Permalänk

Min macbook sitter nu i köket och uppdaterar sig själv. Den enda defekten jag kan hitta är en svart pixel nedre halvan av skärmen. Betyder svart = helt död?

Det trådlösa nätverket fungera jättebra i början när jag uppdaterade saker (gick i maxhastighet) men nu har det börjat bli snorsegt.

Kollar på man på AirPort menyn i menyraden så connectar/söker den varje sekund. Jag antar AirPort är mac beteckning för "trådlöst nätverk"? Hur ska man fixa detta? Har en DI-524 router.

Sen så försöker jag kommat åt "properties" på bokmärken i Firefox så jag kan fylla i keywords, men man kan inte högerklicka på bokmärken som man kunde i windows? Och Manage bookmarks finns inte.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är nu om man skall skaffa en OCZ Core v2 SSD disk på 120 Gb. Core v2 skall ju vad jag fattat vara avsevärt bättre vad gäller "stuttering" och random write speed osv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
Sen så försöker jag kommat åt "properties" på bokmärken i Firefox så jag kan fylla i keywords, men man kan inte högerklicka på bokmärken som man kunde i windows? Och Manage bookmarks finns inte.

Det ska gå om du högerklicka på bokmärkena som ligger på bokmärkesfältet.. Gäller det bokmärkena i drop-down listan får du gå in på Bokmärken>Ordna Bokmärken...

Resten kan jag inte hjälpa med Är också ny på Mac, men har använt Firefox i windows

Permalänk

Jag löste det genom att lägga in OpenBook addon! Nu kan man skriva in keyword direkt när man bookmarkar sidan, mycket bättre (funkar som i Opera).

Permalänk
Medlem

Då var min MacBook Pro beställd, måste dock gå till banken för att föra över pengar till deras konto imorgon.

Hur stor är chansen att jag får datorn innan jul? Skulle bli jävligt trevligt att bli av med min Asus så snart så möjligt.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk

Ngn annan som uppdaterade sin älskling med den nya firmwaren som nyligen släpptes?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Ngn annan som uppdaterade sin älskling med den nya firmwaren som nyligen släpptes?

Jadå, det fungerar bra hittils. Hade ett par problem vid vänteläge innan uppgraderingen, den bråkade ett par gånger men efteråt har den varit väldigt snäll. Tycker även att den är mer responsiv när man startar om datorn (t.ex. växlar mellan OSX och Windows).

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Min MacBook tappar connection med min router väldigt ofta, det löser sig när jag stänger av Airport och sätter på den igen. Fast efter typ 1 min händer det igen. Sen stör jag mig på att trots att jag är connectad till mitt nätverk, så söker den efter nya hela tiden, kanske det som fVckar upp allt?

Extremt tacksam för svar på hur man löser problemet (D-Link DIR-635)

Permalänk
Medlem

Jag har oxå problem med att min macbook tappar kontakten med routern, dock så händer det bara hemma (har en zyxel router från telia) och inte på de hotell där jag bor i veckorna.

Sen har jag lyckats få mail att starta automatiskt vid start men då jag använder entourage ist, hur stänger jag av denna funktion då det är förbaskat störande?

Permalänk

Detta funkade för mig:

Lägg till en Airport uppkoppling (tryck på + nere till vänster och kalla den vad som helst) och dra den längst ner i listan. Efter det är min uppkoppling stabil som en bautasten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Min MacBook tappar connection med min router väldigt ofta, det löser sig när jag stänger av Airport och sätter på den igen. Fast efter typ 1 min händer det igen. Sen stör jag mig på att trots att jag är connectad till mitt nätverk, så söker den efter nya hela tiden, kanske det som fVckar upp allt?

Extremt tacksam för svar på hur man löser problemet (D-Link DIR-635)

Hmm, tror det är Dlink som är problemet

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Min nya MBP har under den senaste tiden börjat ge ifrån sig ett konstigt surrande ljud från fläkten uppe i vänstra hörnet. Detta märks främst vid låg belastning, när datorn var ny så lät den i princip inget alls. Drar man igång ett spel eller något annat krävande så fläkten varvar upp helt så märks det däremot inte. Datorn har stått på i princip dygnet runt sen jag köpte den och fläkten har fått arbeta ganska hårt då jag spelat en hel del på den men det bör den ju tåla tycker man.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hmm, tror det är Dlink som är problemet

Har också D-Link men efter den lilla "fixen" så funkar det klockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tpsoft

Sen har jag lyckats få mail att starta automatiskt vid start men då jag använder entourage ist, hur stänger jag av denna funktion då det är förbaskat störande?

systeminställningar => konton => kolla vad du har under autostart. borde ligga där om den startar automatiskt vid uppstart.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
systeminställningar => konton => kolla vad du har under autostart. borde ligga där om den startar automatiskt vid uppstart.

Eller bara högerklicka på program som autostartas och hamnar i docken och kryssa ur "Open at login".

Permalänk
Medlem

Åh jag blev så glad att när jag laddat ner nyaste versionen av VLC, funkar 1080p playback på min MacBook! Slipper ha olika program för HD-film och resten! Underbart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Eller bara högerklicka på program som autostartas och hamnar i docken och kryssa ur "Open at login".

hehe, ja den funktionen hade jag ju självklart missat, hur fan kunde jag missa en så uppenbar sak

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

kan ävn trycka på den lilla markeringen under programmet om det är aktivt..

Permalänk

Jag skulle gärna vilja höra vilka spel som folk har fått igång med nya macbooken och vilka upplösningar som funkar.

Jag har spelat:

Battlefield 2 (1280x800px) funkar riktigt bra, men man kunde inte köra high på inställningarna.

Warcraft 3: TFT (1280x800px) Detta spelet funkade väl även smärtfritt på gamla macbooken, så det var inget problem här.

World of Warcraft: WotLK (1280x800px) Funkade bra, men laggade på ganska friskt i high inställningar.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

Sådär, då kom äntligen min nya macbook. Håller på att tittar på MSN vs Adium. Vilket är bäst? Jag använder bara msn i princip. Går jag in my messenger:mac sidan så frågar den om jag har mac version 7.0.1. What the hell är det?

Permalänk
Medlem

personligen föredrar jag adium pga. att man kan anpassa det så pass mycket mer, det ända som jag tycker adium haltar på är filöverföring, men det ä ja tveksam om microsofts version ä så mycket bättre på.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

wow, fick en passport studio idag, passar så fint med min macbook
god jul!

Permalänk
Medlem

Fick bl.a en Logitech V470 lasermus med bluetooth som överföring till min macbook i julklapp av flickvännen.. Fungerar helt klockrent! Rekommenderas

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Har fortfarande mycket problem med att airport-kortet strular i min MacBook. Den tappar sig stup i kvarten och känner inte av routern. (DIR-635).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Har fortfarande mycket problem med att airport-kortet strular i min MacBook. Den tappar sig stup i kvarten och känner inte av routern. (DIR-635).

Provat uppgradera routerns firmware?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Provat uppgradera routerns firmware?

Nope, har funkat perfa hittils. Får ta och göra det, för att testa. Ngn som vet om alla ens inställningar blir förstörda då? Ska jag göra ngn backup inför firmware uppgraderingen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Nope, har funkat perfa hittils. Får ta och göra det, för att testa. Ngn som vet om alla ens inställningar blir förstörda då? Ska jag göra ngn backup inför firmware uppgraderingen?

Har för mig att det brukar fungera att behålla inställningarna.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Vissa routrar har en funktion så du kan spara ner configen från routern. Och sen när du uppgraderat firmwaren så kan du ladda upp den fil till routern så ställs allt in som det var förut. Har för mig inställningarna brukar resettas när man uppgraderar firmwaren, är nog rekomenderat att göra det iaf.

Permalänk
Medlem

Nu har datorn börjat låta som en motorsåg och hela chassiet vibrerar :/

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Nu har datorn börjat låta som en motorsåg och hela chassiet vibrerar :/

Min vänstra fläkt har också börjat låta konstigt.. lite "burrande" eller "hackande" ljud som är ganska irriterande. Jag ska lämna in min på reperation nästa vecka tänkte jag, antagligen bara för dem att byta fläkten.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)