Permalänk
Medlem

Reparera en bärbar själv?

Har fått krångel på min bärbara nu (HP Pavilion dv9575eo, 1 och 1/2 gammal bara), har formaterat å haft mig efter tidigare mjukvarufelsökning och nu kommit fram till att det är ett hårdvarufel. När den blir för varm och/eller man kör "tyngre" grafiska händelser, t.ex högupplöst film eller något spel, så hänger sig datorn och det blir rosa/blå-prickar över hela skärmen och tillslut så ser det ut som en rosa tapet, och man kan inget göra. Startar om sen och det är samma, men startar ja i felsäkert läge så funkar det och efter ett tag så försvinner prickarna.

Antar det är något med moderkortet/grafikkortet?

Frågan är då hur jag skall gå tillväga, garantin gick ju ut för 6 månader sedan, men precis innan den gick ut hade ja den inne på reparation där dom bytte moderkort och ljudkort osv. Känns ju surt att den inte ska hålla mer än 1 och 1/2 år (eller tillochmed 6 månader) när den kostade 14 000;- lite längre bör man ju kunna begära..?

Ska ringa HP imorgon också men dom verkar vilja ha 8 kr/min för utom-garanti-telefon-service vilket är helt sjukt. Bäst är väl kanske att ringa iaf och försöka få in den på reparation och betala. Men min garanti har inte förlängts iomed den var inne på reparation för inte så länge sedan? Och någon som har någon aning om vad det kan kosta? Online-chat-support pratade något om att betala $298 å skicka in den nånstans så repararar dom "allt" och man får 90 dagars extra garanti...

Alternativet är ju att försöka sig på någonting själv, så då kommer slutklämmen; någon som reparerat/bytt delar på sin bärbara och har någon erfarenhet/tips om det (andra delar än minne och HD då...)?

Tacksam för svar och hjälp, får sitta i felsäkert läge med nätverk nu vilket känns sådär. Någon som vet hur man får igång ljudet då?

-Haba

Visa signatur

We apologize for all the inconvenience

Permalänk

Tjo,

Sitter det ett Nvidia gfx chip i datorn? Isf så kanske du kan då det lagat via HP på "nvidia garantin" (deras grafikkort var feltillverkade o klarade inte att bli varma). Min Asus G2S var lika dan, fick den utbytt(fast min garanti hade inte gått ut iofs)

Lycka till!

// Lazze

Permalänk
Medlem

Troligtvis grafikkortet, borde lösa sig kostnadsfritt. Kolla upp prickarna med supporten, det kan vara herpes.

Visa signatur

"Love" is making a shot to the knees of a target 120 kilometers away using an Aratech sniper rifle with a tri-light scope.

~HK 47

Permalänk
Medlem

Kanske har helt fel men är det inte så att man har 3 års garanti enl lag men att efter 1 år så faller bevisbördan på dig mao att du måste bevisa att det är ett fel som funnits hela tiden typ tillverkningsfel på en viss serie osv. kan vara värt att kolla upp. konsumentverkets hemsida borde det stå lite mera på.

EDIT:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticl...

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är ett NVIDIA GeForce 8600M GS... är det ett sådant du pratar om Lazze?

Och angående komsumentköplagen så stämmer ju det, men hur kan jag bevisa att felet fanns där från början? Har skickat ett mail nu iaf (kostar iaf inte 8kr/min) och får se vad de säger, och sen får jag väl ringa om de inte kommer på något lämpligt svar. Skälla ut nån jäkel i telefonen för att få det gratis? Känns ju inte som om ja har speciellt mkt att komma med dock. Va ska ja hävda för min oskuld?

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det låter som om datorns ventilation är igentäppt. Vanligt problem som brukar lösa sig genom att öppna upp burken och göra rent.
Bärbara är särskilt utsatta för dessa problem då dom har små ventilationsöppningar samt små fläktar som klarar inte av jobbet så fort det finns lite damm (läs mostånd) i ventilationen.
Jag tvivlar att det handlar om feltillverkad GPU då dessa brukade lägga av totalt efter en viss tid då deras "blyfria" lödningar sprack.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Läste om ett tips här på sweclockers om att köpa komprimerad luft på typ ClaesOhlsson och försöka blåsa ut damm å skit? Ja har ju ofta datorn i sängen så kan säkert vara nånting med det... men ska det verkligen pajja ner hela datorn?

Värt ett försök iaf...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haba
Läste om ett tips här på sweclockers om att köpa komprimerad luft på typ ClaesOhlsson och försöka blåsa ut damm å skit? Ja har ju ofta datorn i sängen så kan säkert vara nånting med det... men ska det verkligen pajja ner hela datorn?

Värt ett försök iaf...

Stäng av kylaren på en bil och se vad som händer
Värme dödar datorkomponenter så ja, det KAN pajja hela dator. Och när du köper luft säg till att det ska vara för elektronikrengöring dvs ingen olja i burken (en del luftburkar inehåller det) utan endast luft.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Mm, vore ju onekligen tråkigt om man står å försöker "laga" sin dator genom att spruta olja över den.

Men, ja, klart ja hajar att värmen kan förstöra komponenterna, men jag tänker; om dom nu är förstörda så måste dom bytas ut, å "lagas" inte av att de får lite mer luft?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Dom är inte förstörda (än) utan som du skriver:

"När den blir för varm och/eller man kör "tyngre" grafiska händelser, t.ex högupplöst film eller något spel, så hänger sig datorn och det blir rosa/blå-prickar över hela skärmen och tillslut så ser det ut som en rosa tapet, och man kan inget göra"

Rensar du kylsystemet kommer den se till att kortet inte överhettas...logiskt.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du någon form av tidigare vana av att skruva isär datorer teer det sig rätt logiskt ändå. Det du måste lista ut är hur du tar isär skiten bara, för min Dell XPS Gen2 som jag tog i småbitar för att rengöra fanns det på Dells hemsida, var lite pilligt och tog en eftermiddag, men det var värt det!

Jag tog isär min XPS för att rengöra den (såg hur det satt damm på insidan om jag kikade nära) och applicera lite bättre kylpasta på processorn och grafikkortet. Det var nära 2 år efter inköp så garanti var inte att tänka på. Vad jag upptäckte var att dammet hade kladdat igen båda av mina systemfläktar och därmed även bränt en utav dem. Rensade stenhårt där inne och satt lite sköt AS5 på både CPU och GPU som gjorde att datorn inte fläktade på så herrejösses under normal användning och så gick givetvis temperaturerna ner.

Blir det för varmt är det inte alls ovanligt att det blir som du beskriver, datorn låser sig och du får grafikartefakter, vågar du, så pröva. Värsta som händer är att du "måste" köpa ny dator ;).

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk

Jag fick nyligen värmeproblem på min 2,5 år gamla Inspiron, inga artefakter visserligen men till slut hängde den sig helt vid vanligt windows-användande. Jag använde en fön med kalluftsfunktion istället för luft på burk och blåste den rejält genom intag och utblås. Resultatet blev över förväntan, den går som en klocka igen och även spelprestandan blev bättre.

Så visst kan det vara damm som är problemet och vill du inte köpa luft så testa en fön.

Edit: Nämnas bör att jag aldrig rensat den från damm så det var 2,5 års ackumulerad skit i den..

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Har inte fått svar från HP än, men iaf köpt två burkar komprimerad kemiskt ren luft! Vill vänta och se vad dom säger om mina alternativ innan jag börjar öppna skiten själv.
Och jag har ju stor erfarenhet av att pilla med stationära men ingenting med bärbara. Tänker mig att försöka ta lite kort och lägga skruvar å skit i specifika burkar osv, men hur mycket måste jag "ta av" egentligen för att kunna rengöra ordentligt, och då kring specifika områden, t.ex. grafikkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/documentSubCategory?rule=2...

På den sidan finns det videoanvisning på hur du tar av alla delar på din dator. Även om du inte behöver ta bort så mycket så visar de ändå där hur man gör.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Hah grymt av HP ju. Men jag tänkte mig typ att ta av hela bakstycket? Underplattan kanske det heter. Och även alla småluckor osv... måste ju komma åt moderkortet/grafikkortet, systemfläkt osv väl?

Visa signatur

Permalänk

8600 chippen har problem och om grafikkortet är felet så borde du kunna få det fixat genom hp.. nvidia har lagt undan flera miljoner för kommande rma på 8600.

Som sakt rensa din dator på dam.

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Fick svar nu

Hej

Tack för att du tog kontakt med HP Teknisk support.

Det är inte bra att du har dessa problem med din dator och med den beskrivning som du ger verkar det vara något med hårdvaran i datorn som inte fungerar som det ska.

Hos någon av följande kan du ta kontakt med för att få hjälp med din dator och även få ett kostnadsförslag om du inte vänder dig direkt till butiken där du köpte din dator om det kan vara till assistans när vi enbart ger en 90 dagars garanti på tidigare utförd service:

HP Auktoriserade Servicepartners

http://www.hp.se/support/servicepartners.asp?jumpid=reg_R1002...

och sen lite nummer osv till InfoCare som kan fixa det... har inte ringt dit än så har inget prisförslag. Men frågan är om jag ska nöja mig med detta? Eller stå på mig å hävda reklamationsrätt osv, att det inte är mitt fel, att ja bör få det gratis osv. Å då med stöd av konsumentköpslagen?

Visa signatur