bit vista.

Folk verkar tro att övergågen till 64bit var nåt magiskt och för en del kanske det var det då superdatorer kört 64bit sedan 70 talet i alla fall och det är en bra lägd för stora tal att arbeta med.

men i övrigt så är det inte mer märkvärdigt än att gå från 8 till 16 och 16 till 32bit.
Dom flesta OS kan desutom köra andra längder med så som 32bit.

Så det är bara fördelar med 64bit annser jag. 32bit OS kan aldrig köra nåt över 32bit mendans tvärt om går att implementera och vista kan köra native 32bit apps också.

Samma sak i linux jag kör. Fast där kan man välja om man vill ha stöd för det i kernel. likaså kan man bygga disten för både och eller rent 64bit.

En del argumenterar att 64bit förbrukar mycket mer ram men det beror nog helt på. En del processorer har instrucktioner likga långa som dess register. x86 är ju ursprugligen en SISC med olika lägder på instruktionerna. Sedan för dom som programmerat lite C++ tex så vet dom nog att man kan specefiera hur mycket plats man vill tilldela en variabel tex. Fins ju char som tar 1byte och short int som tar 2 byte och int som tar 4 byte sedan har vi ju dubble som tar 8 byte och det fins ju fler och dessa navänds ju för å tala om vad för typ av data det rör sig om, heltal flytal etc och hur mycket minne vi tilldelar dom. En PC addreserar en byte som en addres så då är en dator byte addressable och inte word addresseble villket gör att den kan hantera minnet mer effektivt så det är igen risk att man förlorar 32bit med data bara för man lagarar en byte. Gör man det rätt så går bara en byte åt inte 4st
Så det spelar äntligen igen roll om vi tex lagrar ett heltal som 2st 32bit delar eller en 64bit del för det tar ändå samma mängd minne. Lika så om vi lagarar 8bit då det bara tar en byte inte 2 eller 4 eller 8.Sedan har flytalse enheten sedan 8087x eller pentium vart 80bit (79bit räcker men 80bit används oftast) vart standard för flytalsenhet för att hantera double-extended precision flyttal. Så det är väl inte specielt märkvärdigt att man börjar implementera 64bit ALU's och 64bit egiter och nya isntrucktioner för det.
hade intel fått som dom velat så hade vi haft 32bit CPU:er fortfarande.

Så kör 64bit ffs det är naturligt Död åt 32bit OS

Permalänk
Medlem

Till en moderna dator, med hyffsad nya program ser jag ingen anledning att välja annat än 64bit os.
Vista har ju bra stöd för att köra 32bit program, inga problem alls än.

Enda som strulat var en gamal neroversion, men det var inte relaterat till 32 vs 64, det var Vista inkompabilitet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

Det låter helt klart som att 64bit är det som gäller. Jag får fixa en sådan skiva då jag redan har en produktnyckel till vista så räcker det ju med en skiva.
Tack för en väldigt utförlig förklaring pa1983!! Mycket bra Och tack alla för alla tips, jag tar och satsar på 64bit vista! Hoppas det blir bra nu!

Permalänk

Som dom flesta skriver så ta ett Windows Vista 64bit system.. Och ja det kommer säkert bli bra HmComBz

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |