Permalänk

Klarar mitt moderkort DDR2?

Jag har tänkt uppgradera datorn framöver och tänkte börja med att köpa mer minne, nu är jag osäker på om mitt moderkort klarar av DDR2. Modellen är Fujitsu Siemens D1826-G och datorn är ca 3.5 år gammal. Jag har tänkt att det inte borde vara några problem när det inte är så gammalt, men nu när jag kollat runt på Google så är jag osäker.

Det känns inte värt det att köpa 4GB DDR minnen för att sedan behöva köpa nya DDR2 när jag köper resten av datorn. Jag har funderat på att köpa moderkortet Asus P5Q-E till sommaren, men funderar nu på om jag inte måste köpa det tidigare.

Om jag skulle köpa det här moderkortet, tror ni resten av delarna på min gamla dator passar till det? Det är en Intel P4 3,4GHz och grafikkortet är ett Radeon X850 256 mb. Det vore smidigt om jag bara kunde byta ut moderkortet och minnet och sen vänta med resten.

Permalänk
Permalänk

Ah det var ju skit. Det känns inte värt att köpa DDR då dom är dyrare än DDR2, då sparar jag hellre ihop till ett nytt moderkort.

Men om jag nu skulle köpa t.ex. Asus P5Q-E eller som du har P5Q-E Pro, skulle mina gamla grejer funka med det nya moderkortet då? Dvs. Processorn, grafikkortet osv?

Permalänk
Medlem

Ditt nuvarande har ju PCIe för grafik, samt det är socket 775 för CPU
Så ja grafik passar, samt CPU passar åtminstånde fysiskt, dock kolla på asus sida om det supportar din P4

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanielWestman
Ah det var ju skit. Det känns inte värt att köpa DDR då dom är dyrare än DDR2, då sparar jag hellre ihop till ett nytt moderkort.

Men om jag nu skulle köpa t.ex. Asus P5Q-E eller som du har P5Q-E Pro, skulle mina gamla grejer funka med det nya moderkortet då? Dvs. Processorn, grafikkortet osv?

---------------------------
För att kunna besvara den där frågan helt korrekt om moderkort så behöver jag processorns exakta specifikation, men min erfarenhet av äldre p4 processoerer s775 är att de inte har nåt stöd i nyare moderkort med nyare chipset såsom t e x p45 och p35, isåfall ett p35kort men som sagt, ladda ner cpu-z och kolla exakt vad det är för processor du har och sen kan vi kolla upp om borden har stöd för just din processor via asus hemsida

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Här kommer specifikationen från cpu-z, hoppas det är rätt nu då. Tack på förhand för hjälpen!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanielWestman
Här kommer specifikationen från cpu-z, hoppas det är rätt nu då. Tack på förhand för hjälpen!
http://img58.imageshack.us/img58/1771/cpu2800qv8.jpg

---------------
Ser helt klart ut som att P5Q-E har stöd för din prolle:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Ah, kanon!
Tack så mycket för hjälpen godspeed och ni andra
Då blir det nog ett inköp av P5Q-E och DDR2 minnen när studiemedlet kommer!