Permalänk

Processor val till htpc

Hej

Ska uppgradera min htpc en aning så att den klarar av att spela upp 1080p material.

Tänkte byta ut moderkort och processor.
Har tittat och läst lite om gigabyte GA-MA78GM-S2H och det lutar väl åt att ja köper det.

Sen va det ju processorn med. Pengarna är inte ett problem, men vill ju inte köpa overkill grejer som ja inte utnyttjar. Samtidigt som det ska funka felfritt.

Förslag och varför?

Mvh Fredrik

Permalänk

vad har du för processor nu då?

Permalänk
Medlem

en amd 4850e eller en Intel E5200 borde räcka.

Permalänk

En 4850e räcker inte för fullrate HD material tyvärr. Funkar fint till de flesta scene releases, men när man börjar komma upp i bitrate laggar det förfärligt.

E5200 har jag ingen aning om då jag inte testat - men min E8400 fungerar utmärkt.

Dock beror egentligen svaret här lite på vad slags material du kommer titta på - om du inte bryr dig om fullrate 1080p material kan en 4850e vara ett utmärkt val (speciellt med MSI's MediaLive Diva moderkort). Likadant, om videofilerna du kommer se på kan HW accelereras (inte allt material kan, speciellt 1080p filer) fungerar en 4850e finfint i samarbete med en GPU som stödjer DXVA (de flesta). Själv helgarderade jag som sagt och kör HTPCn på en E8400 men pga MediaLive moderkorten har jag verkligen lust att hitta ett AMD alternativ.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Kanske är 7750 något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
En 4850e räcker inte för fullrate HD material tyvärr. Funkar fint till de flesta scene releases, men när man börjar komma upp i bitrate laggar det förfärligt.

E5200 har jag ingen aning om då jag inte testat - men min E8400 fungerar utmärkt.

Dock beror egentligen svaret här lite på vad slags material du kommer titta på - om du inte bryr dig om fullrate 1080p material kan en 4850e vara ett utmärkt val (speciellt med MSI's MediaLive Diva moderkort). Likadant, om videofilerna du kommer se på kan HW accelereras (inte allt material kan, speciellt 1080p filer) fungerar en 4850e finfint i samarbete med en GPU som stödjer DXVA (de flesta). Själv helgarderade jag som sagt och kör HTPCn på en E8400 men pga MediaLive moderkorten har jag verkligen lust att hitta ett AMD alternativ.

------------
Förstår mig inte på de här svaren egentligen, har en fullhd tv från sony, en 42:a som vi kör med en laptop, kollade fotbollsmatch o s v i fullhd 1080p, det flyter på som vatten, såg allt från narnia till iron man på den, det är en amd turion x2 i den på 2.5ghz, 4gb ram och ett radeon hd3450 mobile, så jag begriper mig inte på folk som kör med att en mindre processor inte räcker, sålänge du har en gpu, förslagsvis ati som är bättre i de flesta fallen på att avkoda så funkar det fina fisken, även om du kör wmp classic och coreavc så har du receptet för att det ska funka.

Jag menar, visst blir det tyngre ju bättre material man har, men det finns en gräns för det också, en liten eepc klarar av att spela upp 720p på en 32" utan strul t e x, så tja, gör matten på det helt enkelt, var väl bland annat tomshardware som rekommenderade Amd Athlon 64 X2 4850E socket am2 för att spela upp fullhd flytande för nåt halvår sen eller liknande, går säkert att hitta artikeln, men som sagt, det krävs ett dedikerat grafikkort på ett eller annat sätt i det läget.

Annars om man känner sig osäker så konsultera www.minhembio.com t e x för där har man bra koll på det där.

Men min egen erfarenhet är att fullhd inte är så krävande som så många vill måla upp lite här och var.
Själv äger jag en htpc med en gammal E4300 och 2gb i ram och inbyggt intel gma 950, ser 720p på min 32:a men har provat att köra fullhd på en 40" plasma utan problem med den hos en kompis då vi skulle ha filmkväll, allt som krävdes var coreavc+media player classic, men om jag går upp till 50" lär jag inte klara det säkerligen, men då pysslar jag i ett ati 3450 med hdmi så är problemet löst ändå.

Nåja, rekommenderar trådskaparen att surfa runt lite som sagt;)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

@godspeed
Jag ska förklara; fullHD = 1080p, problemet är att fullHD som definition inte definerar bitrate. Det vill säga att du kan ha en fullHD fil med en bitrate på 1Mbps och en AMD 4850e kommer säkerligen att avkoda och visa filen utan så mycket som en enda hickup - om du däremot tar samma fil men med en bitrate på 27.5Mbps kommer din 4850e inte lyckas vidare bra.

Jag tyckte jag förklarade detta rätt bra i min tidigare post? Som jag sa, "en 4850e räcker inte för fullrate HD material ... Funkar fint till de flesta scene releases". Inte vet jag, kanske du inte är Svensk och behärskar därför inte det Svenska språket speciellt bra?

Förresten så har din TV's storlek absolut noll att göra med om din processor kommer klara av det eller inte.

Tycker också du borde hålla tyst i ämnen du helt klart har noll koll på (något du insinuerar gäller mig - vilket är fel eftersom jag jobbar med projekt i direkt anknytning till HD video).

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska ha en AMD Phenom X3 för detta ändamål. Förslagsvis AMD Phenom X3 8750.

Permalänk
Citat:

Fattar inta allt du skriver här men du verkar ha koll iaf. Glömde lägga till att jag ska köra på det interna grafikkortet. Sen så klarar inte detta moderkortet intel utan bara amd. Har föresten en E8400 i min stationära, bra grejer. Men har kollat på amds tre kärniga och va lite osäker om dom räcker.

Permalänk
Medlem
Citat:

@godspeed
Jag ska förklara; fullHD = 1080p, problemet är att fullHD som definition inte definerar bitrate. Det vill säga att du kan ha en fullHD fil med en bitrate på 1Mbps och en AMD 4850e kommer säkerligen att avkoda och visa filen utan så mycket som en enda hickup - om du däremot tar samma fil men med en bitrate på 27.5Mbps kommer din 4850e inte lyckas vidare bra.

Jag tyckte jag förklarade detta rätt bra i min tidigare post? Som jag sa, "en 4850e räcker inte för fullrate HD material ... Funkar fint till de flesta scene releases". Inte vet jag, kanske du inte är Svensk och behärskar därför inte det Svenska språket speciellt bra?

Förresten så har din TV's storlek absolut noll att göra med om din processor kommer klara av det eller inte.

Tycker också du borde hålla tyst i ämnen du helt klart har noll koll på (något du insinuerar gäller mig - vilket är fel eftersom jag jobbar med projekt i direkt anknytning till HD video).

-----------------------
Riktigt moget att dra upp rasistiska åsikter i inlägget också, slut på bättre argument?
Håll dig till ämnet istället.

Som du säkert också vet,(gör du säkert också, men ville bara verka ball) så laddar de flesta ner filmer som använder htpc, säger inte att det är universal sanning men det gör de, men som sagt, det är inte vanligt att det är hög bitrate i någon av dagens filmer som finns där, och om du vill vara framtidssäker, well byt processor och sälj av den gamla och köp nåt bättre, Amd som han hade är billiga idag, han kan lika gärna köpa en quadcore med tanke på priset gentemot en E8400 som idag inte är särskilt billig.
Well, jag är inte helt insatt i ämnet till fullo och det har jag inte heller påstått, men han lär utan problem klara sig på en x2:a eller köpa den trekärniga som han pratade om, de är billiga och effektiva och jäkligt prisvärda.
High bitratefilmer är ganska ovanliga och köper du en film idag med bluray så ligger varken komprimeringen eller bitraten så högt som du säger, och laddar han ner filmerna (vilket jag är fördomsfull nog att tro att han kommer göra) så lär chansen för att han drar ner nåt med rejält hög bitrate inte vara alltför hög plus att då kan man faktiskt välja en annan release med lägre bitrate, inte sant?
Dessutom så borde du (som nu är så kunnig) också veta att en gpu även används för att avlasta vid såna här saker, codecs t e x spelar också en ganska stor roll.
Här t e x har du en länk för att bekräfta att processorn inte är allt i ett system för hög bitrate ifall du vill att jag bekräftar mitt påstående:
http://www.nordichardware.se/nyhet,14929.html

Dessutom är nyare grafikkort från ati t e x med avivo HD eller med UVD (unified video decoder) riktigt jäkla bra på att avlasta processorn för att just undvika problemet att allt körs på processorn eftersom en gpu är mycket bättre på beräkningarna det handlar om, men kör du lite knepiga codecs så tja, då kommer fortfarande fenomenet att uppstå att det belastar processorn till max.
Dock så verkar väl iofs nvidia ibland vara duktigare på det där med just hårdvaruavkodning från gpu men det har jag inte så god koll på över just skillnaderna där, jag är ati fanboy så jag förespråkar självklart ati där

Vill man ytterligare bekräfta mitt påstående så har t o m swec gjort nån test av detta...wow, i skrivande stund hittade jag t o m artikeln:
http://83.140.33.3/articles_show.php?id=6012&page=1

Här är radeon klart underlägsen nvidia, men tja, det lär nog ha ändrat sig på sistone eftersom många verkar prata om just hd3xxx o högre i många hembioforum.
Det har tydligen hänt en del på marknaden sen swec gjorde sitt test enligt nån jag bytte några ord med på minhembioforumet, då testet gjordes för nästan ett år sen och prollarna har blivit bättre sen dess också, plus att t e x Amd prollarna har sjunkit extremt i pris, så att köra en x2 6000+ lär ju inte vara några problem där precis, men då kanske man får satsa nån krona på kylning för att få datorn tyst?

Edit 14:27:
Här finns faktiskt en mycket bra tråd med mycket råd också:
http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&forum=17&t...

P.S
Bara för att man bor söder om stockholm och i botkyrka så betyder det inte per automatik att man inte är svensk, blond och blåögd, kanske något du borde lära dig innan du skriver något mer.
Vi kan lägga ner stridsyxan angående den meningen, du visste kanske inte bättre.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

---------------------
Bra länk, gosh!

Visa signatur

Permalänk

Innan denna tråden helt ballar ur så vill ja tacka för den hjälp ja har fått. Har tänkt mig ett liknande system som i dvdforum.nu länken. Kör på AMD Phenom X3 Triple 8750 2.4Ghz istället för den valda processorn där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flkarlsson
Innan denna tråden helt ballar ur så vill ja tacka för den hjälp ja har fått. Har tänkt mig ett liknande system som i dvdforum.nu länken. Kör på AMD Phenom X3 Triple 8750 2.4Ghz istället för den valda processorn där.

-------------------------------------------------------
Bra val, jag står i begrepp att efter ha läst den tråden noga byta ut mitt gamla moderkort jag har från msi med gma950 integrerat på som jag stört mig på länge men det är ett par år sen jag byggde mitt system och nu är det ny tv på G och då vill jag kunna spela upp allt på den och då blir det ett mobo med nån nyare krets för hårdvaruavkodning till det helt enkelt, så jag ska forska lite i vad S775 har för moderkort som skulle funka fint med allt inbyggt, mitt största problem ligger i mitt chassie och min uberstora kylfläkt från spire:(

Visa signatur

Permalänk

Det dök in rätt intressanta länkar som va väldigt informativa, framförallt dvdforum.nu länken och Goshs länk. Kanonbra, tack så mkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
------------
Förstår mig inte på de här svaren egentligen, har en fullhd tv från sony, en 42:a som vi kör med en laptop, kollade fotbollsmatch o s v i fullhd 1080p, det flyter på som vatten, såg allt från narnia till iron man på den, det är en amd turion x2 i den på 2.5ghz, 4gb ram och ett radeon hd3450 mobile, så jag begriper mig inte på folk som kör med att en mindre processor inte räcker, sålänge du har en gpu, förslagsvis ati som är bättre i de flesta fallen på att avkoda så funkar det fina fisken, även om du kör wmp classic och coreavc så har du receptet för att det ska funka.

Jag menar, visst blir det tyngre ju bättre material man har, men det finns en gräns för det också, en liten eepc klarar av att spela upp 720p på en 32" utan strul t e x, så tja, gör matten på det helt enkelt, var väl bland annat tomshardware som rekommenderade Amd Athlon 64 X2 4850E socket am2 för att spela upp fullhd flytande för nåt halvår sen eller liknande, går säkert att hitta artikeln, men som sagt, det krävs ett dedikerat grafikkort på ett eller annat sätt i det läget.

Annars om man känner sig osäker så konsultera www.minhembio.com t e x för där har man bra koll på det där.

Men min egen erfarenhet är att fullhd inte är så krävande som så många vill måla upp lite här och var.
Själv äger jag en htpc med en gammal E4300 och 2gb i ram och inbyggt intel gma 950, ser 720p på min 32:a men har provat att köra fullhd på en 40" plasma utan problem med den hos en kompis då vi skulle ha filmkväll, allt som krävdes var coreavc+media player classic, men om jag går upp till 50" lär jag inte klara det säkerligen, men då pysslar jag i ett ati 3450 med hdmi så är problemet löst ändå.

Nåja, rekommenderar trådskaparen att surfa runt lite som sagt;)

Vad du har för TV är ointressant som tidigare nämnts. En HTPC behöver inte ens var ansluten till en TV för att inte klara 1080p. Den måste avkoda filmen oavaset innan nåt kan vissas och detär det som tar massa kraft inte att rendera resultatet det tar obetydligt.

Upplösning, bittrate och codec bland annat är stora avgörande facktorer.

Men jag kan köra 1080p upplösning från min föra HTPC som var P3 800Mhz. Upplösnigen är som sagt irelevant.
Upplösningen blir bara relevant för visuella kvalitet du kan tillgodogöra dig i slutändan.
Datorn vet bara vad för signal den skickar ut så som upplösning men för edn är det totalt irelevant hur stor skärmen är fysiskt. Spelar igen rol om det är 5tum eller 500tum. Datorn har igen koppling till skärmens fysiska storlek. Den skickar bara signaler och dom är samma oavset.

Och det kräver en hel del att spela upp en krävande 1080p rulle.

Bara påståendet att din GPU avlastar och efter det säger du att du kör coreavc villket saknar 0 GPU acceleration. Allt för många som kör HD matrial TROR att deras Grafikkort avkodar filmen och avlastar och dom skryter hej villt om hur bra det är. Man läser det överalt. Tex att Core avc eller ffdshow och folks HD4850 gör det så sanbbt för dom har fetaste graffet?. Mit gamlla FX5200 klarar det lika bra om rätt codec inte används. Totalt irrelevant vad man har för grafikkort med codecs som totalt saknar GPU stöd.

Powerdvd har stöd för GPU acceöeration och MPC-HT (moddad variant) har delvis stöd i alla fall men buggigt tror jag.

Och jag kör en X2 6000+ med 8600GT och kör både powerdvd h264 codec och ffdshow beroende på villket som lämpar sig bäst.
och du märker villken codec som går. Med powerdvd h264 codec så är CPu usen bara några procent.
har även 2st 8800GTS 512Mb på min workstatin i sign och där får jag 0% cpu use i stort sett hela tidne även på dom tygre 1080p rullarna medans det laggar sporadiskt om jag kör med en vanlig h264 codec som bara nyttjar en CPU kärna och igen GPU acceleration.

jag körde en Singelcore 4000+ 2.6Ghz innan med 8600GT. det klarar 99% av 720p men tom hög bitrate där var i bland prolematiskt. Nu har codecsen blevet mö bättre men e4850 är knappast snabb nog för dom tyngsta 1080i eller 1080p. jag skulle köpa det snabbaste jag hade råd med oh även ta ett GFX som har stöd för h.264 och VC-1. En X2 6000+ eller bättre. Eller en E8400. Nåt sånt.
Planerar man å köra ffdshow så är man klart bättre av med en snabb dualcore än en tripplecore med lägre frekvens. Valet av CPU ska avgröas efter valet av codec annser jag.

Som sagt vad din TV tar för signal eller kan vis för upplösning är irrelevant. Det är upplösningen och bittratten materialet är encodat i som avgör hur krävande det är. Spelar igen roll om du kör upp en blu-ray på en gammal RCT med S-vhs kabel det skulle kräva lika mycket. Och det kräver inte mer av en dator att köra upp en vanlig 480p wide screen DVD på en 1080p 50 tums Plasma TV än det gör på en 24 tums CRT.

En blu-ray film är 1080i eller 1080p och 24fps och har då en upplösning på 1920x1080 pixlar. Bitraten kan bäl bvara i stilen 20-30Mbit. Det är det som kräver CPU och GPU kraft inte va du sedan skickar resultatet till för skärm. En DVD har ofta 720x576 pixlar eller 720x480 för widescreen. Avsevärt mycket enklare att decoda pga lägre upplösning och bitrate. Behövs inte mer än en bra P2 eller P3 processor så går det att köra till en 1080p TV och skala upp.

Så länge grafikkorten bara stödjer upplönisnigarna villket dom flesta datorer bör göra som är nyare än 4-5 år så är upplösnigen inget problem.

Jag skulle slå till på minst 3Ghz dualcore X2 eller C2D eller bättre. Det är IGET kul om det laggar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
...Massa text...

Vet inte var du får rasistiska åsikter ifrån, jag undrade endast om din behärskning av det Svenska språket var mindra bra eftersom jag redan hade förklarat i detalj vad du sedan kom och "bestred".

For what it's worth; jag varken bor i Stockholm eller räknar mig själv som Svensk (flyttade endast tillbaka för några år sedan och nej, var inte född här heller).

Iallafall, jag pekade ut redan i mitt första inlägg att svaret beror på vilken sorts material man kommer titta på. En inköpt BD film är inga problem eftersom BD player software kommer med GPU acceleration, det allra mesta av 720p material som man kan ladda ned från nätet fungerar också finfint med DXVA men mycket av det nedlastningsbara 1080p materialet kan inte HW accelereras och kommer att lagga - googla det så ska du se att du hittar mängder av bevis för detta. Om man bygger en HTPC idag så tycker jag personligen det är slöseri med pengar att inte köpa komponenter som kan software decoda allt av material - plötsligt sitter du där med en 1080p high bitrate version av Band of Brothers på 100GB som du inte lyckas spela upp.

Visst kan man välja en low bitrate release om man sitter och hämtar från hdbits eller liknande, men sitter man med en fullHD TV vill man gärna utnyttja den till fullo, och har man först sett en film/tv-serie i bra kvalitet vill man inte gärna kompromissera på kvaliteten senare.

Poänget är att köper man en 4850e kommer man förr eller senare att stöta på material som den inte lyckas spela upp utan lagg, om detta materialet också är okompatibelt med DXVA sitter man där med skägget i postlådan och ångrar på att man inte spenderade ~500,- mer på CPU'n. Fan, sitter man på en budget så ta lite mindre RAM eller ett mindre kraftfullt grafikkort iställetför en "liten" CPU.

Förövrigt är det mesta av BD film ~27.5Mbps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

emigrating12

jag gjorde precis vad du talar om. underskattade hur krävande HD var. Många säger att det flyter så uber på deras burkar sedan när man själv har problem vissar det sig att mja jag kör bara 720p etc etc.

Men jag satsade på ett 8600GT för att hårdvaru avcoda. Det var nog över ett år sedan nu. Powerdvd hade precis fått stöd å jag slog te. Men hur bra fungerade det i början? MÅNGA filmer fungerade inte alls. Andra hade grafikfel. Sedan har vi uppenbara nackdelen att text inte fungerade. Lite invecklat men har med hur GPU:n arbetar med decodingen. läst om nån spelare som fixar det men oavset. En polare tex kan mycket väl HW avcoda med GPU men ser så mö animie med utländska språk att han måste ha textat å då fugerar det ju inte med tex DXVA och GPU:n i dagsläget i allafall.

Sedan som sagt jag kom snart underfull med att 10% av mina filmer ej fungerade med DXVA. Det är bättre i dag men oavset det var ju störande när man fick svart eller grön bild på en av tio.

Så en bra CPU som klarar hårdvaru avcodning hyfsat. En snabb dualcore räcker gött för typ en X2 6000+ eller om man ahr råd en E8400 eller liknande då kan man köra på CPU:n dom där 5-10% som man har problem med. Vissa sekvenser kan kräva med CPU kraft än så men 95% av dom filmer som man blir tvungen att mjuckvaru avcoda flyter trots allt felfritt. Ett tecken på att det släpar efter även dom det inte direckt rycker eller skippar bilder är att ljudet börjar ligga före.

Jag själv kör en X2 6000+ 2Ghz 2Mb cache och 2Gb PC5300 och ett 8600GT.

Kör WMP 11 med powerdvd 7.3 h264 codec och MPC med ffdshow codecen och jag kan spela i princip allt mellan 720p och 1080p.

Men som sagt jag fick byta min CPU så det ksotade mig 700kr ca extra i onödan. Därför jag tycker det är bättre å spendera säg 700Kr extra direckt än att oj jag får köpa en ny CPu för 1600Kr och lägga den anndra för 800Kr på hyllan. Var ungifär vad jag gjorde.

Hårdvaru avcodning är bra men det är inte utan sina brister så det är iget man ska förlita sig på annser jag.

Permalänk
Hedersmedlem

@emigrating12: vissa uttalanden kan lätt misstolkas så försök att vara mer saklig när du kommenterar andras förmåga att förstå vad du skriver.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM