Permalänk
Medlem

Datorn krashar vid windows installation

Hej,

Jag har fått problem med min dator. Den har funkat felfritt i ett år ungefär men sista veckorna när man startade upp Vista så startade datorn upp (oftast) till läget där man kunde logga in. Ibland så blev skärmen svart precis innan.
Strax efteråt efter man loggat in eller efter man suttit och jobbat i några minuter så blev skärmen svart igen och man var tvungen och starta om.

Efter några omstarter så kunde datorn bli stabil, men jag tänkte de kanske är lika bra med en ominstallation så startade upp med Vista DVD skiva och formaterade om disken och tryckte på install. Installationen går alltid förbi fasen där den kopierar från dvd:n och sedan ska man starta om datorn för att fortsätta installationen men sedan när den står och jobbar så fryser datorn/eller så blir skärmen bara svart och man kommer inte vidare.

De verkar som om den kraschar när den scannar efter hårdvaran eller nåt.

Jag har kört memtest86+ och den visade inte på några problem med minnena. Jag bytte minnes plats på minnena och de hjälpte inte heller. Jag har 2 interna hårddiskar jag testat att installera Vista till men de spelar ingen roll det heller.

Så frågan är ifall det är processorn, moderkortet eller kanske grafik kortet som spökar? jag har dock inte andra delar så jag kan testa dom delarna var för sig så vad kan de mest troliga felet vara? eller har någon något tips på vad mer jag kan göra?

setup:
LG 19" LCD L1918S-SN TCO-03 Silver 1280x1024, 5ms, 700:1, LightView
Samsung DVD-brännare SH-S203 SATA Black OEM
Antec Performance P182 Miditower, Gun Metal Black Aluminum(utan nätagg)
Corsair Powersupply 550W Bulk, svart,
ATX/EPS, 120mm fläkt, 4xSATA, SLI
Gainward GeForce 8800GT 512MB GDDR3,
PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 256bit
Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM
Gigabyte GA-P35C-DS3R, P35, Socket-775, GbLAN, PCI-Ex16
Logitech Deluxe 250 Keyboard SE USB Svart OEM
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt
OCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 4096MB KIT, XTC, w/two 2048MB, CL5-4-4-15

Mvh

Permalänk

Den skannar efter hårdvara och därmed även grafikkort... visserligen kan installationen se ut att stanna här i 5-10 minuter men kan sedan fortsätta. Skärmen skall fortfarande visa det vita strecket uppe till vänster. Har du kontrollerat om skärmen har kvar videosignalen ? ...och att skärmen är okay.

Processorfel får systemet att frysa men bilden ligger kvar i grafikminnet och fortsätter att visas.
Minnesfel hänger uppstarten eller ger blåskärm. Moderkortet kan ge alla typer av felyttringar...

Det mesta pekar annars på grafikkortet eller dess drivrutin. Visserligen hinner väl inte grafiken bli varm, men den typen av kylarskydd som du har samlar med tiden på sig damm.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Skärmen har inte kvar videosignalen utan går till standbyläge. Förutom vid par enstaka tillfällen då datorn fryst sig vid ungefär samma fas under installation och då har bilden legat kvar i minnet. Kan de underlätta felsökningen på nåt sätt? Men jag är ganska säker på det inte är skärmen.

Jag har även vi upprepade tillfällen blåst rent datorns komponenter från damm med tryckluft på burk o hållit den ren och alltid när jag kollat in temperatur/fläktens-rpm till grafik kortet så har dom legat på normala värden.

Dock så misstänker jag att det är grafikkortet som har avgett ett högfrekvent ljud ibland under några månader men har inte kunna vara utan datorn så det har fått vara.

Permalänk
Medlem

nu har jag testat med ett annat grafikkort i datorn och det blev inte bättre för det, utan datorn antingen fryser sig vid installationen eller så tappar skärmen videosignalen.

Så då återstår bara processorn eller moderkortet som strular och jag måste byta ut nåt på garantin så är de hugget som stucket vilken jag byter ut först på garantin eller vilken känns mest trolig?

någon som har lite erfarenhet?

Permalänk

Processorn brukar klara sig... så då ligger mitt tips på moderkortet (eller strömmatningen/24-pin kontakten).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA