Windows 7 i sex versioner

Permalänk
Medlem

Pirat blir det nog om ens det ^^
Vista duger fint ett tag till

Permalänk
Medlem

Professional (globalt) har samma uppsättning funktioner som Home Premium men klarar även av nätverksdomäner, dataskydd, inbyggd säkerhetskopiering, krypterat filsystem (EFS) och utskrifter via Location Aware Printing.

Ultimate (globalt) är den fullständiga versionen med allt ifrån krypteringsprogrammet Bitlocker till Applocker, Direct-access, Branch-cache och virtualisering.
____________________________________

Okej, vad ska man med följande till/ när använder man sig av följande?
- nätverksdomäner, dataskydd, inbyggd säkerhetskopiering, krypterat filsystem (EFS) och utskrifter via Location Aware Printing.
- krypteringsprogrammet Bitlocker till Applocker, Direct-access, Branch-cache och virtualisering.

Som någon sa, home basic/premium duger nog åt mig..

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem

6 versioner precis som Vista, men businesss-versionen kallas nu professional. De övriga har samma namn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv

Basic. Allt annat är onödigt för min del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Men t.ex. på en netbook. Hur många applikationer använder man där? Vad jag har förstått så är de riktigt klena redan. Räknas internet explorer som en applikation?

Webläsare, Msn och utorrent. Bara stänga ner webläsaren när man ska se på film=).

Är väl bra att man får välja vilken prisklass man vill hamna i. Skulle de bara ha en version så kanske inte de fattigaste skulle köpa. Förstår väl M$ också att de vill ha mer betalt för mer avancerade funktioner.

Kör man med anti-virus/Fw är man alltså körd?
Det lär ju kännas väldigt begränsat med tanke på det man kör: Antivirus, FW, mp3-spelare, uTorrent, IRC-klient, msn, firefox..

Permalänk
Medlem

Tänk om dem kunde låta folk slippa betala för oem istället det skulle vara något.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunt3r
Skippade Vista helt o sitter fortfarande på XP PRO som funkar hur bra som helst, värt att uppgrade till W7 jämfört med XP någon? Lär förmodligen vänta tills första SP i alla fall så man slipper alla barnsjukdomar.

Visst funkar XP bra, vore väl f*n annars med ett OS som fått 6 år på sig att bli något.. Jag tyckte personligen att det var klart värt att uppdatera till vista eftersom jag har dator som klarar av det (och hon är banne mig inget monster direkt.. Se "Lovisa" i sign..). Att uppdatera från Vista till Win 7 gjorde jag i söndags och jag ångrar det inte en sekund. Kan visserligen inte köra mitt NFS: Undercover längre, men det löser dem säkert med nån patch eller liknande.. Så att gå från XP till Win 7 lär ju bli rena drömmen...

Permalänk

Jag kan betala en tusenlapp för Premium eller Professional, retail.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidolw
vad menas med "klarar av nätverksdomäner"??

Domän = grupp av datorer vilka styrs av en server som fungerar som domänkontrollant; vid inloggning anger du namn och domänens namn, och kan på så sätt få del av resurser som finns i nätverket.

Troligen saknar alla icke professionella versioner stöd för detta. Däremot går det säkert att enkelt dela enskilda resurser i ett hem-nätverk, t ex skrivare och mappar.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk klagar på att det kommer i sex olika versioner??
Det blir ju bara lättare för konsumenter att välja det som passar var och en bäst. Vad är nackdelen med det?

Har kört med Win 7 betan nu sen den släpptes och jag är helnöjd. Funkar klockrent. Men dator är dock lite gammal å seg men OS:et funkar jätte bra.

/ C

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem

"tillåter endast att tre applikationer"

Skjuter sig själva i foten igen. Betala mer för att kunna göra mer saker samtidigt? rimligt..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Åhhh, varför ska dom hålla på sådär...

Permalänk
Medlem

De borde satsa på Vista istället och göra det bättre eftersom det verkar som de flesta inte vill ha Windows 7 för det kommer i för många versioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mazk0
De borde satsa på Vista istället och göra det bättre eftersom det verkar som de flesta inte vill ha Windows 7 för det kommer i för många versioner.

Det är som att säga att man inte vill ha en bil för att det finns så många motorer eller färger att välja på..

Dåligt argument på varför man skulle satsa på Vista.
Vista är förknippat med dåligt rykte och då måste man bland annat byta namn för att bli av med det hela likväl.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

antingen bra pris på det, lr så blir brott mot §7:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mazk0
De borde satsa på Vista istället och göra det bättre eftersom det verkar som de flesta inte vill ha Windows 7 för det kommer i för många versioner.

Som ovan, EXAKT lika många versioner som Vista, skillnaden är att business ersätts av professional.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Hur blir det med stöd för flera olika språk? Antar det blir som vanligt...

Permalänk
Medlem

Ultimate är det värsta man kan ha.
Media center går ju inte att stänga av utan att stänga av services!
Det startar varje gång jag använder min gamepad (saitek p990) vilket är groteskt irriterande.

Jag tycker det är roligt att MS kör samma underbara och uppskattade schema för W7 som Vista.
<ironi>Det är ju så mycket lättare för konsumenterna än att bara ha en version</ironi>

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Started edition, precis som med XP starter edition, kommer inte säljas på den vanliga marknaden. Du kommer med andra ord inte kunna köpa den ens om du vill, eller jo det kan du säkert men då blir det mer bök än det är värt.

Dom versioner normala användare kommer ha är
Home basic
home premium
Professional
Ultimate

Sen kommer knappast joe doe/sven svensson märka nått av detta då deras nya dator kommer levereras med home premium/basic. hur många i er närhet köper en retail version i box? Jag vet då ingen som gör det. Dom flesta får det när dom köper en ny dator.

Vad jag håller med om är att dom borde kränga ut 64bitt närhelst dom kan men dock stödjer inte Intel atom 64-bit och varför begränsa marknaden? 32bit duger för alla utom dom som kanske är EXTREME.

När jag blir frågad så är det "vad är skilladen mellan XP och vista", inte "vad är skilladen mellan xp, vista home, business, ultimate".

Sen har du anytimeuppgraderingen, där om du har Home och ska använda datorn i jobbet o kan då köpa Professional/business direkt utan att installera om.

Sen kan ni inte jämnföra med OSX där varje såld licens är en såld dator. Det dom förlorar på OS'et kan dom ta igen på hårdvaran.. Medans MS måste sälja enbart mjukvaran, och OEM är inte samma sak.

Permalänk

Det är inte så rimligt att jämföra med Mac OS X. De kör med precis samma sak fast kanske lite mer dolt. För det första har du två versionen av operativet där. En Server och en Desktop. Jag garanterar att det lika gärna hade rymmts på en skiva . Annars hade de säkert kunna skicka med två skivor. Sen så måste man väl betala för iWork och iLife? Det kan man ju se som den mer professionella versionen av OS X

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Hoppas att W7 Premium har Server för fjärrskrivbord, det saknar jag lite på min Vista HTPC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Hoppas att W7 Premium har Server för fjärrskrivbord, det saknar jag lite på min Vista HTPC.

Det är något som jag också saknar.
Just nu har jag Team Viewer installerat, men jag kan inte få det att visa bilden när Media Center är uppstartat på HTPC'n, så jag kan inte schemalägga inspelningar utan att starta upp projektorn. =(

Permalänk
Medlem

Det brukar vara ett jävla snack om man betalar för en massa man inte kommer att använda...När de nu släpper flera olika versioner som sedan är upp till oss att välja vad man vill ha och betala för, då är det kasst med...

Hur vill ni ha det...En fet version som har allt som kostar massor, eller flera som man kan välja mellan med olika prisklasser.. ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleu
Det är något som jag också saknar.
Just nu har jag Team Viewer installerat, men jag kan inte få det att visa bilden när Media Center är uppstartat på HTPC'n, så jag kan inte schemalägga inspelningar utan att starta upp projektorn. =(

Kolla in Webguide4, dock upplever jag det som lite buggigt.
http://www.asciiexpress.com/webguide/

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Det är som att säga att man inte vill ha en bil för att det finns så många motorer eller färger att välja på..

Dåligt argument på varför man skulle satsa på Vista.

lol wut? Alltså, snarare sagt... err. Ja du det finns inte mycket man kan jämföra denna begränsning i windows 7 med bilar. Enda liknande kan ju vara

Det är som att man endast får använda en pedal åt gången i en bil

Men det stämmer inte för gör man ju ganska ofta... Men vilka program räknas? Jag menar, MSN, Firefox, Wordpad. Där tog det stopp. eller µTorrent, Ventrilo, Steam ... Hur fan ska man starta ett spel på det? Nej det är Urk och Blä, vanliga svenssons använder mer än tre applikationer samtidigt väldigt ofta även om dem inte tänker på det.

Permalänk
Medlem

Ni som gnäller läs nyheten först...

Om du köper en netbook kommer det vara w7 starter
köper du en laptop/stationär kommer det vara w7 home premium

ska du köpa w7 får du välja på:

home premium

Professional behöver du bara om du vet vad en domän betyder eller ska fjärrstyra

Ultimate om du tycker om att slösa pengar eller faktiskt har nytta av alla funktioner, vem det skulle vara har jag ingen aning om så om det finns någon här skulle jag väldigt gärna vilja veta till vad

Home basic säljs bara till tillväxtmarknader vilket jag inte tror menas Sverige.

edit: Så dom valmöjligheter ni gnällande personer har enligt mig är home premium eller Professional... mycket svårt val

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusst250
men man kan ju hoppas att "min gamla skrivare, mina gamla program osv" funkar bättre än det gjorde i vista.

En kvalificerad gissning är att de kommer ungefär fungera lika bra (eller lika dåligt) som i Vista. Vad gäller skrivarsystemet så har jag inte hört om några ändringar alls, man använder samma drivrutiner som för Vista.

Permalänk
Medlem

Varför ska dom skippa 32-bitarsversioner som en del av er skriver?
Inga nuvarande Netbooks som säljs med Intel Atom CPUer klarar av 64-bitars operativ.
Ultimatebetan fungerar dessutom utmärkt på min MSI Wind som är en sådan netbook.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket apple-esteter som e inne o gnäller som vanligt.

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme

Permalänk

Stor vits att ha kryptering från microsoft, de tillhandahåller ju bakdörrar för myndigheter...