AMD Dragon – Phenom II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jussi V.
Okej, jag tar det en gång till i korta ordalag:

Varför nämner man inte pris/kostnad för respektive rigg som man testar?

Definitivt, pris är en avgörande faktor, för mig åtminstone. Ta min rigg:

cpu: köpte Q9450 efter prissänkningen i somras för 2400Kr

moderkort: köpte utgående ersättningsvara från leverantör för 800Kr

minne: DDR2, var många fina priser där i våras, 6GB PC8500 för 1600Kr totalt.

= 4800Kr för en Quad-rigg med 12MB L2-cache och 6GB RAM som är tokstabil i 3.6GHz vid låg vcore.

Självklart skulle jag inte slagit till om det inte varit humana priser.

Om jag inte köpt då, vad hade varit mest intressant idag?

Intel:

Q9550 = 3200Kr
ep45-ds4 = 1500Kr
6GB PC8500 = 1400Kr (ett par hundra billigare nu)

= 6100Kr

AMD

X4 940 = 3000Kr
m3a79-t dl = 1800Kr
6GB PC8500 = 1400Kr

= 6200Kr

Jämt skägg där skulle jag säga.

Core i7 då?

i7 920 = 3000Kr
ex58-ds4 = 2400Kr
6GB xms3 1600mhz = 2200Kr

= 7600Kr

Alltså cirka 1500Kr mer för i7-riggen, som man kan lägga på grafikkort. Både gamla Core2 och Phenom är alltså vinnare i ekonomiskt hänseende, eftersom i7s extra prestanda sällan behövs, men i7 är tveklöst snabbast.

Personligen har jag klarat mig betydligt billigare undan än de alternativ som finns ute nu, utan att lida av i normalfall speciellt sämre prestanda, så jag är nöjd.

Men om jag skulle köpt nu, som sagt, visst; det kunde lika gärna blivit Phenom II. Skillnaden mellan den och Q9550 känns inte jättestor. De motsvara varandra ganska bra, förutom en sak, Q9550 drar mindre ström när man använder den och det finns många "Intel-optimerade" apps bland de vanliga man använder. Må så vara att Phenoms potential inte alltid är utnyttjad, men det har man ingen nytta av i praktiken.

Men om jag måste bestämma mig nu? Jo, jag skulle nog tagit Phenom just idag, för att stödja underdoggen, bara därför

edit. det främsta skälet att välja Phenom II(eller Core i7), eftersom man är klockare, är egentligen att nu vet jag allt om Core 2-klockning så det skulle naturligtvis vara kul att pilla med något nytt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Sampsa och Petri är i Las Vegas och klockar AMDs nya Phenom II. Det som är så speciellt med detta är att dom kyler med flytande helium. Dock så verkar processorn inte skala så mycket vid -237 grader jämnt emot dom -190 som dom kör med på flytande kväve. Processorn som är en Phenom II X4 940 Black Edition har dom kunnat köra i 6,1Ghz och få igenom 45000 poäng i 3dMark05
länk : http://plaza.fi/muropaketti/ylikellottaminen-nestemaisella-he...

finns inget tal på 6600mhz+ där inte men snyggt gjort endå ! ska se om jag kan knäcka 45k i 3Dmark05 med min core i7 vid 4,4ghz eller mindre

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Tror ni att gamla phenom kommer sjunka i pris nu då?

Är ute efter att bygga ett budget 4 kärnigt system, bör inte phenoms priser sänkas nu när 2an kom som är så mycket bättre?

Vet inte hur lång tid det kommer ta, men kanske dröjer tills dom nya budget phenom2 kommer? som konkurerar mer mot gamla phenom?

Det skrevs ju för ett tag sen en nyhet på framsidan om att gamla phenom att ska slopas, antar då att dom säljs ut billigt?

Permalänk
Medlem

Ja hoppas verkligen att AMD tar igen på Intels försprång så dom kan pressa varandras priser

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claymann
Tror ni att gamla phenom kommer sjunka i pris nu då?

Är ute efter att bygga ett budget 4 kärnigt system, bör inte phenoms priser sänkas nu när 2an kom som är så mycket bättre?

