Vilken nivå ska skatterna ligga på?

Permalänk

Tråden behöver absolut denna lista. Kom tidigare upp när vi diskuterade SIDA (post 7) och deras 30 miljarder.

Utgifter Tusental kronor Utgiftsområde 1 Rikets styrelse 12 372 919 Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning 11 899 978 Utgiftsområde 3 Skatt, tull och exekution 9 459 505 Utgiftsområde 4 Rättsväsendet 32 624 297 Utgiftsområde 5 Internationell samverkan 1 643 286 Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap 44 707 384 Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd 30 109 379 Utgiftsområde 8 Migration 5 899 313 Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg 54 807 253 Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp 113 927 470 Utgiftsområde 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom 42 456 000 Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn 68 465 863 Utgiftsområde 13 Integration och jämställdhet 5 473 139 Utgiftsområde 14 Arbetsmarknad och arbetsliv 55 945 649 Utgiftsområde 15 Studiestöd 21 451 959 Utgiftsområde 16 Utbildning och universitetsforskning 50 188 757 Utgiftsområde 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid 10 287 317 Utgiftsområde 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning, byggande samt konsumentpolitik 1 677 490 Utgiftsområde 19 Regional tillväxt 3 501 601 Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård 5 337 628 Utgiftsområde 21 Energi 2 811 333 Utgiftsområde 22 Kommunikationer 40 223 104 Utgiftsområde 23 Jord- och skogsbruk, fiske med anslutande näringar 17 573 442 Utgiftsområde 24 Näringsliv 5 186 480 Utgiftsområde 25 Allmänna bidrag till kommuner 67 039 055 Utgiftsområde 26 Statsskuldsräntor m.m. 33 871 000 Utgiftsområde 27 Avgiften till Europeiska gemenskapen 19 878 094 Summa utgiftsområden 768 818 695 Minskning av anslagsbehållningar -2 370 977 Summa utgifter 766 447 718 Myndigheters m.fl. in- och utlåning i Riksgäldskontoret, netto 11 036 000 Kassamässig korrigering 1 392 000 Summa 778 875 718 Inkomster Tusental kronor Inkomsttyp 1000 Statens skatteinkomster 786 232 860 Inkomsttyp 2000 Inkomster av statens verksamhet 47 100 900 Inkomsttyp 3000 Inkomster av försåld egendom 50 000 000 Inkomsttyp 4000 Återbetalning av lån 1 775 128 Inkomsttyp 5000 Kalkylmässiga inkomster 8 608 400 Inkomsttyp 6000 Bidrag m.m. från EU 11 127 800 Inkomsttyp 7000 Avräkningar m.m. i anslutning till skattesystemet -67 932 746 Inkomsttyp 8000 Utgifter som redovisas som krediteringar på skattekonto -100 000 Summa inkomster 836 812 343 Beräknat lånebehov -57 936 625 Summa 778 875 718

Utgiftsområde 10 + 11 +12 är 220 miljarder. Vad ska man säga

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie

10 + 11 +12 är 220 miljarder. Vad ska man säga

uhm, va?

sen kan vi ju halvera kulturdelen och biståndet, bistånd till palestina hamnar ju hos hamas till exempel

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Eller bara minska utgifterna med 63 156 618

Utgiftsområde 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid 10 287 317
Säkerligen ligger bibliotek med i denna utpost, men biblioteken idag är inte som förr. Idag kan man få tag på information på annat sätt, dessutom sysslar de med mycket nöje. (går t.o.m. att låna tvspel) Själv brukar jag läsa tidningen Elektor där så jag slipper köpa, men det är mitt eget nöje.

Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd 30 109 379
Kommer vi någon att få något tillbaka? Bättre att låta var och en skänka så mycket som vi vill.

