Permalänk
Medlem

Tele2 med 100Mbit via TV-Uttaget

Det var ett par gubbar här hemma hos mig från Tele 2 och drog nya kablar över hela byggnaden... Ska tydligen bli 100Mbit så småning om, men det finns redan i Märsta & Sigtuna.

http://www.tele2.se/via-tv-uttaget.html

Finns det någon här som har detta eller kanske vet någon som har det och hur farterna ser ut?

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför Comhem inte kan fixa 100Mbps?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

likvid.. relevans med tele2 att göra ?..De kommer med 100 snart antar jag..

Tja en rj45 plugg tycker iaf jag "alla" nya hus ha.. och möjlighet till 100Mbit för en billigare penning.

menmen, skulle va intressant å se om det finns folk som har Tele2 100Mbit.
100 Mbit för 400 sek, jatack.

Permalänk
Medlem

Knappast 100Mbps ut på internet, hur tror du en ISP skulle hantera det ekonomiskt?

Du har säkerligen 100Mbps internt inom Tele2, sen delar du säkert på en 100Mbps lina med tusentals andra kunder som det brukar vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Likvid
Knappast 100Mbps ut på internet, hur tror du en ISP skulle hantera det ekonomiskt?

Du har säkerligen 100Mbps internt inom Tele2, sen delar du säkert på en 100Mbps lina med tusentals andra kunder som det brukar vara.

Vadå, är ju 100/100 på de flesta fiberabonnemang så varför skulle detta inte funka?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag betalar 245kr för BBB's 100mbit.
400kr är dyrt!

Likvid:
Jag har 100mbit ut emot internet?
Runt 40mbit upload (10mbit lovade) och 96mbit download.

Ca 4mb/sek upload, 11,3mb/sek download.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

läbbiga är ju att det inte är fiber detta handlar om utan TV-Uttaget som är koaxial... O_o

Så man kan ju undra hur prestandan är...

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

Jag bor också i Alingsås och vi har precis fått ny kabel-tv-utrustning installerad i området. I dagsläget sitter jag på Telias 8/0,8 Mbit/s-tjänst vilken inte är allt för rolig då jag vill ha en högre uppladdningshastighet.

Jag har gjort en del research och egentligen inte hittat något vettigt om vad folk tycker om Tele2s bredband via kabel-tv. Nu undrar jag om vi har någon på forumet som kan uttala sig om hastigheter och pingtider genom Tele2s kabel-tv-bredband? Skulle vara väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R3b0rn
läbbiga är ju att det inte är fiber detta handlar om utan TV-Uttaget som är koaxial... O_o

Så man kan ju undra hur prestandan är...

Fast det är väl fiber fram till ditt hus som sen går genom koaxial...
Skulle jag tro iaf.

Permalänk
Medlem

Det är precis som Comhem. Docsis 3.0 vad är det? 55.62Mbps per kanal, så 3 kanaler som modemen Comhem köpt om Tele2 köpt samma så skulle det betyda en ca 166Mbps i max kapacitet över 3 kanaler. Då har vi även Analoga kanaler, digitala SD-kanaler, digitala HD-kanaler och andra internet användare. Alla som måste dela på ett visst antal kanaler. Det blir lätt trångt speciellt när man ska ha snabbare och snabbare bredband, fler och fler kanaler, och ingen vill bli av med sina analoga kanaler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endors
Det är precis som Comhem. Docsis 3.0 vad är det? 55.62Mbps per kanal, så 3 kanaler som modemen Comhem köpt om Tele2 köpt samma så skulle det betyda en ca 166Mbps i max kapacitet över 3 kanaler. Då har vi även Analoga kanaler, digitala SD-kanaler, digitala HD-kanaler och andra internet användare. Alla som måste dela på ett visst antal kanaler. Det blir lätt trångt speciellt när man ska ha snabbare och snabbare bredband, fler och fler kanaler, och ingen vill bli av med sina analoga kanaler.

Tele2 har inga analoga kanaler kvar i sitt utbud, allt är digitaliserat på orten där jag bor. Jag vet att dem har analoga kanaler kvar på vissa orter men inte just här.

Går det verkligen att byta ut "huvudkabeln" som går från Tele2s central ut till området där jag bor utan att gräva? Jag såg nämligen att Loxus pratade om att det gick fiber fram till fastighetens/områdets centralenhet och då vi fick kabel-tv hit år 1993 så tror jag knappast att det redan ligger fiber i marken hit.

För övrigt skulle det uppskattas om någon med Tele2s bredband genom tv-uttaget skulle kunna göra ett par tester för att ge oss andra en bild om hur hastigheten och svarstiderna ser ut.

Permalänk
Medlem

kjör via lunet uppe i luleå och har T3 100/100 betalar 99:- / månad för det, gnäller inte ens lite, sjuuukt nöjd, 1 driftstörning har det varit via torrent ligger jag på 11,8 ner mellan 10-12 mb upp, via FTP har jag fått 13,7 mb ner

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Ingen som sitter på denna tjänst eller någon annan hastighet genom kabel-tv med Tele2? Har kikat på bredbandskollen.se:s statisktik och där verkar det som att Tele2 sköter sig ungefär lika bra som resten av leverantörerna. Dock finns inte "100 Mbit/s kabeltv" med som hastighet än, har mailat ".SE" om detta och bett dem lägga till detta alternativ.

Permalänk
Medlem

jag har 100/100 för 30 kr i mån i Lund

älska studentlivet

Permalänk
Medlem

Man kör på Coax från områdescentralen, inte från varje hus

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Skrämmer liv i denna tråd igen, E det nån som har 100 mbit via tvuttaget som kan köra en "bredbandskollen.se" och se vad han får för hanstiget och svars tider skulle vara interessant att se

Permalänk
Medlem

Najs. Det planeras bli klart under våren 2010 i min stad

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av kordix:

Skrämmer liv i denna tråd igen, E det nån som har 100 mbit via tvuttaget som kan köra en "bredbandskollen.se" och se vad han får för hanstiget och svars tider skulle vara interessant att se

Ringde till Tele2 och beställde 100M/bit via TV-jacket idag. Det kommer skicka ett nytt modem inom 5-10 dagar så det återstår att se hur prestandan är. Dock kallar de ju 50-100Mb/s men om jag får 6,25MB/s eller 12,5MB/s spelar inte megastor roll för min del eftersom torrents och liknande kommer alltid vara strypta av alla andra ändå. (^^)

Sällan jag maxar min 12-25-lina idag. Nu kommer jag dock behöva en ny router då den jag har nu är ganska kass.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot

Liten update, jag har nu fått mitt nya modem och kopplat in allting, kan säga att den nya datakabeln som ska in i kabeltv-jacket var FET.

Nåväl, jag körde en snabbis på bredbandskollen och innan låg jag på 22Mb ner och 0.8Mb upp, nu ligger jag på 68Mb ner och 10Mbit upp. Detta för samma pris som innan 299:- i månaden, är det värt det? Öh ja.

Dock så tror jag att min router inte är den bästa så jag kan mycket väl ha bättre hastighet ner.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Liten update, jag har nu fått mitt nya modem och kopplat in allting, kan säga att den nya datakabeln som ska in i kabeltv-jacket var FET.

Nåväl, jag körde en snabbis på bredbandskollen och innan låg jag på 22Mb ner och 0.8Mb upp, nu ligger jag på 68Mb ner och 10Mbit upp. Detta för samma pris som innan 299:- i månaden, är det värt det? Öh ja.

Dock så tror jag att min router inte är den bästa så jag kan mycket väl ha bättre hastighet ner.

Det innebär alltså att man bara får ett "rent" modem från Tele2 och får köpa router själv?