Vet inte hur lång tid det kommer ta, men kanske dröjer tills dom nya budget phenom2 kommer? som konkurerar mer mot gamla phenom?

Det skrevs ju för ett tag sen en nyhet på framsidan om att gamla phenom att ska slopas, antar då att dom säljs ut billigt?

Sen kan du ju tänka på att vanliga Phenom alltid har kostat som en t-shirt.

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Sen kan du ju tänka på att vanliga Phenom alltid har kostat som en t-shirt.

9950 kostar runt 2k.. billigt? man får en quad från intel för dom pengarna som är mycket bättre..

Men för att få svar på frågan, tror ni priserna sänks?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=376580

Där har du svaret.

Ursäkta?

Ska jag citera frågan igen?

"Varför nämner man inte pris/kostnad för respektive rigg som man testar?"

Edit: Tog mig friheten att kolla upp vad respektice processor, moderkort och minnen kostar som billigast på Prisjakt och la ihop summan för ni i redaktionen klarar ju tydligen inte av det?
CPU, Moderkort, Minne, Totalt
Core 17 2959+ 3405+ 1356 = 7720:-
Q9550 3050+ 2438+ 467 = 5955:-
Phenom II 2851+ 1456+ 467 = 4474:-

Tycker det är väsentlig prisskillnad, varför nämner man inget om det i artikeln? Phenom II riggen är överlägset billigast, hela 3300:- billigare än Core i7 och 1400:- billigare än Q9550. Är inte det viktigt att ta upp menar ni i redaktionen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Definitivt, pris är en avgörande faktor, för mig åtminstone.

Om jag inte köpt då, vad hade varit mest intressant idag?

Intel:

Q9550 = 3200Kr
ep45-ds4 = 1500Kr
6GB PC8500 = 1400Kr (ett par hundra billigare nu)

= 6100Kr

AMD

X4 940 = 3000Kr
m3a79-t dl = 1800Kr
6GB PC8500 = 1400Kr

= 6200Kr

Jämt skägg där skulle jag säga.

Du tar bland det dyraste AMD kortet och kallar det jämt skägg, varför? För det första är 790FX ett high-end chipset med dubbla 16x PCI-E, och P45 är singel 16x PCI-E. Det finns moderkort som matchar perfekt för runt 1000 lappen. T.ex:

http://www.multitronic.se/index.php?prod=KA790GX

[QUOTE]Men om jag skulle köpt nu, som sagt, visst; det kunde lika gärna blivit Phenom II. Skillnaden mellan den och Q9550 känns inte jättestor. De motsvara varandra ganska bra, förutom en sak, Q9550 drar mindre ström när man använder den och det finns många "Intel-optimerade" apps bland de vanliga man använder. Må så vara att Phenoms potential inte alltid är utnyttjad, men det har man ingen nytta av i praktiken.[/QUOTE]

Du såg mitt test som jag länkade till vilket visar att Phenom II är snabbare, speciellt överklockat när man ger sig på NB/L3 cachen och kör en del flertrådade applikationer som finns mer och mer. Du verkar ha "missat" min citering för andra gången som du inte svarat på varken första eller andra gången. Höll inte dina tidigare lösa påståenden?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claymann
9950 kostar runt 2k.. billigt? man får en quad från intel för dom pengarna som är mycket bättre..

Men för att få svar på frågan, tror ni priserna sänks?

Ja absolut. Dessutom kommer Phenom 9850 och 9950 få lägre TDP. 9850 95W och 9950 120W.

"Although the company will largely enter the 45nm generation, in order to prevent potential yield rate problems from the new process, AMD will launch seven 65nm CPUs including three quad-core Phenom X4 CPUs (Agena) – 9950 (120W), 9850 (95W) and 9450e (65W), and two Athlon X2 CPUs (Kuma) – 7750 and 7550 in the first quarter of 2009, while two low-power Athlon X2 CPUs (Brisbane) – 5050e and 3250e, will launch in the near future".

Källa: http://www.digitimes.com/news/a20081104PD203.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det är ännu mer beklagligt att en del lyckas missförstå och tro att medel FPS är det som avgör hur bra spelet flyter.