Utgiftsområde 24 Näringsliv 5 186 480
Utgiftsområde 23 Jord- och skogsbruk, fiske med anslutande
näringar 17 573
(de kan istället få in pengarna genom att inte tvingas skänka bort bl.a. servitut)

Nå det jag blev mest förvånad över var att
Utgiftsområde 15 Studiestöd 21 451 959
Var så himla mycket, visst 3 år gymnasium kostar, men vidareutbildning får man låna pengar till ett fördelaktigt lån. Som garanterad är förlustaffär för staten, men ändå. (alla betalar inte heller tillbaka) * glömde bort bidragsdelen, av någon konstig anledning, senilitet?*

*edit* förtydligade

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Eller bara minska utgifterna med 63 156 618

Utgiftsområde 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid 10 287 317
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd 30 109 379
Utgiftsområde 24 Näringsliv 5 186 480
Utgiftsområde 23 Jord- och skogsbruk, fiske med anslutande
näringar 17 573
(de kan istället få in pengarna genom att inte tvingas skänka bort b.la. servitut)

Nå det jag blev mest förvånad över var att
Utgiftsområde 15 Studiestöd 21 451 959
Var så himla mycket, visst 3 år gymnasium kostar, men vidareutbildning får man låna pengar till ett fördelaktigt lån. Som garanterad är förlustaffär för staten, men ändå. (alla betalar inte heller tillbaka)

Man får bidrag när man studerar vidare. allt är inte lån.

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk
Medlem

Summa inkomster 836 812 343

Beräknat lånebehov -57 936 625

Summa 778 875 718

kan någon förklara det för mig? staten gick plus 57 miljarder, lr?

och vart tog de vägen? för i slutet blev det plus minus noll:s

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordstinkfoot
Man får bidrag när man studerar vidare. allt är inte lån.

Hur fasiken kunde jag glömma bort detta. hehe Ja det förklarar det hela bättre.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Makten korrumperar och staten blir en koloss överallt, i alla samhällen förr eller senare, det är liksom inbyggt i det moderna demokratiska systemet. Det är bara det att det finns ingen som har överblick, planering och kan sätta stopp - bara kriser sätter stopp då och då, när pengarna helt enkelt tar slut.

Politiker kan bara inte låta bli att vara klåfingriga och bestämma åt andra, det ligger i deras natur. Det känns som en lek ibland - de har sina höga och orealistiska ambitioner om det idealiska samhället, och sina specifika hjärtefrågor, vilket alltid leder till kostsamma reformer. Och det enda sättet är ju att tvinga in pengarna via skatter och avgifter och sedan fördela dem.

Problemet är att det alltid är lättare att säga ja än att säga nej, och ju mer utvecklat, mångfacetterat och komplicerat samhället blir desto fler områden uppkommer att förverkliga sina ambitioner på.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias

Problemet är att det alltid är lättare att säga ja än att säga nej, och ju mer utvecklat, mångfacetterat och komplicerat samhället blir desto fler områden uppkommer att förverkliga sina ambitioner på.

precis, för mkt saker man vill ha bra gör att landet blir en "jack of all trades, master of none";)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Observera, trots de fantastiska beloppen i listan, är det enbart statsbudgeten. Kommun och landsting är inte medräknade och de står för minst 2/3 av normalpersonens skatter.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Observera, trots de fantastiska beloppen i listan, är det enbart statsbudgeten. Kommun och landsting är inte medräknade och de står för minst 2/3 av normalpersonens skatter.

Hade jag ingen aning om. Har du några siffror liknande tabellen jag la upp att bjuda på?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Utgiftsområde 10 + 11 +12 är 220 miljarder. Vad ska man säga

Vad försöker du ha sagt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Var så himla mycket, visst 3 år gymnasium kostar, men vidareutbildning får man låna pengar till ett fördelaktigt lån. Som garanterad är förlustaffär för staten, men ändå. (alla betalar inte heller tillbaka) * glömde bort bidragsdelen, av någon konstig anledning, senilitet?*

*edit* förtydligade

Gratis högskola och universitet? När hörde du senast om någon som betalade 100000:- i avgift för att studera på högskolan en termin?

Permalänk
Medlem

Inkomstskatten bör tas bort. Det är ett extremt farlig och skadlig skatt. För att svara på den ursprungliga frågan tror jag att en smartare och mer moralisk stat klarat sig med runt 5% av BNP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Hade jag ingen aning om. Har du några siffror liknande tabellen jag la upp att bjuda på?

Taget från Kommunernas hushållning med resurser 2007. Notera att det här är äldre siffror än de presenterade ovan, som är från statsbudgeten 2009, om jag inte missminner mig.

Alla siffror är i miljontal.

Politisk verksamhet 5 003 Infrastruktur, skydd m.m. 31 174 Kulturverksamhet 10 279 Fritidsverksamhet 11 596 Förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg 58 433 Förskoleklass 4 352 Grundskola inkl. obligatorisk särs. 80 344 Gymnasieskola inkl. gymnasiesärs. 37 635 Kommunal vuxenutbildning 4 086 Övrig utbildning 2 668 Primärvård och Hälso- och sjukvård Gotland 2 343 Färdtjänst / riksfärdtjänst 1 793 Äldreomsorg 86 829 Funktionshindrade 48 126 Missbrukarvård för vuxna 5 334 Barn och ungdomsvård 12 273 Övrig vuxenvård 1 181 Ekonomiskt bistånd 9 573 Familjerätt 586 Flyktingmottagande 3 338 Arbetsmarknadsåtgärder 8 333 Summa egentlig verksamhet 425 261 Näringsliv och bostäder 6 188 Kommunikationer 4 971 Energi, vatten och avfall 1 546 Summa affärsverksamhet 26 625 Summa driftverksamhet 451 886

Skatteintäkterna för perioden var 314 941 000 000. Kommunen får inte andra skatteintäkter än de från kommunalskatten. Ja, om vi inte ska räkna med den kommunala fastighetsavgiften, men den fanns inte då. Vidare håller jag på lagrådet som tyckte att den skulle heta statlig skatt, eftersom det i praktiken är vad det är.

Edit: Det här innebär alltså inte att kommunerna gick back med 135 miljarder under 2007. De har andra inkomstkällor såsom kommunala avgifter och statliga bidrag.

Edit: Gotland är både primär- och sekundärkommun, och därför redovisas kostnaden för hälsovård etc. separat. Den kostnaden faller i de övriga fallen på sekundärkommunerna. Men helvete. Den här listan visar bara siffror för primärkommuner. Finns det inget vettigt bokslut över hela statsapparaten?

Edit: Genom att titta på tabell 21 och 23 i Årsbok för Sveriges kommuner 2008 kan man komma fram till att landstingens kostnader under det året låg på 230 684 309 167 kr.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Inkomstskatten bör tas bort. Det är ett extremt farlig och skadlig skatt. För att svara på den ursprungliga frågan tror jag att en smartare och mer moralisk stat klarat sig med runt 5% av BNP.

Jag tror vi klarar oss utan pengar, vi kan ha kärleksenergi och låta alla arbeta i harmoni och allt bara blir bra automatiskt. Jag tänker inte göra några kalkyler på det, jag trivs bäst med att bara tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag tror vi klarar oss utan pengar, vi kan ha kärleksenergi och låta alla arbeta i harmoni och allt bara blir bra automatiskt. Jag tänker inte göra några kalkyler på det, jag trivs bäst med att bara tro.

Det är inte alls orimligt att tro. Statens enda moraliska uppgifter, polis, militär och rättsväsen, ligger just på ca 5% av BNP. Strax därunder t.o.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Det är inte alls orimligt att tro. Statens enda moraliska uppgifter, polis, militär och rättsväsen, ligger just på ca 5% av BNP. Strax därunder t.o.m.

De lär skjuta i höjden när slummen, kåkstäderna och kriminaliteten breder ut sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
De lär skjuta i höjden när slummen, kåkstäderna och kriminaliteten breder ut sig.

