Permalänk

7 st svchost.exe

Hej tyckte datorn gick extremt segt ,gick då i på aktivitetshanteraren och märkte att det fanns 7 st svchost.exe. Undrar då om detta verkar normalt lr om jag kan ha fått virus eller nått liknande. Tack på förhand //Oskar

Permalänk
Inaktiv

Jag har 5 st svchost.exe (XP)

Permalänk

Det är inget onormalt alls. Själv har jag 11 svchost.exe igång nu (Vista Ultimate).
Kör "tasklist /svc" vid kommandoprompten så ser du vilka services respektive svchost.exe kör (funkar även i XP).

Permalänk

Tack så jätte mkt Snabba svar och allt tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalvsylta
Kör "tasklist /svc" vid kommandoprompten så ser du vilka services respektive svchost.exe kör (funkar även i XP).

Detta fungerar inte för mig, kör Win XP Home. Skriver jag cmd i kör och sedan "tasklist /svc" utan citationstecken så säger den "tasklist är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil". Vad kan det vara som spökar då?

MVH
Andreas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ande
Detta fungerar inte för mig, kör Win XP Home. Skriver jag cmd i kör och sedan "tasklist /svc" utan citationstecken så säger den "tasklist är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil". Vad kan det vara som spökar då?

MVH
Andreas

Det som spökar är att du kör XP Home

Tasklist finns att ladda hem från diverse "supportsidor" för Windows, gör en sökning på google.

Permalänk

Hoppsan. Finns inte tasklist i XP Home? Sorry, hade jag vetat det så hade jag förstås skrivit det i mitt inlägg. Då kanske det inte finns i alla varianter av Vista heller!? Nåja, man lär sig något nytt varje dag

Permalänk
Medlem

phew...jag har skitmånga med, trodde något var fel

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Om din xp eller vista eller vad du nu har är nyinstallerad tar det några dagar innan det sortar sig..

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
min vista hp 64 installation med diverse progs igång etc

nu har jag fått ner svchost till ca 120 000kb som innan låg på 150 000kb

precis efter jag startat up vista dom första 10 ggr hade jag 7 svchost och den största låg på 211 000kb

nu har jag 28%minne använt och 1-2cpu användning i idle
och systemet funkar riktigt bra och snabbt för att vara vista..

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

svchost är väll en process som "kontrollerar" andra processer som är igång, så testa stäng ner allt som inte är nödvändigt för att system ska vara igång och kolla hur många du har öppna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3nnart
svchost är väll en process som "kontrollerar" andra processer som är igång, så testa stäng ner allt som inte är nödvändigt för att system ska vara igång och kolla hur många du har öppna?

precis .. det är diverse saker som themes, windows update, wlan, fax, protocoll för diverse små saker audio controll för windows mm.. om du har koll kan du ju såklart kolla på www.blackviper.com och stänga av diverse saker så kommer dom dra mindre minne... men stäng inte av för mycket åt gången så du inte vet vad som gjorde att systemet pajja

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör