Permalänk

Processorkylare <500kr

Hej!
Det är så att jag har tänkt skämma bort min Q6600 med lite bättre kylare.

1. Den ska kyla bra
2. Den behöver absolut inte vara tyst, mina andra fläktar kommer ändå överrösta den
3. Den ska kosta max 500 kr (inkl. frakt och ev. fläktar som måste köpas till)
4. Den ska ha push-pins eller annan fästanordning så att jag slipper skruva bort moderkortet
5. Sockel 775 (såklart)
6. Det ska vara luftkylare

Har funderat på en Scythe Infinity http://prisjakt.nu/produkt.php?p=212734 , verkar kyla hyfsat bra och har push-pins. Men när man klickar på länken till INet så står det Scythe Mugen men är en bild på Infinity :S
Är den bra, eller är det nån som har nåt annat tips?

Tack på förhand

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Mugen är infinity, det är bara en nyare version.
Zerotherm har endel bra kylare med, de låter endel men presterar riktigt bra på 12V. Nirvana och nån mer jag inte kommer ihåg vad den hette.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Bättre att satsa på en Ninja 2 än Mugen.
Enligt SPCR så presterar Mugen sämre än Ninja rev-b.
Men har du en trång burk så är ninjan svår att montera, utan att montera ur moderkortet.

Permalänk

Infinity = Mugen. De har bara bytt namn inte ändrat något annat. Däremot har det kommit en ny som heter Mugen 2. Jag har en Infinity/Mugen och den funkar bra. Den kräver dock lite starkare fläktar än Ninja vilket göra att den inte går att köra lika tyst. Vilken som är bäst ska jag inte uttala mig om.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

har mugen på en E8400@ 3.8Ghz. F ugnerar helt OK. går å köra tyst på 800rpm eller höljudare på 1200rpm eller så vid klockning. Fugnerar helt OK för priset. Fins bättre men helt OK så lär fugnera bra. har en ninja som kyler en A64 3000+ 0.13nm passivt med. Men den är fysiskt ännu större.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Bättre att satsa på en Ninja 2 än Mugen.
Enligt SPCR så presterar Mugen sämre än Ninja rev-b.
Men har du en trång burk så är ninjan svår att montera, utan att montera ur moderkortet.

Inte riktigt rättvist att jämföra ninja2 och mugen, mugen 2 och ninja 2 är de kylare som är aktuella idag.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan varmt rekomendera OCZ Vendetta2.. Nu har jag den inte på en quad utan på en duo E8400. Men den kyler bra, även quads enl. flera reviews på nätet, och fläkten som följer med, 120mm, är riktigt tyst.. om än kanske inte lika tyst som en Nexus Real Silent..

Test av Vendetta2 på en Q6600:
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Kan varmt rekomendera OCZ Vendetta2.. Nu har jag den inte på en quad utan på en duo E8400. Men den kyler bra, även quads enl. flera reviews på nätet, och fläkten som följer med, 120mm, är riktigt tyst.. om än kanske inte lika tyst som en Nexus Real Silent..

Test av Vendetta2 på en Q6600:
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Måste varit ATTANS kallt inne för få 21C på bästa kylaren där idel. Menar WTF lite absurt. Nomral rumstempratur är 22C så där måste vart bra kallt inne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Måste varit ATTANS kallt inne för få 21C på bästa kylaren där idel. Menar WTF lite absurt. Nomral rumstempratur är 22C så där måste vart bra kallt inne.

Jag har oftast inte mer än 18-19 grader på mitt rum ^^
Men jag håller med dig, normal rumstemp är ~22 grader och då ska man inte göra ett test av kylare i ett rum som är kallare (mindre varmt).

Visa signatur

| AMD 8350 8-Core || Asus R9 270X ||
Corsair 8Gb 1866MHz || Asus Sabertooth 990FX R2.0 || Corsair CS750M ||
Windows 8.1 x64 ||

Permalänk
Medlem

jag kan itne ha så svalt förutom på vintern. Solen går upp i sovrumet och ner i vardagsrumet i min 2:a. Så varmare än en bastu på sommaren och datorerna och sånt räcker för å hålla 22C+ på vintern. Just nu står solen uppe i vardagsrumet och tempraturen har blivit bra jummen här sneaste 2-3 timmarna och persienerna är nere gämt för å hindra uppvärmnigen.

Hade problem med värmen hoss päronen med så aldrig haft förmånen till svala rum nåsntans jag bott. Alltid vart problem med solen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Måste varit ATTANS kallt inne för få 21C på bästa kylaren där idel. Menar WTF lite absurt. Nomral rumstempratur är 22C så där måste vart bra kallt inne.

