Problem med XFX GeForce 9800 GTX+ (?)
XFX NVIDIA GeForce 9800 GTX+ (512 MB)
Intel Pentium 3.2 Ghz
2 GB RAM
462 GB (halvfull) hårddisk
375 W nätagg
Tjena!
För en dryg vecka sedan fick jag för mig att jag skulle byta upp mig från mitt gamla grafikkort, NVIDIA GeForce 7800 GTX (256 MB), till ett nyare: GeForce 9800 GTX+. Hade inga som helst problem innan bytet utan ville bara öka prestandan i vissa spel.
Problem nummer ett med det nya kortet var att det krävde två 6 pin PCI expresskablar för ström och mitt nätagg har bara en. Allt funkade men datorn berättade att kortet fick för lite ström och därför inte gick på max. Jag löste det hela genom att koppla en ledig 4 pins sladd via en adapter till en 6 pins (vilket instruktionerna till kortet inte rekommenderar, vilket killen i databutiken inte fattade varför). Detta funkade bra och felmeddelandena upphörde.
(Kan nämna att jag i denna veva även bytte ut min gamla DVD-drive eftersom den hade problem att läsa vissa skivor men detta ska väl inte kunna påverka något?)
Hade väl någon krasch men allt gick bra. Jag spelade Battlefield 2, Dawn of war 2, Company of heroes mfl. utan problem. För några dagar sedan började dock datorn att strula. Symptom:
1) Med total omjämna mellanrum blir skärmen helt svart och någon fläkt börjar rusa. Oftast. Ibland blir den bara svart utan rusande fläkt… Det enda som hjälper är att strypa strömmen och starta om. Detta händer ofta vid uppstart och sen som sagt oregelbundet. Ibland kan datorn vara på några timmar, ibland fem minuter. Men det händer konstant.
2) Samma som ovan fast skärmen blir grå.
3) VARJE gång jag startar ett spel blir skärmen svart, grå eller låser sig på den bild som visas vid tillfället. Ibland händer det direkt när man startar spelet, ibland kan man spela en halvtimme utan problem. Dock hänger den sig alltid till slut.
För det mesta får man inga felmeddelanden vid krasch men ibland har det dykt upp något som jag tolkar som att den påstår att det är fel på grafikkortets drivrutiner. Vad jag har försökt göra:
i) Installera och avinstallera drivrutinerna. Jag har 6.14.11.8208 2009-02-18 från Nvidia och jag tror att det var dom som följde med kortet. För när jag försöker återställa gamla drivrutiner får jag meddelande om att sådana saknas. Och att installera om just den rutinen jag har leder ingen vart.
ii) ”Skickat felrapport till Microsoft” som svarar att det har med bildskärmkortet att göra.
iii) Virussökt, anti-spywaresökt och defragmenterat.
iv) Försäkrat mig om att kortet rent fysiskt är på plats.
Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till? Alla tips och hjälp tas tacksamt emot!
/Dengar