Permalänk
Medlem

Uppstartsproblem nybyggd i7a

Tjena! Har letat efter nåt tidigare inlägg om detta men inte hittat så jag postar ett nytt..

Iaf, har plockat ihop en ny burk med dessa komponenter.

Processor: Intel Core i7 920
Moderkort: ASUS P6T Deluxe
Minne: Corsair Dominator 6GB Kit (3x2GB) 1600MHz
Grafikkort: ASUS GeForce GTX260 896Mb
Hårddisk: WD Velociraptor 150GB 10K RPM 16MB SATA2
Nätagg: Corsair 620W
Temp processor: Runt 40C

Det som händer är att när jag har lagt i CDn med OS och den ska börja skriva/ladda så blinkar en bluescreen till och sen startar datorn om sig. Provade att köra en CD med diskmanager för att formattera men då blir det istället att det är fel "sökväg" till CDn och datorn hamnar på A:> (disabled floppy i BIOS) Har provat och ansluta en annan SATAdisk med XP förinstallerat på men det blir samma sak, precis när laddningsbilden ska försvinna och skrivbordet kommer upp så blinkar skärmen till o sen startar den om.

Maxgränsen för moderkortets matning till minnena är 1,65V och de som sitter i behöver 1,65V. Kan det bero på dom?

Nån som vet?

Permalänk

Hur lång i installationen kommer du? Bara precis så att den börjar boota eller du kommer in i diskhantering och så? Är det vista eller Xp du installerar så testa att ta ut minnena och bara köra på en sticka. Kör du med mer än en disk så testa koppla ut dom som windows/linux inte ska ligga på. En polare hade problem med detta i helgen, vilket löste sig genom att vi först brände ut en vistaskiva som vi boota på och körde diskhantering med och sen när partitionen var tömd och slaskad så bootade vi på xpskivan och då funkade det finfint att skapa ny partition och installera. Är inte så insatt i i7 plattformen, men det följde inte med någon skiva till satadrivare eller nåt sånt? Kanske är något nytt fancypancy mumbojumbo system som varken vista eller xp har inbyggda drivare till. Men som sagt, låter som problem med minnena eller diskarna. Lycka till i vilket fall som och god fortsättning!

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

I Vista så kommer jag till inmatningen av produktnyckeln. När man klickar på nästa så låser sig systemet. I XP så laddar installationen drivrutinerna och så står det "startar windows XP" i nederkanten. Efter det blir det bluescreen med felmedelande:

"A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

If this is the first time you've seen this stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

Check to be sure you have adequate disk space. If a driver is identified in the stop message, disable the driver or check with the manufacturer for driver updates. Try changing video adapters.

Check with your hardware vendor for any BIOS updates. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing. If you need to use safe mode to remove or disable components, restart your computer, press F8 to select advanced startup options, and then select safe mode.

Technical information:

***stop: 0x0000007E (0xC0000005, 0x8080709A, 0xF78DA300, 0xF78D9FFC)"

Provar jag en disk som redan har XP installerat så kommer den bara till välkomstsidan där den laddar, precis innan skrivbordet ska komma upp så blinkar en bluescreen till och datorn startar om.

Har provat att ta ur ett minne, processorn godtar inte en sticka enligt handboken för moderkortet, vill inte boota upp med en.

Kan det vara BIOSuppdatering som behövs? Konstigt att man ska behöva göra det på en gång....

PROBLEMET LÖST! Flashade BIOS till nyare version (1102) bytte ut DVDläsaren också utifall att... (satt i gamla burken som gav upp) Smidigt när man kan göra det via USB-minne.

Permalänk

Gött! Alltid skönt när det löser sig, speciellt när det är nyinförskaffade grejjer.

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har precis samma problem som du. Köpte ny dator i delar och när xp ska installeras kommer felmeddelandet upp.

Hur ska man uppdatera BIOS på bästa sätt och var hittar du version 1102?
Tyckte mig läsa att vissa avråder från att vara inne och uppdatera BIOS på egen hand, men det är ingen fara eller?

Det är så frustrerande när man köpt nya grejer och får såna här konstiga fel...