Permalänk

Macbook vs Studio XPS 13

=STUDIO STUDIO XPS 13=

PROCESSOR: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8400 (2.26Ghz, 1066MHz, 3MB)
LCD-SKÄRM 13.3" WXGA (1280x800) White-LED Display with TrueLife (thinner & brighter)
MINNE 4096MB 1067MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2x2048]
HÅRDDISK 320GB Free Fall Sensor (7200RPM) Hard Drive
GRAFIKKORT 256MB nVidia® 9500m graphics card (Hybrid SLI-grafik ??)
OPT. ENHET Internal DVD+/-RW (DVD & CD read and write) Slot Load Drive
BATTERI Primary 6-cell 56 WHr Lithium Ion battery
TANGETBORD Bakgrundsbelyst tangentbord

Med studentrabatt: 12 248:- (7% Dell studentrabatt)

=MACBOOK =

PROCESSOR: Intel Core 2 Duo P7350 2.0GHz CPU with 25 Watt TDP
GRAFIKKORT NVIDIA GeForce 9400m IGP with shared memory
LCD-SKÄRM 13" WXGA High-Definition Display With 1280 x 800 Resolution
HÅRDDISK 160GB SATA Hard Drive (5400 RPM)
MINNE 4GB 1066 MHz DDR3 System Memory (dual channel mode)
OPT. ENHET Superdrive 8X DVD±R/RW with Double Layer Support

Med studentrabatt: 12 040:- (10% Apple studentrabatt)

VILKEN SKA JAG KÖPA?

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan kombinera DELL student rabatten med koder från...
http://www.rabattkod.se/

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

den med störst caps-lock tangent...

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Tja dellen har snabbare cpu, snabbare grafik, större hårddisk.
Till macens fördel är väl att den är lite lättare och har väl lite bättre batteritid.
Vet inte riktigt vad jag skulle valt men jag skulle gärna vilja läsa lite tester på studio xps innan jag skulle köpa en sån...

Visa signatur

//p0w

Permalänk
Medlem

XPS 13 ser ju på pappret iaf ut att vara den bättre maskinen, men beror ju mest på vilket OS du tänker köra.

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart säga MacBooken. Detta mest pga. att du får ett klart bättre OS imo.

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk
Medlem

Man kan väll slänga on OSX på vilken dator som helst om man vill? Varför inte ta den dator som är fetast då?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Man kan väll slänga on OSX på vilken dator som helst om man vill? Varför inte ta den dator som är fetast då?

Om du syftar på PC:s, nej - Inte lagligt.
Dessutom är mina erfarenheter att det inte fungerar alls särskilt bra. Utbudet på drivrutiner till PC-världens all hårdvara är snålt.

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk
Medlem

Tycker du den sämre prestandan väger jämt mot ett annat operativsystem så ta MB. Jag har svårt att motivera OS framför prestanda. Sen kom jag på att MB är väl något mindre än XPS men tänk på att det är dåligt med utgångar på MB.

Finns det program du vill använda som inte fungerar i OSx?

Jag skulle kört på dell, mest pga utgångar, bättre prestanda. Det finns inte några tester ute på studio XPS 13 så man vet inte om den har några uppenbara brister.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajp
Om du syftar på PC:s, nej - Inte lagligt.
Dessutom är mina erfarenheter att det inte fungerar alls särskilt bra. Utbudet på drivrutiner till PC-världens all hårdvara är snålt.

Går gör det väl, men med fulhack.

Och det finns inga andra % rabattkoder utom studenrabatten på studio xps än, ska själv köpa 13 tummaren. Blir att köra win7 betan på den :).

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Jag ska nog vänta på några tester på XPSn. Jag snackade med Dell och leveranstiden är 14-19 dagar efter betalningen.

Permalänk
Medlem

Dellen har mycket bättre prestanda. Macen köper du ifall du vill ha en snygg dator med hög kvalitetskänsla och du gillar mac OSX före windows.

Permalänk
Medlem

Jo. Om man bortser från min tidigare kommentar så är ju Dellen likvärdig eller bättre på allt, rätt och slätt.

Den egentliga frågan är hur mycket hellre du vill ha OSX än Vista.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

arda_kilavuz vad behöver du? vad ska datorn användas till? Det är de som kommer att avgöra valet.

Prestanda eller inte, det kommer nya produkter i den högteknologiska värld vi lever i väldigt snabbt. Så vad jag har lärt mig är att köp vad du behöver, varken mer eller mindre. Om prestandan inte duger idag får man helt enkelt vänta. Samma sak om du inte har pengarna. Varför köpa något som inte upplever de krav man har?
Om du är i akut behov av produkten ändå så köp något du kan leva med tills det kommer vad du vill ha eller har gått ner tillräckligt mkt i pris.

Permalänk

Jag är en Multimedia student. Datorn ska jag använda för Photoshop, kodning och om det går Premiere och After FX. Senaste 2 åren har jag använt iMac men tjejen ska få den. Jag vill helst ha en bärbar.
Jag älskar Mac OSX men jag läser att Windows 7 kommer att bli bättre än Vista. Angående snygghet; Jag tycker att Dellen är också snygg. Egentligen svårt att välja mellan bättre prestanda och Mas OSX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arda_kilavuz
Jag är en Multimedia student. Datorn ska jag använda för Photoshop, kodning och om det går Premiere och After FX. Senaste 2 åren har jag använt iMac men tjejen ska få den. Jag vill helst ha en bärbar.
Jag älskar Mac OSX men jag läser att Windows 7 kommer att bli bättre än Vista. Angående snygghet; Jag tycker att Dellen är också snygg. Egentligen svårt att välja mellan bättre prestanda och Mas OSX.

