Permalänk
Medlem

Ett cleant och lätt chassi

Hej, undrar bara om någon vet något snyggt, cleant och lätt chassi? Sen om det finns blå lampor eller diverse färger skadar det inte. Det ska vara ett midtower helst. Och om ni kan klämma in det, så ska det ju vara tyst. Tackar på förhand! // Dezmond

Permalänk
Medlem

Bara att läsa på forumet här, de flesta stämmer in i "Antec three hundred"s lovsång, även jag!

Permalänk
Medlem

ok, men läste lite om den och låter inte three hundred rätt så mycket? Kan ta ett citat ur recessionen som sweclockers gjorde på den.

Citat:

"Då fläkthastigheten sattes till High blev ljudnivån olidlig, nu pratar vi bokstavligt talat dammsugare. Att köra dessa fläktar i den högsta hastigheten är inte att rekommendera om inte chassit är placerat långt bort ifrån arbetsplatsen eller spelhörnan."

Vill man ha maximal spelförmåga, som jag då, så vill man inte att datorn ska låta som en himla dammsugare. Och jag kan nog inte flytta på datorn heller.

Permalänk

hade antec tricool fläktar innan och visst låter dom på steg 3. steg 2 eller steg 1 är att föredra. även dessa flyttar bra mängd luft

Visa signatur

q9550 + True | p5q premium | 2x2gb Dominator | 4870 1gb CF | Intel X25-M 80gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dezmond
ok, men läste lite om den och låter inte three hundred rätt så mycket? Kan ta ett citat ur recessionen som sweclockers gjorde på den.

Vill man ha maximal spelförmåga, som jag då, så vill man inte att datorn ska låta som en himla dammsugare. Och jag kan nog inte flytta på datorn heller.

Ska det vara tyst så hade jag lagt mellanskillnad till P182 och bytt ut fläktarna. Antec Threehundred har inte möjligheten att bli tyst. Dock så vill jag påpeka att högljudda kylare på grafikkort och processorer och högljudda nätagg kommer göra datorn högljudd oavsett vilket chassi du har.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Har haft några Antec-chassin och har aldrig behövt köra fläktarna annat än i low. (brukar satsa på rejäla CPU och grafikkortskylare, så att man inte måste ha storm i chassit för att kyla komponenterna).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Ska det vara tyst så hade jag lagt mellanskillnad till P182 och bytt ut fläktarna. Antec Threehundred har inte möjligheten att bli tyst. Dock så vill jag påpeka att högljudda kylare på grafikkort och processorer och högljudda nätagg kommer göra datorn högljudd oavsett vilket chassi du har.

Ok, men har du några förslag på vilka fläktar jag borde byta till om jag köper P182?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Har haft några Antec-chassin och har aldrig behövt köra fläktarna annat än i low. (brukar satsa på rejäla CPU och grafikkortskylare, så att man inte måste ha storm i chassit för att kyla komponenterna).

Ok, kanske gör så...

Permalänk
Medlem

Lian li!

Visa signatur

| Lian Li PC-B25 | Intel core i7 920 2.6GHz | XFX GeForce GTX 280 1GB | Corsair 6GB 1333MHz | Corsair TX750W PSU | Samsung 7200rpm 750GB | Samsung 7200rpm 1000GB | Creative X-Fi Soundblaster |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JDE
Lian li!

Precis. Antec 300 är skit och inte alls värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JDE
Lian li!

Jaaa Lian Li,,, likadant som jag skulle säga krokodil...

OnT: Har nyss beställt ett P182. Och efter läst flera recensioner och flera olika inlägg om den så verkar den absolut vara den mest prisvärda chassit:) Tyst å kylningen verkar vara underbar

Visa signatur

baaah tjena! ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Precis. Antec 300 är skit och inte alls värt pengarna.

Är ni knäppa hela högen? Threehundred är tyst ifall man kör fläktarna på LOW, om det låter för mycket, köp ett par Nocuta och sätt i då! Har en kompis som sitter på ett Three hundred och det är i klass med mitt P182 då det kommer till ljudnivå!

Skulle lätt tagit ett Three hundred

Permalänk
Medlem

Lian li om det är kvalitè du är ute efter.

Permalänk

Själv kör jag med ett P182. Gillar chassit enormt förutom originalfläktarna som jag tycker är lite för högljudda även på low så jag har bytt ut dem mot 4st nexus fläktar och slängt in en fläktkontroller. Rekommenderas starkt om du vill ha hyffsad kylning och låg ljudnivå.

Permalänk

Själv kör jag med ett P182. Gillar chassit enormt förutom originalfläktarna som jag tycker är lite för högljudda även på low så jag har bytt ut dem mot 4st nexus fläktar och slängt in en fläktkontroller. Rekommenderas starkt om du vill ha hyffsad kylning och låg ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Har oxå ett P182 o är nöjd med detta chassi,mina orginalfläktar går på medium o tycker att det är ett hyfsad ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Prisvärdet på Antec Three Hundred är svårt att bortse ifrån... Sedan om det är tyst eller inte beror ju framförallt på vad du har för komponenter och kylning. Inga problem med störande vibrationer i plåten osv iaf enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Precis. Antec 300 är skit och inte alls värt pengarna.

Antec 300 är ju bland det bättre du kan få för runt 500-600kr kylningsmässigt, blanda inte Lian-Li med budgetchassin eftersom deras chassin är en helt annan femma.

Antec P182 är trevligt, jag har själv P180B som är första versionen och har inte alla bra funktioner som nya modellen.
Helt klart ett prisvärd allroundchassi som går att få tyst på.

Permalänk
Medlem

Sen är ju P182 rätt långt från Dezmond:s grundkrav att det ska vara lätt, men det är du väl medveten om hoppas jag

(svårburet/svårsläpat chassi dessutom IMHO)

...

Antec 300 är knappast skit, men det är på sätt och vis ett ganska högt prissatt budgetchassi.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Sen är ju P182 rätt långt från Dezmond:s grundkrav att det ska vara lätt, men det är du väl medveten om hoppas jag

(svårburet/svårsläpat chassi dessutom IMHO)

...

Antec 300 är knappast skit, men det är på sätt och vis ett ganska högt prissatt budgetchassi.

Ja läste att P182 vägde runt 14 kg? ungefär dubbelt så mycket som nuvarande, som väger runt 6 kg. Och jag tar nog inte ett Lian Li chassi... Så då blir det väl Antec 300. Men dom tricool fläktarna som man får med, fast man kör dem i low, får man ändå hyfsad kylning?

Permalänk
Medlem

Jorå, 300:n är välventilerad nog för att allt på low borde räcka till det mesta!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jorå, 300:n är välventilerad nog för att allt på low borde räcka till det mesta!

Ok, men då kör jag nog på det. Om jag tycker det låter för mycket, vilka/vilken fläkt tycker ni jag borde byta till? Noctua NF-??

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett lätt chassi köp inte P182.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Extreat
Om du vill ha ett lätt chassi köp inte P182.

Jag vet och jag ska inte.

Permalänk

Re: Ett cleant och lätt chassi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dezmond
Hej, undrar bara om någon vet något snyggt, cleant och lätt chassi? Sen om det finns blå lampor eller diverse färger skadar det inte. Det ska vara ett midtower helst. Och om ni kan klämma in det, så ska det ju vara tyst. Tackar på förhand! // Dezmond

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=291336
Det är tungt (10kg+ med komponenter monterade), massa hål och fläktarna som sitter i från början är inte tysta. Men täpper man igen hålen och sätter i tysta fläktar blir det tyst....

Två blåa lysdioder som var och en har tillräckligt med ljus för att lysa upp ett mindre rum finns också.

Visa signatur

Signatur raderad.
Max 5 rader och absolut inga hakkors! /Najk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dezmond
Ok, men då kör jag nog på det. Om jag tycker det låter för mycket, vilka/vilken fläkt tycker ni jag borde byta till? Noctua NF-??

Ta nexus! Bästa fläktarna man kan hitta idag.
Jag har 3st nexus och 1 noctua och noctuan låter mera än alla 3 nexusarna tillsammans. Iallafall på högre varv.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asdfgh
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=291336
Det är tungt (10kg+ med komponenter monterade), massa hål och fläktarna som sitter i från början är inte tysta. Men täpper man igen hålen och sätter i tysta fläktar blir det tyst....

Två blåa lysdioder som var och en har tillräckligt med ljus för att lysa upp ett mindre rum finns också.

Nja... 10 kg+...

Permalänk
Medlem

Cheiftec Aegis tycker ja fungerar toppen!

Permalänk

Antec Solo (och dess varianter) fyller dina krav bra. Vill du veta vilka fläktar du skall ha, titta på silentpcreview.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Extreat
Om du vill ha ett lätt chassi köp inte P182.

Fan va alla är gnälliga. Min gamla burk vägde 42kg... Köp ett chassi som du tycker ser bra ut och en klase nexus 120mm.

Edit: Har btw ett P180 nu, lätt och bra. Inte lika rymligt som mitt gamla men fortfarande ett bra chassi. Älskar silikonbussningarna i diskracken, de gör en jävla skillnad. Min 10krpm raptor låter mindre i detta än någon av de andra diskarna lät i det gamla (chieftec midtower, med 10mm dämpmatta).

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Ska det vara tyst så hade jag lagt mellanskillnad till P182 och bytt ut fläktarna. Antec Threehundred har inte möjligheten att bli tyst. Dock så vill jag påpeka att högljudda kylare på grafikkort och processorer och högljudda nätagg kommer göra datorn högljudd oavsett vilket chassi du har.

Det går visst att få tyst på ett Three Hundred. Steg ett är att göra sig av med Tri Cool fläktarna. De må flytta mycket luft men de låter väldigt mycket, oavsätt vilket chassi de sitter i. Ett par nexus eller liknande och en Fractal Design 140mm till taket och det är löst. Kvar är då hårddiskarna vilket man antingen löser genom en vagga eller liknande eller så gör man som jag gjorde. Investerar 160kr på asfaltsmattor från Biltema som man kläd sidoplåtarna med så försvinner alla vibrationer från diskarna. Det sista som kan låta är då CPU, GPU och nätagg men de låter ungefär lika mycket oavsätt chassi. Jag löste det genom att kyla både CPU och GPU passivt men det är lite överkurs.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24