Dags att kryptera HDDn...

Permalänk
Medlem

Ja, först skapar du en vanlig tc-volym.
Sen kan du skapa en hidden inne i den om du vill.
(Finns en variant att skapa båda samtidigt, men jag kör alltid en sak i taget).

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Musikälskare

knackar nån på från IPRED eller liknande kastar jag datorn ur fönstret = Min kryptering

hhhahaha lol nej ^^

Men kan man inte slänga in en bunte starka magneter kring hårddiskarna?

http://www.coolstuff.se/p146/Supermagneter.html?highlight=mag...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Ja, först skapar du en vanlig tc-volym.
Sen kan du skapa en hidden inne i den om du vill.
(Finns en variant att skapa båda samtidigt, men jag kör alltid en sak i taget).

Ok, då förstår jag någorlunda

Men blir lite snurrig när jag ser denna bild

http://www.truecrypt.org/images/docs/hidden-volume.gif

Om man har en partion på 100 gb, fördelas den först på 50gb true crypt och de resterande 50 gb används till hidden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Ok, då förstår jag någorlunda

Men blir lite snurrig när jag ser denna bild

http://www.truecrypt.org/images/docs/hidden-volume.gif

Om man har en partion på 100 gb, fördelas den först på 50gb true crypt och de resterande 50 gb används till hidden?

Du väljer själv.
Efter att du skapat den vanliga volymen...och kopierat in lite skäp-filer (som du låtsas är hemliga)...väljer du att skapa en hidden volume. Truecrypt kommer scanna volymens kluster och visar hur mycket av den vanliga volymen som är ledigt utrymme (tomrum), och kan bilda en hidden volume.

Säg att du har en 200GB vanlig tc-volym...du kopierar in en 2GB stor fil till den. Sedan väljer du att skapa en hidden volume. Den kan då max bli 198GB stor (vilken tc känner av).
Du väljer att skapa en 150GB stor hidden volume.
Du har nu en normal volym på 200GB...i denna ligger en 2GB stor fil (film på frugan iklädd lack o läder, inte vet jag)...resten av de 200GB är ledigt utrymme.

Egentligen är det dock inte ledigt utrymme, utan 150GB av detta är en hidden volume, som du kan mounta med annat lösenord. Att denna ens existerar går inte se, ser ut som ledigt utrymme.

Om du skulle fylla den normala volymen med mer än 50GB filer...kommer hidden volume att skrivas över och gå förlorad.

I hidden volume lägger du de filer du egentligen inte vill att andra skall hitta, försvarshemligheter eller vad det nu är. Filmen på frugan är bara en fil du låtsas att du vill dölja.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Du väljer själv.
Efter att du skapat den vanliga volymen...och kopierat in lite skäp-filer (som du låtsas är hemliga)...väljer du att skapa en hidden volume. Truecrypt kommer scanna volymens kluster och visar hur mycket av den vanliga volymen som är ledigt utrymme (tomrum), och kan bilda en hidden volume.

Säg att du har en 200GB vanlig tc-volym...du kopierar in en 2GB stor fil till den. Sedan väljer du att skapa en hidden volume. Den kan då max bli 198GB stor (vilken tc känner av).
Du väljer att skapa en 150GB stor hidden volume.
Du har nu en normal volym på 200GB...i denna ligger en 2GB stor fil (film på frugan iklädd lack o läder, inte vet jag)...resten av de 200GB är ledigt utrymme.

Egentligen är det dock inte ledigt utrymme, utan 150GB av detta är en hidden volume, som du kan mounta med annat lösenord. Att denna ens existerar går inte se, ser ut som ledigt utrymme.

Om du skulle fylla den normala volymen med mer än 50GB filer...kommer hidden volume att skrivas över och gå förlorad.

I hidden volume lägger du de filer du egentligen inte vill att andra skall hitta, försvarshemligheter eller vad det nu är. Filmen på frugan är bara en fil du låtsas att du vill dölja.

Ok, tack för förklaring... då blev det lite mer glasklart. Lite svårt med TC när de har 2 alternativ av allt. Men ditt ex på 2gb på den första är något som man variera och ha mindre?

Blir o testa detta på den interna, dock fungerade tc på de externa, känns mer säkert där nu när man väl börjar kunna det ialla fall

En annan sak, lite offtopic dock... har kört med erasor som tar några timmar på mina externa

Det finns ju program som WD egna som formaterar hårddisken väldigt fort eller längre tid, men det är inte att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
[B]Ok, tack för förklaring... då blev det lite mer glasklart. Lite svårt med TC när de har 2 alternativ av allt. Men ditt ex på 2gb på den första är något som man variera och ha mindre?

Visst, du kan ha den normala volymen på några få kB och i princip allt i hidden.

Citat:

En annan sak, lite offtopic dock... har kört med erasor som tar några timmar på mina externa

Det finns ju program som WD egna som formaterar hårddisken väldigt fort eller längre tid, men det är inte att rekommendera? [/B]

Jag skulle föreslå att du första gången låter TC formattera disken själv (den skriver då hela disken med "slumpvis" data). Sedan kan du köra quickformat etc.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Tja har par frågor, hade en program my secret folder där man kunde gömma och låsa mappar och filer men det har inget med kryptering att göra.

Men det jag undrar år om man kör med truecrypt och krypterar en partiton och sedan avinstallerar truecrypt så går d inte att komma åt den partitionen med andra ord?=) Liksom för med secret folder var det ju säkert medans programmet fanns på datorn men avinstallerade man så kunde man ju komma åt den låsta partitionen t.e.x = inte säkert

Men med tc så är d krypterat och så för alltid oavsett om du har programmet installerat eller inte såvida man inte gör en omformatering och lägger inte nytt okrypterat?

Med andra ord det går inte komma åt alla gömda krypterade filer bara för att man avinstallerat truecrypt?=) Kanske dum fråga men ändå

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smisken
Tja har par frågor, hade en program my secret folder där man kunde gömma och låsa mappar och filer men det har inget med kryptering att göra.

Men det jag undrar år om man kör med truecrypt och krypterar en partiton och sedan avinstallerar truecrypt så går d inte att komma åt den partitionen med andra ord?=) Liksom för med secret folder var det ju säkert medans programmet fanns på datorn men avinstallerade man så kunde man ju komma åt den låsta partitionen t.e.x = inte säkert

Men med tc så är d krypterat och så för alltid oavsett om du har programmet installerat eller inte såvida man inte gör en omformatering och lägger inte nytt okrypterat?

Med andra ord det går inte komma åt alla gömda krypterade filer bara för att man avinstallerat truecrypt?=) Kanske dum fråga men ändå

Det är korrekt. Bara för att du avinstallerar programmet...händer inget med den krypterade informationen.
Programmet i sig har ingen aning om vad som är krypterat eller inte.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Nu e d krypteringstajm känns asbra! Kör på en gammal 250gb hd som test, verkar riktigt bra lätt programmet hittils asså tumme upp!

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Medlem

Vad händer om jag skulle få för mig att kryptera min externa disk (1tb wd elements) och sedan försöka spela upp innehållet på en xbox 360 eller via popcorn hour? Ploppar det upp en liten ruta som ber mig att slå in lösenordet eller kommer inte disken kunna läsas alls?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Men kan man inte slänga in en bunte starka magneter kring hårddiskarna?

Nej, hårddiskarna har oftast ett skal som skyddar dom till stor del mot magnetism.
Skivorna är ju av glas, så dom spricker av riktigt kraftiga stötar.
Häng upp disken i något lite flexigare material, ha en stark fjäderladdad vikt som boxar till HD'n vid behov. Eller en spets som genomborrar topp plåten och därmed spräcker skivorna.
Ingen lär kunna pussla ihop HD skärvorna och extrahera data't.

Vet ej vilken syra som skulle kunna fräta bra på skivorna om man skulle välja "dödlig injektions metoden".

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxarn
Vad händer om jag skulle få för mig att kryptera min externa disk (1tb wd elements) och sedan försöka spela upp innehållet på en xbox 360 eller via popcorn hour? Ploppar det upp en liten ruta som ber mig att slå in lösenordet eller kommer inte disken kunna läsas alls?

Det går inte. Du måste kunna köra Truecrypt-programmet för att kunna läsa disken.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Nej, hårddiskarna har oftast ett skal som skyddar dom till stor del mot magnetism.
Skivorna är ju av glas, så dom spricker av riktigt kraftiga stötar.
Häng upp disken i något lite flexigare material, ha en stark fjäderladdad vikt som boxar till HD'n vid behov. Eller en spets som genomborrar topp plåten och därmed spräcker skivorna.
Ingen lär kunna pussla ihop HD skärvorna och extrahera data't.

Vet ej vilken syra som skulle kunna fräta bra på skivorna om man skulle välja "dödlig injektions metoden".

Det är mej vetrligen bara en ökänd serie diskar, IBM Deskstar, som en gång hade skivor av glas. Numera är dom i aluminium tror jag.

Permalänk
Medlem

Vad gör ni när polisen sparkar in dörren när ni inte är i lägenheten och era maskiner står på :). Kryptering eller ej så är man lika körd, så länge de inte stänger av maskinerna dvs.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Mycket bra idé med kryptering som lösning på IPRED-problet! Jag gillar det mycket skarpt... Rätt uppkäftigt - "ni vet vad jag gör, men kan aldrig bevisa det".

Nå, till de två vesäntliga frågorna - användarvänlighet och prestanda:

* Brorsan ska klara av att använda det på sin bruk, så vilket är lättast - PGP, True Crypt eller något annat? Finns något att få på svenska?
* Vad sackar systemet minst om man vill kryptera ALLT? Vad är snabbast om man gör någon fullösning, typ krypterar allt utom sin systemdisk?

Mycket tacksam för svar!

/joar.

PS:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Vad gör ni när polisen sparkar in dörren när ni inte är i lägenheten och era maskiner står på :). Kryptering eller ej så är man lika körd, så länge de inte stänger av maskinerna dvs.

Hehe... Polisens första åtgärd när de inte kommer förbi Windows skärmsläckar-lösenord (eller låsta användare) lär vara att rycka sladden och ta med burken till sina experter på stationen - och då kan de inte starta den igen. Osis.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Mycket bra idé med kryptering som lösning på IPRED-problet! Jag gillar det mycket skarpt... Rätt uppkäftigt - "ni vet vad jag gör, men kan aldrig bevisa det".

Nå, till de två vesäntliga frågorna - användarvänlighet och prestanda:

* Brorsan ska klara av att använda det på sin bruk, så vilket är lättast - PGP, True Crypt eller något annat? Finns något att få på svenska?
* Vad sackar systemet minst om man vill kryptera ALLT? Vad är snabbast om man gör någon fullösning, typ krypterar allt utom sin systemdisk?

Mycket tacksam för svar!

/joar.

PS:

Hehe... Polisens första åtgärd när de inte kommer förbi Windows skärmsläckar-lösenord (eller låsta användare) lär vara att rycka sladden och ta med burken till sina experter på stationen - och då kan de inte starta den igen. Osis.

EXAKT! Tror aldrig att dem gör undersökning på platsen

Förresten, har ett litet problem.

Det är så att jag köra min torrentklient till min truecrypt men varje gång jag startar om eller mountar den volymen så får den en ny VOLYM etikett typ först hette den N: sedan blev det T: o.s.v. någon som vet vart man kan ställa in att den alltid får samma etikett vid mount??

För just nu måste ja ladda till en annan disk sedan föra över till crypt det jag vill spara om man säger för framtiden. Vill seeda på det jag dragit ner direkt till crypt liksom.

Verkar som jag grejar det, kryssade i mount volume as removable media under prefernces då får den alltid T: som beteckning eller samma verkar det som.

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Medlem

Fan, allt det där verkar ju skitstruligt, kan inte det här vara ett bättre alternativ ? https://torrentprivacy.com

Visa signatur

Antec 300, ASUS P6T Deluxe V2, Core i7 920 2.66ghz@3.80ghz, Noctua NH-U12P Se 1366, Corsair Dominator Twin3x DDR3 PC12800 1600mhz (3x2gb), VTX3D Radeon HD5850 1gb, Barracuda 320gb, Coolermaster 700W, Benq G2420Hd 1920*1080

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aslsthlm
Fan, allt det där verkar ju skitstruligt, kan inte det här vara ett bättre alternativ ? https://torrentprivacy.com

Ingen mängd internetkryptering går att jämföra med diskkryptering, det är totalt olika saker. Diskkryptering skyddar ju inte mot att någon ser vem du är online, och onlinekryptering skyddar inte dina filer när nån snor din dator.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

För det första, de flesta som krypterar här vil ju gömma undan sina "semesterfilmer", då är det i regel inte polis som kommer och knackar på dörren utan kronofogden. Dom gör en så kallad intrångsundersökning och har sannorlikt med sej APB som i sin tur nog har ett par it-snubbar med sej.
Kronofogdens linje är att säkra it-utrustning inom 45 sekunder från det att dom klivit in genom dörren, just för att man inte ska hinna radera eventuell bevisning.

För det andra, har man en bärbar dator med saker man itne vill att dom ska komma åt är det nog viktigt att man hinner stänga ner datorn helt, annars kan dom läsa ut nycklar med mera ur minnet. Helst ska man även ta ur batteriet och rycka nätsladden så det verkligen inte ligger spänning på nånstans i datorn.

Frågan är hur lätt det här kommer bli i verkligheten när dom väl ringer på att klara sej undan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Ingen mängd internetkryptering går att jämföra med diskkryptering, det är totalt olika saker. Diskkryptering skyddar ju inte mot att någon ser vem du är online, och onlinekryptering skyddar inte dina filer när nån snor din dator.

Jag tänker personligen kombinera de båda, skadar inte. Man blir förhoppnigsvis inte upptäckt, och blir man det så är chansen liten att någon kan se vad man pysslat med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Kronofogdens linje är att säkra it-utrustning inom 45 sekunder från det att dom klivit in genom dörren, just för att man inte ska hinna radera eventuell bevisning.

Frågan är hur lätt det här kommer bli i verkligheten när dom väl ringer på att klara sej undan.

Tja, "säkra it-utrustning" tror jag ändå inte betyder att sätta sig och undersöka utrustningen på plats. Och vore så fallet så måste man bara dra ur kontakten. Ska se till att installera en strömbrytare en bit från datorn som man lite diskret kan trycka på utifallatt. Kalla mig gärna paranoid, jag tycker det här är rätt kul.

Sen är, som du säger, frågan om man verkligen har the guts att göra något överhuvudtaget om farbror blå verkligen knackar på och med myndig stämma kräver att få kliva in...

/joar.

EDIT: Någon som testat att köra TrueCrypt under Windows 7? Hur fungerar det i så fall?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk

Sparkade in Truecrypt på bärbara och drog AES på hela systemdisken. Även med den begränsade prestanda den har, Pentium M 725 1,6GHz, 512MB DDR333 och en 80GB 5400RPM disk så märker jag ingen skillnad i respons. Benchar man i truecrypt så klarar processorn att gå igenom data i knappt 50MB/s vilket jag gissar är snabbare än av den kan skriva/läsa från hårddisken i alla fall.