Det är ju i Kanada, och review gjordes i Juli.. Det måste vart grymt kallt där uppe i nordamerika Eller så är det en kraftig AC dom kör i huset där?
Nämen du har rätt.. Dom uppger 20C som rumstemp -> skumma idle temps på + en grad C. Dom anger att dom mätte med CoreTemp's "Temp Log".. ? Min CoreTemp visar inte dom tempsen på min idle.. Dock verkar load temps mer rimliga. Deras delta temp på en Q6600 i 3Ghz = 24grader (47,3-23) är kanske inte helt off. Själv har jag delta med E8400 i 3,6Ghz på (core0) 18grader (51-33).

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/super...

mycket nöjd, har fått bra betyg och billig, väldigt tyst också

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/super...

mycket nöjd, har fått bra betyg och billig, väldigt tyst också

Kanske lite klen för en 65nm quad i 3 ghz ?

Permalänk

Tack så mycket för svaren!
Kanske bli en OCZ Vendetta 2 då. Men jag undrar en sak till: är den tung? Läste på nån sida att push-pinkylare som var tunga kunde bryta av moderkortet när man transporterade datorn, och jag kommer köra omkring datorn en hel del

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Inte riktigt rättvist att jämföra ninja2 och mugen, mugen 2 och ninja 2 är de kylare som är aktuella idag.

Hm, jovisst.
Men rätta mig om jag har fel, kylaren TS länkade är en Mugen 1 och Mugen 2 har väl inte push-pins?
Därför tänkte jag att Ninja 2 va det bättre valet.

Annars är också Vendetta2 en bra kylare.

Permalänk
Medlem

Det är lite jobbigt att montera en kylare utan pushpins, men den känns så mycket mer stabil! Jag hade hellre tagit en utan pushpins..

Visa signatur
Permalänk

Ska du ha en billig och prisvärd kylare så kolla in Xigmatek, billiga som fan och presterar nästan lika bra som toppkylare.

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en OCZ Vendetta 2, kan varmt rekommendera den! PWM-styrd fläkt är riktigt skönt... Min E4300 som snurrar i 3 GHz idlar 33 grader med fläkten på 50%, full load i Orthos ger runt 60 grader, fläkten på 100%, vcore är 1.375 volt...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Gör som jag, ta en plåtsax och klipp upp plåten kring processorn, så att du kan byta cpu kylare med skruv å mutter utan att lossa moderkortet.

Pushpins är nått jävla skit. Inte lika hårt tryck som med hederliga bultar, och kan krångla och sitta dåligt fast utan att det märks/syns.

Jag kan varmt rekommendera Cooler Master Hyper 212. Kostade runt 350kr i affär för nått år sedan. Ser ut som en passiv kylare med heatpipes och 120m.m. fläkt på. Och den är faktiskt ganska tyst, även om det kvittar för dig.

Med denna fläkt körde jag min C2D E2160 från 1,8 till 3,6Ghz. Och det var stabilt med 1.65 Volt. Och tempen var hela tiden bra, även under load.
Nu har jag den på en E8400 som går i 4Ghz med 1.30 volt, och det fungerar fint.

Eftersom många cpu-kylare ser liknande ut så kan jag rekommendera en ghettomod som jag såg en här på swec gjort. Du tejpar/sätter igen över, under, höger och vänster sida på "hela paketet".
På så sätt så försvinner ingen luft ut på sidorna, utan luftströmmen måste åka rakt igenom kylflänsarna och heatpipesen.
En kvalificerad gissning från mina erfarenheter är att man kan räkna med ca 5 grader lägre temp, speciellt vid load då det kan bli ännu lägre.

EDIT: Kolla här:http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3141&...

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2exwz95&s=5

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazlo09
Gör som jag, ta en plåtsax och klipp upp plåten kring processorn, så att du kan byta cpu kylare med skruv å mutter utan att lossa moderkortet.

Funderar på att göra så, men då måste/bör jag ju ändå ta loss moderkortet nu en gång...

Men ni som har OCZ Vendetta 2, känns den väldigt tung, finns det nån risk att nåt går sönder? Är lite sugen på den nu

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag har Vendetta 2:an på ett mATX-moderkort, i ett towerchassi, och det känns inte som några som helst problem. Tycker det känns som den sitter väldigt stadigt, trots sin vikt.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Jag har Vendetta 2:an på ett mATX-moderkort, i ett towerchassi, och det känns inte som några som helst problem. Tycker det känns som den sitter väldigt stadigt, trots sin vikt.

Ok, det blir nog en sån då
tack för all hjälp

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.