Permalänk

Datorn startar i c.a 1sek ?

Tjenare jag har en Hp Pavilion Dv6000/Dv6101EU med dessa spec:

Amd 1.8Ghz Processor
2.5Gb ramminne
250Gb hdd

etc..

Iaf, Jag såg att tangentbordet satt utanför i Vänstra hörnet så jag skruva upp datorn lite så jag flyttade tbx de som det ska sitta. Sen när jag ska starta datorn då startar den bara i c.a en halv sek ? Men om jag trycker flera gånger lyckas jag få igång den i c.a 20sek och om jag dampar på F10 knappen så är datorn igång hela tiden fast de kmr ej nån bild på skärmen. Har prövat med extern skärm också men de funkar inte heller ?

Har även provat med en 80Gb hdd och ett annat ram.

Vore jätte snällt om jag fick lite tips.

Mvh

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk

Kan tillägga att jag tog i element innan jag skruvade så de borde inte kunna vara statisk elektricitet.

Har heller ingen lust å köpa ny dator då jag behöver datorn på jobbet bara.

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk

Provat & öppna den igen? se efter att allt sitter som det ska, ingen sladd som lossnat, mm?

Permalänk

Har öppnat hela skiten och kollat men jag tkr de ser ut som de ska ? Nån spec kontakt du tänker på som kan ha lossnat/sitter glappt ?

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk

Kolla alla sladdar etc, dra ut dem & sätt tillbaka (kan glappat till lite då du justerade/sen på håret att det är kontakt nånstans), du beskriver ju att det blir bättre (20 sek längre) då du toktrycker på nån tangent.

Ps kolla endast alla sladdar som berörde endast de omsråden du mekade,

sen så sinar fantasin på vad kolla,
Du har ju varit ESD säker, kollat allt nogrant mm, då vette fan du.

Permalänk

De är så svårt att öppna den tkr jag. Tangentbordet är ju skit lätt etc.. men under tangentbordet sitter de typ nån form av metall/aliminum eller nått som är krångligt att få bort.. Vore konstigt om en kontakt där under har flippat ur :s Har inte ens kommit åt där, kan inte komma åt där heller..

Aa 20sek längre, Men dampar jag på F10 är den igång tills jag stänger av den. Har provat starta både med och utan batteri får lika fel då..

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk

Låter som något glappar,
Ta hem en service manual, så du kan demontera den rätt & kolla sladdarna.

Permalänk

#1 nån aning om vad för sladd kan sitta glappt ?

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk
Medlem

jag tror det är något med moderkortet att göra så kolla ALLA sladdar och så att det inte är några skador på moderkortet.

Permalänk

Får kolla de senare då berra.. Kan du ge nått exempel hur de ska se ut om moderkortet är skadat? För ser de vanligt ut så kan jag ju inte veta.

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk

Tänkte första hand plattkabeln till tangenbordet, kan hamnat på sniskan om man haft oflax,

värt o kolla.

http://www.onlinefreeebooks.net/gadget-ebooks/hewlett-packard...

fast det är en bit att gå, det är en del skruvar, använde du service handboken när du öppnade den första gången för att rätta till tangentbordet?
Det är som sagt en del skruvar, Do it right the first time.

Permalänk

Nope hade ingen servicemanual. men jag har skruvat upp en del förrut utan problem. Ex dell xps öppnade jag allt du kan tänka dig. gick bra att skruva tbx de också..

Och tangentbordet sitter ju bra har kollat de ett X antal gånger nu

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk

Ash då, då vette fan du, något har hänt, mina ideer sinar iaf,
Du har ju mekat förut så händig är du & anser ha koll,

Nån mer som kan ge hintar på forumet?

Permalänk
Medlem

sedan när räcker det med att pilla på ett element för vara säker?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

att röra ett element gör dig INTE säker, du bygger upp spänningen på bara några sekunder!

Skrapa strumpan på en matta så är du redan uppe i några tusen volt igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
sedan när räcker det med att pilla på ett element för vara säker?

Så Sant.

ESD Faran är inte o överdriva, oftast så räcker det med elementet ( ej lackade delar), tyvärr ej alltid då detta invaggar falsk säkerhet tyvärr,
men det brukar ibland räcka i de flesta fall,
ännu hellre att man tar på Jordstift & håller i chasiet "at the same time" (metall/samma polaritet)
Allra helst ESD band & underlag man står på & arbetsbänk. då e man som sagt safe.

Självklart utan att nätdelen är inkopplad (javisst överdrev, men det har hänt ****sprak*** har hänt en polare till mig, tankspridd)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
att röra ett element gör dig INTE säker, du bygger upp spänningen på bara några sekunder!

Skrapa strumpan på en matta så är du redan uppe i några tusen volt igen.

hehe, dagens bästa

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
hehe, dagens bästa

jag skulle då inte tro att ESD information från SONY eller något liknande företag som visades på person datorer kursen i gymnasiet är falskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
jag skulle då inte tro att ESD information från SONY eller något liknande företag som visades på person datorer kursen i gymnasiet är falskt.

Nej men att ta den som absolut sanning vet jag inte heller om är korrekt. Har själv skruvat datorer på lite allt möjligt som ska vara livsfarligt för komponenterna och själv varit helt ojordad. Inget har nånsin skadats för mig även om det har varit grejer som inte haft nåt värde så det hade i alla fall inte gjort så mycket..

OnT, jag har inget bra förslag på vad det kan vara, men även om det vore kabeln till tangentbordet förstår jag inte varför datorn skulle bete sig som den gör. Och inte du bara rättade till tangentbordet med så lär du ju inte kunnat skada så mycket.

Nåt problem med startknappen kanske?

Visa signatur

=)