Snarare lär de minska när man avkriminaliserar brott som saknar offer. Rättsväsendet bör gå att effektivisera kraftigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Snarare lär de minska när man avkriminaliserar brott som saknar offer. Rättsväsendet bör gå att effektivisera kraftigt.

Ja just det, för brott utan offer finns det ju så många av, vi kan ju skala av stora delar av systemet redan där det är ju sant det.
Och brott utan offer. Säg det till de som kommit i vägen för påverkade människor, eller de som krockar med fortkörare. Eller min inneboende som kanske skulle låtit bli haschet så han fungerat i samhället idag.

Du har inte tänkt på vad som händer när någon blir arbetslös, sjuk eller på något vis behöver hjälp i ett samhälle som inte tar ansvar? Vad som händer med dennes barn när de inte får gå i skolan längre? Och hur det påverkar de få välbärgade som haft turen att vara skonade nog till att tyckt det varit en bra idé att införa systemet?

Samhälle betyder sammanhållning. Man kan inte fungera i en avancerad flock utan sammanhållning.

Jättebra om man tror att hela världen fortsätter som vanligt, alla har jobb, alla har skola, alla kan betala hyran och alla har mat. Samtidigt som man kan slippa ta ansvar.

Men denna typen av blinda egoism slår bara emot dig själv. Sätt dig in i varför saker är som de är, så kanske du förstår varför politik är komplext, där åsikter alltid måste vara en produkt av många överväganden. Där man väger för mot nackdelar. Och varför vissa idéer aldrig fungerar.

Permalänk
Medlem

Boris, de största besparingarna ligger troligtvis inte på droger utan snarare inom ekonomi där staten lägger sig i och skadar balansen. Alkohol är det stora "drogproblemet" i samhället idag och en legalisering av övriga hade troligtvis sparat såväl pengar som lidande.

Arbetslöshet, sjukdom och andra utsatta tillstånd kan hanteras på en fri marknad genom privata försäkringar och välgörenhet. Man har dock ingen rätt att leva på andra hur som helst. Det är en osmaklig tanke.

Jag är ingen egoistisk person och jag kan inte se att min åsikter legat mig till last. Snarare tror jag att en stark tro på sig själv är avgörande om man vill lyckas. Det enda jag påtalar är att det är lika fel när staten stjäl som när någon annan gör det. Du blir inte mer rättfärdig av att stjäla via ombud.

Du borde lägga mer vikt på dina egna prestationer istället för att tänka på vad du kan ta från andra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Boris, de största besparingarna ligger troligtvis inte på droger utan snarare inom ekonomi där staten lägger sig i och skadar balansen. Alkohol är det stora "drogproblemet" i samhället idag och en legalisering av övriga hade troligtvis sparat såväl pengar som lidande.

Här har vi ju ett utomordentligt bra bevis på att folk blir vimsiga av droger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Arbetslöshet, sjukdom och andra utsatta tillstånd kan hanteras på en fri marknad genom privata försäkringar och välgörenhet. Man har dock ingen rätt att leva på andra hur som helst. Det är en osmaklig tanke.

Båda dessa stycken jag citerat hittills visar samma sak, du är naiv. Du vill tro på det som låter bra. Du vill faktiskt att världen ska vara så och låter dig förföras in i att tro att det faktiskt är möjligt. Du kan inte överge fattiga, sjuka och så vidare på det där viset. Det leder till hundratusentals, och snart miljoner människor som tvingas kämpa för sin överlevnad utanför lagens ramar. Vem vill ge en sjukförsäkring till en som redan är obotligt sjuk? Eller någon som är gammal? Vad händer när man är arbetslös några veckor och inte har råd med sjukförsäkringen?

Det där systemet skulle rent ekonomiskt spåra ur, inte nog med stor utanförskap redan tidigt. Inflationen på basvaror hade skenat. När man har mer pengar över inledningsvis, men också mer skyldigheter att betala saker själv, leder det till inflation av basvaror och då har många inte råd med försäkringarna, skolan, sjukvård eller dylikt.