Det är även totalt meningslöst och testa en processor i låg upplösning och på det viset tro att man skulle kunna se om processorn är bäst, det är nästa "godag yxskaft" varning på det eller "jag har inte läst någon matte i skolan".

Vill man verkligen testa vilken processor som är bäst så måste man på något sätt filtrera bort de högsta, medel och strax under medel vad gäller fps, de är ändå totalt meningslösa för där kommer spelet fungera bra. Om ett spel börjar lagga så gör det detta vid de lägsta och enda sättet att ta reda på de lägsta är alltså att på något vis filtrera bort fps så de lägsta är kvar.

Det finns några sätt och göra detta.
1: välja ett långsammare grafikkort som filtrerar (flaskar) processorn i de högre regionerna.
2: Har man ett väldigt snabbt grafikkort så höj upplösningen och på så sätt så filtrerar grafikkortet bort de högre fps talen.
3: Sätt på v-sync så filtrerar den bort de högre

När man filtrerar bort de högre så blir skillnaderna mellan varje processor mycket liten, de som aldrig läst matte kanske tror det därför inte spelar någon roll. Men har man bara lite basic mattekunskap så förstår man att ett test där man satt ett filter på fps vilket gjort att 90% är lika och det man mäter på är de 10% lägsta så blir det väldigt lika. Men i själva verket så är det faktiskt ganska stor skillnad.

Ett annat tips som förmodligen är det bästa det är och läsa på tekniskt hur de olika processorerna är uppbyggda.

Sedan bör man ta en check på hur mycket reklam diverse sajter har på sina sidor, desto mer reklam desto större sannolikhet till fejkade tester.

Att de som säljer hårdvara inte tycker AMD's initiativ angående att göra hårdvaran kompatibel är bra krävs väl ingen rakterforkarhjärna för att fatta.

Jag har själv 4 stycken AM2/AM2+ datorer, för under 10000 kan jag uppgradera alla och få riktiga monsterdatorer.
Det fattar ju vem som helst att hårdvaruförsäljare tycker det är bättre när man måste köpa helt nytt

Here we go again. I stort sett alla siter väljer medelvärdet, enbart därför att det vanligtvis ger en rätt bra representation av var någonstans man kommer att hamna FPS-mässigt. Visst är min-FPS viktigt och i vissa recensioner tar man med dem. Men i de flesta fall så speglar medel-FPS faktiskt den faktiska spelupplevelsen bra. (frekventa låga FPS drar ju ned prestandan och även medelvärdet)

Detta sagt, så har jag även kollat recensioner som anger Min, med och max FPS och har inte sett att AMD skulle ligga bättre min-FPS mässigt.

Om man dessutom måste använda ett filter, är ett klent grafikkort inte den bästa av lösningar, då du inte bara kapar FPS toppar utan sänker alla FPS och processorvalet spelar väldigt liten roll, eftersom du får likartade låga FPS oberoende av processor. (vilket inte är vad man är ute efter i ett processortest utan man vill accentuera skillnader)
Vill man accentuera skillnader mellan processorer så kör man med ett riktigt bra grafikkort och låga upplösningar, så att grafikkortet jobbar så lite som möjligt och att man därmed minskar risken för att grafikkortet skall begränsa prestandan.
Om man sedan vill använda statistiska filter så bör man lägga dem på de insamlade rådata i efterskott. Vilket är matematiskt sunt (till skillnad från att använda ett klent grafikkort som påverkar alla FPS).
Du kan ju kapa de högsta topparna genom att söka igenom de insamlade data och sedan ta bort ett antal av dem om du vill.

