Permalänk

Blå skärm , ny formaterad!

hjälpte en kompis med hans dator .. orsaken varför ja formatera den va för datorn starta bara om utan anledning och de kom upp Blå skärm ibland .. ja formatera datorn , när ja hadde uppdaterat Windows så börja de jävlas igen , blå rutan var tillbaka och datorn starta om .. de konstiga är , när ja starta datorn i felsäkert läge så fungerar den ..

någon som har nån Ide vad felet kan vara?

använder Windows Xp SP3 pro .

Permalänk
Medlem

Kanske installerat något program som inte funkar rätt... Då det är felsäkert läge så är ju inte alla filer i autostart med. Kolla i autostart (start/kör/msconfig) och se om det finns något som inte borde vara där.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crille_86
hjälpte en kompis med hans dator .. orsaken varför ja formatera den va för datorn starta bara om utan anledning och de kom upp Blå skärm ibland .. ja formatera datorn , när ja hadde uppdaterat Windows så börja de jävlas igen , blå rutan var tillbaka och datorn starta om .. de konstiga är , när ja starta datorn i felsäkert läge så fungerar den ..

någon som har nån Ide vad felet kan vara?

använder Windows Xp SP3 pro .

-------------------------------------------
Vore ju ypperligt med lite mer information om systemet/datorn i sig, lite svårt att felsöka utan att ens veta om det är en gammal pentium2 eller en nyköpt quadcore...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
-------------------------------------------
Vore ju ypperligt med lite mer information om systemet/datorn i sig, lite svårt att felsöka utan att ens veta om det är en gammal pentium2 eller en nyköpt quadcore...

Självklart ..

datorn är en amd xp 2000 med moderkort KT4 ultra msi .-..
sitter 2 hårddiskar i den , tror dom är på 100gb och 150gb , märke på dom ha ja ingen aning om ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crille_86
Självklart ..

datorn är en amd xp 2000 med moderkort KT4 ultra msi .-..
sitter 2 hårddiskar i den , tror dom är på 100gb och 150gb , märke på dom ha ja ingen aning om ..

-----------------------
Toppen!
Hm.. de där moderkorten brukar ju ha en förmåga att få svälda kondensatorer, vet inte riktigt hur jag skall förklara annat än att om man tittar på alla kondensatorer på moderkortet så om det har hänt så ser inte alla lika "platta" ut utan man kan t o m i vissa fall se material som läckt ut ur dem, det är nog det första du ska kolla efter, gärna runt processorsockeln och runt minnesplatserna.
Det du annars ska göra är att ladda hem ett program som heter Ultimate Boot CD (UBCD 11) från deras sajt http://www.ultimatebootcd.com/ och köra minnestest plus hårddisktest på hårddiskarna som sitter monterade

Det är väl de rent generella råd jag har såhär långt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(