Vad tror du händer med bostadsbristen när folk söker sig till till stockholm från norrland? När vägarna inte är ekonomiskt gångbara för privatdrift med vägtullar så kommer inte ens de välbärgade ha det bra där uppe. Samtidigt så kommer var och varenda kotte som redan blivit utstött av ett par veckors feber eller ett brutet ben att söka sig ner för att på något vis överleva bättre. Infrastruktur och hus för hundratals miljarder kommer överges.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Jag är ingen egoistisk person och jag kan inte se att min åsikter legat mig till last. Snarare tror jag att en stark tro på sig själv är avgörande om man vill lyckas. Det enda jag påtalar är att det är lika fel när staten stjäl som när någon annan gör det. Du blir inte mer rättfärdig av att stjäla via ombud.

Du kommer tycka din åsikt kan vara lite belastande när du lyckats införa ditt system och du just blivit knivrånad av en enbent för att du hade en påse potatis.

Och staten stjäl inte, du betalar medlemsavgift för att få vara med i systemet. Du får när du vill lämna systemet. Ditt system finns redan på annat håll. Somalia t.ex. Där har vi ändå ett klimat som går att överleva i med mycket små resurser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Du borde lägga mer vikt på dina egna prestationer istället för att tänka på vad du kan ta från andra.

Du borde lära dig att du kan inte bara fantisera. Du får tänka efter, se konsekvenser och lägga ned din naivitet som är bortom all sans.
Förstå varför ett samhälle automatiskt uppstår, varför det som är dåligt för miljoner andra till slut är dåligt för dig med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
massa text

Här tycker jag att du snuddar vid något för debatten oerhört viktigt. En stat är per definition inte bättre än att inte ha en stat. På precis samma sätt är en stat per definition inte sämre än att inte ha en stat.
Därför ska man se till hur den faktiskt sköter ett specifikt området i just det här landet och hur det området skulle skötas i landet om det inte var statligt. Ett väldigt objektivt sätt att se på saker och ting som många inte gör eftersom dom flesta är upptagna med det rent teoretiska tänket.

"Energifrågan" är just ett sånt exempel där det faktum att staten har lagt sig i det hela har försenat utveckling, faktiskt bidragit till miljöförstöring och gjort det ofantligt mycket dyrare för gemene man. I det här fallet var det alltså dåligt med statlig inblandning.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
En stat är per definition inte bättre än att inte ha en stat. På precis samma sätt är en stat per definition inte sämre än att inte ha en stat.

Det här är ett ytterst vågat påstående. Redan omkring 400 f.kr. formulerade bla. platon och aristoteles idéer om statliga modeller. Om jag inte miss minner mig så var det just Aristoteles som hävdade att människan är en politisk varelse. Vilket belyser det hela tämligen väl.
Ända sedan dess, och säkerligen tidigare, har det naturliga varit, att som en enskild individ klarar du dig helt enkelt inte. Hur staten ska vara utformad, vem som ska styra, över vad staten ska styra har varierat, varierar och kommer att variera. Att hävda att statsfenomenet i sig skulle vara överflödigt känns något drastiskt och ogrundat.

Permalänk
Medlem

Boris, du kanske skulle bemöta vad jag skrev istället för att hänge dig åt att diverse lustigheter som bara visar på din egen oförmåga att ta till dig fakta. Det är ingen hemlighet att olika typer finanslagstiftning skadar marknaden. Som exempel kan nämnas konkurranslagstiftning som trycker ner marknaden och ger oss konsumenter högre priser.

Drogpolitiken är nog ett mindre problem ekonomiskt, men det är ett enormt socialt problem. Genom att göra det olagligt att sälja och bruka droger överlämnar vi hela "ansvaret" för den marknaden till kriminella som använder vinsterna till människohandel, utpressning och mord. Det är lätt att dra parallellen till USA's misslyckade förbud av alkohol. Hasch, som du själv nämnde tidigare, är en "bättre" drog än alkohol i så motto att den inte gör brukarna aggressiva och att den dessutom inte har några nämnvärda komplikationer fysiologiskt. Att då tillåta alkohol istället som kan ge minst sagt otrevliga konsekvenser som levercirros med en mängd tänkbara följdkomplikationer ter sig smått galet.

Du får det att låta som att det jag förespråkar är någon utopi och det kan det kanske se ut som om man enbart tittar genom sosseglasögon; faktum är dock att flera länder tillämpat just den här typen av klassisk liberalism och det har i alla fall varit perioder av stora välståndsökningar. Jag skulle rekommendera dig att t.ex. titta på Hong Kong från 1950-talet och framåt. Även Sydkorea efter Koreakriget är intressant, särskilt eftersom det kan jämföra med sin granne i norr.

Du talar om sjukvård som att det är något som skulle försämras och göras svårtillgängligt i en friare värld. Jag vill definitivt inte att människor ska lida men tror inte att vårat sjukvårdssystem är lösningen. Jag pluggar till läkare och är helt övertygad om att vi med ett friare system nått betydligt bättre resultat. Det kanske förvånar dig men redan idag dör människor i köer i Sverige, många diagnoser blir fel eftersom det varken finns tillräckliga resurser eller skyddsmekanismer. Ibland avstår man t.o.m. från behandling eftersom det anses för dyrt. Länder som USA som har ett friare system, om än långt ifrån perfekt, har bara ca 1/3 av våra misstag och betydligt bättre utrednings- och behandlingsmöjligheter.

Slutligen vill jag bara säga att jag och flera andra kommer lämna Sverige efter examen. Jag har ingen lust att vara läkare i ett slavsystem som betalar oss dåligt samtidigt som vi inte ges möjlighet att göra den nytta vi skulle kunna göra eftersom det socialistiska per definition är ett system i ständig kris. Pengar ska alltid sparas här och det kommer alltid ske på bekostnad av patienterna. Jag kan inte vara delaktig i det.

Permalänk
Medlem

Personer som gått kostsamma skattebetalade utbildningar bör vara bundna att arbeta X tid inom landet för att återföra något och inte utarma systemet. Läkare är ett exempel.

Visa signatur

NCR PC6: 8088-2 @ 4.77MHz CPU, 640KB RAM, CGA RESOLUTION, 20MB HDD, 5.25" FDD, 9600Kbit modem, MS-DOS 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Personer som gått kostsamma skattebetalade utbildningar bör vara bundna att arbeta X tid inom landet för att återföra något och inte utarma systemet. Läkare är ett exempel.

I min värld låter inte det där som någon bra lösning. Lös problemet där grundproblemet ligger istället för att tvinga kvar folk i Sverige.

Ex, sticker de p.g.a lönen kan man undersöka vad som har lett till detta istället för att tvinga kvar människor i Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
I min värld låter inte det där som någon bra lösning. Lös problemet där grundproblemet ligger istället för att tvinga kvar folk i Sverige.

Ex, sticker de p.g.a lönen kan man undersöka vad som har lett till detta istället för att tvinga kvar människor i Sverige.

Att lösa folks girighet blir nog svårt. En lösning är att man betalar en summa om avtalet bryts (se JAS-piloterna).

Visa signatur

NCR PC6: 8088-2 @ 4.77MHz CPU, 640KB RAM, CGA RESOLUTION, 20MB HDD, 5.25" FDD, 9600Kbit modem, MS-DOS 3

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag göra något liknande över en tidsperiod:

5 år:
- Arbetsmarknadsåtgärder: Plusjobb, uppköpning av företag och allt annat som kan räknas hit är tandlösa åtgärder för ekonomin. Skulle inte heller slå ut folk på det sätt en borttagning av socialbidraget gör.
- Bistånd: Behöver omarbetas och bör i min mening inte existera som den ser ut idag så då är det lika bra att slopa den till något bättre funderas ut. Påverkar inte landets invånare mätbart.
- Barnbidrag och föräldraförsäkringen: Områdena finansieras mycket bättre privat och de 1050 kronorna i månaden barnbidraget ligger på blir inte lika svårt att hosta fram med en längre skatt.
- EU-avgiften: Vet inte hur lång tid det skulle ta att lämna EU men det är en mycket bra investering!
- Kulturen: Sure en del fria själar skulle tappa kulturbidraget men detta resulterar inte i någon massarbetslöshet och är en onödig utgift.
- Jord, skog, fiske: Vet inte helt vad det innebär men här gäller samma tänk som för kulturen i de fall det är applicerbart.
-+ Pension: Minska inkomstpensionen så mycket som är möjligt utan att dagens pensionärer hamnar på gatan samt ÖKA premiepensionen.

- sänka bidragen/skatterna som borgarna propagerade för i deras valkampanj 2006
- massor av småkrafs likt dessa ovan utspridda över hela systemet

10 år:
- Hälsa & Sjukvård: Tillåta fler privatiseringar för att sedan sälja av vårdcentraler etc. Endast behålla 1 typ av verksamhet i ett geografiskt område.
- Skola & Utbildning: Samma som för Hälsa & Sjukvård.
- Bidrag: Nu kan jag inte alla olika men bland de vanliga för privatpersoner tycker jag att man kan ta bort alla förutom socialbidraget.

20 år:
Fortsätta med privatiseringar inom vad som inte är försvar, polis eller domstol. All ekonomisk trygghet(pension, sjukersättning, a-kassa) etc. sköts nu genom privata fonder.

30 år:
Anarkokapitalistik utopi där människan kan skjuta fireballs(accelerationen av den teknologiska utvecklingen som uppstår tillåter det).

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Avstängd

Varför argumenterar folk som om alternativen vore en stark stat eller ingen stat alls? Det viktiga är givetvis att staten gör rätt för sig. Den som argumenterar "för" att röra sig mot någon form av nattväktarstat har missförstått något, något fundamentalt av den egna sidan. De som argumenterar "mot" nattväktarstat kommer med straw-mans.

oggee: Att ha en tidsplan är precis rak motsats till vad man vill åstadkomma; avpolitisering. Vem ska genomföra en tidsplan om inte politiker? Lösningen är enkel: politiker ska inte planera och det finns i sak inte mycket att planera. Planer, har det visat sig, är hyggligt av ondo på detta gigantiska plan.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Varför argumenterar folk som om alternativen vore en stark stat eller ingen stat alls? Det viktiga är givetvis att staten gör rätt för sig. Den som argumenterar "för" att röra sig mot någon form av nattväktarstat har missförstått något, något fundamentalt av den egna sidan. De som argumenterar "mot" nattväktarstat kommer med straw-mans.

oggee: Att ha en tidsplan är precis rak motsats till vad man vill åstadkomma; avpolitisering. Vem ska genomföra en tidsplan om inte politiker? Lösningen är enkel: politiker ska inte planera och det finns i sak inte mycket att planera. Planer, har det visat sig, är hyggligt av ondo på detta gigantiska plan.

Viva la revolution eller vad är det nu du försöker förespråka? Dessutom tycker jag att du har en konstig syn angående politiker. Skulle vi peka ut en människa som får bränna ner Rosenbad skulle han likväl vara en själv. "Det som rör staten"

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Att lösa folks girighet blir nog svårt. En lösning är att man betalar en summa om avtalet bryts (se JAS-piloterna).

Lön är långt ifrån den enda faktorn som avgör om man stannar i Sverige eller inte.

Jag tycker inte jämförelsen med JAS-piloterna är helt vattentät. Kostnaden att utbilda en stridspilot och en läkare skiljer sig enormt kostnadsmässigt.
Vidare så handlar det om att trygga försvaret av Sverige i ditt fall och i en läkares fall om att trygga samhällsfunktioner i form av sjukvård.