Det där med totalt meningslöst att testa processorn med låg upplösning...eeeh, va, hur tänker du nu? Ju högre upplösning, desto mer får grafikkortet jobba och därmed ökar risken att grafikkortet kommer att begränsa prestandan, så att alla processorer kommer att uppföra sig likartat (vilket inte är vad man är ute efter i ett test av processorer). Vid ett test av grafikkort däremot, så är det en bra ide med hög upplösning (och hög grafikkvalitet)
Detta är ju något som du själv har varit med på innan. Även om du i tidigare diskussioner först hävdade att höga upplösningar och höga kvalitetsinställningar var det optimala, för att sedan ändra dig till att låga upplösningar men med hög kvalitet var det som belastade mest. Nu verkar det som om du har ändrat dig igen, intressant. Om du nu läst in dig så mycket på processorarkitekturer och testförfaranden, hur kommer det sig att du ändrar dig hela tiden? Ändrar sig verkligheten hela tiden?

Sedan när det gäller köpta siter och konspirationsteorier som säger att de som säljer hårdvara inte gillar att moderkort/processorer är bakåtkompatibla, så är det rent skrattretande. Menar du allvar?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Du tar bland det dyraste AMD kortet och kallar det jämt skägg, varför? För det första är 790FX ett high-end chipset med dubbla 16x PCI-E, och P45 är singel 16x PCI-E. Det finns moderkort som matchar perfekt för runt 1000 lappen. T.ex:

http://www.multitronic.se/index.php?prod=KA790GX

Det Intel-kortet jag valde har Crossfire 2x8x PCIE 2.0 motsvarar 2x16x PCIE 1.1 och räcker bra än så länge. X48 behövs inte i 99 fall av 100.

Du länkar till ett AMD-moderkort utan crossfire och med low-end VRM som alltså inte pallar klock. Du får nog lägga lite deg på AMD-mackan om det skall gå att klocka så bra som du hela tiden säger att det skall gå. Glöm budget-mackorna.

Intel kortet jag länkade till har dessutom både bra VRM och kylning och klockar dokumenterat bra, finns för <1200Kr som klockar bra typ P5Q då utan crossfire.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

OT

WrongTarget Tipsar dig om att läsa lite här: http://www.gamedev.net/community/forums/ hur fps mäts och vad som spelar roll. när du läst där så kommer det hela klarna för dig om du är intresserad och ta till dig fakta

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Menade mer att am3 kommer att bli klart intressant så det är värt väntan. Troligen. I bästa fall blir båda plattformarna så pass lika i prestanda att själva processortillverkare faller ur ekvationen när man ska välja system och man tittar mer på andra kvaliteter.

Måste säga att jag verkligen skulle vilja se hur Phenom II presterar med DDR3-1600 i bra timings/BIOS och unganged-läge. Och hög klock på den integrerade minneskontrollern/L3-cachen/nordbryggan. Tänk om man skulle lyckas köra 1T command rate på det också. Ja, det vore nåt att se.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det Intel-kortet jag valde har Crossfire 2x8x PCIE 2.0 motsvarar 2x16x PCIE 1.1 och räcker bra än så länge. X48 behövs inte i 99 fall av 100.

Du länkar till ett AMD-moderkort utan crossfire och med low-end VRM som alltså inte pallar klock. Du får nog lägga lite deg på AMD-mackan om det skall gå att klocka så bra som du hela tiden säger att det skall gå. Glöm budget-mackorna.

Intel kortet jag länkade till har dessutom både bra VRM och kylning och klockar dokumenterat bra, finns för <1200Kr som klockar bra typ P5Q då utan crossfire.

Det Intel kort du föreslog har mycket riktigt 16 PCI-E lanes totalt som kan ge 8+8x PCI-E 2.0. För Crossfire som du klagade på så finns ASUS M3A78-T med tillräckligt bra PWM för 140w och AM3 stöd. samt SB750 för 1279Kr. Fortfarande bra mycket lägre än ditt val där du tar det absolut dyraste AMD kortet som du fortfarande inte svarat på varför, precis som du inte svarat på andra citeringar. Sen ger det även rejäla skillnader med dubbla PCI-E 2.0 16x portar med mer kraftfulla grafikkort.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claymann
9950 kostar runt 2k.. billigt? man får en quad från intel för dom pengarna som är mycket bättre..

Men för att få svar på frågan, tror ni priserna sänks?

Och därmed köper du en Intel -.-

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
OT

WrongTarget Tipsar dig om att läsa lite här: http://www.gamedev.net/community/forums/ hur fps mäts och vad som spelar roll. när du läst där så kommer det hela klarna för dig om du är intresserad och ta till dig fakta

Tack för länken, men om du inte specificerar dig lite mer vad du tänkt dig att jag skall läsa någonstans (du länkar ju till ett helt forum med tusentals topics), så är länken ungefär lika användbar som denna: www.google.com

Det är möjligt att det finns något vettigt att läsa på siten, men eftersom du ju redan hittat något intressant där, så kan du väl vara vänlig nog att länka till det. På så sätt slipper jag lägga ett gäng timmar på att läsa en massa säkerligen intressanta men irrelevanta trådar och inlägg.

Edit: Har läst runt i forumet i runt en timmas tid. Det finns mycket trevligt att läsa om programmeringstips för spelprogrammering, men har ännu inte hittat något som specifikt hjälper till att sprida ljus över dina åsikter. En bättre specificerad länk vore högst önskvärd. (har inte tid att sitta hur länge som helst)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Du såg mitt test som jag länkade till vilket visar att Phenom II är snabbare, speciellt överklockat när man ger sig på NB/L3 cachen och kör en del flertrådade applikationer som finns mer och mer. Du verkar ha "missat" min citering för andra gången som du inte svarat på varken första eller andra gången. Höll inte dina tidigare lösa påståenden?

Lev du i din drömvärld och tro mer på en rysk sida än ett 20 tal stora , dessutom så kallar jag inte en recension som slänger ihop alla spel test till samma stapel bra.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Det enda riktigt intressanta är väl ändå vad det bästa alternativet är för ett visst totalpris. Lustigt att det så sällan diskuteras, glöms till och med bort i de seriösaste kretsarna ibland.

Om det tex finns 2500kr för MB/minne/cpu, 3000 för MB/minne/cpu, 3500 för MB/minne/cpu, 4000 för MB/minne/cpu, 4500 för MB/minne/cpu, 5000 för MB/minne/cpu, 5500 för MB/minne/cpu, 6000 för MB/minne/cpu etc.
Det är ju det som spelar roll i den så kallade riktiga världen när det ska köpas datorprylar.

Ingen som har lite pejl på priser som kan stylta upp vad man kan få för prestanda i lite olika prisklasser?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Tack för länken, men om du inte specificerar dig lite mer vad du tänkt dig att jag skall läsa någonstans (du länkar ju till ett helt forum med tusentals topics), så är länken ungefär lika användbar som denna: www.google.com

Det är möjligt att det finns något vettigt att läsa på siten, men eftersom du ju redan hittat något intressant där, så kan du väl vara vänlig nog att länka till det. På så sätt slipper jag lägga ett gäng timmar på att läsa en massa säkerligen intressanta men irrelevanta trådar och inlägg.

Edit: Har läst runt i forumet i runt en timmas tid. Det finns mycket trevligt att läsa om programmeringstips för spelprogrammering, men har ännu inte hittat något som specifikt hjälper till att sprida ljus över dina åsikter. En bättre specificerad länk vore högst önskvärd. (har inte tid att sitta hur länge som helst)

Vi diskuterade ju fps och vad som gäller där, det finns massor av information på den sajten om hur de räkar och mäter. programmerare sitter inte och fokuserar på de högsta fps utan tvärtom de lägsta eftersom det är där man behöver optimera.

Det är ett ganska stort område så du får nog läsa på själv om du är intresserad, och kanske bör du tänka till lite nästa gång du "vet" vad som spelar roll mm. Angående speltestares min tester så är de oftast meningslösa om det är ett minvärde man fått från ett test. det kan du också läsa om varför på gamedev

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Bra skriven artikel! + för det!

Permalänk
Medlem

jag har sett bättre test i forumtrådar

Permalänk
Medlem

OMG... finns för många fanboy och troll på detta forum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Lev du i din drömvärld och tro mer på en rysk sida än ett 20 tal stora , dessutom så kallar jag inte en recension som slänger ihop alla spel test till samma stapel bra.

Nej, men lev du i din.