Den enda nackdelen skulle ju kunna vara att man teoretiskt tappar batteritid eftersom mer jobb läggs på CPUn.

Nån som vet hur det är med att plocka fram ett lösenord ur XP när man har låst datorn?
Att det är en enkel sak att göra ur dos vanligtvis är ju en sak..

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

När jag kör pryptering på hddn med tc så kör jag givetvist med password

Men vad gäller för Generate Random Keyfile, och vad skiljer sig från den och det vanliga lösenordet jag själv skapar och vad händer när jag tar Generate and save keyfile???

Permalänk
Medlem

Keyfile är när du tar en av dina 1000st jpg-filer från semestern på Mallorca och säger att just en viss av dessa är del av lösen. Kombinerat med lösenord är det rätt fint.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Vore nice att ha ett lösenord som wipe hela disken om den matades in

Så ifall de tvingar en att ge lösenorder så ger man det lösenordet som kör en format på hela disken.

Selfdestruct in 5...4...3...2...1...0 Kaboom och disken smälter som ost på en varm pizza.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Angående hidden volume! om man krypterar partitionen med NTFS så kan man inte få hidden volume att bli nästan lika stor som "Outer volume" Det blir istället så här: t.ex. 1 TB Outer volume ger max 500 GB hidden volume med NTFS

Man måste formatera med FAT filsystem för att det ska gå! men då har man de här med 4 GB gränsen för filer hur kan man lösa de här? eller de kanske inte finns någon lösning överhuvutaget? Någon som vet?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1

Permalänk
Medlem

NTFS har en konstig layout som ger denna begränsning tyvärr.
Under linux kan man nog välja andra filsystem än NTFS och FAT och slippa detta. Under windows är man nog tvingad till pest eller kolera.

Citat:

...dator med saker man itne vill att dom ska komma åt är det nog viktigt att man hinner stänga ner datorn helt, annars kan dom läsa ut nycklar med mera ur minnet.

För den paranoide kan man kanske göra en "automatiskt slå av strömmen" -grej om någon forcerar dörren etc. Då har de kanske 20s på sig innan minnet inte går att läsa. Ett rejält lås på plåtlådan gör nog susen...
Dagens tips: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@...

PS. Keyfiles kan inte användas till systemkryptering i Truecrypt (ännu) då bootloadern inte har någon filhanteringsfunktion. Till vanliga volymer fungerar det dock bra.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon som testat att köra TrueCrypt under Windows 7? Hur fungerar det i så fall?

Inte testat själv, men det finns de som gjort, och det fungerar bra. Ingen officiell support för Win7 ännu dock.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Inte testat själv, men det finns de som gjort, och det fungerar bra. Ingen officiell support för Win7 ännu dock.

Tackar! Nu har jag dock testat själv, och hittills efter några timmar och en del experimenterande så fungerar det alldeles utmärkt.

Kör för övrigt på min Eee 1000H just för att testa, och det verkar inte som att systemet sackar... Åtminstone inte så att jag märker ännu. Den här leksaken är ju inte direkt rapp, så TrueCrypt verkar sannerligen vara lättdrivet.

En annan fråga! Om man gör en file container som man sedan mountar i TC, går det då att göra så att den mountas automatiskt med samma enhetsbokstav nästa gång man startar datorn? Det kräver självklart att man anger lösenord, men jag vill slippa öppna TC och söka reda på filen manuellt varenda gång...

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

prova "Save current mounted volume as favorite".

Sedan "mount favorites".

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
NTFS har en konstig layout som ger denna begränsning tyvärr.
Under linux kan man nog välja andra filsystem än NTFS och FAT och slippa detta. Under windows är man nog tvingad till pest eller kolera.

Kan man inte göra så här istället! Skapa en FAT partition som "Outer volume" och inuti den skapa en NTFS som då motsvarar "hidden volume" ??

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1