Permalänk
Medlem

"Gnisslar" i datorn.

Detta är ett ganska udda problem, men varje gång jag startar ett spel t.ex. Crysis och intro filmer såsom EA, NVIDIA etc, börjar spela så börjar det "gnissla"något väldigt lågt ljud ifrån datorn, kan tyvärr inte formulera det bättre. Sedan när man väl kommer in i spelet och börjar spela så slutar det.

Det är ganska irriterande och jag blir lite orolig, vad kan detta bero på? Blir det för varmt? Samtidigt så verkar det inte ett så allvarligt problem, eftersom det som sagt slutar när man kommer till menyn.

Detta var min första dator jag byggde, så jag kanske har gjort något litet misstag? Annars fungerar den utmärkt.

Tacksam om någon kan posta några teorier.

Windows Vista Ultimate
Seagate Barracuda 7200.11
Gigabyte GA-MA790X-DS4
4gb ram
Corsair TX650W
ATI HD 4870
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition

Missade jag något?

Permalänk
Medlem

Se efter vart det kommer ifrån, processorn,hddn,graffet.

Permalänk
Medlem

Har haft något liknande och då var det hårddiskburen som glappade lite. När läshuvudena i hårddisken hoppar från en punkt till en annan längre bort så blir det ganska stora krafter som vill vrida hårddisken. Dessa krafter ska tas upp av hårddiskens infästning och glappar den då lite så kommer hela fästet att slå lite fram och tillbaka och orsakar ibland ett gnisslande ljud.

Kolla så hårddiskarna sitter fast ordentligt.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

du glömde nämna vad för nätagg du har. jag har exakt samma problem och jag är ganska säker på att det är mitt corsair hx620 som för oväsen. jag har hört att det kan vara kondensatorer eller spolar som låter vid hög belastning men jag är inte säker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isengrim
Har haft något liknande och då var det hårddiskburen som glappade lite. När läshuvudena i hårddisken hoppar från en punkt till en annan längre bort så blir det ganska stora krafter som vill vrida hårddisken. Dessa krafter ska tas upp av hårddiskens infästning och glappar den då lite så kommer hela fästet att slå lite fram och tillbaka och orsakar ibland ett gnisslande ljud.

Kolla så hårddiskarna sitter fast ordentligt.

Aha. Ska inspektera senare idag. Kan vara det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aach
du glömde nämna vad för nätagg du har. jag har exakt samma problem och jag är ganska säker på att det är mitt corsair hx620 som för oväsen. jag har hört att det kan vara kondensatorer eller spolar som låter vid hög belastning men jag är inte säker.

Ojsan. Corsair TX650W. La till i första posten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobbex
Se efter vart det kommer ifrån, processorn,hddn,graffet.

Kan försöka, det är rätt svårt att lokalisera ljudet exakt.