Dra ett litet test av Windows 7 om du har någon dator som är kapabel i närheten. Betan släpptes idag, men skynda dig att tolla, det finns bara till de första 2,5 miljoner användarna som tollar (om du nu inte använder dig av mindre legala varianter, men det är samma version som flyter omkring där, och har så gjort en dryg månad snart).

På det sättet kan du se lite grann om vad du tycker om Windows 7 då du redan idag vet hur det är med OS X vad jag förstår.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Hur bra är Nvidia 9500M-kortet på DELL-datorn egentligen? lyckas inte hitta några tester på kortet på nätet... knappt någon information om kortet över huvud taget faktiskt... det jag hittat hittills finns på nvidias egen sajt:

http://www.nvidia.com/object/geforce_9500M_techspecs.html
http://www.nvidia.com/object/geforce_9500M_features.html

däremot finns det ett par tester på 9500M G och 9500M GS... så jag undrar: hur jämförbar är 9500M med G/GS-versionerna? Är det någon bra idé att utgå från G/GS-testerna när man försöker bilda sig en uppfattning om hur bra 9500M (utan påhängen G eller GS) presterar?

edit: eller kan det vara så att kortet man får i datorn kommer vara någon av 9500M G eller 9500M GS? bara att det inte är bättre specificerat?

/David

Permalänk

Kan någon förklara "GRAFIKKORT 256MB nVidia® 9500m graphics card(Hybrid SLI-grafik)" den här?
Som jag ser att man kan endast välja ett kort på hemsidan, hur blir det SLI då? (Kanske lite dum fråga men jag vill bara vara säker innan jag beställer)

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan någon förklara "GRAFIKKORT 256MB nVidia® 9500m graphics card(Hybrid SLI-grafik)" den här?
Som jag ser att man kan endast välja ett kort på hemsidan, hur blir det SLI då? (Kanske lite dum fråga men jag vill bara vara säker innan jag beställer)

SLI med det inbyggda, så kan man slå av 9500m så det blir längre batteritid.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
SLI med det inbyggda, så kan man slå av 9500m så det blir längre batteritid.

Är det ett standard 9400M som är på chipset då? Som t.ex. MacBook Pro som har 9400m i grunden och 9600 GT över det?

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Är det ett standard 9400M som är på chipset då? Som t.ex. MacBook Pro som har 9400m i grunden och 9600 GT över det?

Ja, det är samma som sitter i de nya macbooksen.

Dvs MCP79MX.
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-9400M-G.11949.0.h...
http://www.appleinsider.com/articles/08/10/10/nvidia_platform...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Dell är ingen vidare kvalitet kan jag säga, plastig och känns allmänt tråkig.

Tangentborden är sladdriga och plastiga, fästena för skärmen slits oftast fort på Dell därför dom kör med plast där också.

Man får vad man betala för, de försöker sälja på design vilket lurar dom flesta.

Permalänk
Medlem

Dell'en (Studio XPS 13) är nysläppt, jag hade väntat ett tag på några tester på den innan jag köpt något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Likvid
Dell är ingen vidare kvalitet kan jag säga, plastig och känns allmänt tråkig.

Tangentborden är sladdriga och plastiga, fästena för skärmen slits oftast fort på Dell därför dom kör med plast där också.

Man får vad man betala för, de försöker sälja på design vilket lurar dom flesta.

Min XPS M1330 är jag överlag nöjd med kvalitetsmässigt förutom min enter-tangent som har en ovana att gnälla.

Vad jag vill säga med detta är att jag håller med dig, man får vad man betalar för, men betalar man mer för en Dell 13" än för en annan Dell 13" så kommer den vara bättre ihopsatt. XPS är en helt annan serie än t.ex. Vostro eller övriga Inspiron.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Storebrodern har iaf blivit recenserad, verkar inte vara nåt fel på byggkvaliten. Ska nog ta och slänga in min beställning nu, 7% rabatten går ut idag.

Pros:
Excellent build quality
Nice keyboard
Solid performance as configured
1080p display with excellent color and contrast
Good port selection

Cons:
Glossy screen with glossy protective layer
Gets a little too hot
Battery life okay but not great
Pre-loaded bloatware helpful to some, annoying to everyone else

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4764

EDIT: Beställde nu :).

Blev en med:
P8600
9500M
4GB ram
320GB 7200rpm
Bluetooth
3G
LED skärmen

För 13800 med rabatten.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

XPS 13" eller 16"?
Vill ha en lite recension ivilket fall xD

edit: såg att 16" inte kom med 9500m ^^,

Permalänk

Hoppas att du får den snart så gör du oss glada med en recension

Edit: Varför går 7% rabatten ut idag? Kommer vi som student inte få rabatt längre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hoppas att du får den snart så gör du oss glada med en recension

Edit: Varför går 7% rabatten ut idag? Kommer vi som student inte få rabatt längre?

Det finns en på 5% som alltid gäller, var nåt special med 7%.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd

Det finns ju en 15% rabbat kod nu som går ut idag, är det någon som annvänt den, fungerar ju när man lägger till den så det borde väl inte vara några problem att annvända?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forslund
Det finns ju en 15% rabbat kod nu som går ut idag, är det någon som annvänt den, fungerar ju när man lägger till den så det borde väl inte vara några problem att annvända?

Får man fråga var du hittat den koden? Jag ser då ingen varken hos Dell eller Mecenat.