Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xylocain
Kommer alla utgåvor av denna produkt med ojämn botten? Hur svårt kan det vara att göra rätt vid skapandet? Måste man lappa ytan?

Botten på dessa ska inte vara helt plana. De är konvexa för att utöva mer tryck mot CPUn i mitten. Tror nån slängde in en länk tidigare i tråden där tillverkaren skrev detta.

Nej, man måste inte lappa ytan.

Permalänk
Medlem

Jag lappade inte ytan, och det verkar funka bra ändå..

Permalänk
Medlem

Okej. Hur stor skillnad i temperaturväg är det om man lappar respektive inte lappar? Är en olappad markant mycket bättre än Intels stock-kylare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xylocain
Okej. Hur stor skillnad i temperaturväg är det om man lappar respektive inte lappar? Är en olappad markant mycket bättre än Intels stock-kylare?

Ja.

Skillnaden vet ingen. Går inte attt jämföra på ett superbra sätt heller då bara en ommontering av kylaren ger andra temps än vad man hade innan. Således kan man få allt från inget till dubbelsiffrig effekt av en lappning.

Permalänk
Medlem

Jag är iallafall jättenöjd med min TRUE.
Dock ska jag köpa en ny tup kylpasta och montera om den trorjag, vart väldig "ketchup-effekt" med den jag använde, så jag fick väl ungefär 3-4 okokta riskorn.

Dock har jag bra temps och den är inte inbränd ännu, jag kanske inte behöver göra det?

Permalänk
Medlem

Jag har kommit på att jag skulle behöva byta ut min standardkylare mot en lite bättre (mycket?) och har förstått att Noctua NH-U12P och Thermalright Ultra 120 ska vara riktigt bra.

Så nu till frågan vilken av dem är egentligen bäst om man monterar en likvärdig fläkt på Thermalrighten?

Permalänk
Medlem

Alltså, min thermalright kyler helt kungligt!

52-55 grader full load, helt passivt. Dock sitter den vid 1 120 och 1 140 som är på utblås.
Jag skulle iaf satsa på TRUE.

Permalänk
Medlem

Jo, tror det får bli en sån. Det blir juh ungefär en hundring billigare även fast man köper till en fläkt och eftersom dem verkar vara hyfsat likvärdiga så får väl plånboken bestämma.

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet var man kan hitta bolt thru-kittet för socket 1366? Tittat på många sidor men hittar det aldrig i lager... Temperaturerna med stock-kylaren är otroligt dåliga.

Permalänk

Hej

Vet någon var man kan köpa Kittet för i7 socklar?

LGA1366 Bolt-Thru-Kit

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1111j0ck3
Jag måste bara fråga vad du menar med bak och fram. För jag vet inte hur du har den från början!
Har du den så att den blåser in i flänsen eller drar ut luften?

jag hadde så att den blåste in när jag skrev de men nu har jag 2st fläktar en som blåser in o en som suger ut luften

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddehboy
Hej

Vet någon var man kan köpa Kittet för i7 socklar?

LGA1366 Bolt-Thru-Kit

Mvh Fredrik

T ex http://www.dustinhome.se/pd_5010205317.aspx men den verkar inte finnas på lager för någon svensk leverantör.

Permalänk

Hej

Om det finns någon som vet vilken butik som har kittet hemma kan den vara vänlig att skicka ett privat meddelande till mig!

Någon kanske vet om det finns en snarlik produkt som detta kitt till och givetvis ska den då fungera till heasinket?

Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

har haft mycket problem med min ultra 120 extrem (väldigt höga themps), men för ett tag sedan kom jag fram till att det inte var kylaren utan min cpu det var fel på (en pentium D 940). Sensorn är paj eller glapp, liger runt 25c idle, men när jag börjar loada den så ligger den på 45c och pickar 80^^ det är just att den pikar under en halv sec som göra att jag tror det är cpu sensorn och inte kylaren. Så den kyler rätt bra, och den är olappad

Permalänk
Medlem

funderar på at köpa en thermalright extreme 120 , men den är ju väldigt tung!

Är det inte risk att man "knäcker" moderkortet? Håller moderkortet verkligen?

Hade varit trevligt om det hade funnits någon förankring i chassit.

Permalänk

Hej

Har beställt kittet för LGA1366 och den är skickad till mig idag!

Butiken är www.inet.se

får den på måndag så då kan jag bygga ihop min i7 dator, toppen va?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sune42
funderar på at köpa en thermalright extreme 120 , men den är ju väldigt tung!

Är det inte risk att man "knäcker" moderkortet? Håller moderkortet verkligen?

Hade varit trevligt om det hade funnits någon förankring i chassit.

Kan du visa ett fall där moderkortet knäckts pga kylarens vikt?

Miljoner som har den och jag har mig veterligen aldrig hört något sådant.

Permalänk

Fick hem min thermalright extreme 120 som jag köpt begagnat.. men killen jag köpte av la självklart inte ner "fläkthållarna" så jag vet inte riktigt hur jag ska fästa fläkten.. Har ni några förslag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av overclock26
Fick hem min thermalright extreme 120 som jag köpt begagnat.. men killen jag köpte av la självklart inte ner "fläkthållarna" så jag vet inte riktigt hur jag ska fästa fläkten.. Har ni några förslag?

Buntband funkar prima, kör med såna själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lyfalix
har haft mycket problem med min ultra 120 extrem (väldigt höga themps), men för ett tag sedan kom jag fram till att det inte var kylaren utan min cpu det var fel på (en pentium D 940). Sensorn är paj eller glapp, liger runt 25c idle, men när jag börjar loada den så ligger den på 45c och pickar 80^^ det är just att den pikar under en halv sec som göra att jag tror det är cpu sensorn och inte kylaren. Så den kyler rätt bra, och den är olappad

Kul för dig... OT så kan man konstatera att jag numera vant mig vid ord som mejl och rejv, men det tog ett tag innan jag fattade vad "pickar" betyder i ovanstående text. Pickar gör höns i min värld...

/Hast

Permalänk

Vet nån varför inte i7 versionen säljs nånstans??

Skulle bli för krångligt att köpa thermaltight ultra 120 extreme+separat fläkt+kylpasta+bolt thru kit för 1366, när man kan köpa Noctua NH-U12P 1366 som har fläkt, kylpasta och allting inkluderat, mycket enklare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Vet nån varför inte i7 versionen säljs nånstans??

Skulle bli för krångligt att köpa thermaltight ultra 120 extreme+separat fläkt+kylpasta+bolt thru kit för 1366, när man kan köpa Noctua NH-U12P 1366 som har fläkt, kylpasta och allting inkluderat, mycket enklare.

Då får med kylpasta till TRUEn.

Så enda nackdelen som jag ser det är att du får köpa kttet separat själv, i övrigt så är det bara nackdel med att få välja fläkt själv för min del.

Dessutom finns allt på Inet, så du skulle kunna få allt i ett enda paket änå, vilket gör ditt argument obefintligit för min del.

Permalänk

Men om man ska köpa en färdigbyggd dator..

Äh ja kanske det inte skulle bli så mycket krångligare ändå.

EDIT: förresten.. om jag köper ultra 120 extreme till en färdigbyggd dator+en Noctua NF-P12 fläkt till det.. det följer ju med 2 st adaptrar till fläkten som stryper fläktens hastighet om man vill få lägre ljudnivå.. tror ni att dem kommer montera fläkten som standard? (utan adaptarna). Utan adaptarna får man alltså högsta varvtalet på fläkten, vilket jag vill ha.

Permalänk
Avstängd

Då har jag äntligen beställt en TRUE som ska ersätta min gamla 6000+ stockkylare med modifikation.

Till detta Två stycken Scythe 120mm Ultra Kaze Fan, 2000rpm

En på kylaren och en för chassit. Grymma

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Finns det någon smart lösning om man har 2 fläktar på sin true och vill ha bägge 2 på mobots cpu kontakt?.
Så bägge fläktarna kontrolleras efter cpun:ns värme?
Kanske bara jag som är trög och missar den uppenbara lösningen men den risken tar jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whiz17
Finns det någon smart lösning om man har 2 fläktar på sin true och vill ha bägge 2 på mobots cpu kontakt?.
Så bägge fläktarna kontrolleras efter cpun:ns värme?
Kanske bara jag som är trög och missar den uppenbara lösningen men den risken tar jag

Det finns adaptrar där man kopplar de två fläktarna till den för att sen koppla adaptern till moderkortet. Kostar inte mycket heller.

Dock kan jag säga att du inte kommer tjäna nämnvärt på att köra med två fläktar på TRUEn jämfört med en.

Permalänk
Medlem

Ne men varför inte ska det liks vara så ska det hehe.
Jag ska leta så hittar jag nog
tack så mycket.

Permalänk

Enligt manualen så sänker fläkt 2 temperaturen med 1 grad. (Jag har paketet för 1366 med 2 fläktar inkluderat).
Skall kolla om det finns nån adapter i lådan, men jag tror nog inte det gjorde det. Har inte orkat montera än eftersom jag har en Nexus som funkar hyfsat om än med lite högt fläktljud. Skall montera när jag orkar plocka ut moderkortet

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whiz17
Ne men varför inte ska det liks vara så ska det hehe.
Jag ska leta så hittar jag nog
tack så mycket.

Därför att den redan kyler så jävla utomordentligt bra med redan en fläkt

Jag tjänar tex själv inget på att gå över till vatten ens, dvs det jag tjänar i bytet är inte värt mödan och priset

Permalänk
Medlem

Ja men när jag inte kan prioritera ett flashigt I7 system så känns det lite bättre med 2 fläktar hehe.
Ne det är säkert helt onödigt jag säger inte emot men jag har fått någon fix idé som jag inte kan släppa.
Ska bli roligt att äntligen kunna stressa upp min e8400 ordentligt.
Kompisen sitter på en true och ligger på 4.2 ghz på samma prolle, så lite avis blir man