Permalänk
Medlem

låg multiplier = seg prolle :(

Jag har en Q9450 som tydligen ska gå som standard i 2,66 GHz.

När jag nu kollar CPU-Z så stod det att den gick i 2004 MHz. Tittade därefter på dess multiplier och den stod på x 6.0 ?? Borde väl vara x 8.0

Testade därefter att höja multipliern till x 7.0 - resultatet blev att den nu pendlar mellan x 6.0 i 2004 MHz och ibland går upp i x 7.0 i 2338 MHz. Notera att den stannar oftare på 6 i multiplier.

Hur ska jag nu göra för att få den att gå i dess rätta hastighet, 2,66GHz?

Verkar ju inte göra någon skillnad i att endast höja multiplier, då den verkar gilla x 6.0.

Denna bild togs efter jag hade höjt multipliern till 7.

Kan den vara annan hårdvara som sätter stopp kanske?

Moderkort Asus P5K-E
Minnen osäker. Corsair PC2 6400 verkar det som. 4 x 2 GB

Hjälp uppskattas då jag är nybörjare i just detta område

Permalänk
Avstängd

Det är inget fel det är Intel Speedstep som är på den sänker MP när det inte behövs så mycket av CPUn det går att stänga av i BIOS...

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk

Kallas speedstep eller eiet ,kolla efter det i bios om du vill stänga av det.

Men det är helt onödigt att göra det på processorn blir bara varmare och får sämre livslängd med funktionen av.
Den finns där av en anledning.

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader

Permalänk
Medlem

Som sagt Eist Speedstep. När du nu själv klockar NER porcessorn genom att sätta multipliern lägre, så får du smämre prestanda. Sätt den till högsta möjliga, dvs 8 typ.

Om du mot förmodan vill stänga av denna bra funktion, pga att du upplever problem eller seghet, så gör du det i bios där du letar efter just speedstep eller EIST

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Ah nu fattar jag (slår mig själv i skallen..). Jag satte tillbaka multipliern på x8 nu.

Nu när jag redan är här så kan jag lika gärna fråga på direkten i hopp om att en vänlig själ svarar.

Tror ni det är möjligt att överclocka något med mitt system? verkar ju onekligen vara kassa minnen, eller hur. (någon som vet om dom går i 400 eller 800 MHz?)

Hur som helst så skulle det vara roligt med en liten prestandaökning. Skulle det vara rimligt med 3.0 - 3.2GHz möjligtvis? Är det bara att öka FSB lite i taget eller måste jag höja nån spänning också?

Hjälp uppskattas

Permalänk

Dina minnen är gjorda för 800Mhz men klarar upp mot 900 och lite till säkert(det gör mina iaf)

Pröva att klocka men håll koll på temperaturerna med coretemp eller liknande. Kör du stockkylning klarar du nog nog ganska precis 3,2 men du bör ha annan kylning helst.

Är inte alltför insatt i hur Quad skiljer sig med spänningen från Duo men spänningen borde kunna ligga kvar på samma eller höjas en liten aning om du klockar max 0,5Ghz.

Permalänk
Avstängd

Läs "FAQ:Överklockning" i överklocknings sub-forumet.
Btw, inte första gången denna frågan ställs...

Visa signatur

Orkar inte med folk som inte kan hålla en konversation på vuxennivå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloxy
Ah nu fattar jag (slår mig själv i skallen..). Jag satte tillbaka multipliern på x8 nu.

Nu när jag redan är här så kan jag lika gärna fråga på direkten i hopp om att en vänlig själ svarar.

Tror ni det är möjligt att överclocka något med mitt system? verkar ju onekligen vara kassa minnen, eller hur. (någon som vet om dom går i 400 eller 800 MHz?)

Hur som helst så skulle det vara roligt med en liten prestandaökning. Skulle det vara rimligt med 3.0 - 3.2GHz möjligtvis? Är det bara att öka FSB lite i taget eller måste jag höja nån spänning också?

Hjälp uppskattas

Jodå, 3,2GHz bör inte vara några problem. Du har ju FSB på 333MHz och multipel 8, vilket ger klockfrekvens 333MHz x 8 = 2664MHz = 2,66GHz.
Om du läser FAQ för klockning först, så du vet lite mer om vad du skall göra, därefter låser du PCI-e, låser ratio till 1:1 och höjer FSB till 400MHz. (Lika bra att chansa och se om det fungerar, då en såpass blygsam klockning borde fungera). Om allt går som det skall har du nu 400MHz x 8 = 3,2GHz i klockfrekvens och ditt minne går i 2x400MHz = 800MHz, viket är vad de är specificerade för att klara.

Kontrollera bara att temperaturen inte blir för hög när du stabilitetstestar med t.ex. Prime95.

Visa signatur

~Pelle~