För det första var det inte skrivet till dig, och för det andra är ixbt siten för*annat mycket mer tillförlitlig än vad den citerade personens förslagna test är, ala HardOCP som alltid lyckats få riktigt genomrötna resultat med både AMD's processorer och även deras grafikkort. Den ryska siten har funnits i många år och har faktiskt inte fått större klagomål. Siten är heller inte helt okänd, snarare tvärtom. Dom har genom åren gjort mycket givande recensioner på bl.a grafikkort. Jag vet då många som kan intyga att resultaten på HardOCP är klart skumma, visa mig på vilket sätt som siffrorna på ixbt är lika missvisande eller missvisande överhuvudtaget. Jag har läst många review's också så känner mycket väl till hur det är. Sen var det en utmärkt länk att ge den citerade, med tanke på att det gav en stor kontrast till hans test, vilket du inte förstått.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Nej, men lev du i din.

För det första var det inte skrivet till dig, och för det andra är ixbt siten för*annat mycket mer tillförlitlig än vad den citerade personens förslagna test är, ala HardOCP som alltid lyckats få riktigt genomrötna resultat med både AMD's processorer och även deras grafikkort. Den ryska siten har funnits i många år och har faktiskt inte fått större klagomål. Siten är heller inte helt okänd, snarare tvärtom. Dom har genom åren gjort mycket givande recensioner på bl.a grafikkort. Jag vet då många som kan intyga att resultaten på HardOCP är klart skumma, visa mig på vilket sätt som siffrorna på ixbt är lika missvisande eller missvisande överhuvudtaget. Jag har läst många review's också så känner mycket väl till hur det är. Sen var det en utmärkt länk att ge den citerade, med tanke på att det gav en stor kontrast till hans test, vilket du inte förstått.

Jag tycker inte att hardocp recensionen är bra heller men Phenom II är inte bätte än I7. Ber om ursäkt om jag missförstod samtals ämnet

Angående ixbt siffror är det inte särskilt praktiskt eller på något sätt bra att sammanfatta alla spel test till 1 stapel

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Jag tycker inte att hardocp recensionen är bra heller men Phenom II är inte bätte än I7. Ber om ursäkt om jag missförstod samtals ämnet

Angående ixbt siffror är det inte särskilt praktiskt eller på något sätt bra att sammanfatta alla spel test till 1 stapel

Jag har aldrig påstått att Phenom II är "bättre" (snabbare? snabbare per krona? snabbare per klockcykel? finns många aspekter...) än i7 i samma klockcykel.

Sen sammanfattas det kategoriskt sett och läser man är det inte så tokigt ändå även om jag önskat resultat från varje enskild applikation. Deras resultat ljuger inte. Det är en 920 utan turbo-mode som testats och Phenom II 940 har 3GHz, vilket är en högre klockfrekvens, men något lägre pris och konkurrerar rätt bra mot i7. Din ursäkt är godtagen.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Vi diskuterade ju fps och vad som gäller där, det finns massor av information på den sajten om hur de räkar och mäter. programmerare sitter inte och fokuserar på de högsta fps utan tvärtom de lägsta eftersom det är där man behöver optimera.

Det är ett ganska stort område så du får nog läsa på själv om du är intresserad, och kanske bör du tänka till lite nästa gång du "vet" vad som spelar roll mm. Angående speltestares min tester så är de oftast meningslösa om det är ett minvärde man fått från ett test. det kan du också läsa om varför på gamedev

Jepp, jag såg minst tio olika sätt att räkna FPS (som iofs alla är variationer på samma tema, vissa bättre än andra, det är ju inte direkt komplicerat egentligen) och diskussioner om vilka rutiner som man skall lägga på CPU respektive GPU (och en mängd diametralt olika åsikter om vad man bör göra).
Dock hittade jag inget som har bäring på diskussionen om vid vilken upplösning man bör göra tester som skall lasta CPU. (vilket man däremot kan göra på diverse testsiter, då det är deras jobb att testa just detta, medans programmerarens är att optimera så att man får en god balans mellan GPU och CPU, samt undvika att systemkraven blir allt för höga)

Som programmerare fokuserar du inte enbart på min-FPS, dock är det ju viktigt att man optimerar koden (och lägger in alternativa kodspår för olika DX-versioner), samt ser till att lägga in diverse inställningar så att även de med sämre burkar kan spela. Naturligtvis försöker man se till att inte FPS droppar alltför mycket, då det ger en sämre spelupplevelse, men det är ju givna optimeringar som skall vara gjorda innan spelet släpps.

Det är ju intressant att du tycker att testers FPS-mätningar inte är relevanta enbart när de inte gynnar dina åsikter. När en Phenom har höga FPS i ett spel så länkar du ju till det testet, men är inte det lika värdelöst?
I övrigt så ver väl dessutom diskussionen om ett AMD system verkligen ger högre min-FPS än ett Intel-system, vilket du påstår men har förtvivlat svårt att hitta belägg för.

Sedan din standardtaktik att sätta dig på höga hästar och länka till något mycket generellt och ospecificerat säga att man bör läsa på lite, för du vet minsann bättre (oklart vad du vet dock, då du inte länkar till något konkret) ger jag inte mycket för. Hade du vetat vad du pratar om hade du kunnat hitta bättre referenser för dina argument.
Hur svårt kan det vara att länka till något som du redan läst och vet vad det ligger? Det är ganska orimligt att man skall behöva leta rätt på inläggen åt dig bland tusentals trådar och hundratusentals inlägg.

Annars är det ju en behändig taktik, man kan ju länka till www.google.com varje gång man inte vill svara på något och säga: lille vän du får nog läsa på lite så du vet något. (oklart vad man skall läsa på, men det spelar väl ingen roll antar jag).

Man kan ju fråga sig varför programmerarna av spelen lägger in tester som mäter max, min och med-FPS i spelen, om de är värdelösa? Du kan ju leta rätt på den infon på gamedev...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Wrongtarget.. Du kommer möjligen att få svar på en bisats i ditt inlägg. Därefter kommer du att få ett inlägg som möjligen är formulerat som ett svar, men egentligen inte handlar om den kritik du framför utan om något annat som Gosh själv tolkar in i ditt inlägg.

Det är min gissning och den bygger på tidigare erfarenheter

Håller med dig om att kan han inte länka till informationen direkt så hamnar den under kategorin "jag har läst någonstans..." och sådan information är inte värd mycket.

Kanske kör han varianten igen att de som ifrågasätter hans ställning själva ska länka till något som säger motsatsen. Det är tämligen onödigt eftersom det är hans åsikt som är ifrågasatt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0

För de som vill uppgradera sina gamla riggar så är ju PII ett alldeles utmärkt val, dock så tror jag inte den slår så hårt hos de som ska bygga nytt, speciellt med tanke på överklockningen.

Ugh jag läste det här som Pentium II och tänkte WTF???
God I'm old...

Visa signatur

Life is just an animated form of death...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det är ju intressant att du tycker att testers FPS-mätningar inte är relevanta enbart när de inte gynnar dina åsikter.

Det har inget med åsikter och göra, det har med fakta och göra. Alltså vad som spelar roll vid spelande (egentligen är processorn ganska ovidkommande vid de flesta spel). Min kanske mest negativa inställning till sajter som testar spel är att de lurar läsaren och tro att man måste ha en dyrare processor än vad man behöver. Det är ju den linjen du försvarar med med din argumentation här

Den typ av arkitektur AMD har kommer alltid ge bättre bottendrag jämfört med Core 2 och som det verkar, även i7 nu när man börjar få lite mer kött på benen angående den processorn med.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det har inget med åsikter och göra, det har med fakta och göra. Alltså vad som spelar roll vid spelande (egentligen är processorn ganska ovidkommande vid de flesta spel). Min kanske mest negativa inställning till sajter som testar spel är att de lurar läsaren och tro att man måste ha en dyrare processor än vad man behöver. Det är ju den linjen du försvarar med med din argumentation här

Den typ av arkitektur AMD har kommer alltid ge bättre bottendrag jämfört med Core 2 och som det verkar, även i7 nu när man börjar få lite mer kött på benen angående den processorn med.

Bottendrag? Skojar du med oss nu?