Permalänk

Överhettad laptop - hjälp!

Hejsan!

Min bärbara dator är väldigt överhettad, grafikkortet ligger på ca 84 grader celsius medan processorerna ligger på cirka 72 grader.

Har tankat speedfan för att kunna reglera hastigheten på fläktarna, finns det några risker med detta? Finns det några andra, bättre program?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Re: Överhettad laptop - hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastian123
Hejsan!

Min bärbara dator är väldigt överhettad, grafikkortet ligger på ca 84 grader celsius medan processorerna ligger på cirka 72 grader.

Har tankat speedfan för att kunna reglera hastigheten på fläktarna, finns det några risker med detta? Finns det några andra, bättre program?

Tacksam för svar

Ett säkert kort till sänkt temperatur i laptop är att blåsa ur den med en högtrycksblås, man blir förvånad över hur mycket damm man får ut

Permalänk

Tack för svaret!

Jo jag har faktiskt funderat på att göra detta, är det dock inte riskabelt att öppna upp datorn om man är amatör som jag? Eller är det lugnt förutsatt att man enbart öppnar och sedan blåser ur?

Mvh

Permalänk
Medlem

ingen fara öppna och blås bara. men blås inte med fullt tryck lite lagom är bäst.

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk

Ok tack! Var får man tag på en sån där blåsmaskin?

Permalänk
Medlem

är tempsen i idle eller load?
Vad har du för cpu? är det i idle är det för höga men är det i load så är det fullt normalt.

moderna gpuer kan arbeta i 100c+ och cpuer brukar kunna räkna felfritt i 85c (intel) (amd cirka 65-75c)

Permalänk
Medlem

Vi har högtrycksblåsare på jobbet så jag drar dit mina burkar nån gång i kvartalet och blåser rent. För en stationär är det bara att öppna upp och blåsa rent, men hålla fast fläktarna så de inte börjar spinna antingen åt helvete för fort eller åt fel håll.

För laptops räcker det att blåsa i in/utsuget för fläktarna ett par gånger fram och tillbaks, och har du lite datorvana överhuvudtaget är det bara att skruva upp plastlocken över RAM/HDD/Vad som går och blåsa rent där med. Senaste blåsningen på min VAIO sänkte coretemp med 3-5 grader beroende på load, vilket i min mening är rätt mycket för en lap.

Har du haft din lap länge och aldrig blåst rent den kan detta hjälpa dig en bra bit på traven tror jag

För mig är det fortfarande ett mysterium att datorer inte kommer med fläktfilter som samlar damm såsom alla nyare projektorer. Strumpbyxor for the win

Permalänk

Tack alla som svarar uppskattas mycket :).

Processorn är en inte pentium dual core 1,47 ghz, och dessa värden får jag då jag inte har några program igång utöver det som mäter temperaturen.

Grejen är att datorn stänger av sig då och då i samband med överhettningen, så det är ett problem jag gärna vill lösa :P.

Hur är det med speedfan? Är det något att ha? Bör jag testa dra upp fläktarna till 100 % eller ska jag låta bli det programmet?

Haha förklara gärna det där med strumpbyxor, låter intressant!

/ Sebastian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastian123
Ok tack! Var får man tag på en sån där blåsmaskin?

Företag som sysslar med datorbygge/datorreparation bör ha sådana, jag ser det som en självklarhet att blåsa rent en dator när jag fixar med den, spana in i datorbutiker där du bor, är de tjuriga kanske du kan få köpa dig ett blow för 50kr!

Permalänk
Medlem

kolla så inte någon fläkt har stannat av helt det är riktigt höga temps för en laptop i idle

Permalänk

Låter nice, får ta och fixa ett blow. Har inte blåst ur den sen jag köpte den, vilket är 1-1,5 år sedan eller något liknande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RzOXz
kolla så inte någon fläkt har stannat av helt det är riktigt höga temps för en laptop i idle

Hur kollar jag att någon fläkt inte stannat? Går det att märka utan att jag öppnar datorn?

Permalänk

Vad har du för tillverkare på din laptop?

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk
Medlem

jadå känn runt datorn om den blåser ut varmluft någonstans när du har så höga temps. blåser den inte ut något så kan det ju vara fläkten som e kass

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lisianthus
Vad har du för tillverkare på din laptop?

Packard Bell, fråga mig inte varför jag valde dem

Permalänk

Köp en laptopkylare...
Ett måste om du har ett riktigt grafikkort i datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Köp en laptopkylare...
Ett måste om du har ett riktigt grafikkort i datorn.

Har du något tips på vart jag kan fixa en sån, eller tips på någon specifik kylare?

Kan även tillägga att datorn låter sjukt mycket nuförtiden, ungefär i klass med min badrumsfläkt :(.

Vad anser ni om speedfan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastian123
Packard Bell, fråga mig inte varför jag valde dem

Varför köpte du Packard Bell? (Skämt åsido.)
Tänkte ifall du hade en Dell så finns det ett program som tvingar fläkten till max och den har gjort mirakel på min dator. Men ifall det finns ett program till PB är jag inte säker på. men testa dells (inte gjort av dell men sägs bara fungera på dell) program. Det heter I8kfanGUI, det kanske fungerar ändå.

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk

Macatonia, vad baserar du det på?
Klart att det inte är ett måste.

Mitt råd är:
Om temperaturerna du uppger är i idle är de på tok för höga.
Köp inte kylplatta och använd inte speedfan, då skjuter du bara upp problemet. Kolla först att fläkten/fläktarna? fungerar och gör rent från damm.
Att skruva isär en laptop för rengöring brukar inte vara några större problem. Oftast sitter det luckor över cpu/gpu, minnen och nätverkskort, bara att skruva loss o blåsa rent. Har du ingen lucka som ger dig åtkomst till fläkten kan det bli lite pilligare, då måste du skruva loss hela undersidan. Den sitter ofta fast med torx skruvar och annat. Kan du inte göra rent den själv, lämna in den någonstans, vilket inte borde vara mycket dyrare än en kylplatta.

Permalänk
Medlem

Skippa kompressor och blåsmaskin

Köp högtrycksluft på flaska

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56011422

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB

Permalänk

Du kan undervolta processorn vilket ger lägre temperaturer.
Jag gör det med rightmark cpu clock utility. Minskar min idle temp från 75-80 till 55-60.

Mer info finns på:

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=235824

Permalänk

Återigen tack för alla svar!

Har bestämt mig för att först och främst blåsa ur datorn, antingen själv eller be en datorbutik om hjälp, sen lär jag även införskaffa en laptopkylare också i syfte att förhindra att detta uppstår i framtiden. Någon som har förslag på en bra laptopkylare till en 17" laptop?

Att undervolta processorn låter lite riskabelt alltså, men ett bra tips som jag ska prova om allt annat misslyckas :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastian123
Att undervolta processorn låter lite riskabelt alltså, men ett bra tips som jag ska prova om allt annat misslyckas :).

Inget risky med det, finns huider här på forumet som i steg visar hur du ska göra.

Personligen hade det varit bland mina första alternativ.